Suomi NATOn jäseneksi - or not?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja RPG83
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
  • Tagit Tagit
    nato

Pitäisikö Suomen hakea NATOn jäseneksi

• Äänestäjiä yhteensä
    885
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Eli onko tässä käynyt seuraavasti: Ruotsin puolustusministeri on luottamuksellisesti ehdottanut Suomelle NATOn vaihtoehdoksi Suomi-Ruotsi-puolustusliittoa. Tämä on pidetty Suomessa salassa suurelta yleisöltä. Tuomioja menee tarkoituksella vuotamaan tämän keskustelun HBL:lle haastattelussa. Ruotsin puolustusministerin on pakko kiistää, koska kyseessä salainen tieto.

Mikä sitä Tuomiojaa oikein vaivaa? Taas heittämässä kapuloita rattaisiin ja hämmentämässä siellä, missä tapahtuu. Onko Tehtaankadulta käsketty aloittaa viimeinen taisto NATO-jäsenyyttä vastaan, vai toimiiko hän omaan lukuunsa oman harhaisen maailmankuvansa valossa?

Onko tuollaisen tiedon vuotaminen rikos?

Vai onko totuus tässä se, että Tuomioja vain paljasti SDP:n virallisen linjan eli ei Natolle, kyllä Ruotsille? Marin panttaa omaa kantaansa. Tämänkö takia?
Taitaa olla vain sama tilanne kuin Väyrysellä ja Kiljusella ei vaan kukaan kuuntele ja ota todesta. Tuomioja päättää sitten vuotaa tietoa, kun muuten ei saa ääntänsä kuuluviin.

Marinin kuten Niinistön osalta sanoisin, että toimivat päättäväisesti, järkevästi ja hoitaa homman kotiin mahdollisimman vähin äänin ja nopeasti. Tällä tavoin sisäinen ja ulkoinen hybrdivaikuttaminen ja asioiden sössiminen jää mahdollisimman vähäiseksi. Ei näitä toreilla tarvi nyt kailottaa ja lööppilehdetkin voisi hiukan rauhoittua. Taisi se Iltalehden jymyjuttu Suomi hakee Nato jäsenyyttä kadota aika nopeasti itse en ainakkan enää löytänyt.
Itse uskon ja toivon Suomen olevan Natossa ennen elonkorjuuta.

Ehkä ja toivottavasti voidaan todeta, että Erkki joutaa eläkkeelle, sieltä voi sitten muistelmiaa kirjoittaa hyvinkin pian

OT: Mutta pakko vielä kommentoida tuota Marinia. Osaa olla edustava ei päästä suustaan sammakoita ainakaan harkitsematta kuten Tuomioja tai mieti jos Rinne olisi pääministeri mitä kaikkea sontaa hän olis suustaan päästänyt. Sama koskee aika monta muutakin poliitikkoa puolueesta riippumatta.
Itse olen taipuvainen ajattelemaan että ihmisten tekoja ja onnistumisia/epäonnistumisia tulee arvioida lopputuleman perusteella. Asioita kun voi tehdä ja edistää niin monella tapaa. Syystä tai toisesta Marinin kohdalla näkee paljon arvioita että virheet ovat kyllä hänen omiaan mutta jokseenkin kaikki positiivinen tapahtuu hänen osallisuudestaan huolimatta.

Päivää ennen tätä vuotoa YLE:n Kristiina Tolkki varmaankin aivan sattumalta kirjoitti:
Natolle on myös vaihtoehto: Suomen ja Ruotsin puolustusliitto, jolle saataisiin Yhdysvaltojen takeet.

Kysykääs häneltä, oliko tuo hänen oma ajatuksensa, vuodettiinko hänellekin tieto siitä, että tosiaankin Ruotsin kanssa tällaisesta oli neuvoteltu.

Muuten se oli aika erikoinen yhteensattuma, ja olen aina ollut huono uskomaan erikoisiin yhteensattumiin...

