Suomi NATOn jäseneksi - or not?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja RPG83
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
  • Tagit Tagit
    nato

Pitäisikö Suomen hakea NATOn jäseneksi


  • Äänestäjiä yhteensä
    885
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Amen!

Gambiitti onnistui täpärästi. Toista kertaa tuskin tulee. Niille vielä jotka glorifioivat yksinjäämistä tai jättäytymistä ja yksin taistelua suurvaltaa vastaan niin kannattaa tutustua aikalaisten kirjoituksiin tästä ihanuudesta ja heidän mielipiteisiinsä siitä, onko pienen maan parempi sotia suurvaltaa vastaan yksin vai yhdessä. Jos siis pakotettuna sotia pitää.

Huomioitavaa on että silloin Talvisodassa ei mitään kunnollista liittoutumismahdollisuutta ollut. Kaikenlaista yritettiin, laihoin tuloksin.

Jatkosodassa oli tasan yksi vaihtoehto, Natsi-Saksa, joka oli puolitoista vuotta aiemmin kannustanut ainakin virallisella tasolla Neuvostoliittoa Talvisodassa.

Nykyään - ainakin jokamiehen tietämyksellä - tällainen liitto olisi tarjolla mikä houkuttelevuudessa ja resursseiltaankin ylittää melko tanakasti Aatun tuhatvuotisen Valtakunnan.

Et väittänyt, mutta joskus kuulee jonkun väittävän että silloin Talvisodan aattona jotenkin "valittiin" yksin jääminen. Ei valittu. Siihen aikaan ei muutenkaan sotilasliitoissa juhlittu, kun Britannian ja Ranskan turvatakuut Puolalle jäivät koko lailla tyhjiksi, tosin merillä käytiin heti rajua sukellusvenesotaa joten ei se siinä mielessä ihan kuolleeksi kirjaimeksikaan jäänyt...
 
merillä käytiin heti rajua sukellusvenesotaa joten ei se siinä mielessä ihan kuolleeksi kirjaimeksikaan jäänyt..

Puolaa ja puolalaisia saattoi harvinaisen vähän lämmittää ja lohduttaa se, että liittolaiset myötäsotijat taistelivat Atlantilla, kun sakun saapas polki Puolan vetämään orjavankkureita. Tässä on eräs liittoutumisen toteutumisen piirre, joka sekin toistuu silloin tällöin. Sotaa ei estänyt se, että Britannia ja Ranska lupasivat auttaa.....
 
Jos suurvallat päätyvät etupiirijakoon Euroopassa niin siinä ei Suomelta pahemmin kysellä että mihinkä piiriin se haluaa ja ne piirit piirretään ihan muiden kuin sopimusten perusteella.
Tämä on se asia mitä olen pitkään ja monin eri sanoin koettanut sanoa.
Suomi nykytilassa on lähes täydellinen "kauppatavara" etupiirikaupassa.
Suomi Naton jäsenenä on erittäin huono kauppatavara etupiirikaupassa.
Kuten on monesti todettu: meillä on nyt kaikki liittoutumisen taakat harteilla, edut ovat vähän vähemmässä. Kauppatavarana oleminen on erittäin iso taakka vielä tuohon päälle.
Siinä yksi iso syy miksi Venäjä haluaa säilyttää tilanteen tällaisena. Suomen jäsenyys Natossa kaventaisi Venäjän pelivaraa poliittiseen pelailuun ja kaupankäyntiin näillä kulmilla olennaisesti.
 
Puolaa ja puolalaisia saattoi harvinaisen vähän lämmittää ja lohduttaa se, että liittolaiset myötäsotijat taistelivat Atlantilla, kun sakun saapas polki Puolan vetämään orjavankkureita. Tässä on eräs liittoutumisen toteutumisen piirre, joka sekin toistuu silloin tällöin. Sotaa ei estänyt se, että Britannia ja Ranska lupasivat auttaa.....

