Suomi NATOn jäseneksi - or not?

Pitäisikö Suomen hakea NATOn jäseneksi


  • Äänestäjiä yhteensä
    883
http://juhaniharjunharja.puheenvuoro.uusisuomi.fi/237161-nato-addiktio-on-sairaus

Herran vastauksia erinäisiin kysymyksiin miksi ei Natoa ja miksi ei mainita Venäjän puolta asiassa.

Niin Petri. Puhuin kylläkin Natosta ja Nato-addiktista, jota sairautta tunnistan eräissä keskeisissä suomalaisiassa tahoissa. Ei Suomi itsessään ole se "sairas" - ainakaan vielä. Mutta kun katsomme näitä muutamia viimeisiä vuosia, ollaan Suomea erityisesti nykyisten kenraaliemme ja hallituksemme vedättämänä militarisoimassa nimen omaan kaikin puolin Nato-sotavälineiden ja -toimintojen kannalta yhteensopivaksi, vaikka sille ei ole mitään tervettä tarvetta.

Nato-addiktius esiintyy nyt myös sitä heijastelevana fobiana erityisesti Venäjään nähden. Kuitenkaan venäläisiä sotajoukkoja ei ole esiintynyt vuosikymmeniin maaperällämme tai yllämme ilmassa. Kun taaseen USA:n ja Naton joukkoja lähes jatkuvasti vuosittain. Joko ne ovat kutsuneet itse itsensä tai sitten kenraalimme ovat alistuneet kutsumaan niitä tänne.

On leimallista, että tätä tilannetta USA ja Nato käyttävät sopivasti myös pullisteluna itäiseen naapurimme päin. Eli siis pullistelijat istuvat housuillamme tuleen. Eihän tämä ole tervettä ihmisten ja kansojen välistä kanssakäymistä ei nyt eikä pidemmän päälle. Siksi näen, että tämä touhu on lonteeltaan addiktin omaista ja siis sairautta, militaristista sairautta.

Niin Petri, on tullut tavaksi puhua addiktiosta juurikin peliriippuvuukisen yhteydessä. Olemme havainneet, että erityisesti johtavat Nato-maat (USA etunenässä) harjoittaa eri puoulilla Tellustamme noita sotapelejään. On miehityspelejä, on tukikohtapelejä, on lennokkipelejä, on ohjuspelejä - on jopa esiintynyt pariin otteeseen atomisotapelejäkin (Hiroshima ja Nagasaki).

Jos otamme vaikka nyt tämän vuostuhannen puolelta muutamat sotapelit juurikin Nato-koalitin ohjastamana, tulevat vastaan Afganistanin ja Irakin miehitys noista ehkä massiivisimpina. On Libyaa, on Jemeniä ja on sitten USA-/Nato-tukikohtaa varsin monessa Euroopan maassa "ohjustentorjuntaohjuksineen". USA on samalla Naton johtava sotilasmahti, jonka sotavoimien kanssa ei oikeastaan löydy muuta "kilpaveikkoa" kuin Venäjä.

Voidaan miettiä todellakin syvällisesti sitä, mitä kaikkia sopimuksia USA-Nato-koalitio on tämänkin vuosituhannen aikana rikkonut ilman, että näistä rikkomuksista on tuo koalitio joudutunut vastuuseen. Venäjän rikkomukset näyttävät varsin vaatimattomilta reagoinnelta tämän aggressiivisen ja hyvin ylimielisen sotaliittouman tekemisiin nähden. Toki vastaavaa ilmeni aikoinaan myös Varsovan liiton tekemisissä, mutta senhän itse tämä liitto onnistui lopettamaan lakkauttamalla itsensä. Sitä samaa prosessia suosittelen myös Natolle. Siitä voi alkaa militarismin addiktioiden purkautuminen ja ihmiskunnan tervehtyminen.

Eri tahojen sotaharjoituspullistelut eivät millään tavoin edistä maailmanrauhaa eivätkä kansojen välistä ymmärystä ja yhteistyötä Telluksellamme. Suosittelen siis Naton purakamista ja aseistariisuntaa kautta Maan. Rauhoittuminen näissä asoissa koskee myös Suomea! :)

Lyhyesti: Johtaja meidän joka istut Kremlissä. Anna meille meidän natoilumme anteeksi, kuten mekin annamme anteeksi niille, jotka rajaamme ovat rikkoneet. :D
 
Kannattaa muuten lukea Tom Clancyn Red Storm Rising vuodelta 1986. Suomeksi "Myrsky nousee". Punaisuus on suometettu pois ;)

Siinä on kunnon panssarisotaa Keskieuropaassa ja geopoliittinen juoni.

Luin sen äskettäin uudelleen ainakin +25 vuoden jälkeen ensilukemisesta.

Hyvä kirja, tosin minua hämäsi että vihollinen oli vain Neuvostoliitto, muista Varsovan liiton maista ei puhetta. Ehkä se oli Clancyn tapa kertoa että sympatiseeraa näiden ahdinkoa NL:n orjuuttamina maina.
 
Hyvä kirja, tosin minua hämäsi että vihollinen oli vain Neuvostoliitto, muista Varsovan liiton maista ei puhetta. Ehkä se oli Clancyn tapa kertoa että sympatiseeraa näiden ahdinkoa NL:n orjuuttamina maina.

Kirjaketjussa tästä taisikin olla asiaa, mutta ihan samaa ihmettelin minäkin. VL:n strategisissa sotasuunnitelmissa Tsekkoslovakian kansanarmeijalle oli jyvitetty eteneminen eteläiseen Länsi-Saksaan ja tarvittaessa Itävaltaan. DDR:n Nationale Volksarmeen tuli tukea neuvostoarmeijan etenemistä länteen koko vahvuudellaan (ja muistaakseni Länsi-Berliini oli varattu DDR:n joukoille). Puolalaisten tuli puolestaan edetä pitkin Itämeren rantaa länteen ja taisipa näillä olla joku maihinnousutehtäväkin Tanskassa.
 
http://juhaniharjunharja.puheenvuoro.uusisuomi.fi/237161-nato-addiktio-on-sairaus

Herran vastauksia erinäisiin kysymyksiin miksi ei Natoa ja miksi ei mainita Venäjän puolta asiassa.

Lyhyesti: Johtaja meidän joka istut Kremlissä. Anna meille meidän natoilumme anteeksi, kuten mekin annamme anteeksi niille, jotka rajaamme ovat rikkoneet. :D
Ihmeellistä ja kummallista että vassareitä riittää jotka palvovat Kremlin ryöstöparoneita! Sitä ei pieni mieli jummarra..
 
virhepostaus.. voi poistaa
 
Kirjaketjussa tästä taisikin olla asiaa, mutta ihan samaa ihmettelin minäkin. VL:n strategisissa sotasuunnitelmissa Tsekkoslovakian kansanarmeijalle oli jyvitetty eteneminen eteläiseen Länsi-Saksaan ja tarvittaessa Itävaltaan. DDR:n Nationale Volksarmeen tuli tukea neuvostoarmeijan etenemistä länteen koko vahvuudellaan (ja muistaakseni Länsi-Berliini oli varattu DDR:n joukoille). Puolalaisten tuli puolestaan edetä pitkin Itämeren rantaa länteen ja taisipa näillä olla joku maihinnousutehtäväkin Tanskassa.
no, kirjallisuus on vähän kuin taistelusuunnitelma: Pitää valita painopiste ;)
 
Ohhoh o_O

Uutiset | Kotimaan uutiset
Britit tyrkyttivät salaa Nato-jäsenyyttä 1992 - Suomi säikähti
Tänään klo 12:32
Suomen valtiojohto säikähti 25 vuotta sitten, kun Englanti täysin yllättäen alkoi tyrkyttää Suomelle sotilasliitto Naton jäsenyyttä.

