Suomi NATOn jäseneksi - or not?

Pitäisikö Suomen hakea NATOn jäseneksi


  • Äänestäjiä yhteensä
    883
Vasemmistoliitto, SDP ja PS ihan samassa linjassa NATO-kielteisyydessä; 3/4-osaa vastustaa jäsenyyttä.

Olisi mielenkiintoista tietää, ketkä VL:ssä ja Demareissa kannattavat? Mielenkiintoista on myös se, että VL:ssä kannatusta on enemmän kun SDP:ssä.

Se että VL:ssä melkein joka neljäs kannattaa jäsenyyttä on jo itsessään uutinen. :eek::D
 
Mielenkiintoista on myös se, että VL:ssä kannatusta on enemmän kun SDP:ssä.
SDP:ssä on niin monta poliitikkoa vielä remmissä jotka ovat neuvostoaikojen ryvettämät. He eivät saisi Nato-auktorisointeja koska nämä kytkyt ja tiedot on Natolle kulkeutuneet ja tästä syystä nämä dinosaurukset pitävät myös paljon ääntä Natojäsenyyttä vastaan.
 
Pakolaisaallon väitäminen Suomen olemassaoloa uhkaavaksi, sotilaalliseksi uhaksi, taikka Suomen suurimmaksi uhaksi on Duginilaista valhepropagandaa, joka on sukua Kominternin propagandalle 30-luvulla.

Suomen ainoa sotilaallinen uhka on Venäjä. Venäjä, Venäjä.

Katsotaan tuon väitteen paikkaansapitävyyttä sitten jos vielä idän puolelta raja railona aukeaa ja kaikki länteen haluavat pakolaiset saavat kävellä vapaasti Suomen puolelle Venäjän rajaviranomaisten estämättä. Halukkaita tulijoita riittäisi Venäjällä suurinpiirtein miljoonittain, jos heille vain mahdollisuus järjestyisi tai järjestettäisiin. Mikä olisikaan esimerkiksi itärajalta suuntautuvan miljoonan turvapaikanhakijan vyöryn vaikutus Suomen poliittiseen päätöksentekoon, yhteiskuntaan ja valtion talouskehitykseen?

Tätä voi jokainen tykönään pohtia ja samalla ymmärtää sen tosiasian, että pakolaistulvaa voidaan myös käyttää tehokkaana painostuskeinona eikä sen uhka ole varsinaisesti edes sotilaallinen, vaan kaikki on pelkkää onnettomuutta ja yhtä kamalaa humanitääristä katastrofia, mikä kytkeytyy sujuvasti osaksi globaalien ongelmien yhä kasvavaa vyyhtiä.

Ongelmat on kuitenkin tehty ratkaistaviksi ja haasteet voitettaviksi - Jälleen kerran Venäjä ja Suomen poliittinen johto onnistuisivat neuvottelupöydässä saavuttamaan yksimielisen näkemyksen siitä, miten kansakuntien ajankohtaisia asioita kannattaa järkevästi hoitaa, kuten hyvien naapureiden kesken onkin tapana ja pitkän päivän päätteeksi talvisodan 105 kunnian päivää ovat taas vuorokauden verran kauempana historian hämärissä. Ystävät pysyvät lähellä jo heti tykistöohjuksen kantaman päässä, vihollisten pysytellessä entistä kauempana aina suurten merien takana.

Milläs tavalla Venäjä on uhannut sotilaallisesti Suomea, vaikka nyt viimeisen kymmenen vuoden aikana? Lisäksi mikä niissä Dugininkaan kirjoituksissa on valehtelua? Osaatko mahdollisesti tehdä niihin siteerauksia ja perustellusti osoittaa kirjoitusten asiavirheet? Pelkkä hömpän kirjoittaminen ei ole varsinaisesti valehtelua, vaan fantasiaa niin kuin scifi-kirjallisuuskin.
 
Katsotaan tuon väitteen paikkaansapitävyyttä sitten jos vielä idän puolelta raja railona aukeaa ja kaikki länteen haluavat pakolaiset saavat kävellä vapaasti Suomen puolelle Venäjän rajaviranomaisten estämättä. Halukkaita tulijoita riittäisi Venäjällä suurinpiirtein miljoonittain, jos heille vain mahdollisuus järjestyisi tai järjestettäisiin. Mikä olisikaan esimerkiksi itärajalta suuntautuvan miljoonan turvapaikanhakijan vyöryn vaikutus Suomen poliittiseen päätöksentekoon, yhteiskuntaan ja valtion talouskehitykseen?