Puolalaisten vitutus saattoi kasvaa Varsovan kapinan jälkeen 1944. Viimeinen Armija Krarjowan radiolähetys Varsovasta sisälti sellaisekinkin kuin "Meitä on kohdeltu pahemmin kuin akselivaltojen liittolaisia......(muutama mainittu ja) kuten Suomea..."
 
Et väittänyt, mutta joskus kuulee jonkun väittävän että silloin Talvisodan aattona jotenkin "valittiin" yksin jääminen. Ei valittu. Siihen aikaan ei muutenkaan sotilasliitoissa juhlittu, kun Britannian ja Ranskan turvatakuut Puolalle jäivät koko lailla tyhjiksi, tosin merillä käytiin heti rajua sukellusvenesotaa joten ei se siinä mielessä ihan kuolleeksi kirjaimeksikaan jäänyt...

Juuri noinhan se oli..

Ikävä kyllä silloin Talvisodan aikana oltiin yksinään, vaikka epämääräisiä lupauksia sotilaallisesta avusta saatiin niin ranskalaisilta kuin engelsmanneiltakin. Omalla tavallaan nämä lupauksetkin kuitenkin helpottivat rauhan saamista sillä tunnetusti Stalin varoi joutumasta länsiliittoutuneiden viholliseksi. Suomen uhrautuvan ja hyökkääjille valtavia tappioita aiheuttaneen puolustuksen sekä yhä painokkaammin esitettyjen länsimaiden tukilupausten myötä Stalin lopulta hyväksyi rauhan itsenäisen Suomen kanssa. Aikaisemmin hän hyväksyi neuvottelukumppaniksi ainoastaan ns. Kuusisen hallituksen.

Sinällään brittien ja Ranskan sodanjulistus Saksalle, Puolan turvatakuiden vuoksi, johti monien vaiheiden jälkeen Saksan tappioon. Olisihan siinä ollut myös sellainen mahdollisuus että Puolalle annetut turvatakuut olisi ohitettu länsimaiden toimesta pelkällä olankohautuksella. Siinä tapauksessa olisi tuskin alkanut sotaa länsirintamalla.

Se olisi antanut tilaa täysin uusille mahdollisuuksille. Mikäpä tietää vaikka Hitler olisi jatkanut (Puolan miehityksen jälkeen) hyökkäystään Neuvostoliittoon (Ribbentropp-sopimuksesta välittämättä). Ehkä Aatulla oli jonkinlaisia suunnitelmia kommunismin nujertamiseksi jo kyseistä sopimusta tehdessään? Nimittäin sinne Stalinin kimppuun hän kuitenkin rohkeni hyökätä vain reilua vuotta myöhemmin, saatuaan urheat suomalaiset liittolaisikseen.

Jos länsimaat eivät olisi lähteneet sotimaan Saksaa vastaan, Hitler olisi mahdollisesti kyennyt kukistamaan Stalinin johtaman kommunistisen Neuvostoliiton. Tai ainakin työntämään venäläiset jonnekin Uralin taakse.

Jälkikäteen on helppo löytää hyviä ratkaisuja siihen kuinka Suomen poliittisen johdon olisi pitänyt menetellä 1938-1940. Ikävä kyllä silloinkaan ei tiedetty tulevaisuudesta kun jouduttiin tekemään päätöksiä. Monenlaisia kehityssuuntia sekä mahdollisuuksia oli tietenkin olemassa. Tuskin niiden valinta oli silloin sen helpompaa kuin maailmanpolitiikan ennustaminen tälläkään hetkellä.

Vai hyppääkö joku pöydälle ja kertoo miten maailman poliittiset tilanteet kehittyvät tulevien parin vuoden aikana?
 
Puolaa ja puolalaisia saattoi harvinaisen vähän lämmittää ja lohduttaa se, että liittolaiset myötäsotijat taistelivat Atlantilla, kun sakun saapas polki Puolan vetämään orjavankkureita. Tässä on eräs liittoutumisen toteutumisen piirre, joka sekin toistuu silloin tällöin. Sotaa ei estänyt se, että Britannia ja Ranska lupasivat auttaa.....

