Toki näin, prosessi etenee kuin juna, saivat jopa lopulta ääneen kansalaisille kerrottua, mistä kyse, TP Niinistön erityisesti ensin kunnostautuessa puhumalla tarkoituksellisen sekavia. Olen aiemmin jo tänne kirjoitettu, että kun katsomme taaksepäin tähän hetkeen muutaman vuoden päästä, niin kaikki sujui todella nopeasti: sota helmi-maaliskuun vaihteessa, pakotteet ja asetoimitukset hyvin nopeasti, selonteko eduskunnalle huhtikuussa, päätös (toivonmukaan) toukokuussa.
Mutta jälkiviisauden kirkkaasta valosta minulla ei ole mitään tarvetta poistua, kun olen tätä hokenut vuosikausia. Ei Nato-jäsenyys ollut mikään valinta Hitlerin ja Stalinin välillä, ja samoin gallupit ovat jo iät ja ajat kertoneet, että jos poliittinen johto haluaa Nato-jäsenyyttä edistää, niin enemmistö tukee. Aiemman "Nato-keskustelun" suurin puute on samoin ollut se, että poliittinen johto pillaistui joka kerta, kun tuotiin Venäjälle epäedullisia skenaarioita eteen. Jäljelle jäi (tarkoituksella) vain juupas-eipäs.
Ja jos poliittinen johto olisi Nato-hakemusta edistänyt jo vuosia aiemmin, niin viimeistään nyt olisi täysi yhtenäisyys sen takana, että "Luojan kiitos olemme Naton jäseniä". Ja kuten kirjoitin, valinta oli päivänselvä, kyseessä oli Länsi-Euroopan puolustusliitto, jota EU ei ole ollut, ei ole, ei tule olemaan.
Hyvä että menee näinkin.