Suomi NATOn jäseneksi - or not?

Pitäisikö Suomen hakea NATOn jäseneksi


  • Äänestäjiä yhteensä
    883
Tuo herra Ilves asuu maassa
On kyllä virolaiset juuret mutta minä (ja kovin moni virolainenkin) en pidä häntä virolaisena. Syntynyt Ruotsissa, käynyt koulut ja elänyt suurimman osan elämästään USA;ssa. Vasta 90-luvun alussa muuttanut Viroon. Ja nytkin asuu enimmäkseen USA;ssa pitämässä luentoja. Hänen elämänarvonsakin enemmän vapaamielisen liberaalit kuin konservatiivisilla virolaisilla.
 
Nyt saatiin kuusi vuotta lisäaikaa mennä Natoon.

Ja oder nein? Mennäkö vai eikö mennä?
 
Oli tuossa mielenkiintoinen keskustelu erään upseerin kanssa. Jos ei nyt suoraan sanonut mutta rivien välistä hieman itse värittäen.

Suomella on USA:n hyvät luotettavat yhteydet ja pitkälle vietyjä keskusteluja ja suunnitelmia yhteisistä sotilaallisista ja strategisista suuntaviivoista ja toimenpiteistä. Myös mahdollisena Natojäsenenä.

Mutta Suomelta puuttuu yhteydet Natojäsenyyteen tähtäävien toimenpiteiden poliittisista päättävistä tahoista. Sellaisista joista tiedetään, ettei tieto kantaudu Venäjälle.

Että se onkin näin päin.
 
No pari konttia villasukkia riittää artiklan täytteeksi.

https://www.defensenews.com/flashpo...mall-to-aid-collective-defense-official-says/
German military too small to aid ‘collective defense,’ official says
By: Kyle Rempfer   3 days ago
JIEUYWG3TVBE5LSQQ4X27KCP34.jpg
A soldier with mountain infantry brigade 23 of the German Bundeswehr takes part in an exercise near the Bavarian village Bad Reichenhall in March 2016. (Christoff Stache/Getty Images)
For the largest economy in Europe, Germany’s military — the Bundeswehr — sure is small.

In fact, although smaller missions, like those in Afghanistan, remain possible, a larger conflict would likely catch the Bundeswehr off-guard, said Hans-Peter Bartels, parliamentary commissioner for the armed forces, in an interview with a German magazine.

Although the budget has increased slightly following criticism by U.S. President Donald Trump, the operational readiness of the German forces has further deteriorated this past year.

“The hard currency, in which the success of the [defense] minister is measured, is the readiness of the Bundeswehr,” Bartels said. “And that has not really improved in the last four years, but rather has become worse.”

“While foreign missions with small contingents went well, the Bundeswehr as a whole cannot currently be used in the collective defense,” he added.

Reports of the operational ineffectiveness of the Bundeswehr has made its rounds, according to the Washington Post.

For instance, German military pilots are reportedly using privately owned helicopters to train because so many of their own are in need of repair. And as recently as November, half of the country’s tank force was out of commission as well, the Post reports.

In October, Defense News reported that the German Navy’s fleet of six submarines was completely out of commission after its only operational sub had an accident off the coast of Norway.

Sign up for our Daily News Roundup
The top Defense News stories of the day

Subscribe

Bartels is a member of the center-left Social Democrats in the German parliament, or Bundestag. His party has been working to form a governing coalition with Chancellor Angela Merkel’s conservative Christian Democratic Union, according to the German public news service Deutsche Welle.

While both parties agree that the Bundeswehr’s standing force of only 178,000 soldiers and outdated material is ineffective, the scale of needed growth is up for debate.

Defense Minister Ursula von der Leyen supports an increase in the defense budget of up to 2 percent by 2024 — the previously agreed upon mark by NATO member-states.

For reference, German defense spending this year will reach roughly $43 billion, or 1.26 percent of the country’s gross domestic product.

But Deutsche Welle reports that the SPD is calling an increase in defense spending of that size “crazy,” and turning it into a campaign issue that could threaten the governing coalition.