Lisäksi sota julistettiin ainoastaan Saksaa vastaan, mutta ei-kanssasotija NL:ää vastaan. Näiden molempien yhteinen tavoite oli koko Puolan pyyhkiminen pois maailmankartalta. Onneksi eivät kumpikaan siinä lopulta kuitenkaan onnistuneet. Yritys oli kova molemmilla.
 
On varmaan tosi, että Venäjä ei koskaan yrittäisi vallata NATO-Suomea. On myös tosi, että jos tulee Venäjän ja NATOn välinen konflikti, laittaa Venäjä NATO-Suomen päreiksi yrittämättä mitenkään valloittaa sitä. Suomi olisi siinä tilanteessa heidän näkökulmastaan NATO:n siihen kohdistuva keihäänkärki ja heidän doktriiniinsa kuuluu mm. taktiset ydinaseet etulinjassa.
 
uomi Naton jäsenenä on erittäin huono kauppatavara etupiirikaupassa.

Miksi?

Mitä taloudellisia tai strategisia etuja USA:lla, Ranskalla tai Britannialla on joista ne eivät Suomessa voi luopua?
 
Miksi?

Mitä taloudellisia tai strategisia etuja USA:lla, Ranskalla tai Britannialla on joista ne eivät Suomessa voi luopua?

Tämä tangentti taas... Kukaan muu kuin Venäjä ei kaipaa etupiirijakoa.

NATO:n jäsenenä olemme lopullisesti paaluttaneet itsemme osaksi läntistä Eurooppaa, emmekä ole enää Venäjän vedätettävissä. Yksin, poliitikkomme taipuvat, suomettuvat, julistaen omaa viisauttaan ja aktiivisen vakauspolitiikan oikean ja ainoan vaihtoehdon mannaa. Se on nähty.
 
Mielenkiintoista! Ainola Iltalehdessä:

--

Näkökulma: Presidentti Niinistö ei halua poliittista päällystakkia - taustalla kova Nato-peli
Tänään klo 01:35


Niinistö ei halua Viljasesta itselleen poliittista päällystakkia, kirjoittaa Olli Ainola.


AOP

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö ei halua nimittää valtiosääntötuntija Veli-Pekka Viljasta oikeuskansleriksi. Helsingin Sanomat uutisoi, että oikeusministeriö veti pois nimitysesityksensä sen jälkeen, kun presidentti oli näyttänyt punaista valoa.

Mitä sellaista Niinistöllä on hampaankolossaan, jonka vuoksi Viljanen ei kelpaa?

On varmasti monta syytä. Viljaselta esimerkiksi puuttuu syvällinen käytännön kokemus ylimmästä hallinnosta. Viljanen on yksinpuurtaja-asiantuntija.

Jotkut kokoomuslaiset pilkkaavat häntä perustuslakifundamentalistiksi eli "änkyräksi". Viljasta on pidetty vasemmistolaisena, hänen henkinen kotinsa lienee SDP.

Oli Niinistökin poliittisen uransa alussa vähän samantapainen änkyrä. Tämä puoli Niinistössä korostui 1990-luvun alkupuolella, kun Suomi loi nahkansa ja liittyi unioniin. Viljasta lähellä olevat demarit sen sijaan olivat perustuslakiasioissa vielä tuolloin käytännön koulimia joustavia pragmaatikkoja; olihan SDP:llä ulkopolitiikan valta.

Niinistön kudelma
Olen vakuuttunut, että Niinistön silmissä Viljanen sinetöi kohtalonsa viime syksynä. Viljanen uhkasi Niinistön ulko- ja turvallisuuspoliittista kudelmaa.

Mikä on Niinistön kudelma?

Suomen ulko- ja turvallisuuspoliittista keskustelua hallitsee kaksi konservatiivista koulukuntaa. Toisen koulukunnan mielestä Suomen pitää liittyä Natoon. Toisen mielestä Natoon taas ei pidä liittyä.

