Suomi NATOn jäseneksi - or not?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja RPG83
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
  • Tagit Tagit
    nato

Pitäisikö Suomen hakea NATOn jäseneksi


  • Äänestäjiä yhteensä
    885
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Brexitin turvallisuuspoliittinen vaikutus rajoittuu vain niihin haavekuviin, että EU:lla joskus olisi jokin yhteinen sotilallinen voima tai instrumentti. Nykyiseen todellisuuteen asialla ei ole mitään vaikutusta vaan Nato on edelleen Nato ja britit sen jäseniä.
 
Oli erinomaisen onnekasta, että hallitus pysyi kannassaan antaa Ulko- ja turvallisuuspoliittinen selonteko ulos ennen Brexit-äänestystä. Nyt tämä nelijalkainen Turpo-jakkara (uskottava puolustus, EU-jäsenyys, Nato-, SE- ja US-kumppanuus, hyvät Venäjäsuhteet) näyttäytyy juurikin niin heikkona ja horjuvana mitä se onkin.
 
EU:n turvatakuut: EU paheksuu TODELLA JYRKÄSTI kaikkia sen jäsenmaita kohtaan tapahtuvia sotilaallisia toimia. Ukrainaan kohdistuneita paheksuttiin vain jyrkästi.

Mutta paheksunta ei jäänyt siihen Ukrainaa kohtaan. Siltähän käytännössä väännettiin ainakin toinen käsi puolinelsonilla selän taakse, jotta "tulitauko" voisi toteutua. Valtioiden ylipuhumisen aika ei ole ohitse.
 
Ylipäällikkö, Presidentti ja Sauli Niinistö

Minusta hän on kuvannut asemaamme juuri sellaisena sillisalaattina kuin se onkin. Muuta kun ei ole. Itse asiassa oma puolustus on tällä hetkellä vahvin pilarimme. On makuasia, miten arvottaa kaiken muun: EU-solidaarisuus, Nato-kumppanuus, kahdenväliset suhteet Yhdysvaltoihin - ja Venäjään. Luultavimmin kahdenväliset suhteet ja vankka diplomatia on paras tikki.
 
Vasemmistoliiton MEP Merja Kyllönen :facepalm:



200px-Merja_Kyllönen.webp

http://www.kaleva.fi/mielipide/vier...vallisuusuhkiin/731707/#.V3JGaAhHnus.facebook

Pohjois-Atlantin liitto perustettiin aikoinaan Varsovan liiton vastapainoksi. Nato oli alun perin puolustusliitto, josta Neuvostoliiton hajottua kehittyi kriisinhallintatoimija. Jossain vaiheessa välit Venäjäänkin olivat niin hyvät, että jopa jäsenyyttä Natossa väläyteltiin. Ikävä kyllä Venäjän toiminta Ukrainassa ja vuonna 2014 tapahtunut Krimin valtaus johti siihen, että strateginen kumppanuus päättyi ja suhteissa alkoi jääkausi. Natosta tuli jälleen puolustusliitto.

Mitä tämä tarkoittaa? Kysymykseen vastasi Naton varapääsihteeri Alexander Vershbow Puolassa kesäkuussa ottaessaan osaa Naton tulevaisuutta pohtivaan keskusteluun. Hänen mukaansa Naton on ennen kaikkea osoitettava omille jäsenilleen, että se kykenee täyttämään omat lupauksensa ja velvoitteensa.

Liittolaisten puheista käy selville, että Naton pääuhkat ovat Venäjä ja Kiina sekä eteläisen suunnan sortuvat yhteiskunnat, joita löytyy Pohjois-Afrikasta sekä Lähi-Idästä.

Ööh, okei. NATO kylläkin perustettiin ennen Varsovan liittoa (1949, 1955). No mitä sille kumppanuudelle Venäjän kanssa olisi sitten pitänyt tehdä Krimin valtauksen ja Itä-Ukrainan jälkeen ? Tuohan kertoo vain siitä, että Venäjän toimien johdosta NATO palasi uudelleen juurilleen sotilaallisessa mielessä. 90-luvulla ja 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä keskityttiin kriisinhallintatehtäviin.

Ai että Kiinaa pidetään myös uhkana ? Minä olen ymmärtänyt, että NATO on aikas paljolti eurooppalainen projekti (kravun kääntöpiirin pohjoispuoliset alueet).