Tätä voi jokainen tykönään pohtia ja samalla ymmärtää sen tosiasian, että pakolaistulvaa voidaan myös käyttää tehokkaana painostuskeinona eikä sen uhka ole varsinaisesti edes sotilaallinen, vaan kaikki on pelkkää onnettomuutta ja yhtä kamalaa humanitääristä katastrofia, mikä kytkeytyy sujuvasti osaksi globaalien ongelmien yhä kasvavaa vyyhtiä.

Kai se turvapaikanhakijavyöryn vaikutus olisi samaa tyyppiä kuin vastaavan vyöryn vaikutus vaikkapa Viroon tai muihin Nato-maihin.

Toisaalta jos tulijoita on oikeasti tulossa tolkuttomia määriä, niin äkkiä siinä unohtuvat ne kuuluisat kansainväliset ihmisoikeussopimukset ja Suomessa huomataan, että on meillä se omakin rajapuomi, millä estää ihmisten maahantulo.

Ongelmat on kuitenkin tehty ratkaistaviksi ja haasteet voitettaviksi - Jälleen kerran Venäjä ja Suomen poliittinen johto onnistuisivat neuvottelupöydässä saavuttamaan yksimielisen näkemyksen siitä, miten kansakuntien ajankohtaisia asioita kannattaa järkevästi hoitaa, kuten hyvien naapureiden kesken onkin tapana ja pitkän päivän päätteeksi talvisodan 105 kunnian päivää ovat taas vuorokauden verran kauempana historian hämärissä. Ystävät pysyvät lähellä jo heti tykistöohjuksen kantaman päässä, vihollisten pysytellessä entistä kauempana aina suurten merien takana.

Siis tarkoitat, että jos Puttea alkaa houkuttaa Suomen alueen omistaminen, niin Sale ja Putte menevät yhdessä neuvottelupöytään sopien yhteisen vihollisen olevankin USA, jolloin Putte ei hyökkääkään Suomeen?
 
Toisaalta jos tulijoita on oikeasti tulossa tolkuttomia määriä, niin äkkiä siinä unohtuvat ne kuuluisat kansainväliset ihmisoikeussopimukset ja Suomessa huomataan, että on meillä se omakin rajapuomi, millä estää ihmisten maahantulo.

Tätä odottaessa kannattaa varata makuupussi mukaan odotuspaikalle. Ja evästäkin ihan jonniinverran.

Hybridisodankäynnin keinovalikoima on lähes rajaton ja niiden pirullisin pointti on se, etteivät ne laukaise edes sitä 5. artiklaa. Tämä on aihe, jota ei hevin julkisuudessa availla, eikä metia näköjään tunne kiinnostusta moiseen. Ja juuri tämä temppuvalikoima on SE, jonka kohtaamme joka päivä.....panssarilauttojen ilmestymistä odottaessa voi aika käydä pitkäksi....kaikki muu onkin jo käytännössä läsnä. Puuttuu vain toteuttajan tahtotila ja sitten eikun reagoimaan.....
 
Hybridisodankäynnin keinovalikoima on lähes rajaton ja niiden pirullisin pointti on se, etteivät ne laukaise edes sitä 5. artiklaa. Tämä on aihe, jota ei hevin julkisuudessa availla, eikä metia näköjään tunne kiinnostusta moiseen. Ja juuri tämä temppuvalikoima on SE, jonka kohtaamme joka päivä.....panssarilauttojen ilmestymistä odottaessa voi aika käydä pitkäksi....kaikki muu onkin jo käytännössä läsnä. Puuttuu vain toteuttajan tahtotila ja sitten eikun reagoimaan.....

Kannattaa miettiä aina sillä kannalta, että sodankäynti on tietyllä tavalla sopeutuma. Sodalla ei ole yhtä muotoa ja kun sodankäyntiin on löytynyt rajoituksia, niiden kiertämiseen on innovoitu uusia keinoja. Esimerkiksi kylmän sodan aikana ydinaseet hillitsivät suurvaltojen suoraa keskinäistä taistelua. Sen sijaan sitten sodittiin kolmannessa maailmassa erilaisia sijaissotia.

Usein sodankäynnin historissa katse kiiinnittyy teknologiaan. Sen sijaan sotataito ja organisaatioiden kehitys jää tavallaan huomioimatta. Jos vertaa eurooppalaisia armeijoita vuonna 1715 ja 1815 niin tekonologiset erot ovat melko pieniä. Se mikä on kehittynyt on itse sotataito Napoleonin sodat ovat tuoneet ammattimaisen ja keskitetyn huollon, asevelvollisuuden, operaatiotaidon yms.