  • Erittäin salaisiksi leimatut arkistolähteet paljastavat, että Ison-Britannian hallituksen edustajat vaativat Suomea liittymään Natoon kevätkesällä 1992.
  • Yllättävä ehdotus kaatui nopeasti. Brittejä hirvitti Suomen asema Venäjän kainalossa.
  • Suomi on nyt vielä vakavammassa paikassa. Joudumme ennen pitkää ottamaan kantaa eurooppalaisen ydinpommin rakentamiseen.


Aiemmin piilossa pysyneet yksityiskohdat Suomen EY-jäsenhakemuksen kiperistä hetkistä paljastuvat asiakirjoista, jotka tulivat julkisiksi tänä vuonna. Iltalehti tutustui näihin erittäin aikanaan salaisiksi leimattuihin asiakirjoihin ulkoministeriössä.

Piste asialle pantiin vihdoin lokakuun lopussa, kun tasavallan presidentti Mauno Koivisto vieraili Natossa ja puhui pääsihteeri Wörnerin kanssa. Julki annetussa tiedotteessa kerrottiin Koiviston sanoneen Wörnerille, että keskustelu Suomen Nato-jäsenyydestä ei ole ajankohtainen.

http://static.iltalehti.fi/kotimaa/Natop__t_s_u0.jpg

Presidentti Martti Ahtisaari ja pääministeri Paavo Lipponen päättivät syyskuussa 1995, että Suomi ei hae Naton jäseneksi.


Amerikkalaisvalmisteiset aseet ja Itämeren sotilaallinen puolustusverkosto sitovat Suomea atlanttiseen järjestelmään, joka on Yhdysvaltain suojeluksessa. Likeiset poliittiset siteet ja talouden verkostot taas vetävät Suomea mannereurooppalaiseen puolustusunioniin, jonka johtovaltioksi vääjäämättä nousee Saksa. Samalla Yhdysvaltain ja Saksan poliittiset kiistat syvenevät kaiken aikaa.

Ilman omaa ydinasetta mannereurooppalaisen puolustusunionin sotilaallinen pelote ei kuitenkaan ole uskottava. Saksassa onkin availtu keskustelua Euroopan ydinaseesta. Ranskalla on rahat loppu kansallisen ydinpelotteensa kehittämiseen. Saksalla ei ole omaa ydinasetta, mutta sillä on rahaa.

Jos Suomi valitsee eurooppalaisen turvallisuusjärjestelmän, ennen pitkää joudumme vastaamaan kysymykseen: Kuinka paljon Suomi haluaa maksaa Euroopan ydinpommista?

Koko stoori kaikkine mutkineen ja käänteineen. Melkosta on ollut.

http://m.iltalehti.fi/kotimaa/201705272200165592_u0.shtml

Tosin kun tuota puolustusvaliokunnan kokoonpanoa katsoo, niin eipä tehty päätös yllätä.

Aikamoisen hornankattilan Ainola maalaa lopuksi.
 
Viimeksi muokattu:
Laitetaan uutinen kokonaisuudessaan esille.

Britit tyrkyttivät salaa Nato-jäsenyyttä 1992 - Suomi säikähti
Eilen klo 12:32
Suomen valtiojohto säikähti 25 vuotta sitten, kun Englanti täysin yllättäen alkoi tyrkyttää Suomelle sotilasliitto Naton jäsenyyttä.


  • Erittäin salaisiksi leimatut arkistolähteet paljastavat, että Ison-Britannian hallituksen edustajat vaativat Suomea liittymään Natoon kevätkesällä 1992.
  • Yllättävä ehdotus kaatui nopeasti. Brittejä hirvitti Suomen asema Venäjän kainalossa.
  • Suomi on nyt vielä vakavammassa paikassa. Joudumme ennen pitkää ottamaan kantaa eurooppalaisen ydinpommin rakentamiseen.

Naton pääsihteeri Manfred Wörner ja presidentti Mauno Koivisto keskustelivat Brysselissä lokakuussa 1992. Tapaamisen jälkeen annetussa tiedotteessa todettiin, että Naton jäsenyys ei ole Suomelle ajankohtainen asia. NATO
Aiemmin piilossa pysyneet yksityiskohdat Suomen EY-jäsenhakemuksen kiperistä hetkistä paljastuvat asiakirjoista, jotka tulivat julkisiksi tänä vuonna. Iltalehti tutustui näihin erittäin aikanaan salaisiksi leimattuihin asiakirjoihin ulkoministeriössä.

Kirkkaanpunaisella "erittäin salainen" -leimalla merkittiin tuolloin papereita, joita ei saanut vahingossakaan päästää julkisuuteen. Vuonna 1992 tehdyt muistiot käsittelivät Suomen mahdollista Nato-jäsenyyttä. Kun samaan aikaan oli käynnissä herkkä hakeutuminen Euroopan unionin jäseneksi, ei Nato-ehdotusta haluttu mukaan julkiseen keskusteluun.

Suomi jätti jäsenhakemuksensa Euroopan yhteisöön kevättalvella 1992. Suomalaiset ministerit, virkamiehet ja diplomaatit tapasivat tiiviisti eri jäsenmaiden edustajia pumpaten tietoja lähestyvien jäsenneuvottelujen sudenkuopista.

Britannian pääministeri John Major yllätti pääministeri Esko Ahon (kesk) tämän vieraillessa Lontoossa huhtikuussa 1992. Major kertoi, että Suomen pitäisi liittyä Natoon, jos aiomme lähteä Ranskan kelkkaan ja tämän ideoimaan Euroopan puolustusunioniin, joka tunnettiin nimellä WEU eli Länsi-Euroopan unioni.

Major vastusti ranskalaisten kaavailemaa puolustusunionia, koska oli olemassa myös pätevä sotilasliitto Nato. Britannia ja Yhdysvallat epäilivät, että puolustusunioni sekoittaisi Euroopan valtatasapainoa niille epäedullisella tavalla. Eurooppa oli sotilaallisesti ja poliittisesti amerikkalaisten ja brittien pihtiotteessa.

Ranska yritti hakea eurooppalaisesta puolustusunionista korviketta menetettyään tähtinäyttelijän roolinsa kylmän sodan päättyessä. Ranska oli turhautunut; sen vanha vihollinen Saksa oli yhdistynyt ja Itä-Euroopan maat - Suomi mukaan lukien - hakeutuivat Saksan helmoihin.

Euroopan unioniin pyrkivälle Suomelle neuvottelutilanne oli hetkittäin tukala. Suomi yritti istua kahdella tuolilla eikä halunnut ottaa selkeää kantaa puoleen tai toiseen. Suomi ei halunnut suututtaa sen enempää Britanniaa kuin Ranskaakaan, koska jäsenhakemuksemme oli vasta pantu vetämään ja kummankin sana paino Suomen jäsenehdoissa.