Furthermore, the two parties are not in agreement as to whether the NATO spending marks are in fact binding. The CDU sees the 2 percent mark as non-negotiable, but the SPD has maintained that the number is more of a guideline than a hard rule.

The split is reflected in the political fighting between the parties, where the CDU has promised voters that it will meet the 2 percent goal, while the SPD calls that number an “unnecessary and unrealistic” increase to the defense budget.

Germany’s Bundeswehr has come under fire within the country for other reasons as well, such as the attempts to bolster recruiting by enlisting 17-year-olds, according to an earlier interview with Bartels.

“Incidentally, the average age of all new hires will tend to go up because the Bundeswehr is no longer just about recruiting young people, but also new hires and returnees,” Bartels explained in the interview. “I do not think that the proportion of underage soldiers will rise.”

The debate over the age of recruits, and whether Germany should meet the 2 percent quota at all, highlights the trouble the country faces in convincing its voters to grow their military.
 
Oli tuossa mielenkiintoinen keskustelu erään upseerin kanssa. Jos ei nyt suoraan sanonut mutta rivien välistä hieman itse värittäen.

Suomella on USA:n hyvät luotettavat yhteydet ja pitkälle vietyjä keskusteluja ja suunnitelmia yhteisistä sotilaallisista ja strategisista suuntaviivoista ja toimenpiteistä. Myös mahdollisena Natojäsenenä.

Mutta Suomelta puuttuu yhteydet Natojäsenyyteen tähtäävien toimenpiteiden poliittisista päättävistä tahoista. Sellaisista joista tiedetään, ettei tieto kantaudu Venäjälle.

Että se onkin näin päin.
Tämä on helppo uskoa..

Pidän jopa hämmästyttävänä että Suomen poliittisella johdolla on niin vahva lojaalisuus nykyvenäjän täydellisen rikollisesti toimivaa hallintoa kohtaan. Kaikkein eniten se että juuri vasemmistosta ja kepusta tuntuu löytyvän suurimmat Putinin ystävät.
https://www.eduskunta.fi/FI/tiedotteet/Sivut/Duuman-ystavyysryhma-23112017.aspx
https://www.verkkouutiset.fi/edusku...-puheenjohtajisto-vierailee-moskovassa-38087/

Sitä pidän selvänä että Venäjälle/venäläisten kanssa kauppaa käyvät liike-elämän ja mm. valtionyritysten johto osaa pelata venäläisten kanssa. Siellä raha liikkuu ja vaihtaa omistajaa eikä ole tapana kysellä turhia. Rahalla ja suhteilla selviää kaikki ongelmat ja aukeaa jokainen ovi.
http://www.iltalehti.fi/talous/201708272200353582_ta.shtml
https://esaimaa.fi/uutiset/lahella/4a21dc5b-cfe5-4f77-bc61-e8861cb3924f
https://yle.fi/uutiset/3-9238091

Sinällään on luonnollista ja hyvä asia että venäläisten kanssa käydään kauppaa ja pidetään yhteydet kunnossa. Samalla pitäisi kuitenkin osata huomioida se että saman aikaisesti Venäjä käy sotaa, miehittää ja ryöstää rajanaapureina olevia valtioita. Eikä edes niin kovin kaukana Suomesta.

Juuri tällä hetkellä suomalaisten suuntaan hymyillään ja ollaan erinomaisen hyviä ystäviä. Ehkä joskus kannattaa miettiä miksi? Onko taustalla jotain mitä emme ole ehkä ymmärtäneet? Eroammeko jollain tavoin muista vastaavassa asemassa olevista valtioista?
 

Olen tutkinut kaikenlaisia Hollannin ja muiden pikkumaiden armeijoita ja täysin tietoinen siitä, että ne voivat hoitaa oman tonttinsa, jos sitäkään. Saksalta, Ranskalta ja Britannialta pitää odottaa enemmän, mutta vuosikymmeniä pakkopasifistisoitu Saksa ei ole vielä riittävän vahva. Puola on kohtuullinen.