Toisaalta Natolla on ongelmia myös ulkorajojensa sisäpuolella. Turkin ja Kyproksen välit vaikeuttavat EU–Nato-yhteistyötä. Jäsenmaiden sisäinen turvallisuus on jäsenmaiden oma asia, eikä Natolla ole siinä toimivaltaa. Tässä paljastuukin nykytilanteessa Naton akilleen kantapää: Euroopassa sisäisen turvallisuuden haasteita, terrorismia ja ääriliikkeiden nousua pidetään sotilaallista hyökkäystä suurempana uhkana, mutta jos liittouma alkaa hajota sisältä päin, Nato onkin yhtäkkiä kädetön.

Tämäkö on Kyllöselle uutta asiaa ? Eihän NATO aikoinaan puuttunut Ranskan sotaan siirtomaana pitämässään Algeriassa, suhtautuivat tähän lähinnä Ranskan sisäisenä asiana.

Hallituksen Nato-selvityksestä ei löydy mitään uusia perusteita, joiden vuoksi Suomen tulisi hakea sotilasliiton jäsenyyttä. Raportista ei nouse esille sellaista välitöntä uhkaa, jonka vuoksi kannattaisi maksaa arvioidut 40 miljoonaa vuodessa uudelle kosijalle, joka on vieläkin jäykempi ja tiukan paikan tullen saamattomampi kuin EU.

Jeps. Ei tarvitse luottaa sotilasliiton 5. artiklaan, koska "ei sieltä mitään apua kuitenkaan saataisi."
 
Minusta hän on kuvannut asemaamme juuri sellaisena sillisalaattina kuin se onkin. Muuta kun ei ole. Itse asiassa oma puolustus on tällä hetkellä vahvin pilarimme. On makuasia, miten arvottaa kaiken muun: EU-solidaarisuus, Nato-kumppanuus, kahdenväliset suhteet Yhdysvaltoihin - ja Venäjään. Luultavimmin kahdenväliset suhteet ja vankka diplomatia on paras tikki.
Oman puolustuksen tärkeydestä ei juuri voi olla eri mieltä, paitsi Lapintie. EU-solidaarisuus, no joo, onko sitä? Ei tiedä ennen kuin näkee. Jos jonkun tai joidenkin oikeiden NATO-maiden intressit käyvät ristiin, saattaa kumppanuus jäädä vaille suurempaa sisältöä.

Kahdenvälisistä suhteista pääpaino taitaa kuitenkin olla USAn suuntaan, jos Venäjä tarvitsee kriisin niin sitä ei itse Vanhanenekaan Väyrysenkään avustamana neuvottele selväksi. Eikä Erkki.

Eipä kai Ylipäälliköllä paljoa vaihtoehtoja auttajista ole julkisuuteen antaa, Ruotsi ja EU paitsi Ruotsi.
 
Niin minunkin. Emme ole Natossa eikä EU:lla ole yhteistä turvallisuuspolitiikkaa. Tilanne on täysin sama kuin viikko sitten. EU on vain yksi tyhjää parempi kaupallisdiplomaattinen nurkka, toki tärkeä.

Nato olisi paras.

Olikohan se kuitenkin sama TP Niinistö, joka tässä juurikin taannoin solidaarisuuslausekkeesta totesi notta "minun on hyvin vaikea kuvitella, että EU-maat eivät antaisi apua jos sellaista pyydetään". Nyt sitten se kaikkein merkittävin EU-maa on poissa kuvioista. Mutta kas, mikään ei muutu?
 
Olikohan se kuitenkin sama TP Niinistö, joka tässä juurikin taannoin solidaarisuuslausekkeesta totesi notta "minun on hyvin vaikea kuvitella, että EU-maat eivät antaisi apua jos sellaista pyydetään". Nyt sitten se kaikkein merkittävin EU-maa on poissa kuvioista. Mutta kas, mikään ei muutu?

Talvisodan aikana saimme paljon kakkosluokan kalustoa ykkösluokan hintaan :)

Minusta meidän omassa solidaarisuudessamme on toivomisen varaa...
 
Tärkeä asia - pitkä lainaus. Anteeksipyyntö norttiaskin kannesta lukeville ;)

Näin Nato muuttaisi puolustusvoimia: "Ei tarvetta siirtyä ammattiarmeijaan"
Torstai 30.6.2016 klo 20.59

Tuore tutkimus arvioi, että Suomen liittyminen Natoon olisi teknisesti helppoa, mutta vaatisi henkilöstön ja toimintatapojen osalta täydellisen puolustusvoimien uudistuksen.