Presidentti Martti Ahtisaari ja pääministeri Paavo Lipponen päättivät syyskuussa 1995, että Suomi ei hae Naton jäseneksi. Punnittavana olivat yhtäältä liittoutumattomuuden merkitys Pohjolan vakaudelle, toisaalta Nato-liittoutumisen pelotemerkitys Venäjän potentiaalista uhkaa vastaan. He valitsivat vakauden. -
Lisää painetta
Britit lisäsivät painostustaan Suomea kohtaan noin kuukausi Ahon ja Majorin tapaamisen jälkeen.

Ministeri Tristan Garel-Jones keskusteli 5. kesäkuuta suomalaisen virkaveljensä Pertti Salolaisen (kok) kanssa lounastapaamisessa Lontoossa. Majorin varovainen mielipide oli nyt muuttunut varmaksi ja hiukan uhittelevaksikin vaatimukseksi. Tapaamisessa mukana ollut Suomen Lontoon-suurlähettiläs Leif Blomqvist arveli, että uusi varmuus johtui Yhdysvalloista saadusta tuesta.

Ruoka oli mennä suomalaisilta väärään kurkkuun. Hämmentyneet vieraat kertoivat Garel-Jonesille, että Nato-anomuksen jättäminen tarkoittaisi Suomen nykyisestä politiikasta luopumista ilman, että olisi varmuutta sotilasliiton jäsenyyden hyväksymisestä ja sen tarjoamista turvatakeista.

Suomalaisten epäröinti ei hetkauttanut brittiministeriä. Garel-Jones ilmoitti hankkivansa arvion muiden sotilasliittolaisten kannoista ja toimittavansa ne Suomelle. Lisäksi hän lupasi Naton jäsenyysanomusprosessia koskevia käytännön tietoja Iso-Britannian Helsingissä olevan suurlähettilään välityksellä.

Tiettävästi myös Ruotsille tehtiin samantapaisia ehdotuksia.

Suurlähettiläs Blomqvist kärtti pääministerin kanslian alivaltiosihteeriltä Pauline Neville-Jonesilta lisävalaistusta. Brittivirkamies kertoi suorasanaisesti, että Britannia virallisesti kannattaa Suomen jäsenyyttä Natossa, ja että Yhdysvaltain hallinto on samalla kannalla; Blomqvistin arvion mukaan todennäköisesti kuitenkin ilman kongressin varmennusta. Alivaltiosihteeri myönsi, että Ranska ei pidä ajatuksesta, mutta että Saksa on saatavissa brittien ja amerikkalaisten näkemysten kannalle.

Brittivirkamies oli selittänyt, että Suomen Nato-jäsenyys on suoraan johdettavissa jäsenyydestä Euroopan unionissa.

Lisää vettä myllyyn kaatoi Yhdysvaltain Helsingin-lähetystön lähetystösihteeri William Hill, joka sanoi Yhdysvaltain kannustavan Suomen anomaan Nato-jäsenyyttä. Hänkin myönsi, että Ranska saattaa osoittautua "ongelmalliseksi". - Jo huhtikuussa Yhdysvaltain apulaisulkoministeri Stephen Hill oli kysynyt valtiosihteeri Martti Ahtisaarelta, onko Suomi harkinnut Nato-jäsenyyttä.


Britannian pääministeri John Major ja Yhdysvaltain presidentti George H.W.Bush vuonna 1992. Maat eivät pitäneet Ranskan ajamasta Euroopan puolustusunionista. Majorin hallitus tyrkytti Suomelle vastavetona Naton jäsenyyttä keskusteluissa, joita Suomen edustajat kävivät brittihallituksen kanssa keväällä ja kesällä 1992. NARA
Taistelua vallasta
Asetelma oli muuttumassa Suomen kannalta kummalliseksi. Nato oli vasta joulukuussa 1991 ilmoittanut, ettei se ota uusia jäseniä vähään aikaan, joten brittien ehdotus ei ainakaan voinut olla koko liittokunnan kanta. Suomen EY-jäsenyyshakemus oli saatu hädin tuskin sisään - ja nyt jo piti miettiä liittoutumista!

Meneillään oli Euroopan turvallisuusjärjestelmän uudelleenjärjestely. Ranska tappeli tuolia suurten valtioiden päätöspöydästä, ja muut taas yrittivät työntää Ranskan takaisin keittiöön lieden ääreen.

Kuvaava on keskustelu, jonka Yhdysvaltain presidentti George H.W. Bushin ja Naton pääsihteerin Manfred Wörner kävivät lokakuussa 1991 ennen Naton Rooman-kokousta.

Bush oli ihmetellyt Ranskan tempoilua. Wörner vastasi, että eurooppalaiset olivat aiheuttaneet aikamoisen sotkun.

- Ranskalaiset ovat menettäneet asemansa. Heillä on kaksi vanhaa pelkoa. He pelkäävät Amerikkaa, joka on liian vahva Euroopalle tai he pelkäävät sitä, että Amerikka jättää Euroopan. Ranskalaiset olivat olleet varsin tyytyväisiä Jaltan sopimukseen, sillä kun Eurooppa ja Saksa olivat jakautuneet, Ranska oli niskan päällä. Tämä kaikki on nyt mennyttä, Wörner selitti.

Britit vetäytyvät
Suomalaisilla oli aavistus mutta ei tietenkään tarkkaa käsitystä Euroopan mahtimaiden ja Yhdysvaltain keskinäisistä kähinöistä.

Suomi janosi lisää tietoa. Pian kävi ilmi, ettei Britannian hallitus ehkä sittenkään ollut harkinnut loppuun saakka, mitä Suomen Nato-jäsenyydesta seuraisi.

Ulkoministeriön turvallisuuspolitiikan osaston apulaispäällikkö Sherard Cowper-Coles kertoi suomalaisille, että maan hallituksella ei ole virallista kantaa. Brittejä selvästikin oli alkanut hirvittää Suomen asema Venäjän kainalossa.

Cowper-Coles antoi 19. kesäkuuta ymmärtää, että Suomen ei odoteta hakevan Naton jäseneksi, koska olisi aikamoinen askel tarjota turvallisuustakeita Suomelle.

”It would be a big step to provide security guarantees to Finland”, Cowper-Coles oli sanonut äidinkielellään.

Ulkoministeriön poliittisen osaston kärkivirkamiehet, apulaisosastopäällikkö Jaakko Laajava ja osastopäällikkö Jaakko Blomberg jatkoivat penkomista kesän ja syksyn.

Yhdysvaltain suurlähetystö välitti todennäköisesti omalta ulkoministeriöltään saamansa vastausohjeen kertoessaan suomalaisille, että Yhdysvallat ei pitänyt ranskalaisten kaavailemasta puolustusunionista. Jos Euroopassa on kaksi järjestelmää eli Nato ja puolustusunioni, syntyy tilanteita, ”joissa kukaan ei ole täysin selvillä siitä, mitä on sitouduttu tekemään”. Tällä voi Yhdysvaltain mielestä olla vaarallisia vakautta järkyttäviä vaikutuksia.

Koivisto Natossa
Eri keskustelujen ja lisätarkennusten jälkeen Suomi päätyi jatkamaan entiseen malliin eli olla ottamatta kantaa riitaan, joka järsi Yhdysvaltain, Britannian ja Ranskan välejä.

”Tärkeintä olisi, että suomalaiset painotukset osoittaisivat joustavaa ja pragmaattista suhtautumista puolustusyhteistyön kehittämistä kohtaan, vaikka emme haluaisikaan ottaa kantaa yhteiseen puolustukseen”, ulkoministeriö suositti.