Koska Baltia ei kykene sekään huolehtimaan itsestään ja Suomella on 1300 kilometriä yhteistä maarajaa Venäjän kanssa, myös meillä on varmasti laskettu hyvin tarkkaan sen varaan, että täällä hoidetaan etupäässä omat asiat kaikissa tilanteissa. Ainahan sitä Natossa voisi pataljoonan antaa johonkin "kriisinhallintaan", mutta täältä meren takaa ei mitenkään puolusteta Baltiaa.

Nämä Toomas Hendrik Ilveksen jutut "kyllä me vain puolustaisimme Suomea" ovat ihan takapuolesta. Millä lihaksilla?

Nato Euroopassa on suureksi osaksi ydinasepelotteensa ja Yhdysvallat. Sekin olisi toki jotakin. Yhdysvallat on varmasti tyytyväinen Suomeen kaikin tavoin, koska emme tehneet ihan täydellistä aseriisuntaa siinä mukamas hyvinä vuosina.
 
Viimeksi muokattu:
Pressanvaalikampanjointia seuratessani aloin ihmettelemään minkä tähden Venäjä ylipäätään vastustaa Suomen Nato-jäsenyyttä, sillä varsinkin suomalaisista kakkosketjun poliitikoista tuntuu löytyvän paljon Venäjän ymmärtäjiä. Suomen jäsenyyden salliminen voisikin olla kohtuullinen siirto Kremliltä. Suomen sisäpolitiikan kautta saattaisi löytyä Venäjälle pieni vipu, jolla osaltaan voisi hieman horjuttaa puolustusliiton päätöksentekokykyä. Mitään konkreettistahan he eivät menetä, jos jo nykyään laskevat Suomen länsileiriin.

Vai pelkäävätkö Moskovassa, että myötäjuoksijoiden takit kääntyvät siinä vaiheessa, kun turvatakuut astuvat voimaan?
 
Pressanvaalikampanjointia seuratessani aloin ihmettelemään minkä tähden Venäjä ylipäätään vastustaa Suomen Nato-jäsenyyttä, sillä varsinkin suomalaisista kakkosketjun poliitikoista tuntuu löytyvän paljon Venäjän ymmärtäjiä. Suomen jäsenyyden salliminen voisikin olla kohtuullinen siirto Kremliltä. Suomen sisäpolitiikan kautta saattaisi löytyä Venäjälle pieni vipu, jolla osaltaan voisi hieman horjuttaa puolustusliiton päätöksentekokykyä. Mitään konkreettistahan he eivät menetä, jos jo nykyään laskevat Suomen länsileiriin.

Vai pelkäävätkö Moskovassa, että myötäjuoksijoiden takit kääntyvät siinä vaiheessa, kun turvatakuut astuvat voimaan?

Luulisi tosiaan, että venäläisille jo lähtökohtaisesti kaikki Suomen läntinen sotilasyhteistyö on ollut vastenmielistä. Viholliskuvakin on varmasti sellainen missä Suomi ja Ruotsi lasketaan jo kuuluvaksi osaksi läntistä leiriä sotatilanteessa. Mutta varmasti Putinille on käytännössä ihan sisäpoliittisistakin syistä täysin mahdotonta hyväksyä Suomi NATO-maana. Putte on nimenomaan varjellut omaa julkisuuskuvaansa vahvana johtajana, joka henkeen ja vereen vastustaa NATO:n laajentumista. Tästä poikkeaminen ei tekisi hyvää ukon julkisuuskuvalle venäläisten silmissä.
 
Mutta varmasti Putinille on käytännössä ihan sisäpoliittisistakin syistä täysin mahdotonta hyväksyä Suomi NATO-maana.

Itse asiassa Venäjä on sanonut, että he eivät sitä halua mutta se on Suomen asia.

Totta on nyt, että Putinille Nato on nyt vihollinen. Vielä vuonna 2000 hän kyseli, koska Venäjä kutsuttaisiin Natoon. Hyvin tämäkin homma saatiin menemään reisille ja syitä on sysissä ja sepissä.
 