Suomella olisi jäsenenä velvollisuus osallistua Naton operaatioihin ja harjoituksiin sekä järjestää niitä. Kuva Nato-harjoituksesta Puolasta vuodelta 2015. (EPA / AOP)
Näin arvioivat Nato-jäsenyyden vaikutuksia tutkineet eversti Rainer Peltoniemi ja yleisesikuntakomentaja Jukka Anteroinen tuoreessa teoksessa Suomen turvallisuuspoliittisen ratkaisun lähtökohtia.

- Muutoksia tulisi kaikilla tasoilla taktiselta tasolta lähtien. Joutuisimme kohtaamaan kokonaisvaltaisen puolustusvoimauudistuksen, Anteroinen sanoo

Suurin muutos olisi lainsäädännöllinen. Puolustusvoimien lakisääteisiin tehtäviin olisi lisättävä velvoite osallistua tehtäviin Suomen ulkopuolella. Myös Suomen puolustus olisi toteutettava yhdessä Naton kanssa.

Kainuun prikaatin esikuntapäällikkönä toimiva Peltoniemi jatkaa Anteroisen linjalla.

- Pitää toki paikkansa, että Suomen puolustusvoimat on jo hyvin Nato-yhteensopiva, mutta se ei tarkoita, että muutos pystyttäisiin helposti ja yksinkertaisesti toteuttamaan. Se vaatisi koko organisaation tarkastelua.

Joukkoihin muutoksia

Selkeimmät käytännön muutokset koskisivat joukko-osastoja ja henkilöstöä. Ensinnäkin Suomella pitäisi olla ulkomaiseen käyttöön jatkuvasti varattuja joukkoja paljon nykyistä enemmän.

Tällä hetkellä Suomi osallistuu Naton täydentäviin joukkoihin komppanian - tyypillisesti 200 hengen - vahvuisella joukolla. Jatkossa vaadittaisiin arviolta prikaatin kokoinen joukko, useita tuhansia sotilaita. Lisäksi Suomi lähettäisi Naton esikuntiin 75-100 upseeria.

Kirjoittajat arvioivat tämän tyyppisten muutosten vaativan lisää palkattua henkilökuntaa, erityisesti maavoimiin. Meri- ja ilmavoimien henkilöstöstä suuri osa on jo palkattua, joten vaikutus niihin olisi pienempi.

Vaikka ammattihenkilöstöä tarvittaisiin jäsenyyden myötä enemmän, Anteroinen ja Peltoniemi pitävät selvänä, ettei Suomi siirtyisi palkka-armeijaan.

"Suomessa ei olisi välttämätöntä tarvetta siirtyä täysimittaiseen ammattiarmeijaan [...] Myöskään nykyinen puolustusbudjetin taso ei mahdollista asevelvollisuudesta luopumista", he kirjoittavat.


Eversti Rainer Peltoniemi puhui maanpuolustuskorkeakoululla torstaina. (PETTERI HILTUNEN)
Kustannuksia tulee

Kaikista mahdollisista muutoksista monia kiinnostavat usein eniten Naton tuomat mahdolliset lisäkustannukset. On sanomattakin selvää, että puolustusvoimien täydellinen uudistaminen toisi kustannuksia. Kukaan ei kuitenkaan tässä vaiheessa tiedä kuinka paljon.

Osa kustannuksista kuitenkin pystytään arvioimaan.

Suomi käytti viime vuonna vajaat 2,7 miljardia euroa maanpuolustukseen. Tämä oli 1,29 prosenttia bruttokansantuotteesta. Nato suosittaa jäsenmaiden käyttävän puolustukseen kaksi prosenttia. Todellinen lukema on tällä hetkellä noin 1,5%.

Tämä olisi selkeä ylimääräinen kulu, mutta toisaalta kyseessä on nimenomaan suositus, jota ei valvota tiukasti.

Suomella olisi luonnollisesti jäsenenä velvollisuus osallistua Naton operaatioihin ja harjoituksiin sekä järjestää niitä. Nämä kuitenkin sisältyvät yllämainittuun summaan.

Osa kansallisista harjoituksista voitaisiin myös yksinkertaisesti muuttaa kansainvälisiksi. Anteroinen ja Peltoniemi pitävät mahdollisena, että Suomesta tulisi merkittävä Naton harjoittelualue.