Osastopäällikkö Blomberg matkusti vielä lokakuussa Lontooseen varmistamaan, ettei Suomi ollut tehnyt mitään hätiköityä.

”Tiivistetty johtopäätös: Englannin asenne on muuttunut aiempaa pidättyvämmäksi eikä se enää - kuten aiemmin tänä vuonna - tyrkytä Suomelle ym. ratkaisumalleja”, Blomberg kirjoitti ulkoministeriön muistioon, joka jaettiin valtiojohdolle.

Piste asialle pantiin vihdoin lokakuun lopussa, kun tasavallan presidentti Mauno Koivisto vieraili Natossa ja puhui pääsihteeri Wörnerin kanssa. Julki annetussa tiedotteessa kerrottiin Koiviston sanoneen Wörnerille, että keskustelu Suomen Nato-jäsenyydestä ei ole ajankohtainen.

Mahdollisen tulevaisuuden ongelman Saksan ja sen liittolaisten sekä Venäjän välisestä konfliktista EU-Suomi ratkaisi ajattelemalla, että sellainen ongelma ei ole mahdollinen tai ainakaan todennäköinen.

Liittoutumattomaksi
Tasavallan presidentin vaihduttua ja Suomen tultua unionin jäseneksi Martti Ahtisaari ja Paavo Lipposen (sd) hallitus vahvistivat Suomen politiikaksi sotilaallisen liittoutumattomuuden.

Venäjä-ongelma nousi esiin, kun Natoa alettiin laajentaa ja kysyttiin, voiko Nato ulottua myös Baltian maihin. Kysymys aiheutti kiistoja Naton vanhojen jäsenmaiden kesken. Saksa sanoi jopa julkisesti, ettei Baltiaa huolita Natoon ainakaan ensimmäisten joukossa.

Baltiaa pidettiin puolustuskelvottomana alueena. Yhdysvallat tuputti Suomelle vastuuta Baltian puolustamisesta, mutta Suomi ei tähän suostunut, koska ajatusta pidettiin täysin epärealistisena Venäjän sotilaallisen ylivoiman ja ydinaseiden vuoksi.

Ahtisaari ja Lipponen hakkasivat Suomen linjan kiinni graniittiin valtioneuvoston linnan piharakennuksessa syyskuisena aamuna vuonna 1995. He nojasivat karuun tilannearvioon, jonka vaihtoehdot oli hahmoteltu EY-jäsenyysneuvottelujen aikana vuonna 1992 Paavo Väyrysen (kesk) toimiessa ulkoministerinä.

Suomella oli periaatteessa kaksi vaihtoehtoa. Punnittavana olivat yhtäältä liittoutumattomuuden merkitys Pohjolan vakaudelle, toisaalta Nato-liittoutumisen pelotemerkitys Venäjän potentiaalista uhkaa vastaan.

Hallitus ja presidentti päättelivät vuonna 1995, että Suomen sotilaallinen liittoutuminen ei ole realistinen vaihtoehto, koska liittoutuminen vaarantaisi Pohjois-Euroopan vakauden ja johtaisi vakaviin turvallisuusongelmiin Baltiassa. Vakaus siis painoi Ahtisaaren ja Lipposen vaakakupissa enemmän kuin pelote.

Suomi kuitenkin halusi, että Yhdysvallat ryhtyy Itämeren alueen ensisijaiseksi rauhan takaajaksi. Käytännössä siitä sovittiinkin keväällä 1997, kun Yhdysvaltain presidentti Bill Clinton ja Venäjän presidentti Boris Jeltsin neuvottelivat Helsingissä ja avasivat periaatteessa myös Baltialle Naton oven. Ahtisaari kertoi tuolloin Clintonille, ettei Suomi hae Naton jäseneksi, mutta Suomi ei halua kuitenkaan luiskahtaa tai tulla tuupatuksi Venäjän etupiirin. Doktriinin tätä osaa Suomi alkoi kutsua Nato-optioksi

Suomen doktriini perustui sotilaalliseen turvallisuusanalyysiin, joka on käytännössä yhä salainen. Iltalehden hallussa olevan, vuonna 1996 kirjoitetun analyysiversion mukaan Suomen tilanne oli unionijäsenyyden mukana muuttunut olennaisesti: Venäjä suhtautuu Suomeen vastapuolena konfliktissa, jossa osapuolina ovat Venäjä ja länsivallat.

Suomen valtakunnanrajalla on ensiarvoisen suuri sotilaallinen merkitys Venäjälle, turvallisuusanalyysi kertoi. Venäjän strategisesti korvaamattomat alueet ovat Suomen rajan tuntumassa, ennen muuta Kuolan ydinaseet. Pietarin teollisuus- ja väestökeskittymä ja sen myötä koko Itämeren suunta on Venäjälle elintärkeä poliittinen, taloudellinen ja sotilaallinen vaikutusalue, analyysi huomautti.

Näiden syiden vuoksi Venäjä ulottaa kriisitilanteissa ilmapuolustuksensa Suomen alueelle, analyysi sanoi.

Analyysin mukaan Baltian kriisi heijastuu nopeasti Suomeen jo pelkästään maantieteellisen läheisyyden vuoksi eli Suomeen saattaa kohdistua ennalta ehkäisevänä toimena Pietarin suojavyöhykkeen laajentaminen eli rajoitettuja sotilaallisia operaatioita myös Suomen alueella.

Analyysin mukaan Suomen sijainti Pietarin ja Kuolan sotilaallisten avainalueiden tuntumassa saattaa johtaa painostukseen Suomen irrottamiseksi lännen yhteydestä, sillä Venäjän sotilaallisena tavoitteena on varmistaa, että Suomen alueelta ei koidu sotilaallista uhkaa.

Puolustusverkostoon
Näillä nuoteilla Suomi pärjäsi ilman suuria ongelmia melkein 20 vuotta. Suomen iloksi ja helpotukseksi Yhdysvallat huoli lopulta myös Baltian maat Natoon.

Suomen kaikki hallitukset jatkoivat käytännössä samaa politiikkaa, jonka pääarkkitehteja olivat olleet Ahtisaari ja Lipponen. Muutos tuli vasta vuonna 2014 Venäjän miehitettyä Krimin ja ryhdyttyä sotimaan Itä-Ukrainassa.

Sotilaallisesta liittoutumisesta Sauli Niinistön Suomi ei uskalla vieläkään haaveilla, koska Nato pitää ovensa kiinni. Presidentti ja Juha Sipilän (kesk) hallitus ovat kuitenkin löytäneet Natolle korvikkeen. Meneillään on Suomen sotilaallinen uudelleensuuntautuminen, jossa tärkeää rooli näyttelee EU:n Lissabonin sopimuksen avunantovelvoite.

Suomi on mukana Itämeren alueen puolustusverkostossa, jossa ovat Yhdysvallat, Britannia, Ruotsi, Norja sekä Itämeren muut Natoon kuuluvat rantavaltiot kukin eri panostuksin.

Tämän atlanttisen verkoston johtovaltio on Yhdysvallat. Ruotsin punavihreä hallitus on pannut kaiken yhden kortin varaan ja tarrannut kaksin käsin Yhdysvaltain tarjoamaan sotilaalliseen tukeen. Yhdysvalloille Ruotsi on välttämätön liittolainen, koska ilman Ruotsin satamia, kenttiä ja muuta infrastruktuuria Baltiaa ei voi puolustaa.