Poliitikot juuttuivat siihen paskaan, eli jos Venäjä liennyttää eikä ole uhka niin silloin Natojäsenyyttä ei tarvita. Jos Venäjä on uhka ja agressiivinen niin Natojäsenyyttä ei voida hakea.
Näinpä. Olen jo vähän aikaa pistänyt toiveeni tuohon länsinaapuriin. Jos Ruotsi saisi sen hakemuksen laitettua vetämään, niin ehkä se olisi riittävä kiihoke meidän poliittiselle johdolle ryhtyä puuhaamaan hakupapereiden täyttöä. Suomesta itsestään sisäsyntyisesti sitä hakemusta ei juurikaan noista @tiedotusosasto :n mainitsemista syistä tulla tekemään.
 
Tähän mennessä tapahtuneiden operaatioiden pohjalta näyttäisi siltä että Venäjän toteuttamat hyökkäykset, miehitykset ja painostukset kohdistuvat erityisesti rajanaapureihin tai muille lähialueille. Eikä koskaan, eikä missään tapauksessa sellaisiin kohteisiin jotka ovat NATO:n jäseniä. Eli tällä logiikalla (jota myös yllä, omassa viestissäsi, ennustat) Venäjän uhka kohdistuu tulevaisuudessakin ainoastaan sotilaallisesti liittoutumattomiin maihin. Tuohon yllä olevaan listaan voi näillä edellytyksillä lisätä Valko-Venäjän ja Suomen.

Pidän täysin varmana että tämä sama jako Venäjän mahdollisuuksissa tulee säilymään myös tulevaisuudessa. Venäjällä ei ole sellaisia resursseja joita se voisi käyttää Puolustusliiton jäsenmaita vastaan..Sotilaallinen hyökkäys NATO:a vastaan johtaisi aina ja kaikissa tapauksissa Venäjän tappioon. Tällaisessa tapauksessa jäisi epäselväksi vain se miten suureksi sodaksi hyökkäys eskaloituisi.

Suomen osalta kannattaa aina katsoa karttaa ja geopoliittista asemaamme. Se kertoo erittäin paljon siitä mihin Suomi mahdollisesti joutuu osallistumaan. Meillä on pitkä yhteinen maayhteys Venäjän kanssa. Kaikkiin muihin suuntiin olemme meren takanainen alue (Suomenlahti, Itämeri, Pohjanlahti). Venäjälle Suomen alue muodostaa strategisesti erittäin merkittävän mahdollisuuden vahvistaa asemaansa Pohjois-Euroopassa. Juuri tämän vuoksi Napoleon ja Aleksanteri I tekivät sopimuksen Suomen asemasta osana Venäjää (Tilsit 1807). Tällä mandaatilla ja seuraavana vuonna Ruotsia vastaan käymänsä sodan oikeutuksella Venäjä sai haltuunsa Suomen. Tämä sopimus (yhdessä Ruotsia vastaan käydyn sodan lopputulos ja rauhansopimus, Hamina 1809)) nähdään Venäjällä edelleenkin validina perustana Suomen alueeseen kohdistuville vaatimuksille.
240px-Haminan_rauha.jpg

Tässä vielä kyseisen Haminan rauhansopimuksen mukainen aluejako. Jatkan vielä hieman siitä miten venäläiset näkevät Suomen aseman.

Nykyään tilanne Itämeren alueella on Venäjän kannalta huomattavasti ikävämpi kuin aikaisemmin. Venäjällä on pääsy Itämerelle vain pieneltä alueelta Suomenlahden pohjukasta sekä täysin maayhteyksiä vailla olevasta ja muusta Venäjästä eristyksissä olevasta Kaliningradista.

Kaiken lisäksi Baltianmaat, Puola ja Itäinen Saksa, jotka aikaisemmin olivat Venäjän alaisuudessa, ovat nykyään itsenäisiä valtioita sekä Puolustusliiton ja EU:n jäsenmaita. Jokainen ymmärtää ettei Venäjällä ole minkäänlaisia mahdollisuutta palauttaa valtaansa niiden osalta.

