Suomi NATOn jäseneksi - or not?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja RPG83
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
  • Tagit Tagit
    nato

Pitäisikö Suomen hakea NATOn jäseneksi


  • Äänestäjiä yhteensä
    885
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Sittenhän menee ryssäläisiltä sekin tulonlähde. Kotkassa ja Haminassa ei varmasti kauheasti surra, itärata-hanke saa vauhtia.
Haetaan 10 miljardin avustus EU:lta ja tehdään oma kanava rajan tälle puolelle. Kanavatyön aikana saadaan mukavasti työpaikkoja alueelle ja uusi kanava voi olla jopa nopeampi reitti kuin nykyinen. Ja laitetaan riittävästi betonia vanhaan kanavaan, ettei sieltä kukaan pääse vahingossa tulemaan.
 
Integroituminen on onnistunut melko huonosti, jos ei koe Suomen olevan puolustamisen arvoinen. Mehän emme tosiaan lähde täältä mihinkään pakoon vaan teemme kaikkemme jotta mikä tahansa hyökkääjä lähtisi pakoon. Hyvää veteraanipäivää!
Onneksi asia näyttää olevan niin, että myös somalivähemmistö kokee Suomen puolustamisen arvoiseksi.
Somalinuoret ovat innokkaita puolustamaan Suomea, erityisesti ne, jotka ovat käyneet armeijan Suomessa, kertoo Kaafi Halane.
– Jos Venäjä hyökkää, nuoret sanovat menevänsä armeijaan, hän toteaa.
 
Onneksi asia näyttää olevan niin, että myös somalivähemmistö kokee Suomen puolustamisen arvoiseksi.
Ainakin Helsingin rautatieasemalla käydessä voi aina bongata monen värisiä varushenkilöitä metroon menossa tai sieltä tulossa joten tilanne ei ole toivoton. Joku ehkä katsoo kieroon mutta vaikka yksi lintu ei kesää teekään niin kyllä minua lämmittää nähdä mamutaustainen nainen Suomen armeijan vihreissä. Kyllä silloin on jossain asiassa onnistuttukin.
 
Onneksi asia näyttää olevan niin, että myös somalivähemmistö kokee Suomen puolustamisen arvoiseksi.
Vaikka Helsinkiläisenä näen Somalinuorison huonot puolet niin intissä tuli tavattua myös asialliset. Vekaralla näkyi myös jonkinverran somali kokelaita, mikä jotenkin yllätti minut.
 
Nyt uhkaillaan Saimaan kanavan menetyksellä. Sitten menee.
Venäläismedia: Venäjä uhkaa purkaa Saimaan kanavan vuokrasopimuksen, jos Suomi liittyy Natoon https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000008776759.html
Saimaan kanavaa tulisi uudistaa kulkemaan koko matkaltaan Suomen alueella. Tarvetta olisi myös parantaa liikennöintiä ja kapasiteettia. Toisaalta kehitettäväksi tulisi ottaa paljon suurempi kanavaliikennekokonaisuus.
- käytännössä uusille pääväylille riittäisi n. 6 metrin syväys ja 15-20 metrin leveys (nykyisessä kanavassa syväys on 5 metriä ja leveys 12 metriä)
- sulkujen pituus tulisi olla pääväylillä luokkaa 120 metriä (nykyisin n. 80-90 metriä)

Ensiksi kanavan kulkureitti tulisi siirtää Kymijoen kanavaksi...Mereltä kanava kulkisi Kotka-Kouvola-Saimaa reittiä.
- toki se vaatisi ehkä hieman enemmän sulkuja kuin nykyinen ryssän puoleinen osuus.
- uudet sulut ja koko kanavaväylä tulisi rakentaan aikaisempaa leveämmäksi ja syvemmäksi.
- tämä edellyttäisi väylän syvennyksiä ja leventämistä myös monin paikoin Saimaan vesistön alueella.

Toiseksi kanavakokonaisuuteen tulisi liittää myös Päijänteen vesistö sekä mahdollisesti myös Rautalammin reitin vesistöt.
- luonnollisesti tämäkin edellyttäisi mittavia kanavarakennelmia (sulkuja, siltoja jne.) ja väylärakennusta itse vesistöissä sekä vesistöjen välillä.

Kolmantena vaiheena tulisi rakentaa kanavayhteys Päijänteeltä Kokemäenjoen vesistöön. Tässä kokonaisuudessa koko "Sisäsuomen kanavaan" tulisi rakentaan uusi meriyhteys Kokemäenjokea pitkin, Nokialle ja Tampereelle asti.
- tällä yhteysvälillä haasteena olisi muutama korkeampi voimalaistospato, joiden ohittamisen vuoksi joudutaan rakentamaan useampiportainen kanavaratkaisu.
- sinällään kokonaisnousua tällä yhteysvälillä (mereltä Tampereelle, Pyhäjärvi ja Näsijärvi) olisi noin 100 metriä.
- käytännössä tarvittaisiin noin 15 yksittäistä sulkua (sulun nousukorkeus kohteesta riippuen n. 5 - 10 metriä)