Ruotsin poliittinen käänne on vertaansa vailla, sillä vielä vuonna 2010 Ruotsin sosiaalidemokraatit ja ympäristöpuolue vaativat vaalimanifestissaan Yhdysvaltoja luopumaan ydinaseistaan ja ulkomaisista tukikohdistaan.

Suomella on vahva armeija. Siksi emme ole samalla tavalla haavoittuva kuin Ruotsi, joka väistämättä joutuu mukauttamaan oman politiikkansa Washingtonin päämääriin. Lisäksi Suomi on tosissaan mukana EU:n puolustuspolitiikan ideoinnissa eli Suomella on periaatteessa muitakin vaihtoehtoja kuin Yhdysvallat.

Järjestelmä natisee
Ranskalaisten lempilapsi WEU eli Länsi-Euroopan unioni lakkautettiin viitisen vuotta sitten. Ruumis ei ole kunnolla kylmennyt, kun se jo pomppaa ylös haudastaan.

Syynä on se, että euroatlanttinen turvallisuusjärjestelmä natisee pahaenteisesti. Euroopan häiriköksi koettu Iso-Britannia eroaa Euroopan unionista. Englannin tärkein liittolainen Yhdysvallat on jo ennen Donald Trumpia varoittanut, ettei Euroopan pidä tuudittautua ikuisen amerikkalaisavun varaan.

Saksa ja komissio sen apulaisena lämmittelevät Naton rinnalle tai jopa sen tilalle mannereurooppalaista puolustusunionia.

Tärkein kysymys on, kuinka vahvan johtajaroolin rikas ja muut maat varjoonsa jättävä Saksa ottaa.

25 vuotta sitten Suomi taiteili kahdella tuolilla unionin jäsenyysneuvotteluissa. Sama toistuu nyt, mutta huomattavasti paljon pahemmassa paikassa eli kun Venäjä hakee revanssia.

Keskustelu Suomen valinnoista on asian vakavuuteen nähden jokseenkin olematonta, tavattoman pinnallista tai sotilaallisia ongelmia kiertävää.

Viimeksi perjantaina entinen pääministeri Anneli Jäätteenmäki (kesk) piti radiohaastattelussa Afrikan kuivuutta vaarallisempana ongelmana. Jäätteenmäki haluaisi jakaa kehitysapua ja rakentaa kaivoja, ei niinkään panostaa sotaväkeen.

Amerikkalaisvalmisteiset aseet ja Itämeren sotilaallinen puolustusverkosto sitovat Suomea atlanttiseen järjestelmään, joka on Yhdysvaltain suojeluksessa. Likeiset poliittiset siteet ja talouden verkostot taas vetävät Suomea mannereurooppalaiseen puolustusunioniin, jonka johtovaltioksi vääjäämättä nousee Saksa. Samalla Yhdysvaltain ja Saksan poliittiset kiistat syvenevät kaiken aikaa.

Ilman omaa ydinasetta mannereurooppalaisen puolustusunionin sotilaallinen pelote ei kuitenkaan ole uskottava. Saksassa onkin availtu keskustelua Euroopan ydinaseesta. Ranskalla on rahat loppu kansallisen ydinpelotteensa kehittämiseen. Saksalla ei ole omaa ydinasetta, mutta sillä on rahaa.

Jos Suomi valitsee eurooppalaisen turvallisuusjärjestelmän, ennen pitkää joudumme vastaamaan kysymykseen: Kuinka paljon Suomi haluaa maksaa Euroopan ydinpommista?

OLLI AINOLA
[email protected]

http://m.iltalehti.fi/kotimaa/201705272200165592_u0.shtml


Herättää kyllä kysymyksiä liittokunnan yhtenäisyydestä ja siitä, kuinka suurella järjellä asioita hoidetaan.
 
Rydman raportoi:

Venäjän uhkailema pieni maa on nyt Nato-jäsen: näin Montenegro ohitti Ukrainan
Tutkijan mielestä Naton kaksinaismoraali ilmenee Montenegron ja Ukrainan kohtelussa.

7. Naton mukaan Ukrainan ja Georgian jäätyneet konfliktit estävät niitä liittymästä Natoon. Jäätyneet konfliktit – Neuvostoliiton miehittämä Itä-Saksa ja Turkin miehittämä Pohjois-Kypros – eivät estäneet Länsi-Saksaa ja Kyprosta liittymästä Natoon.

Taras Kuzion mielestä Naton jäsenkutsu Montenegrolle ei kestä tarkempaa tarkastelua vertailtaessa sitä, mitä Ukraina voisi tarjota Natolle.

– Naton vastausta Kiovalle ei voi nähdä pelkästään pragmatismina tai poliittisena asiana; kyse on yksinkertaisesti läimäytyksestä vasten kasvoja, hän toteaa.

http://www.verkkouutiset.fi/ulkomaat/Nato%20Montenegro%20Ukraina-66356

Tämä on nyt taputeltu. Onko Kypros Naton jäsen?
 
McCarron: Sauli Niinistön tehtävä on viedä Suomi Natoon
http://www.ess.fi/Mielipide/art2378397

Suomen turvallisuus, alueellinen koskemattomuus ja poliittinen riippumattomuus voidaan tulevaisuudessa taata vain vahvan yleisen asevelvollisuuden ja Nato-jäsenyyden yhdistelmällä.

Olin ja olen innostunut tasavallan presidentti Sauli Niinistön ilmoituksesta lähteä tavoittelemaan toista presidenttikauttaan ilman puoluesidonnaisuuksia oman valitsijayhdistyksen ehdokkaana. Siitä huolimatta, että Niinistö kuuluu eniten arvostamiini suomalaispoliitikkoihin kautta aikojen, en ole aina ollut vakuuttunut hänen ulkopoliittisesta linjastaan. Nykyään olen. Selitän, miksi.

Olen aina kannattanut Suomen Nato-jäsenyyttä. Minusta on itsestään selvää, että Suomi kuuluu muiden läntisten maiden joukkoon, jotka yhdessä puolustavat koskemattomuuttaan ja liberaalin demokratian arvoja. Vaikka Yhdysvaltain nykyinen presidentti Donald Trump herättää Euroopassa paljon vastustusta, kyse on pitkässä ajan virrassa lyhytaikaisesta kuohunnasta.

Länsi-Euroopan turvallisuuden tae oli läpi kylmän sodan Nato. Vain se takasi, ettei Länsi-Eurooppa luhistunut totalitaristiseen neuvosto-kommunismiin. Nato on myös Euroopan maiden keskinäinen turvajärjestely - myös tuleva EU:n puolustusulottuvuus nojaa keskeisten valtionpäämiesten Natoon.

Prosessin ajaksi tarvitaan yksipuoliset turvatakuut Yhdysvalloilta. Suomen täytyy tietää, mitä se saa.
Euroopan ja Yhdysvaltojen yhteinen puolustusjärjestely on epävarmaksi muuttuneessa maailmassa edelleen paras ja ainoa varma tae Euroopan - ja myös Suomen turvallisuudelle.

Olen toisinaan ollut pettynyt siihen, ettei presidentti Niinistö ole julkisesti puolustanut Suomen Nato-jäsenyyttä.

Olen kuitenkin ymmärtänyt, että Suomen länsiliittoutumisen varmistaminen ei ole helppo tehtävä, jossa asiasta eniten ääntä pitävä saisi parhaiten tuloksia aikaiseksi. Niinistön tyyli on vähäeleinen, vaatimaton, puheessa kryptinen, mutta tuloksissa varma.