Neuvostoliitto hävisi kylmän sodan. Usein häviäjät alkavat kehittämään sodankäyntiään aivan uudella tavalla ja voittajat jämähtävät. Ratkaisua kylmän sotaan eivät tuoneet panssarilautat, lukemattomat ohjuskentät syrjäisillä alueilla vaan talous, yhteiskunnallinen koheesio, joukkoviestintä ja pienpolitiikka-kadunmiehen taso. Tästä havainnosta on sitten kehitetty mallia hydridisodankäyntiin.

Aikaisemmatkaan ilmiöt eivät ole kadonneet. Edelleen preerialla ja kylmissä havupuumetsissä on ydinkärkiohjuksia ja edelleenkin on lukuisia panssariyksiköitä. Vanhat keinot jäävät elämään omaa elämäänsä, ehkä merkitykseltään muuttuneena. Sen sijaan kyber- ja erilaiset hybridisodankäynnin muodot ovat tulleet mukaan. Kyberistä on lähes mahdotonta sanoa onko sota käynnissä, koska yhteenotto on kaiken aikaa käynnissä tietoverkoissa - jopa tällä foorumilla.
 
Kai se turvapaikanhakijavyöryn vaikutus olisi samaa tyyppiä kuin vastaavan vyöryn vaikutus vaikkapa Viroon tai muihin Nato-maihin.

Toisaalta jos tulijoita on oikeasti tulossa tolkuttomia määriä, niin äkkiä siinä unohtuvat ne kuuluisat kansainväliset ihmisoikeussopimukset ja Suomessa huomataan, että on meillä se omakin rajapuomi, millä estää ihmisten maahantulo.

Siis tarkoitat, että jos Puttea alkaa houkuttaa Suomen alueen omistaminen, niin Sale ja Putte menevät yhdessä neuvottelupöytään sopien yhteisen vihollisen olevankin USA, jolloin Putte ei hyökkääkään Suomeen?

Suomella on yli 1000 km pitkä maaraja Venäjän kanssa eikä tällaisen skenaarion mukaisessa tapauksessa sen valvomiseen, saati sulkemiseen ole riittävästi resursseja. Venäjä todennäköisesti päästäisi pakolaiset rajavyöhykkeelle, mutta ei enää takaisin Venäjän puolelle, jolloin Suomen valinnaksi jäisi kova päätös joko jättää tulijat rajavyöhykkeelle tai päästää nämä maahan vastaanottokeskuksiin. Vaikka Suomi onnistuisikin kaivamaan resurssit erityisjärjestelyin ja raja saataisiin lopulta tukittua, aiheutuisi siitä suuret kustannukset valtiontaloudelle, joita tilanteen pitkittyminen tulee lisäksi kumuloimaan. Sekin on hallitsemattoman maahantulon järjestämiseen liittyvä hybridivaikuttamisen painostuskeino.

Jostain syystä pakolaiset eivät ole olleet kovin halukkaita lähtemään Viroon ja muihin Baltian maihin, joihin heillä on toki vapaa pääsy Euroopan kautta. Sen sijaan Ruotsi ja Suomi ovat olleet huomattavasti houkuttelevampia matkakohteita. Oletettavasti samanlaiset mietteet ovat myös itärajan suunnan tulijoilla, jos heille mahdollistuisi siirtyminen länteen.

Tarkoitin sitä, että yleensä naapurimaat onnistuvat sopimaan asioista ja löytämään molempia osapuolia tyydyttävän ratkaisun. Sen sijaan mitään viitteitä Putinin erityisestä halusta Suomen maa-alueiden omistamiseen ei ole ollut havaittavissa. Jopa epäillyt omistushalut ovat keskittyneet lähinnä Ahvenanmaan, Hankoniemen yms. hyvin rajattuihin, mutta käyttökelpoisiin alueisiin, jotka palvelisivat Pietarin eteentyönnettyä puolustusta Kaliningradin tavoin. Tavallista maapinta-alaa Venäjällä riittää itselläänkin eikä se tarvitse mitään peräsavon korpea.

Vastaavasti myös Nato haluaa Suomen etelärannikon hallintaansa saadakseen siitä eteentyönnetyn aseman ja tukeutumisalueen Baltian puolustamista varten. Suomi on siihen tarkoitukseen mainio alue loistavalla satamakapasiteetilla, lentokentillä ja muulla infrastruktuurilla. Boonuksena vain tykistöohjuksen kantaman päässä Pietarista sekä sen lähialueista.