Vain Suomen alue antaisi Venäjälle mahdollisuuden päästä paremmin Itämerelle. Toisekseen Suomi tarjoaa Venäjälle turvallisen sekä vahvan ja helposti puolustettavan osuuden Luoteisrajalleen. Puhumattakaan siitä että Suomi antaisi alueellisesti vahvan infrastruktuurin/tukialueen myös tulevaisuudessa Arktiselle alueelle suuntautuvalle toiminnalle. Teollisuudelle ja liikenteelle jne. Suomi on laaja sekä harvaan asuttu alue jossa olisi tulevien vuosisatojen aikana elintilaa moninkertaisesti nykyistä suuremmalle määrälle venäläistä asutusta.

Venäjällä ollaan jo pitkällä suunnitelmien toteutuksessa Suomen osalta. He ovat vahvistamassa osuuttaan Suomen perusenergian tuottajana. Fennovoiman valmistumisen jälkeen käytännössä likimain puolet maamme perusenergiasta tulee Venäjältä, välittömäisti ja välillisesti.
Suomesta on hankittu merkittävästi kaivosteollisuuden sekä muun perusteollisuuden tuotantolaitoksia. Saman aikaisesti suomalainen teollisuus on tehnyt Venäjälle erittäin suuria investointeja. Yksistään valtion (enemmistö)omisteinen Fortum on mukana yli viiden miljardin investoinneissa Venäjälle. Tavallaan myös Fortumin investoinnit Saksaan tulevat kasvattamaan yhteistyötä Venäjän suuntaan. Suomalaisen yhteiskunnan sitoutuneisus Venäjään kasvaa koko ajan. Jokainen osannee ajatella mitä tämä merkitsee esimerkiksi tilanteessa jossa Suomen hallinnon ja Venäjän tavoitteet ovat erilaisia.

Jos Venäjällä olisi samanlainen demokraattinen yhteiskuntajärjestelmä kuin läntisissä markkinatalousmaissa kaikki tämä teollisen ja kaupallisen yhteistyön lisääntyminen olisi jopa hyvää kehitystä myös Suomelle. Nykyisen kaltaisen rikollisuuden ja diktatuurihallinnon vallitessa (ja Venäjän laajentumispyrkimyksen huomioiden) tilanne on täysin päinvastainen.

Venäjä (siis hallinnon johto) ei suinkaan pelkää NATO:a millään tavoin oman turvallisuutensa osalta. Eikä sellaiseen ole mitään tarvettakaan. Venäjän näkökulmasta ongelma muodostuu pelkästään siitä että Puolustusliiton jäsenyys estää Venäjää palauttamasta valtaansa aikaisemmin hallitsemissaan maissa. Tästä samasta syystä myös Suomen NATO-jäsenyys muodostaisi Venäjän nykyiselle hallinnon tavoitteille ylitsepääsemättömän esteen.

Mutta, ehkä Suomen vasemmisto ja keskusta (ja heidän kannattajansa) näkevät paremmaksi elää tulevaisuudessa venäläisen hallinnon mukaan toimivassa yhteiskunnassa. Toki sen minä heille suon. Vaikea sitä on demokraattisesti toimivassa valtiossa estääkään.

Viestistäsi poimin pari oleellista jotka tummensin.

Natoon liittyminen tai liittymättä jättäminen on todellakin mielipidekysymys josta pitäisi järjestää kansan äänestys.
Ihmetyttää ne kommentit joissa sanotaan että kansa ei voi tälläistä päättää vaan se olisi "asiantuntioiden" hommaa. Kuinka joku voi olla tulevaisuuden aiantuntia? Jurppi voi aivan hyvin olla oikeassa skenaariossaan,mutta Itse tietysti kallistun omalle mielipiteelleni.

Kansannäänestys olisi hyvä siinämielessäkin että loppuisi ainakin hetkeksi jossittelu. Nyt kun valta on eduskunnalla niin jossittelu ja naton kaipuu kuuluu taustalta kokoajan. En usko että meillä lähi vuosikymmeninä olisi sellaista eduskuntaa joka naton puolesta äänestäisi. Nykyinen taitaa olla nato myönteisin mitä hetkeen tulee.

Ja kyllä minä pystyisin"väärän" tuloksen kanssa yöni nukkumaan. Ei tämä asia ole minulle iso, enkä usko että kovin monelle muullekkaan naton vastustajalle.
 