Sauli Niinistö livahtaa kummankin koulukunnan kannattajien välistä. Hän painelee heidän ohitseen politiikallaan, josta ulkoministeriössä kuulee käytettävän nimitystä Kolmas tie. Niinistö ikään kuin kannattaa kumpaakin koulukuntaa.

Saksalaisilla on tällaisesta politiikasta mainio ilmaisu: spagaatinhallinta. Ruotsissa taas puhutaan Hultqvistin doktriinista sikäläisen sosiaalidemokraattisen puolustusministerin Peter Hultqvistin mukaan. Hultqvist on Niinistön luottoministeri Ruotsin hallituksessa.

Spagaatti Natoon
Niinistön ja Hultqvistin spagaatti on se, että Natoon kuulumattomat Suomi ja Ruotsi ovat lupautuneet tukemaan Baltian puolustusta.

Ruotsi antaa lentokenttiään ja satamiaan Naton eli käytännössä Yhdysvaltain puolustusvoimien käyttöön. Samalla Ruotsi saa amerikkalaisten epäviralliset turvatakeet.

Suomen antama tuki on vaatimattomampaa, muttei lainkaan merkityksetöntä tai riskitöntä. Suomi ei saa ainakaan yhtä kattavia epävirallisia turvatakeita kuin mitä Ruotsi.

Suomen antama sotilaallinen apu voi toteutua esimerkiksi tilanteessa, jossa Norjan sodanjohto pyytää, että Virossa venäläisiä vastaan käydyissä sotatoimissa siipeensä saanut amerikkalainen hävittäjä voisi laskeutua suomalaiselle varakentälle saamaan huoltoa ja täydennystä.

Viro on vuosikaudet painostanut Suomea antamaan sotilaallista apua kriisitilanteessa, mieluiten vieläpä niin, että Suomi tekisi valtiosopimuksen. Sauli Niinistön aikana maat ovat tehneet poliittisen kompromissin, joka on rauhoittanut Viron hallitusta.

Virallisia papereita ei ole tehty, vaan ongelma on hoidettu puhumalla. Suomi on vakuuttanut Virolle, että Suomi ei käännä tälle selkäänsä sodan aikana.

Riita eduskunnassa
Naton Itämeren-alueen puolustussuunnitelma - ensimmäinen 25 vuoteen - valmistui viime vuonna.

Suomella on siihen kytkös, jota on järjestelty poliittisella ja sotilaallisella tasolla. Jotta Suomi voisi hoitaa osansa näistä monen maan kesken tehdyistä sitoumuksista, Suomen sodanjohdon operatiivisten päätösten pitää perustua lakiin.

Tällaista lainsäädäntöä ei Suomessa ole entuudestaan. Siksipä hallitus antoi viime vuonna eduskunnalla lakiesityksen ulkomaisen sotilaallisen avun antamisesta ja vastaanottamisesta.

Lakiesitys kuitenkin törmäsi eduskunnan perustuslakivaliokuntaan - ja Viljaseen. Valiokunnan asiantuntijana Viljanen hylkäsi ajatuksen siitä, että presidentti voisi kiiretilanteessa tehdä päätöksen esimerkiksi edellä kuvatun tapaisesta Nato-koneen auttamisesta.

Viljanen oikeastaan vaati ex-pääsihteeri Seppo Tiitisen (kesk) kanssa, että perustuslakia pitää muuttaa, jos presidentille annetaan valta päättää kiireellisessä tilanteessa avusta, jossa käytetään aseellista voimaa.

Tämä muodostui myös perustuslakivaliokunnan kannaksi sekä myöhemmin vielä eduskunnan ulkoasiainvaliokunnan kannaksi. Ulkoasiainvaliokunta pyyhki presidentin kiireellisen päätösmenettelyn pois hallituksen lakiesityksestä.

Jo tätä ennen viime joulukuussa SDP:n, vasemmistoliiton ja ilmeisesti osin myös keskustan edustajat olivat riitauttaneet hallituksen ulko- ja turvallisuuspoliittisen selonteon. Eduskunnan kannaksi kirjattiin hallituksen harmiksi lausuma, jonka mukaan Suomi ei salli "alueensa käyttämistä vihamielisiin tarkoituksiin muita valtioita vastaan".