Naton näkökulmasta Suomen Nato-jäsenyydessä on ensisijaisesti kysymys Suomen alueen hallinnasta, mikä mahdollistaa toimintakyvyn luomisen Itämerellä ja Baltian maiden puolustamisen sekä tukee kilpailua arktisen ulottuvuuden luonnonvaroista. Sen sijaan Suomen kansallisten etujen näkökulmasta samanlaisia tarpeita ei ole, vaan Suomen tavoite on edesauttaa jännitteiden vähenemistä lähialueillaan sekä pysyä irti kaikista konflikteista. Naton ja Yhdysvaltojen tavoitteena olevan yliotteen saavuttaminen Itämeren alueella horjuttaa sotilaallista voimatasapainoa eikä ainakaan vähennä jänniteitä.

Tämä ei ole kovin monimutkainen asia.
 
Naton näkökulmasta Suomen Nato-jäsenyydessä on ensisijaisesti kysymys Suomen alueen hallinnasta, mikä mahdollistaa toimintakyvyn luomisen Itämerellä ja Baltian maiden puolustamisen sekä tukee kilpailua arktisen ulottuvuuden luonnonvaroista. Sen sijaan Suomen kansallisten etujen näkökulmasta samanlaisia tarpeita ei ole, vaan Suomen tavoite on edesauttaa jännitteiden vähenemistä lähialueillaan sekä pysyä irti kaikista konflikteista. Naton ja Yhdysvaltojen tavoitteena olevan yliotteen saavuttaminen Itämeren alueella horjuttaa sotilaallista voimatasapainoa eikä ainakaan vähennä jänniteitä.

Tämä ei ole kovin monimutkainen asia.

Kysymys. Eivätkö muut Nato-maat hallitse omia alueitaan? Onko heidän suvereniteettinsä itsenäisinä valtioina menetetty Nato-jäsenyyden myötä? Saksa? Ranska? Iso-Britannia? Viro? Tanska? Puola esimerkiksi?

Ei nato minkään maan suvereniteettiä tai oman alueen hallinnanmenetystä aiheuta. Päinvastoin. Natossa jokaisen maan pitää huolehtia itse omasta alueestaan ja puolustuksestaan ja saa siihen tarvittaessa apua muilta kuten esimerkiksi Baltian maat saavat ilmavalvonnassaan tukea muilta mailta.

Nato-jäsenyys saattaisi parantaa suomen kykyä hallita omaa aluettaan. Nojaisimme lännessä yhdenmielisen arvoyhteisön pohjalta muodostettuun sotilasliittoon jolta saisimme tarvittaessa tukea oman alueemme hallintaan jos paine meitä kohtaan kasvaa ylivoimaiseksi ja yksin saattaisimme sortua sen alla.

Nato-jäsenyyttä en näe Suomen suvereniteetin ja oman alueen hallinnan kannalta uhkaavana tekijänä. Sen sijaan näen että suomen ja ruotsin "puolueettomuus" lisää ja lietsoo jännitteitä ja konflikteja lähialueellamme koska se muodostaa voimatyhjiötä alueelle kahden maan toimesta, joista toisella on epäuskottava kansallinen puolustus ja toinen haluaa välttämättä jättäytyä yksin joutuessaan sotatoimien kohteeksi. Jos Suomi ja Ruotsi kuuluisivat Natoon, se todennäköisesti rauhoittaisi Venäjän keulimista lähialueillamme kaventamalla sen liikkumavaraa ja mahdollisuuksia sapelinkalisteluun.

EDIT: Puuttuvia sanoja lisätty lauseisiin...
 
Viimeksi muokattu:
Katsotaan tuon väitteen paikkaansapitävyyttä sitten jos vielä idän puolelta raja railona aukeaa ja kaikki länteen haluavat pakolaiset saavat kävellä vapaasti Suomen puolelle Venäjän rajaviranomaisten estämättä. Halukkaita tulijoita riittäisi Venäjällä suurinpiirtein miljoonittain, jos heille vain mahdollisuus järjestyisi tai järjestettäisiin. Mikä olisikaan esimerkiksi itärajalta suuntautuvan miljoonan turvapaikanhakijan vyöryn vaikutus Suomen poliittiseen päätöksentekoon, yhteiskuntaan ja valtion talouskehitykseen?

Tätä voi jokainen tykönään pohtia ja samalla ymmärtää sen tosiasian, että pakolaistulvaa voidaan myös käyttää tehokkaana painostuskeinona eikä sen uhka ole varsinaisesti edes sotilaallinen, vaan kaikki on pelkkää onnettomuutta ja yhtä kamalaa humanitääristä katastrofia, mikä kytkeytyy sujuvasti osaksi globaalien ongelmien yhä kasvavaa vyyhtiä.