Niinistö toteuttaa paasikiveläistä ulkopolitiikkaa, jonka ydinajatus on kytkeä Suomea niin paljon länteen kuin vallitsevat tosiasiat antavat myöten.

Se edellyttää määrätietoista, mutta harkittua etenemistä. Se edellyttää turvallisuusympäristön jatkuvaa seuraamista. Se edellyttää oikea-aikaisuutta. Se edellyttää neuvotteluita.

Yksi keskeinen seikka Suomen Nato-jäsenyyden suhteen usein unohtuu: Prosessi ei tapahdu sormia napsauttamalla. Prosessin ajaksi tarvitaan yksipuoliset turvatakuut Yhdysvalloilta. Suomen täytyy tietää, mitä se saa.

Luotan tässä hankalassa luovimisessa täysin Niinistön arviointikykyyn ja taitoon. Pelkkä väärä ajoitus saattaa olla Suomen kannalta kohtalokas.

Tasavallan presidentti hakee nyt kansanliikkeen kautta itselleen vahvaa mandaattia toiselle kaudelleen. Toisella kaudella vahvan kannatuksen turvin Niinistöllä on aiempaa vahvempi asema osoittaa johtajuutta ulkopolitiikassa.

Uusimpien kyselyiden mukaan Niinistö olisi saamassa yli 70 prosentin kannatuksen tulevissa presidentinvaaleissa. Näin laaja kansansuosio ja luottamus mahdollistaisivat presidentille nykyoloissa poikkeuksellisen mandaatin toimia Suomen oikean intressin mukaan ja turvata maamme turvallisuus vuosikymmeniksi eteenpäin.

Meillä on nyt kuitenkin edessämme mahdollisuus, jossa poikkeuksellisen suosittu ja puoluepoliittisesti riippumaton presidentti voi harkiten ja oikea-aikaisesti tehdä päätöksen Suomen viemisestä Natoon.

Älkää kuitenkaan odottako, että ainakaan vaalien aikaan Niinistö sanoisi mitään Suomen Nato-jäsenyydestä. Ennenaikainen puhuminen asiasta vaarantaisi Suomen turvallisuuden vakavalla tavalla. Myös eduskunnan Nato-selvityksessä todettiin, että Venäjä todennäköisesti reagoisi Suomen Nato-jäsenyyden hakemiseen jollain tavalla.

Siksi täytyy olla aivan varma ajankohdasta ja päätöksestä lähteä hakemaan Nato-jäsenyyttä. Se edellyttää myös asialle suotuisaa eduskunnan kokoonpanoa.

En usko, että se on ongelma. Jos pääministeri, hallituspuolueiden puheenjohtajat ja presidentti ovat yhdessä päättäneet asian, eduskunnasta kyllä löytyy enemmistö.

Tämä mahdollisuus on ainutkertainen, siihen on tartuttava.

Francis McCarron
VTM, yrittäjä (kok.)

19227052_683280595189241_1624760693280473088_n.jpg

Lainasin itse kuvitusta imgrumista. Varusmies Ruotsin kaupunkisodan harjoituskentällä.


Skeptikko ajattelee tuosta mielipidekirjoituksesta, että näinköhän Sauli saa Natokannattajienkin ääniä lupaamatta itse mitään. Kun vielä muistellaan ne kansanäänestyspuheensa. Toisaalta, on selväksi käynyt, ettei Sauli ole mikään avoin ja suora kansan tuntojen välittäjä vaan äärimmäinen pokerinpelaaja ja laskelmoiva juristin kalkulaattori jolle tärkeintä on päämäärä ja toisaalta lainmukaisuus.
 
Viimeksi muokattu:
En ole tätä lankaa aiemmin seurannut enkä nyt aio käydä kovin montaa sivua taaksepäin, joten kertokaa jos asiasta on jo keskusteltu.

Siinä tapauksessa, että Suomi liittyisi Natoon pidättekö todennäköisenä, että Suomeen tulisi pysyvää/rotatoivaa Natojoukkoa tai materiaalin ennakkosijoitusta Norjan malliin? Jos vastasitte kyllä, niin millaisia suorituskykyjä arvelisitte tänne tulevan, maa/meri/ilma/ohjuspuolustus, ja missä määrin?

Itse ainakin arvelisin Rovajärven olevan nykyistä suuremmalla käytöllä koskien Suomen, Norjan ja siellä harjoittelevien USMC:n yhteisharjoituksia plus tukevat ilmavoimat. Rovaniemi saattaisi jopa nähdä Apacheja tai muita. Itse taas niistä Suomeen sijoitettavista joukoista olen skeptisempi. Mahdollisena pitäisin jotain logistiikkaan liittyviä osia mallia jatkuva operatiivinen suunnittelu liittyen Baltian maiden ja niihin sijoitettujen joukkojen logistiikkaan sekä tiiviimpää merellistä yhteistyötä.

Näen siis Suomen enemmänkin tukialueena kuin taistelualueena isossa mittakaavassa liittyen Naton suunnitelmiin.

Edit. Olisi tälle näköjään ollut oma lankansakin, mutta siellä puhutaan ihan pehmeitä joistain ruotsalaisista ja serbeistä.
 
Viimeksi muokattu:
En ole tätä lankaa aiemmin seurannut enkä nyt aio käydä kovin montaa sivua taaksepäin, joten kertokaa jos asiasta on jo keskusteltu.

Siinä tapauksessa, että Suomi liittyisi Natoon pidättekö todennäköisenä, että Suomeen tulisi pysyvää/rotatoivaa Natojoukkoa tai materiaalin ennakkosijoitusta Norjan malliin? Jos vastasitte kyllä, niin millaisia suorituskykyjä arvelisitte tänne tulevan, maa/meri/ilma/ohjuspuolustus, ja missä määrin?

Itse ainakin arvelisin Rovajärven olevan nykyistä suuremmalla käytöllä koskien Suomen, Norjan ja siellä harjoittelevien USMC:n yhteisharjoituksia plus tukevat ilmavoimat. Rovaniemi saattaisi jopa nähdä Apacheja tai muita. Itse taas niistä Suomeen sijoitettavista joukoista olen skeptisempi. Mahdollisena pitäisin jotain logistiikkaan liittyviä osia mallia jatkuva operatiivinen suunnittelu liittyen Baltian maiden ja niihin sijoitettujen joukkojen logistiikkaan sekä tiiviimpää merellistä yhteistyötä.

Näen siis Suomen enemmänkin tukialueena kuin taistelualueena isossa mittakaavassa liittyen Naton suunnitelmiin.

Edit. Olisi tälle näköjään ollut oma lankansakin, mutta siellä puhutaan ihan pehmeitä joistain ruotsalaisista ja serbeistä.
En valitettavasti usko että tulisi joukko-osastoa tai materiaalisijoitusta, vaikka toisin toivoisinkin. Erityisesti toivoisin sellaista kalustoa jota meillä ei ole omasta takaa.