Teknisesti valmista

Käytännön tasolla suurin muutos olisi kuitenkin puolustusvoimien toiminnan yhteensovittaminen 27 muun Nato-maan kanssa.

Teknisesti Suomi on jo erittäin Nato-yhteensopiva kahdella tavalla. Kalustohankintojen on pitänyt vuodesta 2007 asti olla Nato-yhteensopivia, mitä ne olivat suurelta osin jo aiemmin.

Toinen yhteensopivuus liittyy tiedonsiirtoon. Kansainvälisten joukkojen välinen kommunikointi on tehtävien suorittamisessa kriittistä. Tältä osin Suomen Nato-yhteensopivuus on käytännössä täydellinen

Haasteet ovat henkilöstössä ja toimintatavoissa. Puolustusvoimilla on oma tapansa, joka perustuu pitkälti tehtävän suorittavan portaan vapauteen tehdä omia ratkaisuja.

Nato määrittelee joka tasolla pilkuntarkat toimintaohjeet, koska sillä ei ole varaa siihen, että asiat tulkittaisiin 27 eri tavalla. Näiden lähestymistapojen sovittaminen yhteen on valtava urakka, kun sama toistuu toiminnan jokaisella tasolla.

Toisaalta yhteensovittamisesta koituisi myös hyötyjä. Suomen ei enää tarvitsisi ylläpitää itse aivan kaikkia rakenteita, joita yksin toteutettu maanpuolustus vaatii. Naton kanssa voitaisiin tehdä työnjako.

Varmaa on kuitenkin vain se, että muutoksia tulisi paljon.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2016063021820630_uu.shtml
 
Vaikka ammattihenkilöstöä tarvittaisiin jäsenyyden myötä enemmän, Anteroinen ja Peltoniemi pitävät selvänä, ettei Suomi siirtyisi palkka-armeijaan.

"Suomessa ei olisi välttämätöntä tarvetta siirtyä täysimittaiseen ammattiarmeijaan [...] Myöskään nykyinen puolustusbudjetin taso ei mahdollista asevelvollisuudesta luopumista", he kirjoittavat.

Osoitteesta: https://www.facebook.com/KansalaisaloiteAsevelvollisuudenLakkauttamiseksi/posts/1201495579881076

Maanpuolustuskorkeakoulu on julkaissut "Suomen turvallisuuspoliittisen ratkaisun lähtökohtia" -pamfletin. Pamfletissa eversti Rainer Peltoniemi ja yleisesikuntakomentaja Jukka Anteroinen toteavat, että "asevelvollisuus on osoittautunut kustannustehokkaimmaksi tavaksi ylläpitää uskottavaa puolustuskykyä". Lähdeviitteenä on PLM 2010, eli ilmeisesti Suomalainen asevelvollisuus -raportti.

Vuonna 2010 julkaistussa Suomalainen asevelvollisuus -raportissa (ns. Siilasmaan raportti) kieltämättä todetaan, että ”Mielestämme asevelvollisuus on kustannustehokkain tapa tuottaa Suomen puolustuskyky.” Raportin kansantaloudellinen tarkastelu perustuu VATT:n Juha Honkatukian tekemiin laskelmiin, mutta raportista on kuitenkin jätetty pois Honkatukian laskelmiinsa lisäämä huomio: ”On korostettava, että tutkimuksessa tarkastellut vaihtoehdot eivät ole puolustuskyvyn suhteen yhteismitallisia, eikä tutkimuksen perusteella voida vielä esittää kustannustehokkainta tapaa esimerkiksi nykytasoisen puolustuskyvyn ylläpitämiseksi.”

Siilasmaan raportin kustannustehokkuusväite ei siis perustu tutkimustietoon, vaan on pikemminkin raportin kirjoittajien oma mielipide.

Siilasmaan raportissa asevelvollisuuden kustannuksia verrattiin jatkuvasti palveluksessa olevista sotilaista muodostetun armeijan kustannuksiin. Asevelvollisista muodostetun reservin vertailukelpoinen vaihtoehto olisi kuitenkin vapaaehtoisesti palveluksen suorittaneista varusmiehistä muodostettu reservi, ei miesvahvuudeltaan samansuuruinen jatkuvasti palveluksessa oleva ammattisotilasjoukko.