Ongelmat on kuitenkin tehty ratkaistaviksi ja haasteet voitettaviksi - Jälleen kerran Venäjä ja Suomen poliittinen johto onnistuisivat neuvottelupöydässä saavuttamaan yksimielisen näkemyksen siitä, miten kansakuntien ajankohtaisia asioita kannattaa järkevästi hoitaa, kuten hyvien naapureiden kesken onkin tapana ja pitkän päivän päätteeksi talvisodan 105 kunnian päivää ovat taas vuorokauden verran kauempana historian hämärissä. Ystävät pysyvät lähellä jo heti tykistöohjuksen kantaman päässä, vihollisten pysytellessä entistä kauempana aina suurten merien takana.

Milläs tavalla Venäjä on uhannut sotilaallisesti Suomea, vaikka nyt viimeisen kymmenen vuoden aikana? Lisäksi mikä niissä Dugininkaan kirjoituksissa on valehtelua? Osaatko mahdollisesti tehdä niihin siteerauksia ja perustellusti osoittaa kirjoitusten asiavirheet? Pelkkä hömpän kirjoittaminen ei ole varsinaisesti valehtelua, vaan fantasiaa niin kuin scifi-kirjallisuuskin.

Venäjä painosti Suomen 2015 noottikriisissä alistumaan kahdenkeskeiseen kommunikaatioon Venäjän kanssa kun punavihervasuripasifistinen henki Suomessa voitti. Tosimiehet olisivat vahvistaneet rajavartioinnin tasolle, jossa Venäjälle voidaan sanoa stop ilman häpeällisiä nootteja jossa Suomen rajan valvonta väärin perustein delegoidaan FSB:lle.

Joka väittää ettei Venäjä ole Suomelle nyt sotilaallinen uhka pakolais-, sukellusvene-, ja ilmatilavälikohtauksista puhumattakaan Ukrainasta huolimatta taikka että Dugin ei valehtele eli ei suolla neostalinistista propagandaa, omaa tahallisen mustan aukon tiedoissaan tai on Moskovan asialla.
 
Joka väittää ettei Venäjä ole Suomelle nyt sotilaallinen uhka pakolais-, sukellusvene-, ja ilmatilavälikohtauksista puhumattakaan Ukrainasta huolimatta taikka että Dugin ei valehtele eli ei suolla neostalinistista propagandaa, omaa tahallisen mustan aukon tiedoissaan tai on Moskovan asialla.

Uhan suuruudesta voidaan keskustella aina, mutta Venäjä on suomen ainoa potentiaalinen uhkaaja sotilaallisesti ja se pitäisi aina muistaa vakavuudella.

Kuka muu meitä sotilaallisesti uhkaisi? Tai olisi potentti uhkaamaan?
 
Kysymys. Eivätkö muut Nato-maat hallitse omia alueitaan? Onko heidän suvereniteettinsä itsenäisinä valtioina menetetty Nato-jäsenyyden myötä? Saksa? Ranska? Iso-Britannia? Viro? Tanska? Puola esimerkiksi?

Ei nato minkään maan suvereniteettiä tai oman alueen hallinnanmenetystä aiheuta. Päinvastoin. Natossa jokaisen maan pitää huolehtia itse omasta alueestaan ja puolustuksestaan ja saa siihen tarvittaessa apua muilta kuten esimerkiksi Baltian maat saavat ilmavalvonnassaan tukea muilta mailta.

Nato-jäsenyys saattaisi parantaa suomen kykyä hallita omaa aluettaan. Nojaisimme lännessä yhdenmielisen arvoyhteisön pohjalta muodostettuun sotilasliittoon jolta saisimme tarvittaessa tukea oman alueemme hallintaan jos paine meitä kohtaan kasvaa ylivoimaiseksi ja yksin saattaisimme sortua sen alla.

Nato-jäsenyyttä en näe Suomen suvereniteetin ja oman alueen hallinnan kannalta uhkaavana tekijänä. Sen sijaan näen että suomen ja ruotsin "puolueettomuus" lisää ja lietsoo jännitteitä ja konflikteja lähialueellamme koska se muodostaa voimatyhjiötä alueelle kahden maan toimesta, joista toisella on epäuskottava kansallinen puolustus ja toinen haluaa välttämättä jättäytyä yksin joutuessaan sotatoimien kohteeksi. Jos Suomi ja Ruotsi kuuluisivat Natoon, se todennäköisesti rauhoittaisi Venäjän keulimista lähialueillamme kaventamalla sen liikkumavaraa ja mahdollisuuksia sapelinkalisteluun.

EDIT: Puuttuvia sanoja lisätty lauseisiin...

Nyt taitaa olla asia niin, että minä puhun mansikasta ja sinä puhut kokonaan toisesta asiasta banaanista.