Niinistön kudelman ydin on se, että Suomi luo lailliset puitteet mahdollisuudelle osallistua Naton Itämeren aluetta koskevan puolustussuunnitelman toimeenpanoon. Eduskunnassa on oppositio, joka yrittää purkaa kudelmaa.

Viljanen on antanut purkajille ratkaisevaa apua. Ei kai ihme, jos se harmittaa Niinistöä.

Vielä kauheampaa Niinistön kannalta voisi olla vain se, että Viljanen oikeuskanslerina pääsisi vahtimaan Niinistön päätösten lainmukaisuutta. Sehän olisi aivan hirmuista.

OLLI AINOLA
[email protected]
 
Mielenkiintoista! Ainola Iltalehdessä:

--

Näkökulma: Presidentti Niinistö ei halua poliittista päällystakkia - taustalla kova Nato-peli
Tänään klo 01:35


Niinistö ei halua Viljasesta itselleen poliittista päällystakkia, kirjoittaa Olli Ainola.


AOP

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö ei halua nimittää valtiosääntötuntija Veli-Pekka Viljasta oikeuskansleriksi. Helsingin Sanomat uutisoi, että oikeusministeriö veti pois nimitysesityksensä sen jälkeen, kun presidentti oli näyttänyt punaista valoa.

Mitä sellaista Niinistöllä on hampaankolossaan, jonka vuoksi Viljanen ei kelpaa?

On varmasti monta syytä. Viljaselta esimerkiksi puuttuu syvällinen käytännön kokemus ylimmästä hallinnosta. Viljanen on yksinpuurtaja-asiantuntija.

Jotkut kokoomuslaiset pilkkaavat häntä perustuslakifundamentalistiksi eli "änkyräksi". Viljasta on pidetty vasemmistolaisena, hänen henkinen kotinsa lienee SDP.

Oli Niinistökin poliittisen uransa alussa vähän samantapainen änkyrä. Tämä puoli Niinistössä korostui 1990-luvun alkupuolella, kun Suomi loi nahkansa ja liittyi unioniin. Viljasta lähellä olevat demarit sen sijaan olivat perustuslakiasioissa vielä tuolloin käytännön koulimia joustavia pragmaatikkoja; olihan SDP:llä ulkopolitiikan valta.

Niinistön kudelma
Olen vakuuttunut, että Niinistön silmissä Viljanen sinetöi kohtalonsa viime syksynä. Viljanen uhkasi Niinistön ulko- ja turvallisuuspoliittista kudelmaa.

Mikä on Niinistön kudelma?

Suomen ulko- ja turvallisuuspoliittista keskustelua hallitsee kaksi konservatiivista koulukuntaa. Toisen koulukunnan mielestä Suomen pitää liittyä Natoon. Toisen mielestä Natoon taas ei pidä liittyä.

Sauli Niinistö livahtaa kummankin koulukunnan kannattajien välistä. Hän painelee heidän ohitseen politiikallaan, josta ulkoministeriössä kuulee käytettävän nimitystä Kolmas tie. Niinistö ikään kuin kannattaa kumpaakin koulukuntaa.

Saksalaisilla on tällaisesta politiikasta mainio ilmaisu: spagaatinhallinta. Ruotsissa taas puhutaan Hultqvistin doktriinista sikäläisen sosiaalidemokraattisen puolustusministerin Peter Hultqvistin mukaan. Hultqvist on Niinistön luottoministeri Ruotsin hallituksessa.

Spagaatti Natoon
Niinistön ja Hultqvistin spagaatti on se, että Natoon kuulumattomat Suomi ja Ruotsi ovat lupautuneet tukemaan Baltian puolustusta.

Ruotsi antaa lentokenttiään ja satamiaan Naton eli käytännössä Yhdysvaltain puolustusvoimien käyttöön. Samalla Ruotsi saa amerikkalaisten epäviralliset turvatakeet.