Koko hankkeen kustannusarvio olisi arvioilta noin 15 miljardia euroa (/keskimäärin n. 1 miljoona/reittikilometri). Toteutus tulisi aikatauluttaa n. 15-20 vuoden rakennusajalle.
- kanava voisi toteutua ns. 3 kategorian mukaisena reittinä, pääkanava, välikanava ja päätereitti.
- pääkanava toteutettaisiin em. mittakaavan mukaisena (6 m/15M ja 120 m sulut) mereltä pääsatamiin asti.
- välikanava olisi mitoiltaan pienempi ja päätereitin kanavaosuudet edelleen sitäkin pienempiä.
- rahoitukseen tulee hakea EU-kestävän liikenteen ilmasto ym. tukia. Osa valtion/kuntien, yksityisten jne rahoitusta. Osaan rakennuskustannuksista voisi diskontata myös tulorahoitusta kanavamaksuista jne.

Tuskinpa tällainen koko Etelä-Suomen kattava kanava olisi silti taloudellisesti ns. tuottava/kannattava hanke, mutta se pitäisikin nähdä pitkäaikaisena käyttöinfrana. Jo lähtökohtaisesti ainakin 100-200 vuoden ajalle (vrt. nykyinen Saimaan kanava sai alkunsa n. 1850 luvulla)
- kanavalla olisi merkitystä myös muutenkin rahtiliikenteen väylänä..matkailu, aluekehitys, luontokohteensa jne.
- rakentamisvaiheessa tulisi huomioida ja toteuttaa ratkaisut myös vaelluskalojen (lohi, taimen jne.) kutureiteille jne.
- kanavassa (suluissa ja virtauksissa) voisi huomioida myös mahdollisuudet energiantuotannolle jne.

Vanhan kanavan sulut jne, rajan takaisen osuuden voisi jättää ryssälle.
 
Haetaan 10 miljardin avustus EU:lta ja tehdään oma kanava rajan tälle puolelle. Kanavatyön aikana saadaan mukavasti työpaikkoja alueelle ja uusi kanava voi olla jopa nopeampi reitti kuin nykyinen. Ja laitetaan riittävästi betonia vanhaan kanavaan, ettei sieltä kukaan pääse vahingossa tulemaan.
Mäntyharjun kanavalle on jo olemassa reittivalinnat, asiaa on kypsytelty. Sittemin hylätty hanke.
 
Saimaan kanavaa tulisi uudistaa kulkemaan koko matkaltaan Suomen alueella. Tarvetta olisi myös parantaa liikennöintiä ja kapasiteettia. Toisaalta kehitettäväksi tulisi ottaa paljon suurempi kanavaliikennekokonaisuus.
- käytännössä uusille pääväylille riittäisi n. 6 metrin syväys ja 15-20 metrin leveys (nykyisessä kanavassa syväys on 5 metriä ja leveys 12 metriä)
- sulkujen pituus tulisi olla pääväylillä luokkaa 120 metriä (nykyisin n. 80-90 metriä)

Ensiksi kanavan kulkureitti tulisi siirtää Kymijoen kanavaksi...Mereltä kanava kulkisi Kotka-Kouvola-Saimaa reittiä.
- toki se vaatisi ehkä hieman enemmän sulkuja kuin nykyinen ryssän puoleinen osuus.
- uudet sulut ja koko kanavaväylä tulisi rakentaan aikaisempaa leveämmäksi ja syvemmäksi.
- tämä edellyttäisi väylän syvennyksiä ja leventämistä myös monin paikoin Saimaan vesistön alueella.

Toiseksi kanavakokonaisuuteen tulisi liittää myös Päijänteen vesistö sekä mahdollisesti myös Rautalammin reitin vesistöt.
- luonnollisesti tämäkin edellyttäisi mittavia kanavarakennelmia (sulkuja, siltoja jne.) ja väylärakennusta itse vesistöissä sekä vesistöjen välillä.

Kolmantena vaiheena tulisi rakentaa kanavayhteys Päijänteeltä Kokemäenjoen vesistöön. Tässä kokonaisuudessa koko "Sisäsuomen kanavaan" tulisi rakentaan uusi meriyhteys Kokemäenjokea pitkin, Nokialle ja Tampereelle asti.
- tällä yhteysvälillä haasteena olisi muutama korkeampi voimalaistospato, joiden ohittamisen vuoksi joudutaan rakentamaan useampiportainen kanavaratkaisu.
- sinällään kokonaisnousua tällä yhteysvälillä (mereltä Tampereelle, Pyhäjärvi ja Näsijärvi) olisi noin 100 metriä.
- käytännössä tarvittaisiin noin 15 yksittäistä sulkua (sulun nousukorkeus kohteesta riippuen n. 5 - 10 metriä)

Koko hankkeen kustannusarvio olisi arvioilta noin 15 miljardia euroa (/keskimäärin n. 1 miljoona/reittikilometri). Toteutus tulisi aikatauluttaa n. 15-20 vuoden rakennusajalle.
- kanava voisi toteutua ns. 3 kategorian mukaisena reittinä, pääkanava, välikanava ja päätereitti.
- pääkanava toteutettaisiin em. mittakaavan mukaisena (6 m/15M ja 120 m sulut) mereltä pääsatamiin asti.
- välikanava olisi mitoiltaan pienempi ja päätereitin kanavaosuudet edelleen sitäkin pienempiä.
- rahoitukseen tulee hakea EU-kestävän liikenteen ilmasto ym. tukia. Osa valtion/kuntien, yksityisten jne rahoitusta. Osaan rakennuskustannuksista voisi diskontata myös tulorahoitusta kanavamaksuista jne.

