Punaiset lisäykset minun
1) Presidentti Niinistö on itse sanonut, että turvatakuita ei voi saada ja ne sitäpaitsi tulisi hyväksyä antavan maan parlamentissa.
Millä tavalla ne turvatakuut sitten näkee. Washingtonista oli tuliaisena mm sotilasmateriaalin toimitustakuu.
Tarkoittaa että sodan aikana Yhdysvallat ovat sitoutuneet toimittamaan meille materiaali niin että pystymme käymään sotaa tehokkaasti.
Tämä ollut selkeä puute. Tietenkin materiaalin toimittamista auttaa se että Ruotsi on myös mukaan siinä.
2) Natojäsenyyden hakemin on ollut mahdollista 30 vuotta.
Meidän poliitikkomme ja kansamme eivät vain ole puoltaneet NATO-jäsenyyttä. Kaikkein vaikutusvaltaisempia vastustajia ovat olleet Halonen, Tuomioja sek Kepu.
Lipponen olisi kyllä vienyt meidät NATOon, mutta kävi niinkuin kävi.
3) Kansanedustajien saaminen Natojäsenyyden taakse on yksinomaan Putinin ansiota. Mikään itse jäsenyydessä ei ole muuttunut.
Ei kaikki kansanedustajat ole vielä muuttaneet mieltä puhumattakaan heidän kannattajistaan. On sitten selkänojaa perustella kantaansa kun voi vedota asiantuntijoiden tekemään arvioon. Mitä yhtenäisempi on päätös, sitä vahvempaa on puolustuksemme.
4) Mitään ei ole vielä hoidettu vaan nyt edetään harkiten mutta viivyttelemattä - joskin harkinnan tulos on auki - muutenhan sitä ei tarvitsisi tehdä.
Voimakas länteen päin lähestyminen alkoi silloin kun ostimme Hornetit. Voi olla että olisimme menneet NATO -jos vain Lipponen olisi jatkanut pääministerinä.
Jatkuvasti olemme hilanneet itseämme lähemmäksi NATOa. Presidentin käynti Washingtonissa on ikään kuin kirsikka tämän kakun päällä.
5) Jäsenyyden ratifiointi kestää joitakin kuukausia eikä Suomi saa sinä aikana joutua konfliktiin. Ehkä pyydämme Putinilta hiukan malttia. Nopeutus käsittelyyn olisi mahdollista kutsuttuna.
Näin se saattaa olla mutta nyt jos koskaan meillä on ns mahdollisuuksien ikkuna koska Venäjällä niin paljon ongelmia sekä sodankäynnissä ja taloudessa.
Venäjän iskukyky ei ole paras mahdollinen. Talous sakkaa kunnolla ja heidän täytyy nuolla Ukrainan sodan haavoja.
Ennen kuin he aloittavat sodan, on tehtävä pitkiä valmisteluja. Ennen kuin Venäjä pystyy aloittamaan uuden sodan on heidän korjattava perustavaa laatua olevia virheitä asevoimissaan. Ei tuollaisella sakilla voi tosissaan lähteä sotimaan Suomea vastaan.
Nyt jos koskaan on se hakemus jätettävä. Venäjä on täysin arvaamoton ja sillä imperialistisia ambitioita.
6) Olisitteko koskaan äänestäneet niin kuin äänestitte jos tiedossa olisi ollut, että Eurooppa, Usa ja lähes koko muukin maailma Kiinaa ja Intiaa lukuunottamatta joutuu sotaan Venäjää vastaan sen hyökättyä Eurooppaan. Ja, että Suomi on siinä ilman sotilasliittoa kenenkään kanssa.
Katso kohta kaksi!
7) Kuten sanottu - jos unesi käy toteen, niin siinä meni meiltä vain 30 vuotta.
Toivon toki, että Natojäsenyys totetuu. Toivon myös, että argumentit perustuvat johonkin tai toki ne voi ilmaista toiveina. Niin kuin minäkin toivon
ja näkisin myös itse tuon kaltaisia kauniita unia.
Olen seurannut politiikka 70 -luvulta saakka. En ole tälläistä yhtenäisyyttä ja asioiden hyvää hoitoa nähnyt aiemmin.
Perustan näkemykseni kokemukseen siitä miten politikot toimivat ja mitä vihjeitä he antavat.
Se näyttäytyy siltä että meillä on paimen (Niinistö) joka ohjannut lammaslaumaa kohti oikeaa päätöstä.
Juuri katsoin Eduskunnan puhemiehen haastattelun. Ei hän sitä tuonut julki, ja eikä hän sitä saisikaan tuoda julki puhemiehen roolissa, mutta kyllä hänen NATO-kantansa on muuttunut.
Minun mielestäni NATO-hakemuksen tekeminen tässä tilanteessa ei ole niin vakava asia kuin tulossa oleva talouskurimus.