Viestistäsi poimin pari oleellista jotka tummensin.

Natoon liittyminen tai liittymättä jättäminen on todellakin mielipidekysymys josta pitäisi järjestää kansan äänestys.
Ihmetyttää ne kommentit joissa sanotaan että kansa ei voi tälläistä päättää vaan se olisi "asiantuntioiden" hommaa. Kuinka joku voi olla tulevaisuuden aiantuntia? Jurppi voi aivan hyvin olla oikeassa skenaariossaan,mutta Itse tietysti kallistun omalle mielipiteelleni.

Kansannäänestys olisi hyvä siinämielessäkin että loppuisi ainakin hetkeksi jossittelu. Nyt kun valta on eduskunnalla niin jossittelu ja naton kaipuu kuuluu taustalta kokoajan. En usko että meillä lähi vuosikymmeninä olisi sellaista eduskuntaa joka naton puolesta äänestäisi. Nykyinen taitaa olla nato myönteisin mitä hetkeen tulee.

Ja kyllä minä pystyisin"väärän" tuloksen kanssa yöni nukkumaan. Ei tämä asia ole minulle iso, enkä usko että kovin monelle muullekkaan naton vastustajalle.
Milloin äänestys pitäisi mielestäsi järjestää?

A) Ennen jäsenyyshakemusta? (olisi jossain määrin typerää äänestää asiasta josta ei tiedetä miten/millä tavoin se lopulta toteutuu käytännössä)

B) Hakemuksen jälkeen kun on selvinnyt toteutuuko jäsenyys? ( jos Suomen jäsenyydestä ei synny yksimielisyyttä NATO:ssa ja joudumme jäämään ulkopuolelle, lienee turha edes äänestää jäsenyydestä)

Tähän liittyy monia muitakin kysymyksiä jotka muodostaa melkoisia hankaluuksia äänestyksen osalta. Mahdollisesti myös ulkopuolista painostusta ikään kuin osallistumisena tai osatekijänä äänestyksessä jne. Lisäksi asiaan liittyt myös sellaisia osatekijöitä joita ei voi käsitellä julkisuudessa jne.

Itse näen että NATO:n jäsenyydessä kysymys on vain ja ainoastaan - Puolustusliitosta.

Mielestäni valtion johto voisi aivan hyvin tehdä hakemuksen ja käydä neuvotteluprosessin sekä tehdä päätöksen liittymisestä, jos/kun jäsenyysehdot ovat hyväksyttäviä puolin ja toisin. Suomen ei tarvitse konsultoida omaan maanpuolustukseen liittyviä asioita ainoan mahdollisen vihollisensa kanssa. Eikä missään tapauksessa antaa Venäjälle mahdollisuutta vaikuttaa, edes välillisesti, suomalaisten omaan harkintaan maanpuolustuksen ja siihen liittyvien valmiuksiemme osalta. Oikea aika kansanäänestykselle (säilytämmeko jäsenyyden vai eroammeko) tulisi vasta myöhemmin. Esimerkiksi muutaman vuoden päästä jäseneksi liittymisestä. Näin asiat etenisivät Suomen kannalta oikeassa järjestyksessä.

Edellä mainitusta huolimatta en erityisemmin luota suomalaisten puolueiden/poliitikkojen kykyyn tehdä päätöksiä asiassa. Pidän todennäköisempänä että valtiollisesta asemastamme päätetään (jos sellainen tilanne maailmalla kehittyy) suomalaisia kuulematta. Kuten on käynyt aina ennenkin.
 
Kansanäänestys on vaikea kysymys. Tänä päivänä siihen tultaisiin hyvin todennäköisesti vaikuttamaan ulkoapäin hyvin voimakkaasti, niin voimakkaasti ettei sitä äänestystä käytännössä voida järjestää.
Jos tulos olisi vaikuttamisesta huolimatta liittymistä puoltava, alkaisi sen jälkeen seuraava osa info-operaatiosta. Siinä kyseenalaistetaan tulos ja "todistetaan" se väärennetyksi jne.
Jos äänestys kuitenkin järjestettäisiin, se pitäisi järjestää vaiheessa jossa valtiojohto on jo ilmoittanut että jäsenyyttä haetaan ja myös eduskunta on hakemuksen takana, sekä samalla tuodaan selkeästi esiin että äänestykseen todennäköisesti pyritään vaikuttamaan ulkoapäin. Ulkopuolisen vaikutuksen minimoimiseksi äänestys pitäisi em. edellytysten toteutuessa järjestää mahdollisimman nopealla aikataululla.