Tuskinpa tällainen koko Etelä-Suomen kattava kanava olisi silti taloudellisesti ns. tuottava/kannattava hanke, mutta se pitäisikin nähdä pitkäaikaisena käyttöinfrana. Jo lähtökohtaisesti ainakin 100-200 vuoden ajalle (vrt. nykyinen Saimaan kanava sai alkunsa n. 1850 luvulla)
- kanavalla olisi merkitystä myös muutenkin rahtiliikenteen väylänä..matkailu, aluekehitys, luontokohteensa jne.
- rakentamisvaiheessa tulisi huomioida ja toteuttaa ratkaisut myös vaelluskalojen (lohi, taimen jne.) kutureiteille jne.
- kanavassa (suluissa ja virtauksissa) voisi huomioida myös mahdollisuudet energiantuotannolle jne.

Vanhan kanavan sulut jne, rajan takaisen osuuden voisi jättää ryssälle.
Ja jos kanavahankkeen myötä Kouvolan nykyinen keskusta jäisi veden alle olisi Suomi taas hiukan parempi paikka. Tai jos ei suorastaan parempi niin ainakin nätimpi.

03c1f12894c041f9ad5bba30d71994cd.jpg
 
Eipä Suomi nähnyt tarpeelliseksi rakentaa kaasuputkeenkaan mitään varastointikapasiteettia tai länsihaaraa, kun Neuvostoliitto/Venäjä "on aina ollut" luotettava toimittaja.
Tämä on hyvä pitää mielessä, kun Saksan öljy- ja kaasuriippuvuutta moittii.
Joskus käy tuuri mutta ei sen takia tosiaan kannata alkaa leijua.
 
Taas uutta päivitystä

117 Kyllä
11 Ei
31 EOS
41 Ei kerro

Kyllähän tämä on niin selvä peli ollut jo pitkään, että ei tällaista seurantaa edes tarvita. Mutta on toisaalta kiinnostavasti nähdä, miten tämä kehittyy ja esim missä vaiheessa tulee 2/3 äänimäärä täyteen.
Lisää päivitystä

118 Kyllä
11 Ei
30 EOS
41 Ei kerro

Tilanne elää oikeastaan päivittäin; käytännössä kyllä-ääniä tulee tasaiseen tahtiin. Ihan vappuun mennessä ei tule 2/3 äänimäärä täyteen, mutta ehkä Voitonpäivään mennessä...?
 
Three #NATO warships arrived in the southwestern Finnish port of of Turku on Monday to train with Finland's navy as #Helsinki considers the possibility of joining the U.S.-led alliance amid increased tensions with #Russia over Ukraine.

 
Edit: eipä jaksanut kuunnella - ei mitään uutta sisältöä vaan nuoret toistivat varttuneempien poliitikkojen jargonia. Juontajankin mielestä olemme (olleet) puolueettomia.
 
Viimeksi muokattu:
Uus kanavahanke vireille vaan. Saattaa vuorasopimus yllättäen jatkua edelliseen maliin.
Jos nyt kanava tehdään niin sen verran syvä ja leveä että pääsee natonkin alukset siinä seilaamaan, ainakin ne pienemmät.
 
Uus kanavahanke vireille vaan. Saattaa vuorasopimus yllättäen jatkua edelliseen maliin.
Jos nyt kanava tehdään niin sen verran syvä ja leveä että pääsee natonkin alukset siinä seilaamaan, ainakin ne pienemmät.
Ainakin niitten kuuluisien sisävesijäänmurtajien, jotka kuskaa niitä karttaruutupommeja, pitää tarvittaessa päästä myös Suomenlahden satamiin. Mikä ettei vastavuoroisesti lentotukialus tien Lappeenrantaan.
 
Viimeksi muokattu:
Haetaan 10 miljardin avustus EU:lta ja tehdään oma kanava rajan tälle puolelle. Kanavatyön aikana saadaan mukavasti työpaikkoja alueelle ja uusi kanava voi olla jopa nopeampi reitti kuin nykyinen. Ja laitetaan riittävästi betonia vanhaan kanavaan, ettei sieltä kukaan pääse vahingossa tulemaan.
Samalla rahalla puhkaistaan vielä väylä Päijänteellekin.

Olishan se komeata seistä Viitasaarella huvilan rannassa (tai edes ABC:n terassilla) osoittaen järvenselälle ja sanoa, että tästä piäsöö vaikka ameriikkaan.
 
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Back
Top