Eli kyseessähän voisi olla tarkoituksellinen vuoto, jotta kansa saataisiin tuumiskelemaan Nato-jäsenyydelle jotain konkreettista vaihtoehtoa. Toivottavasti olen väärässä, tai sitten niin, että jos tällainen tarkoitus onkin, se on vain jonkin pienen Nato-jäsenyyttä vastustavan joukon tai yksittäisen henkilön tarkoituksellinen vuoto. Eniveis, kysykää Tolkilta saiko hän tiedon noista neuvotteluista ennen kuin kirjoitti artikkelin. Ja mistä vuoto tuli.

Mahdollista jo kuluvan kuun aikana, eduskunnan 20.4. täysistunnossa, käsiteltävien asioiden ulkopuolelta tuotu NATO-liittymisprosessi-ehdotus. Näin minulle on kerrottu (mahdollisuutena). Legitiimisti, tuo ilmeisesti olisi tuotavissa eduskuntaan. En nyt kuitenkaan asian suhteen vielä liikoja innostuisi, ainakaan juuri tuolle päivämäärälle.

• Tykkää
Reactions: PSS
Ei tullut Nato-vaaleja 2023. Ei meitä NATO-maaksi vieneet NWO, bilderbergiläiset satanistihomokommunistit, liskoihmiset, Bill Gates tai George Soros. Ei, kyllä sen teki Vladimir Putin. On kyllä ollut surkuhupaisaa seurata kotimaisen kämyskenen reaktioita. Sama hörhösakki joka näkee koronasalaliittoja, ymmärtää yli kaiken ryssän sotaa Ukrainassa.

Valitettavasti olet pääosiltaan oikeassa. Monet koronan handlaamiskokonaisuuden kotimaiset vastarannankiisket ovat nyt näyttäneet karvansa eli itänaapurin lauluja laulavat.

Olen heille huomautellut siitä kiusallisesta tosiasiasta, että kun lännessä korona-skenen järjettömyyksiä osoittaneita asiantuntijoita mustamaalattiin ammatillisesti ja lääkärinoikeuksia rajoitettiin tai poistettiin, niin Venäjällä lääkäreitä lenteli korkeiden kerrosten ikkunoista.

Mutta korona-asia rokotuksineen ja kansalaisoikeuksien rajoituksineen on meta-tason trendi. Sama Venäjän vaikuttamiskoneisto joka tuhosi kotimaassaan sille haitalliset asiantuntijat lopullisella tavalla varoituksena muille venäläisille toimijoille on tietysti käyttänyt kaikki mahdollisuudet iskeä kiilaa ja hajaannusta asian parissa länsimaissa.

Sen sijaan moraalisesti vakaat ja ei-kompromettoituneet asiantuntijat länsimaissa eivät lähde sotkemaan näitä asioita keskenään vaan pysyvät oman ammattipätevyytensä alueella.

Ruotsin turvallisuustilanne taitaa heiketä merkittävästi jos he eivät hakeudu NATOn jäseneksi Suomen kanssa. Nouseeko Suomen kynnys auttaa Ruotsia sotilaallisesti jos Ruotsiin hyökätään? Rajoittaako NATO jäsenyys Suomen mahdollisuuksia toimia? Ajatellaanpa että Venäjä hyökkäisi Gotlantiin ja Ruotsi tarvisi ja pyytäisi suoraa sotilaallista apua Suomelta. Voisiko Suomi osallistua NATO maana tuollaiseen vai pitääkö jättää eskalaatioriskin takia osallistumatta?

Minua ei kyllä kiinnosta tuo skenaario eikä säälitä länsinaapurin kohtalo (koska itse aiheutettu). Hävettää vain Ruotsalaisten diskuteeraajien puolesta jos jäävät nyt kelkasta...

Vain tuosta 5. artiklan käytöstä - Britanniahan ei sitä käyttänyt Falklandin tapauksessa, ja ilmeisesti sitä on käytetty vain kerran 9/11 seurauksena, mutta Nato-maat itse päättivät ketkä lähettävät joukkojaan USA:n tueksi, ja millaisiin tehtäviin.

Eli ei varmaankaan ole odotettavissa Venäjän tai kenties Kiinan sotatoimia Nato-maita kohtaan - jotka muutenkin veisivät maailman - lukuunottamatta kovin suurta riskiä sille, että Suomi joutuisi erilaisiin paikallisiin selkkauksiin joukkoja lähettämään, mikäli siis halua ei ole. Ja mikäli esim. Jenkkien lähi-idän tms. operaatioihin joskus lähetettäisiin, niin todennäköisimmin ei artikla 5 puitteissa, ja pieniä määriä siihen itse halukkaita ammattisotilaita.