Venäjä painosti Suomen 2015 noottikriisissä alistumaan kahdenkeskeiseen kommunikaatioon Venäjän kanssa kun punavihervasuripasifistinen henki Suomessa voitti. Tosimiehet olisivat vahvistaneet rajavartioinnin tasolle, jossa Venäjälle voidaan sanoa stop ilman häpeällisiä nootteja jossa Suomen rajan valvonta väärin perustein delegoidaan FSB:lle.

Joka väittää ettei Venäjä ole Suomelle nyt sotilaallinen uhka pakolais-, sukellusvene-, ja ilmatilavälikohtauksista puhumattakaan Ukrainasta huolimatta taikka että Dugin ei valehtele eli ei suolla neostalinistista propagandaa, omaa tahallisen mustan aukon tiedoissaan tai on Moskovan asialla.

Olisiko Suomen sitten pitänyt julistaa Venäjälle sota, ettei ulkopoliittinen toimintamalli olisi ollut niin kamalan alistuvaisen punavihervasuripasifistishenkistä.

Samana vuonna Ruotsista käveli rajan yli melkein 40 000 turvapaikanhakijaa kenenkään estämättä ja vieläpä Ruotsin valtionrautateiden kuljettamana. Suomi ei tehnyt mitään, ei palauttanut rajatarkastuksia eikä käännyttänyt tulijoita EU-sopimuksen mukaisesti takaisin Ruotsiin, vaikka tämä on turvallinen maa ja paperisen sopimuksen perusteella näin olisi kuulunut toimia. Lopulta Suomi ei lähettänyt asiasta Ruotsille edes noottia.

Ruotsalaisetkin ilma- ja pinta-alukset ovat toisinaan loukanneet Suomen ilmatilaa ja aluevesirajoja. Painostaako Ruotsi Suomea sotilaallisesti ja onko Ruotsi Suomelle sotilaallinen uhka?
 
@Laamanator ei puhu mansikoista, vaan puhuu paskaa.

Tyypillistä Kremlin narratiivia. "Onhan Ruotsikin loukannut ilmatilaamme..." Anna mun kaikki kestää.

Mutta jos haluaa olla "mustasotnialainen duginisti ja suomensyöjä"...niin siitä vaan. Sillä ei kyllä saa paljoa pisteitä...ainakaan minulta.
 
@Laamanator ei puhu mansikoista, vaan puhuu paskaa.

Tyypillistä Kremlin narratiivia. "Onhan Ruotsikin loukannut ilmatilaamme..." Anna mun kaikki kestää.

Mutta jos haluaa olla "mustasotnialainen duginisti ja suomensyöjä"...niin siitä vaan. Sillä ei kyllä saa paljoa pisteitä...ainakaan minulta.

Tarkoitukseni ei ollut syödä Suomea, vaan tarkastella kriittisesti edellisen kommentin esittäjän päätelmien taustalla olevaa logiikkaa, jonka perusteella tosiaan Ruotsikin ilmeisesti painostaa Suomea ja muodostaa suuren sotilaallisen uhan - siispä äkkiä Natoon ennen kuin Ruotsi hyökkää ja palauttaa Suomen kiinteäksi osaksi valtakuntaansa! Joskus näissä tämän foorumin kommenteissa ja päätelmäketjuissa ei ole päätä eikä häntää.

Mustasotnialainen duginisti ja suomensyöjä kuulostaa hauskalta.:D
 
Tarkoitukseni ei ollut syödä Suomea, vaan tarkastella kriittisesti edellisen kommentin esittäjän päätelmien taustalla olevaa logiikkaa, jonka perusteella tosiaan Ruotsikin ilmeisesti painostaa Suomea ja muodostaa suuren sotilaallisen uhan - siispä äkkiä Natoon ennen kuin Ruotsi hyökkää ja palauttaa Suomen kiinteäksi osaksi valtakuntaansa! Joskus näissä tämän foorumin kommenteissa ja päätelmäketjuissa ei ole päätä eikä häntää.

Tarkennuksena sanottakoon, että ei ruotsi todellakaan suomea uhkaa. Ruotsi on näennäisesti puolueeton, mutta se on Naton sateenvarjon alla edelleenkin. Ruotsi ei suomea uhkaa, mutta sen epäuskottava kansallinen puolustus luo voimatyhjiötä skandinavian alueelle ja provosoi ongelmia. Vielä pahempi ongelma on suomi, jonka uskottava kansallinen puolustus horjuu, mutta joka väen vängällä haluaa vielä jättäytyä yksin ja ajaa itseään nurkkaan suhteessa ainoaan potenttiin sotilaalliseen uhkaajaan eli Venäjään. Suomi on sotilaallisesti liittoutumaton ja yksinjättäytyneenä heikko Venäjää vastaan. Tämä luo entisestään voimatyhjiötä alueelle, joka rohkaisee Venäjää hääräämään alueella oman opportunistisen politiikkansa mukaisesti ja hakemaan pelipaikkoja meidän painostukselle.

