Nyt uhkaillaan Saimaan kanavan menetyksellä. Sitten menee.
Venäläismedia: Venäjä uhkaa purkaa Saimaan kanavan vuokrasopimuksen, jos Suomi liittyy Natoon
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000008776759.html
Saimaan kanavaa tulisi uudistaa kulkemaan koko matkaltaan Suomen alueella. Tarvetta olisi myös parantaa liikennöintiä ja kapasiteettia. Toisaalta kehitettäväksi tulisi ottaa paljon suurempi kanavaliikennekokonaisuus.
- käytännössä uusille pääväylille riittäisi n. 6 metrin syväys ja 15-20 metrin leveys (nykyisessä kanavassa syväys on 5 metriä ja leveys 12 metriä)
- sulkujen pituus tulisi olla pääväylillä luokkaa 120 metriä (nykyisin n. 80-90 metriä)
Ensiksi kanavan kulkureitti tulisi siirtää Kymijoen kanavaksi...Mereltä kanava kulkisi Kotka-Kouvola-Saimaa reittiä.
- toki se vaatisi ehkä hieman enemmän sulkuja kuin nykyinen ryssän puoleinen osuus.
- uudet sulut ja koko kanavaväylä tulisi rakentaan aikaisempaa leveämmäksi ja syvemmäksi.
- tämä edellyttäisi väylän syvennyksiä ja leventämistä myös monin paikoin Saimaan vesistön alueella.
Toiseksi kanavakokonaisuuteen tulisi liittää myös Päijänteen vesistö sekä mahdollisesti myös Rautalammin reitin vesistöt.
- luonnollisesti tämäkin edellyttäisi mittavia kanavarakennelmia (sulkuja, siltoja jne.) ja väylärakennusta itse vesistöissä sekä vesistöjen välillä.
Kolmantena vaiheena tulisi rakentaa kanavayhteys Päijänteeltä Kokemäenjoen vesistöön. Tässä kokonaisuudessa koko "Sisäsuomen kanavaan" tulisi rakentaan uusi meriyhteys Kokemäenjokea pitkin, Nokialle ja Tampereelle asti.
- tällä yhteysvälillä haasteena olisi muutama korkeampi voimalaistospato, joiden ohittamisen vuoksi joudutaan rakentamaan useampiportainen kanavaratkaisu.
- sinällään kokonaisnousua tällä yhteysvälillä (mereltä Tampereelle, Pyhäjärvi ja Näsijärvi) olisi noin 100 metriä.
- käytännössä tarvittaisiin noin 15 yksittäistä sulkua (sulun nousukorkeus kohteesta riippuen n. 5 - 10 metriä)
Koko hankkeen kustannusarvio olisi arvioilta noin 15 miljardia euroa (/keskimäärin n. 1 miljoona/reittikilometri). Toteutus tulisi aikatauluttaa n. 15-20 vuoden rakennusajalle.
- kanava voisi toteutua ns. 3 kategorian mukaisena reittinä, pääkanava, välikanava ja päätereitti.
- pääkanava toteutettaisiin em. mittakaavan mukaisena (6 m/15M ja 120 m sulut) mereltä pääsatamiin asti.
- välikanava olisi mitoiltaan pienempi ja päätereitin kanavaosuudet edelleen sitäkin pienempiä.
- rahoitukseen tulee hakea EU-kestävän liikenteen ilmasto ym. tukia. Osa valtion/kuntien, yksityisten jne rahoitusta. Osaan rakennuskustannuksista voisi diskontata myös tulorahoitusta kanavamaksuista jne.
Tuskinpa tällainen koko Etelä-Suomen kattava kanava olisi silti taloudellisesti ns. tuottava/kannattava hanke, mutta se pitäisikin nähdä pitkäaikaisena käyttöinfrana. Jo lähtökohtaisesti ainakin 100-200 vuoden ajalle (vrt. nykyinen Saimaan kanava sai alkunsa n. 1850 luvulla)
- kanavalla olisi merkitystä myös muutenkin rahtiliikenteen väylänä..matkailu, aluekehitys, luontokohteensa jne.
- rakentamisvaiheessa tulisi huomioida ja toteuttaa ratkaisut myös vaelluskalojen (lohi, taimen jne.) kutureiteille jne.
- kanavassa (suluissa ja virtauksissa) voisi huomioida myös mahdollisuudet energiantuotannolle jne.
Vanhan kanavan sulut jne, rajan takaisen osuuden voisi jättää ryssälle.