Toki kansanäänestystä ei edustuksellisessa demokratiassa tarvita, eduskunta voi asian päättää.
 
Kirjoituksen ladattu ironia on varsin paikallaan. Mitenköhän helvetissä tuonne päättäjien paikoille saataisiin yya-immuuneja ja neuvostolobotomialta välttyneitä poliitikkoja.
Luin saman artikkelin. Ikävää mutta totta..
Tässä vielä toinen ajankohtainen haastattelu:
http://www.iltalehti.fi/politiikka/201802042200718826_pi.shtml

Siinäkin on asiat harvinaisen selkeästi esillä.

- suomalaisten paljon puhumaa ja ylistämää EU-puolustusta ei ole käytännössä olemassakaan. Eikä tule.
- EU:n jäsenmailla on kaikilla (jotka yleensä tarvitsevat turvaa Venäjää vastaan) yhteinen, valmis ja toimiva puolustusjärjestelmä. Siis NATO. Yksikään EU:n = NATO:n jäsenmaista ei ole pienimmässäkään määrin esittänyt siitä luopumista tai sen korvaamista jollain uudella päällekkäisellä organisaatiolla..

Tragikoomista tässä on se että Suomi toimii käytännössä NATO:n kanssa yhteistyössä ja harjoituksissa paljon ahkerammin ja sitoutuneemmin kuin suurin osa muista pienistä jäsenmaista..Mutta Suomi ei ole juurikaan mukana niissä pöydissä ja tapaamisissa joissa asioista päätetään.
- tämä on aivan hölmöläisen hommaa Suomen kannalta.
- mutta kun ilman Venäjän (= Putinin rikollinen diktatuuri) lupaa ei Suomessa kyetä tekemään päätöstä oman maanpuolustuksemme kehittämisestä ja uskottavuuden lisäämisestä.
- ja nimenomaan vasemmistolaisesti ajatteleva osa suomalaisista on kaikkein eniten puolustamassa Venäjän diktatuurin oikeutta puuttua/osallistua Suomen päätöksiin.

Tämäkin on jonkilainen paradoksi. Jos jonkun tässä yhteiskunnassa pitäisi erityisesti pelätä venäläistämistä/Venäjän vaikutusta niin en voi edes kuvitella muita totaalisia kärsijöitä kuin vihervasemmisto ja heidän perinteiset kannattajansa.
 
Kansanäänestys on vaikea kysymys...
.....Jos äänestys kuitenkin järjestettäisiin, se pitäisi järjestää vaiheessa jossa valtiojohto on jo ilmoittanut että jäsenyyttä haetaan ja myös eduskunta on hakemuksen takana, sekä samalla tuodaan selkeästi esiin että äänestykseen todennäköisesti pyritään vaikuttamaan ulkoapäin. Ulkopuolisen vaikutuksen minimoimiseksi äänestys pitäisi em. edellytysten toteutuessa järjestää mahdollisimman nopealla aikataululla.

Toki kansanäänestystä ei edustuksellisessa demokratiassa tarvita, eduskunta voi asian päättää.
Kysymys ei ole pelkästään siitä että Venäjä yrittäisi vaikuttaa suomalaisten äänestäjien mielipiteisiin.

Huomattavasti enemmän Venäjä pyrkisi vaikuttamaan jo olemassa olevien NATO-jäsenten mielipiteisiin. Suomen jäsenyyden käsittely ei ole mikään läpihuutojuttu kun Venäjä painostaa ja lahjoo kaikkia mahdollisia tahoja jotta jäsenyyden käsittely viivästyisi ja siirtyisi mahdollisimman pitkälle tulevaisuuteen.
 
Back
Top