Jos Suomi olisi nyt - tai hyvin pikaisella aikataululla - Naton jäsen, niin varmaankin olisi uskallusta lähettää enemmän raskasta kalustoa, kuten telatykkejä Ukrainaan. Nato-jäsenyyshän meitä kuitenkin suojaisi paljon paremmin kuin ilman jäsenyyttä nuo lähetetyt aseet pitäen. Omasta puolestani voisi silloin lähettää vaikka parikymmentä Hornettia, jos niiden huolto järjestyisi jossain Ukrainan naapurimaassa tms., lentäjät saisi koulutettua ajoissa niiden tutkajärjestelmiin jne.
Britannia ei käyttänyt koska ei voinut käyttää Puolustusliiton articla 5:n käyttö on rajattu maantieteellisesti.

Toivottavasti Örkille napsahtaa syyte ja kymmen vuotta kuritushuonetta
"Jos on, niin odotan että @TuomiojaErkki vastaan nostetaan syyte."

Mikä sitä Tuomiojaa oikein vaivaa? Taas heittämässä kapuloita rattaisiin ja hämmentämässä siellä, missä tapahtuu. Onko Tehtaankadulta käsketty aloittaa viimeinen taisto NATO-jäsenyyttä vastaan, vai toimiiko hän omaan lukuunsa oman harhaisen maailmankuvansa valossa?
Kerran maanpetturi, aina maanpetturi.

Tämä vain kuvaa meitä suomalaisia*, että aina vaan nuo myyrät laitetaan avainpaikoille. Ulkoasiainvaliokunnan varapuheenjohtajana ja puolustusvaliokunnan jäsenenä saa merkittävää tietoa, eikä tarvitse edes arvailla mihin kaikkeen sitä käyttää.

*kyllä, lasken demaritkin suomalaisiksi, on niitä myyriä muissakin puolueissa kuten vaikkapa Ike

Suomessa NATO-sopimus nuijitaan 2/3 enemmistöllä Eduskunnassa.

Ruotsissa tarvitaan 3/4 enemmistö Riksdagilla päättämään NATO-jäsenyydestä pääministeri Anderssonin mukaan.

”Statsminister Magdalena Andersson (S) säger att ett beslut om svenskt Natomedlemskap kräver tre fjärdedelars majoritet i riksdagen. – Som statsminister måste jag alltid fatta det bästa beslutet för Sveriges säkerhet.”

Andersson varmasti on NATOn kannalla mutta Sossari-puolueen on enksi käännyttävä NATO-kysymyksessä. Muuten Anderssonin kädet ovat sidotut.

Ei meiltä ole tähänkään mennessä reserviläisiä lähetetty krihatehtäviin. Kaikki ovat hakeneet palvelukseen, läpäisseet karsinnan ja kirjoittaneet määräaikaisen työsopimuksen PV:n kanssa.

Sopimussotilaita ml PV:n oma henkilökunta.
Mainitsin, koska usein länsivastaiset esittää, että reserviläisiä lähetettäisiin Naton tehtäviin. Alkaa tulla jo refleksinä tämän väärän väittämän torjunta.
Ruotsin turvallisuustilanne taitaa heiketä merkittävästi jos he eivät hakeudu NATOn jäseneksi Suomen kanssa. Nouseeko Suomen kynnys auttaa Ruotsia sotilaallisesti jos Ruotsiin hyökätään? Rajoittaako NATO jäsenyys Suomen mahdollisuuksia toimia? Ajatellaanpa että Venäjä hyökkäisi Gotlantiin ja Ruotsi tarvisi ja pyytäisi suoraa sotilaallista apua Suomelta. Voisiko Suomi osallistua NATO maana tuollaiseen vai pitääkö jättää eskalaatioriskin takia osallistumatta?