Suomi ja Ruotsi molemmat Naton jäseneksi ja parannus omaan kansalliseen puolustukseen. Sillä Skandinaviaa rauhoitetaan. Venäjä voi toki jäädä kiukuttelemaan asiasta ja luoda "jännitettä" sitä kautta, mutta taivaan totena he eivät mitään aktiivista tai konkreettista uskalla tämän jälkeen tehdä kun pieni Suomi ja hieman isompi Ruotsi ovat kimpassa isompien ja venäjää vahvempien kanssa. Eli toisin sanoen, jännitteet jäävät ja voivat ehkä lisääntyäkin, mutta konkreettinen sotilaallisen konfliktin uhka pienenee melko varmasti Nato jäsenyyden myötä.

Hyvät välit Venäjän kanssa voivat maalla olla Naton jäsenenäkin, se riippuu yksinomaan Moskovasta ja heidän suhtautumisestaan meihin. Nato ei ole Venäjän suhteissa varsinainen ongelma vaan se, kuinka tiukassa liekassa ja manipulatoitavissa Moskova haluaa maatamme pitää. Onhan tämä nähty aikaisemminkin historiassa vaikka "puolueeton" olemme olleetkin. Heti kun "puolueeton" suomi on ottanut pesäeroa Moskovaan ja alkanut tekemään itsenäistä mutta Venäjän etujen vastaista politiikkaa, Moskova on vastannut irtiottoon nootilla, "neuvottelukutsulla" tai kauppasuhteita ja käytäntöjä hankaloittamalla. Nato-jäsenyys ja sen pohdinta edustaa samaa asiaa eli irtiottoa. Pesäeroa Moskovaan ja Venäjän etujen vastaisen politiikan ja valintojen tekemistä suomessa, ja mitä isompi irtiotto, sitä vahvempi kurinpalautusyritys ja kovempi kiukuttelu.

Lopuksi vielä, suomi ei ole Moskovan liekassa enään yhtä tiukasti kun YYA-ajan suomessa, mutta kovin herkällä ja kuuliaisella korvalla virallinen suomi tuntuu edelleenkin Moskovaa kuuntelevan.
 
Jos vielä jatkan @baikal:in rohkaisemana omaa paatostani. :p

Yksi virhe mitä ei kannata tehdä, on pitää Venäjää ja sen johtoa tyhmänä tai ajattelemattomana. Tätä se ei ole, vaan hybridisodankäynnissään hyvinkin luovaa suunnittelua osaavat tehdä, opportunistisia ja häikälemättömiäkin olla.

Tämän todistavat Georgian sota, sekä omalla ikävällä tavallaan Krimin kaappaus jonka suunnittelusta ja hienosta toteutuksesta pitää heille valitettavasti antaa tunnustusta. Tämän Gambiitin muodon he tuntuvat osaavan, eli he tuntuvat tietävän ketä kohtaan ja missä tilanteessa he voivat sotilaallista voimaa käyttää joutumatta itse sotilaallisten vastatoimien kohteeksi. Toisin sanoen, he tuntuvat osaavan valita heikommat vastustajansa ja oikean hetken iskemiseen. Ikävä kyllä, pisteet siitä pitää antaa.

Baltit tämän tietävät ja ymmärtävät hyvin, koska heillä on omakohtainen kokemus venäläisestä voimapolitiikasta ja sen luonteesta okupatsioonin ajalta ja tuntevat tältä osin Venäläisen kansanluonteen suomalaisia paremmin, noin suuressa mittakaavassa. Siksi he heti ensimmäisen tilaisuuden turvin riensivät Natoon joka oli käytännössä ainoa tapa karistaa pois harteiltaan tämä heikomman ja alistettavan pienemmän naapurimaan rooli Venäjän kupeessa.

Suomessa poliitikolilla tuntuu olevan vaikea käsittää tätä tekijää, tai sitten sitä ei haluta ymmärtää. Täällä halutaan edelleenkin uskoa neuvottelevan diplomatian ja pasifistisen rauhanpolitiikan ylivertaiseen voimaan, vaikka panssariarmeijat käynnistelisivät moottoreitaan rajan tuntumassa ja ballistisille ohjuksille syötettäisiin maalidataa samanaikaisesti.