Oma toivelistani olisi:
1. Ohjuspuolustus. Tosin THAAD- tai Patriot-järjestelmä yhdistettynä siihen että Suomi liittyisi NATOon voisi tarkoittaa sitä että itänaapurissa painettaisiin sitä punaista "Soviet Re-Union"-nappia. HUOM! Itse tahtoisin kyllä kovasti Suomelle ihan omankin ohjuspuolustusjärjestelmän.
2. Taisteluhelikoptereita. Näitä toivon pitkälti sen vuoksi että olisivat oiva lisä puolustun kannalta, ja meille kun ei näitä varmastikaan tule.
3. Ilmatorjuntaa/dronejen torjuntaa/droneja. En ole tuohon dronejen torjuntaan tutustunut kuin vasta pintaraapaisun verran, mutta ainakin Rheinmetallilla oli mielenkiintoiselta vaikuttava laser jolla saatiin tiputettua droneja ja epistäkin.
 
En valitettavasti usko että tulisi joukko-osastoa tai materiaalisijoitusta, vaikka toisin toivoisinkin. Erityisesti toivoisin sellaista kalustoa jota meillä ei ole omasta takaa.

Oma toivelistani olisi:
1. Ohjuspuolustus. Tosin THAAD- tai Patriot-järjestelmä yhdistettynä siihen että Suomi liittyisi NATOon voisi tarkoittaa sitä että itänaapurissa painettaisiin sitä punaista "Soviet Re-Union"-nappia. HUOM! Itse tahtoisin kyllä kovasti Suomelle ihan omankin ohjuspuolustusjärjestelmän.
2. Taisteluhelikoptereita. Näitä toivon pitkälti sen vuoksi että olisivat oiva lisä puolustun kannalta, ja meille kun ei näitä varmastikaan tule.
3. Ilmatorjuntaa/dronejen torjuntaa/droneja. En ole tuohon dronejen torjuntaan tutustunut kuin vasta pintaraapaisun verran, mutta ainakin Rheinmetallilla oli mielenkiintoiselta vaikuttava laser jolla saatiin tiputettua droneja ja epistäkin.

Eiköhän kohdat 1 ja 3 toteudu sillä, että yksi Arleigh Burke pysäköi tuohon Helsingin edustalle.

En tiedä olenko pilalla, mutta en varsinaisesti edes toivo mitään sen suurempaa läsnäoloa tai ohjuskilpeä tänne, ainakaan pysyvää. Mulle riittäisi ihan vaan se, että omiin harjoituksiin tulisi jatkuvasti Natopartnereita ja pääsisi itse ulkomaille treenaamaan.
 
Randin arvio Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyydestä (Verkkouutiset 6.7.2017):

– Kun Naton ja Venäjän suhteet heikkenevät edelleen, Ruotsin ja Suomen mahdollinen Nato-jäsenyys nousee todennäköisesti uudelleen pinnalle.

Chivvisin mielestä on olemassa useita syitä sille, miksi molemmat maat saattavat lopulta liittyä Natoon, mutta tämänhetkisessä tilanteessa paras tapa edetä on jatkaa lähentymistä sotilasliittoon.

– Liittämällä mahdollinen Nato-jäsenyys Venäjän aggressiiviseen käyttäytymiseen voi tuoda Natolle vaikutusvaltaa Moskovaan nähden, jos Venäjälle tehdään selväksi, että aggressiivinen käytös ajaa maat sotilasliittoon.

– Nato-jäsenyyttä ei voi kuitenkaan saavuttaa yhdessä yössä. Ruotsin ja Suomen pitäisi käydä läpi pitkä prosessi, minkä aikana Venäjän kannustimet hyökkäykselle kasvaisivat. Olisi suotavaa varmistaa, että maat kykenevät puolustautumaan hyvin tällaista hyökkäystä vastaan ennen kuin ne tuotaisiin osaksi sotilasliittoa.

Hiljaa hyvä tulee.
 
Moni meistä Gotkowskan tapaan ihan "maalaisjärjellä" päätyy samoihin päätelmiin mutta poliitikkomme eivät vain saa itseään liikkeelle. Gotkowskan ajatukset myös hyvin tuovat esille, että EU:n yhteinen puolustus on mm presidentiltämme vain kiemurtelua itse Nato-asiasta keskustelun sijaan. Natomaat eivät kahta järjestelmää pystytä kun siihen nykyiseenkin tarvittaisiin lisapanostuksia.


Puolalaisasiantuntija: Itämerellä vallitsee epätasapaino Venäjän hyväksi
VERKKOUUTISET
15 minuuttia sitten (päivitetty 13 minuuttia sitten)
Justyna Gotkowskan mukaan Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyys edistäisi Itämeren turvallisuutta.

  • ad8bbcbb50534714daa179a85fff86af16b07517a7e9766d8d61fdebe736516e

    Suomalainen sota-alus päivystää Suomen aluevesirajalla Itämerellä

    (Jussi Nukari)
Puola näkisi hyvin mielellään Suomen ja Ruotsin Pohjois-Atlantin puolustusliiton jäseninä, puolalainen turvallisuuspolitiikan asiantuntija Justyna Gotkowska sanoo Verkkouutisille antamassaan haastattelussa.

– Maidenne liittyminen Natoon edistäisi merkittävästi Itämeren alueen turvallisuutta pitkällä aikavälillä, riippumattoman OSW-tutkimuslaitoksen Pohjois-Euroopan turvallisuuden ja puolustuksen tutkimusohjelmaa koordinoiva Gotkowska arvioi.

Itämerellä vallitsee Gotkowskan mukaan poliittis-sotilaallinen epätasapaino Venäjän hyväksi. Suomen ja Ruotsin jäsenyys läntisessä puolustusliitossa olisi omiaan tasapainottomaan voimasuhteita.

– Se vetäisi selvän rajan Naton ja Venäjän välille. Näin Moskovalle kävisi mahdottomaksi hyväksikäyttää maidenne liittoutumatonta statusta mahdollisissa sotilasoperaatioissaan alueella, hän sanoo.

– Puola kuitenkin ymmärtää poliittiset realiteetit molemmissa maissa. Siksi Puola tukee Suomen ja Ruotsin Nato-yhteistyön lisäämistä niin pitkälle kuin Nato ja kumppanimaat ovat valmiit sen hyväksymään. Raja puolustusliiton jäsenten ja ei-jäsenten välillä ei saa päästä hämärtymään.

EU-yhteistyön avoimet kysymykset
Vuodesta 1999 Natoon kuulunut Puola on suurin niistä puolustusliiton jäsenmaista, joilla on yhteinen maaraja Venäjän kanssa.

– Puola kokee itsensä Venäjän uhkaamaksi. Viime vuosina Venäjästä on tullut yhä aggressiivisempi toimija kansainvälisissä suhteissa, ja sillä on sekä halu että kyky käyttää sotilaallista voimaa, Gotkowska sanoo.

Keskusteluun EU:n yhteisestä puolustuksesta Puola suhtautuu hänen mukaansa varauksellisesti, mutta näkee siinä myös tiettyjä mahdollisuuksia.

– On olemassa pelko, että EU:n tämänhetkinen keskittyminen turvallisuuteen ja puolustukseen liittyviin ponnistuksiin suuntaa huomiota pois Naton piirissä meneillään olevista tärkeistä prosesseista.

Gotkowska viittaa erityisesti Naton painopisteen siirtymiseen kriisinhallintaoperaatioista yhteiseen puolustukseen, sotilaallisen läsnäolon vahvistamiseen itäisissä jäsenmaissa sekä presidentti Donald Trumpinaktiivisesti esillä pitämään keskusteluun taakanjaosta Yhdysvaltain ja muiden jäsenmaiden välillä.