Suomen antama tuki on vaatimattomampaa, muttei lainkaan merkityksetöntä tai riskitöntä. Suomi ei saa ainakaan yhtä kattavia epävirallisia turvatakeita kuin mitä Ruotsi.

Suomen antama sotilaallinen apu voi toteutua esimerkiksi tilanteessa, jossa Norjan sodanjohto pyytää, että Virossa venäläisiä vastaan käydyissä sotatoimissa siipeensä saanut amerikkalainen hävittäjä voisi laskeutua suomalaiselle varakentälle saamaan huoltoa ja täydennystä.

Viro on vuosikaudet painostanut Suomea antamaan sotilaallista apua kriisitilanteessa, mieluiten vieläpä niin, että Suomi tekisi valtiosopimuksen. Sauli Niinistön aikana maat ovat tehneet poliittisen kompromissin, joka on rauhoittanut Viron hallitusta.

Virallisia papereita ei ole tehty, vaan ongelma on hoidettu puhumalla. Suomi on vakuuttanut Virolle, että Suomi ei käännä tälle selkäänsä sodan aikana.

Riita eduskunnassa
Naton Itämeren-alueen puolustussuunnitelma - ensimmäinen 25 vuoteen - valmistui viime vuonna.

Suomella on siihen kytkös, jota on järjestelty poliittisella ja sotilaallisella tasolla. Jotta Suomi voisi hoitaa osansa näistä monen maan kesken tehdyistä sitoumuksista, Suomen sodanjohdon operatiivisten päätösten pitää perustua lakiin.

Tällaista lainsäädäntöä ei Suomessa ole entuudestaan. Siksipä hallitus antoi viime vuonna eduskunnalla lakiesityksen ulkomaisen sotilaallisen avun antamisesta ja vastaanottamisesta.

Lakiesitys kuitenkin törmäsi eduskunnan perustuslakivaliokuntaan - ja Viljaseen. Valiokunnan asiantuntijana Viljanen hylkäsi ajatuksen siitä, että presidentti voisi kiiretilanteessa tehdä päätöksen esimerkiksi edellä kuvatun tapaisesta Nato-koneen auttamisesta.

Viljanen oikeastaan vaati ex-pääsihteeri Seppo Tiitisen (kesk) kanssa, että perustuslakia pitää muuttaa, jos presidentille annetaan valta päättää kiireellisessä tilanteessa avusta, jossa käytetään aseellista voimaa.

Tämä muodostui myös perustuslakivaliokunnan kannaksi sekä myöhemmin vielä eduskunnan ulkoasiainvaliokunnan kannaksi. Ulkoasiainvaliokunta pyyhki presidentin kiireellisen päätösmenettelyn pois hallituksen lakiesityksestä.

Jo tätä ennen viime joulukuussa SDP:n, vasemmistoliiton ja ilmeisesti osin myös keskustan edustajat olivat riitauttaneet hallituksen ulko- ja turvallisuuspoliittisen selonteon. Eduskunnan kannaksi kirjattiin hallituksen harmiksi lausuma, jonka mukaan Suomi ei salli "alueensa käyttämistä vihamielisiin tarkoituksiin muita valtioita vastaan".

Niinistön kudelman ydin on se, että Suomi luo lailliset puitteet mahdollisuudelle osallistua Naton Itämeren aluetta koskevan puolustussuunnitelman toimeenpanoon. Eduskunnassa on oppositio, joka yrittää purkaa kudelmaa.

Viljanen on antanut purkajille ratkaisevaa apua. Ei kai ihme, jos se harmittaa Niinistöä.

Vielä kauheampaa Niinistön kannalta voisi olla vain se, että Viljanen oikeuskanslerina pääsisi vahtimaan Niinistön päätösten lainmukaisuutta. Sehän olisi aivan hirmuista.