Täällä luullaan, että suomen ylivertainen "rauhanpolitiikka" ja diplomaattinen ylivertaisuus on "hyvien Venäjänsuhteiden" tae ja hyvät suhteet Venäjään ovat näiden ilmiömäisten kykyjen seurausta. Ei ole. Todellinen syy on se, että YYA-ajan me myötäilimme vasallivaltion tavoin Moskovaa monessa sen tarpeessa ja edussa ja siksi saimme paistatella paikassa auringossa. Kuten huippukokousten ja korkeantason tapaamisten isäntämaana ja kauppakumppanina tuottavassa idänkaupassa. Irtiotto Moskovasta poispäin taas johti nopeasti erilaisiin ruotuunpalautuksiin erilaisin toimenpitein. Ja tätä totuttua toimintatapaa tuntuvat yllättävän monet vielä kannattavan, maan etu on sama kun Moskovan etu ja maalle ei ole edullista pyrkiä Moskovan suunnasta eroon.

Aika hyvän kuvan Venäläisen voimapolitiikan keskiöstä antaa Toveri Stalinin sarkastinen kysymys: "Kuinka monta divisioonaa Paavilla on?"

Tämä on muuttunut yllättävän vähän. Heidän näkemyksensä tuntuu edelleen olevan se, että valtaa saa voimalla tai rahalla. Jos rahaa ei ole, voi käyttää raakaa voimaa. Ja vastapuolen pahoista puheista, tekojen tuomitsemisesta ja paheksunnasta ei kannata välittää jos heillä ei ole munaa laittaa divisioonia niiden takuuksi tai puheiden vahventamiseksi.

Koska venäläiset eivät ole tyhmiä, he tietävät että Länsimaiden muodostamalle Natolle he eivät pärjää niin voimassa (ml lännen teknologinen etumatka) eivätkä rahallisin resurssein. Siksi he pitäytyvät voimankäytöstä viimeiseen saakka Natoa vastaan ja pyrkivät sen sijaan operoimaan Nato-maita vastaan hybrikeinoja käyttämällä. Tässä mielessä Venäjä siis on Natoa vastaan kun se kuuluisa savijaloilla seisova jättiläinen, joka tietää että kaikkea muuta voivat tehdä mutta taisteluun eivät voi ryhtyä.

Sen sijaan suomen kaltaiset pienet naapurit ovat aina heikompia sotilaallisesti Venäjää vastaan ja etenkin yksinjättäytyessään. Tämä on totuus, joka ei pala tulessakaan, koska miehiä ja sodankäyntiin vaadittavia resursseja meillä on aina vähemmän kun heillä. Tästä on epämieluisana esimerkkinä toinen maailmansota. Ilman saksan sotilasliittoa ja tukea olisimme olleet kusessa viimeistään kesällä -44 jos yksin olisimme yrittäneet pärjätä. Natoon liittymällä tämä altavastaavuus poistuu monelta osin tai se voidaan korvata nykyhetkessä ja tulevaisuudessa.

Maa joka on lähtökohtaisesti sotilaallisesti altavastaaja ja vieläpä liittoutumaton, on helpompi painostaa sotilaallisella uhalla haluamiinsa tavoitteisiin. Pienikin maa, mutta jolla on isoja kavereita, on hankalampi tässä suhteessa. Natoon liittyminen on jo resurssien numeerisen määrän puolesta ainoa järkevä vaihtoehto, mutta se on myös sitä siinämielessä että Nato-jäsenyys kaventaa Venäjän painostusmahdollisuuksiaan meitä kohtaan myös diplomaattisesti ja hybridikeinojen kannalta, "koska kaveriporukassa olevalle pikkujätkälle ei voi isokaan poika vittuilla aivan kuten huvittaa", jos saan tälläistä "koulunpiha-vertausta" käyttää. Siksi Venäjä pyrkii estämään kaikin mahdollisin keinoin maamme Nato-jäsenyyden, koska se pelkää sen seurauksena nöyrän vasallivaltion lipuvan kauemmaksi heidän vaikutus- ja painostuspiiristään.
 
Viimeksi muokattu:
Kaikesta päätellen meihin pitäisi kohdistua juuri tällä hetkellä kestämätön sotilaallinen painostus. Joko panssareiden moottorien jyly kuuluu itärajalla?
 
Kaikesta päätellen meihin pitäisi kohdistua juuri tällä hetkellä kestämätön sotilaallinen painostus. Joko panssareiden moottorien jyly kuuluu itärajalla?

Ei nyt, mutta tulevaisuudesta ei koskaan tiedä. Kuten kyllästymiseen saakka on hoettu niin ei palovakuutustakaan saa silloin kun talo on jo tulessa.

EDIT: Ja jos sitä palovakuutusta ei tässä suhteessa tarvittaisikaan, niin mitä haittaa siitä olisi? Kuinka paljon Nato-jäsenyys on haitannut ja kampittanut sen tämänhetkisiä jäsenmaita?
 
Back
Top