– Puolan näkökulmasta EU:n turvallisuus- ja puolustuspolitiikan kehittämiseen liittyy useita avoimia kysymyksiä: Kilpaileeko se Naton kanssa vai täydentääkö se sitä? Kehittääkö EU vain kykyään sotilaalliseen kriisinhallintaan vai myös yhteisen puolustuksen suorituskykyjä? Heikentääkö keskittyminen yhteiseen turvallisuus- ja puolustuspolitiikkaan Naton sisällä olevaa transatlanttista sidettä.

Nämä kysymykset odottavat Gotkowskan mukaan vielä vastauksia.

– Meidän kaikkien tulisi tehdä töitä transatlanttisen yhteisön vahvistamiseksi myös EU:n sisällä, hän painottaa.

Katse kohti Itämerta
Puola on osallistunut vuodesta 2002 liitännäisjäsenenä Ranskan Strasbourgiin sijoitetun monikansallisen EUROCORPS-joukon toimintaan.

Vuonna 2014 päättyneellä Donald Tuskin pääministerikaudella Puola tavoitteli aktiivisesti täysjäsenyyttä EUROCORPSissa, jonka ytimen muodostaa ranskalais-saksalainen prikaati. Symbolisesti tärkeänä pidetyn tavoitteen oli määrä toteutua viimeistään kuluvan vuoden aikana.

Nyt Tusk on Eurooppa-neuvoston puheenjohtaja, ja hallitsevaa Laki ja oikeus -puoluetta edustavan pääministeri Beata Szydlon hallitus ottaa etäisyyttä EUROCORPSiin.

– Nykyinen hallitus on päättänyt, että Puola ei ole mukana varsinaisena jäsenvaltiona, vaan haluaa palauttaa aiemman liitännäisjäsenen statuksensa, Gotkowska sanoo.

Päätöksen taustalla on hänen mukaansa Puolan aktiivinen rooli Naton monikansallisen koillisen valmiusarmeijakunnan (MNCNE) Szczeciniin sijoitetun, Puolan, Saksan ja Tanskan muodostaman esikunnan laajentamisessa. Esikunnan on määrä johtaa Naton uutta erittäin nopean toiminnan joukkoa sekä itäisiin jäsenmaihin sijoitettuja joukkoja Itämeren alueella. Puola on myös mukana perustamassa esikunnalle alistettua monikansallista divisioonaa, joka sijoitetaan Puolan Elblagiin, Kaliningradissa sijaitsevan Venäjän Itämeren laivaston päätukikohdan tuntumaan.

– Puola haluaakin nyt suunnata EUROCORPSiin osoittamiaan taloudellisia resursseja ja henkilöstöä Szczeciniin ja Elblagiin, Gotkowska sanoo.

Toimittaja: Heikki Hakala


Toinen seikka mikä on vaikea ymmärtää on tämä pelialueen luovutus Venäjälle. Suomessa ja koko Euroopassa tiedetään, että Venäjä toimii vihamielisesti lähes kaikkia muita maita kohtaan. Tietoverkoissa harjoittamallaan terrorismilla, tiedustelulla ja kaiken yhteiskuntarauhaa horjuttavan tukemisella, kauppapolitiikalla ja selkeästi myös sotavoimiensa toteuttamalla häiriköinnillä ja painostuksella sekä suvereniteetin loukkauksilla.

Silti tämän maan kanssa harjoitetaan tätä diplomatian teatteria jossa Putin & co päästetään patsastelemaan ja keräämään sisäpoliittisia pisteitä. Tapaamiset lienevät ihan ok, mutta niissä kaikissa pitäisi olla ensimmäisenä agendana ojentaa Venäjä vastuuseen teoistaan. Ja samaten näistä teoista pitäisi seurata vastareaktioita ja sanktioita. Kurmuutuksen tulisi olla niin julkista, että joka tapaamisessa Putinin joukot joutuvat puolustuskannalle.
 
Viimeksi muokattu:
Ehkä muut mat eivät halua alentua samalle tasolle? Kuten sanonta kuuluu: älä paini sian kanssa, sika nauttii siitä ja itse tulet vain mutaiseksi. Tai jotain sinnepäin.
 
Amerikkalaisen merikadetin pohdiskelua Suomen ja Ruotsin Nato-jäsenyydestä:

LESSONS FROM CRIMEA: THE WAY FORWARD FOR NATO

http://cimsec.org/lessons-crimea-way-forward-nato/33173


Näin sitä Rapakon takana kirjoitellaan analyysia sen kummemmin paikallisiin asioihin perehtymättä. Itse asennehan on toki miellyttävän kannustava Suomea ja Ruotsia kohtaan mutta esimerkiksi Suomen erityisestä kanssakäymisestä Venäjän kanssa ei kirjoittajalla ole mitään käsitystä. Esimerkiksi Suomen uhraukset pakotteiden muodossa tai matkailu ja taloudellinen kanssakäyminen. USA itse kyllä huomioi pakotteissaan omat taloudelliset intressinsä. Samaten puuttuu ymmärrys Suomen puolustusvoimien rakenteesta tai siihen miten meidän puolustusbudjettia voisi verrata Natomaiden puolustukseen. Mm tuo 2% tavoite täyttyy kirkkaasti jos mukaan lasketaan suunniteltujen hankintabudjettien summat ja asevelvollisuuden kustannukset. Huomioimatta myös jäi yksi Euroopan suurimmista jalkaväkiarmeijoista ja tykistöstä.
 
Näin sitä Rapakon takana kirjoitellaan analyysia sen kummemmin paikallisiin asioihin perehtymättä. Itse asennehan on toki miellyttävän kannustava Suomea ja Ruotsia kohtaan mutta esimerkiksi Suomen erityisestä kanssakäymisestä Venäjän kanssa ei kirjoittajalla ole mitään käsitystä. Esimerkiksi Suomen uhraukset pakotteiden muodossa tai matkailu ja taloudellinen kanssakäyminen. USA itse kyllä huomioi pakotteissaan omat taloudelliset intressinsä. Samaten puuttuu ymmärrys Suomen puolustusvoimien rakenteesta tai siihen miten meidän puolustusbudjettia voisi verrata Natomaiden puolustukseen. Mm tuo 2% tavoite täyttyy kirkkaasti jos mukaan lasketaan suunniteltujen hankintabudjettien summat ja asevelvollisuuden kustannukset. Huomioimatta myös jäi yksi Euroopan suurimmista jalkaväkiarmeijoista ja tykistöstä.

Ja se, että meillä sotilaseläkettä ei lasketa mukaan, mutta muualla lasketaan samoin kuin osa sotilaallisen rauhanturvaamisen rahoista tulee muilta ministeriöiltä.
 
Ja se, että meillä sotilaseläkettä ei lasketa mukaan, mutta muualla lasketaan samoin kuin osa sotilaallisen rauhanturvaamisen rahoista tulee muilta ministeriöiltä.
Myöskään siihen ei ole vertailukaavaa tai välinettä, että mitoitettaisiin asevelvollisuuden varusmiesajan panos osana kansantaloutta. Yli 20 000 miestyövuotta tai puolivuotista aina vuosittain vaikkapa peruspalkalla ja kertaajien osuus jo muutama palkkaluokka enemmän. Tuo aika on kuitenkin opiskelusta tai ansiotyöstä poissa ja siirtyy kansantalouden panoksena maanpuolustukseen.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top