Suomalainen asevelvollisuus -raportin avulla on siis vaikea perustella asevelvollisuuden olevan oikeasti kustannustehokas ratkaisu. Valitettavasti kertaalleen viralliseen raporttiin ujutettu epätotuus on muuttunut yleisesti hyväksytyksi totuudeksi.

Lisätietoja: https://fi.wikipedia.org/wiki/Asevelvollisuus_Suomessa#Hy.C3.B6dyt

Pamfletti: http://www.doria.fi/handle/10024/124431
 
Järki toimii ajoittain myös Aleksanteri-instituutissa!


Kotimaa (Suomen Kuvalehti)
Tutkija: Vain Nato-jäsenyys tuo Suomelle turvatakuut – ”Ei Venäjä niin järjetön ole, että haastaa Naton”
Venäjä on valmistautunut Suomen Nato-jäsenyyteen. Suomalaisten jahkailu ihmetyttää.
Tuomas Pulsa
30.6.2016 18:30


”Mikäli Suomi haluaa itselleen pitävät sotilaalliset turvatakuut Venäjää vastaan, sen kannattaa liittyä Natoon”, sanoo tutkijatohtori Hanna Smith Aleksanteri-instituutista.

Smith ei ymmärrä argumentteja, joiden mukaan sotilaallisen voimankäytön vaara nousisi Nato-jäsenyyden myötä. Hänen mukaansa koko järjestön olemassaololta häviää pohja, jos se ei kykene tarjoamaan jäsenilleen turvatakuita.

Venäjän näkökulmasta sotilaallisesti ja taloudellisesti merkittävästi vahvemman Naton haastaminen olisi puolestaan Smithin mukaan järjetöntä.

”Ei Venäjä niin sekaisin ole, että lähtisi haastamaan Naton sotaan”, hän toteaa.

Sen sijaan Natoon kuulumattomissa maissa pelko Venäjän sotilaallisesta voimankäytöstä on Smithin mielestä aiheellinen. Viimeistään Venäjän toimet Ukrainassa osoittivat maan olevan valmis sotilaalliseen voimankäyttöön, kunhan riskit ovat riittävän matalat.

Samalla Smith kuitenkin muistuttaa, ettei Venäjän voimankäytön riski ole Suomessa nykyiselläänkään kovin suuri.

”Olemme Nato-maiden ja Kiinan jälkeen todennäköisesti seuraavana listalla maista, joihin Venäjä ei hyökkäisi.”

Silti Nato-jäsenyys toisi Smithin mukaan lisäturvan. Tästä todistavat hänestä myös Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrovin kommentit siitä, ettei Venäjä hyökkäisi yhteenkään Nato-maahan.

Smith uskoo, että Lavrovin kommentit oli tarkoitettu osaltaan rauhoittamaan pelkoa lännessä. Vaikka Venäjä on osoittanut toimivansa entisen Neuvostoliiton alueella miten haluaa, Baltian maat ovat tästä Nato-turvatakuidensa vuoksi poikkeus.



Keskustelu Suomen mahdollisesta Nato-jäsenyydestä saattaa nousta esiin presidentti Vladimir Putinin Suomen-vierailulla perjantaina 1. heinäkuuta.

Smithin mukaan Venäjällä on jo pitkään valmistauduttu ajatukseen siitä, että Suomi ennemmin tai myöhemmin liittyy Natoon. Nykyinen jahkailu on jopa herättänyt venäläisissä ihmetystä.

Hän ei kuitenkaan usko, että Venäjä hyväksyisi Suomen Nato-jäsenyyden ilman vastareaktiota. Vaikka jäsenyys toisi sotilaalliset turvatakuut, Venäjällä olisi monia muita keinoja tuottaa kiusaa ja häiritä Suomea niin halutessaan.

Nato-jäsenyyden vaikutukset voisivat näkyä esimerkiksi Venäjän-kaupassa. Myös lapsikiistojen tai itärajan pakolaistilanteen kaltaiset toimenpiteet voisivat lisääntyä. Samoin Suomen vaalima kahdenvälinen erityissuhde Venäjään olisi todennäköisesti tiensä päässä.

Pääsääntöisesti Venäjän johto pyrkii Smithin mukaan kuitenkin välttämään retoriikassaan vaikutelmaa, jossa se suoraan kertoisi, mitä Suomen tulee tehdä. Samalla viesti on kuitenkin selvä: Nato on ykkösuhka ja Suomen Nato-jäsenyydellä on seurauksia.