Minua ei kyllä kiinnosta tuo skenaario eikä säälitä länsinaapurin kohtalo (koska itse aiheutettu). Hävettää vain Ruotsalaisten diskuteeraajien puolesta jos jäävät nyt kelkasta...
Eikö vastaus tähän kysymykseen selvinnyt? Olisi pitänyt. Suomi voisi lähettää aseita ja sympatiaa, Nato-jäsenyys estäisi joukkojen lähettämisen. Nato puolustaa omaa aluettaan, Suomi ja Ruotsi ei siihen tällä hetkellä kuulu. Koska ytimet, eskalaatio on pois pöydältä. Ruotsi on tietysti velvollinen auttamaan Nato-Suomea koska 42.7, jos homma menisi päinvastoin.

Mainitsin, koska usein länsivastaiset esittää, että reserviläisiä lähetettäisiin Naton tehtäviin. Alkaa tulla jo refleksinä tämän väärän väittämän torjunta.

Eikö vastaus tähän kysymykseen selvinnyt? Olisi pitänyt. Suomi voisi lähettää aseita ja sympatiaa, Nato-jäsenyys estäisi joukkojen lähettämisen. Nato puolustaa omaa aluettaan, Suomi ja Ruotsi ei siihen tällä hetkellä kuulu. Koska ytimet, eskalaatio on pois pöydältä. Ruotsi on tietysti velvollinen auttamaan Nato-Suomea koska 42.7, jos homma menisi päinvastoin.
Käytä tästä lähtien tuota sanomaani 😉

Ei Nato ylipäätään lähetä ketään vaan pyytää jäsenmailtaan. Nato ei siis vie sotilaita Suomesta vaan niistä päättää Suomi muutamaa esikuntaupseeria ehkä näin kirjaimellisesti lukuunottamatta. Mutta ei huolta - Suomesta pääsee halukkaista nykymuodossakaan tuskin neljännes sopimussotilaaksi ja keikalle, joten lähtijöitä kyllä on kun tarvetta löytyy. Toisaalta isoja määriä ei voikaan lähteä kiitos itänaapurimme.

Ajatelkaa mikä muutos on siinä että Ruotsi katsoo nyt Suomen päätöksiä ja seuraa niitä. Vielä hetki sitten tilanne oli aivan päinvastoin.
Oletin Helmikuussa, että olisi mennyt päinvastoin, että Kekkoslandiassa jahkailtaisiin. Ruotsin demareille hankala rasti, muut puolueet ihmettelevät demareiden jahkailua urakalla. Siellä taitaa olla helpompi vetäytyä sisäpoliittisesti Suomen selän taakse.

P-Salonius totesi sikäläisessä mediassa että USA hillitsi Puolaa menemästä Ukrainaan, ettei eskaloidu. Ja sama toistuisi Ruotsin tapauksessa todennäköisesti jos Gotlantiin hyökättäisiin. Nato-Suomi ei voisi itse päättää, lähteekö avuksi. Ei se avuksi meno kyllä houkuttelisi Naton ulkopuolellakaan..

Oletin Helmikuussa, että olisi mennyt päinvastoin, että Kekkoslandiassa jahkailtaisiin. Ruotsin demareille hankala rasti, muut puolueet ihmettelevät demareiden jahkailua urakalla. Siellä taitaa olla helpompi vetäytyä sisäpoliittisesti Suomen selän taakse.

P-Salonius totesi sikäläisessä mediassa että USA hillitsi Puolaa menemästä Ukrainaan, ettei eskaloidu. Ja sama toistuisi Ruotsin tapauksessa todennäköisesti jos Gotlantiin hyökättäisiin. Nato-Suomi ei voisi itse päättää, lähteekö avuksi. Ei se avuksi meno kyllä houkuttelisi Naton ulkopuolellakaan..
1300km rajaa pitäisi siitä kyllä huolta, että Ruotsi joutuisi sotimaan sotansa ilman Suomen apua vaikka Ruotsissa onkin totuttu sotimaan viimeiseen suomalaiseen saakka.

1300km rajaa pitäisi siitä kyllä huolta, että Ruotsi joutuisi sotimaan sotansa ilman Suomen apua vaikka Ruotsissa onkin totuttu sotimaan viimeiseen suomalaiseen saakka.
Voihan siinä niinkin käydä, että ryssä hyökii Gotlantiin ja Ahvenanmaalle. Kainuun korpea vartioivat suomalaiset saisivat jatkaa makkaranpaistoa.

Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Back