OLLI AINOLA
[email protected]

Presidentti Niinistö tuo vakaa Laamanaattorin linjan kannattaja!:D
 
Mielenkiintoista! Ainola Iltalehdessä:
Tuosta Niinistön linjasta ei välttämättä tarvitse tehdä noin monimutkaista päätelmää. Riittää kun toteaa, että Presidentti Niinistö ei ole kykenevä tekemään päätöstä tai määrittämään kantaansa Natoon. Siksi hän kannattaa kumpaakin koulukuntaa. Urheilussa tuota sanottaisiin virheiden pelkäämiseksi, aloitekyvyttömyydeksi ja silloin usein vastustaja rohkeudellaan voittaa pelkääjän menettäessä etunsa.
 
Tuukka Temosen dokumentissa Niinistön kampanjasta, kohtauksessa missä kuvataan jotain kampanjatiimin kokousta, kuuluu lause (Taru Tujuselta?) että Niintistö oli niin h*****tin epävarma ja arka. En nyt muista sanatarkasti mutta tämän suuntainen lause.
 
Tuosta Niinistön linjasta ei välttämättä tarvitse tehdä noin monimutkaista päätelmää. Riittää kun toteaa, että Presidentti Niinistö ei ole kykenevä tekemään päätöstä tai määrittämään kantaansa Natoon. Siksi hän kannattaa kumpaakin koulukuntaa. Urheilussa tuota sanottaisiin virheiden pelkäämiseksi, aloitekyvyttömyydeksi ja silloin usein vastustaja rohkeudellaan voittaa pelkääjän menettäessä etunsa.

Ehkä näin..

Tai voi olla niinkin ettei Sale:n kannata vielä näyttää todellista karvaansa. Vuoden päästä tulee vaalit joissa pitää saada ääniä kaikilta suunnilta. Sen jälkeen voi kuuden vuoden ajan toteuttaa oman mielen mukaista politiikkaan. Sitä ennen vain luodaan sitä perustaa jonka pohjalta vallankäyttö on sujuvampaa. Siksi ei tietenkään kannata valita sosialistia oikeuskansleriksi.

Toisaalta Suomen oikeushallinto on muutenkin huomattavan vahvasti Demla:n jäsenten miehittämää. Lakimiehenä Sauli tuntee kyseisen tilanteen erittäin hyvin. Hänellä on myös paljon enemmän poliittista"pelisilmää" verrattuna vaikkapa persulaiseen työvoima-/oikeusministeri Linström'iin. https://fi.wikipedia.org/wiki/Oikeuspoliittinen_yhdistys_Demla
 
Ehkä näin..

Tai voi olla niinkin ettei Sale:n kannata vielä näyttää todellista karvaansa. Vuoden päästä tulee vaalit joissa pitää saada ääniä kaikilta suunnilta. Sen jälkeen voi kuuden vuoden ajan toteuttaa oman mielen mukaista politiikkaan. Sitä ennen vain luodaan sitä perustaa jonka pohjalta vallankäyttö on sujuvampaa. Siksi ei tietenkään kannata valita sosialistia oikeuskansleriksi.

Toisaalta Suomen oikeushallinto on muutenkin huomattavan vahvasti Demla:n jäsenten miehittämää. Lakimiehenä Sauli tuntee kyseisen tilanteen erittäin hyvin. Hänellä on myös paljon enemmän poliittista"pelisilmää" verrattuna vaikkapa persulaiseen työvoima-/oikeusministeri Linström'iin. https://fi.wikipedia.org/wiki/Oikeuspoliittinen_yhdistys_Demla
Toivottavasti näin.
 
Vai hyppääkö joku pöydälle ja kertoo miten maailman poliittiset tilanteet kehittyvät tulevien parin vuoden aikana?

Voihan sitä joku hypätä ja esittää väitteitä. Osuuko oikeaan, toinen juttu. :p

Suurvallat, Rus Usa Chi pelaavat monimielistä, kyynistä ja raakaa suurvaltapeliään ja siinä sitä aitaa kaatuu ja tanner tömisee. Hauskaa pitäisi olla kaikilla, mutta voi olla, että ihan kaikilla ei tule olemaan.

Missä oli tämän kehityskulun alku ja missä lie sen loppu....voiko niitä edes erottaa.
 
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Back
Top