Yleisesti Natosta Venäjän johdon kielenkäyttö onkin Lavrovin kommentteja lukuun ottamatta ollut kovaa.

Viimeksi kesäkuussa antamassaan lausunnossa presidentti Putin vertasi nykytilannetta aikaan toisen maailmansodan alla. Hän korosti valmiutta dialogiin mutta sanoi Venäjän olevan pakotettu nostamaan taisteluvalmiuttaan, koska ei saa lännestä positiivista vastausta.

Samaan aikaan Venäjällä oli käynnissä myös massiivinen, ilman ennakkoilmoitusta aloitettu liikekannallepanoharjoitus.



Suomen suuntaan jyrkintä kielenkäyttöä ei yleensä ole kuultu korkeimmalta valtiojohdolta, vaan esimerkiksi entisiltä neuvonantajilta.

Smithin mukaan presidenttitason viesti on pikemminkin ollut, että Nato-jäsenyys on Suomen oma päätös. Samalla on kuitenkin korostettu suomalaisten omaa Nato-vastaisuutta sekä Venäjän Natossa kokemaa uhkaa.

”Tämäkin sisältää vihjauksen seurauksista, mutta lausunto ei ole niin uhkaava. Samalla viesti pyritään pukemaan muotoon, joka puree erityisesti Nato-vastaisiin tai antiamerikkalaisiin suomalaisiin”, Smith sanoo.

Poikkeuksena sääntöön kesäkuussa 2015 Putin linjasi harvinaisen suoraan liittoutumattomuuden olevan Suomen turvallisuuden paras tae. Samassa yhteydessä hän korosti Venäjän reagoivan Naton toimintaan.

Tuoreessa artikkelissa tutkijat Katri Pynnöniemi sekä Olli-Matti Mikkola toteavat uhka-arvioiden julistamisen ja avoimen vastatoimilla uhkailun olevan osa Venäjän valtapolitiikkaa. Tavoitteena on estää uhkakuvien toteutuminen ennakolta saamalla uhkailujen kohde toimimaan Venäjän etujen mukaisesti, esimerkiksi siis pitää Suomi Naton ulkopuolella.

Ulkopoliittisessa instituutissa vanhempana tutkijana työskentelevän Pynnöniemen mukaan Putinin Nato-lausunnoissa myös ohitetaan täysin Venäjän sotatoimien naapurivaltioissa aiheuttamat oikeutetut turvallisuushuolet.

Hänen mukaansa Naton kuvaaminen aggression lähteenä onkin tarkoitettu osin Venäjän sisäpoliittiseen käyttöön. Viestin luonne vain aiheuttaa heijastusvaikutuksia myös ulkomaille.

Aleksanteri-instituutin Smith toteaa Venäjän kärsivän siitä, että sen johdon kielenkäytöstä tuntuu puuttuvan kokonaan kohtelias vaihde. Omiin intresseihin liittyvät argumentit esitetään käytännössä aina jonkinlaisen uhkauksen muodossa.

Venäjällä pelottavuus liitetään kunnioitukseen, joten myös ulkopolitiikassa maa pyrkii esiintymään todellista pelottavampana ja arvaamattomampana.

”Näin Venäjä saa vahvemman aseman kuin todellisuus oikeuttaisi.”



Turvallisuuspolitiikkaa todennäköisemmin Putinin Suomen-vierailulla esiin nousee kuitenkin talous.

Euroopan unioni jatkoi hiljattain Venäjän-vastaisia talouspakotteitaan, vaikka julkisuudessa on esiintynyt myös puheenvuoroja, joissa pakotteista oltaisiin valmiita joustamaan.

Pakotteet aiheuttavat ongemia Venäjän taloudelle, mitä maan valtiojohto pyrki pitkään peittelemään. Samalla pyrittiin luomaan kuvaa, jossa pakotteet tuottavat vaikeuksia pikemminkin EU:n jäsenmaille, mukaan lukien Suomelle.

Elokuussa 2014 pakotteiden ollessa oli vielä suhteellisen tuore asia, Putin syytti EU:n pakotteita Suomen ja Venäjän myönteisen talousyhteistyön katkaisemisesta. Uhmakas sävy ja vahinkojen vähättely jatkui huhtikuussa 2015, kun Putin jopa kiitti länttä pakotteista, jotka hänen mukaansa vahingoittamisen sijaan korjaisivat Venäjän talouden.

Maaliskuussa 2016 Putin korosti presidentti Sauli Niinistön Moskovan-vierailun yhteydessä Suomen ja Venäjän taloussuhteiden tärkeyttä mutta muisti mainita EU:n talouspakottaneiden pienentäneen kauppaa merkittävästi.

Upin Pynnöniemi on havainnut, että talouspakotteista puhuttaessa Putin kuvaa toistuvasti Suomen ja EU:n toisistaan irrallisina. Kyseessä ei ole hänen mukaansa pelkkä propaganda, vaan myös Venäjän aito halu käsitellä EU:ta sen jäsenmaiden kautta.

Aleksanteri-instituutin Smithin mukaan Venäjä ymmärtää hyvin EU:n toimintaperiaatteet sekä poliittisen ilmapiirin. Niinpä se pyrkii hyötymään tilanteesta käyttämällä populistista, EU-kriittisiä voimia miellyttävää retoriikkaa.

Smithin mielestä Venäjän viestinnässä tuotetaan kuvaa EU:n talutushihnassa kulkevasta Suomi-reppanasta, joka kyllä haluaisi olla ystävällismielinen Venäjää kohtaan mutta ei siihen kykene, koska asioista päätetään EU:ssa.

”Talousasioissa, mutta myös esimerkiksi kulttuurisuhteissa Venäjän retoriikka kertoo suomalaisista, jotka kyllä haluaisivat olla Venäjä-myönteisiä, mutta ovat poliittisen eliitin ja EU:n kriittinen linjan kahlitsemia.”
 
Osoitteesta: https://www.facebook.com/KansalaisaloiteAsevelvollisuudenLakkauttamiseksi/posts/1201495579881076

Maanpuolustuskorkeakoulu on julkaissut "Suomen turvallisuuspoliittisen ratkaisun lähtökohtia" -pamfletin. Pamfletissa eversti Rainer Peltoniemi ja yleisesikuntakomentaja Jukka Anteroinen toteavat, että "asevelvollisuus on osoittautunut kustannustehokkaimmaksi tavaksi ylläpitää uskottavaa puolustuskykyä". Lähdeviitteenä on PLM 2010, eli ilmeisesti Suomalainen asevelvollisuus -raportti.

Vuonna 2010 julkaistussa Suomalainen asevelvollisuus -raportissa (ns. Siilasmaan raportti) kieltämättä todetaan, että ”Mielestämme asevelvollisuus on kustannustehokkain tapa tuottaa Suomen puolustuskyky.” Raportin kansantaloudellinen tarkastelu perustuu VATT:n Juha Honkatukian tekemiin laskelmiin, mutta raportista on kuitenkin jätetty pois Honkatukian laskelmiinsa lisäämä huomio: ”On korostettava, että tutkimuksessa tarkastellut vaihtoehdot eivät ole puolustuskyvyn suhteen yhteismitallisia, eikä tutkimuksen perusteella voida vielä esittää kustannustehokkainta tapaa esimerkiksi nykytasoisen puolustuskyvyn ylläpitämiseksi.”

Siilasmaan raportin kustannustehokkuusväite ei siis perustu tutkimustietoon, vaan on pikemminkin raportin kirjoittajien oma mielipide.

Siilasmaan raportissa asevelvollisuuden kustannuksia verrattiin jatkuvasti palveluksessa olevista sotilaista muodostetun armeijan kustannuksiin. Asevelvollisista muodostetun reservin vertailukelpoinen vaihtoehto olisi kuitenkin vapaaehtoisesti palveluksen suorittaneista varusmiehistä muodostettu reservi, ei miesvahvuudeltaan samansuuruinen jatkuvasti palveluksessa oleva ammattisotilasjoukko.

Suomalainen asevelvollisuus -raportin avulla on siis vaikea perustella asevelvollisuuden olevan oikeasti kustannustehokas ratkaisu. Valitettavasti kertaalleen viralliseen raporttiin ujutettu epätotuus on muuttunut yleisesti hyväksytyksi totuudeksi.

Lisätietoja: https://fi.wikipedia.org/wiki/Asevelvollisuus_Suomessa#Hy.C3.B6dyt

Pamfletti: http://www.doria.fi/handle/10024/124431
Eikö tää jankattu jo siinä toisessa ketjussa.
 
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Back
Top