...takas ei oo nii väliä.Samalla rahalla puhkaistaan vielä väylä Päijänteellekin.
Olishan se komeata seistä Viitasaarella huvilan rannassa (tai edes ABC:n terassilla) osoittaen järvenselälle ja sanoa, että tästä piäsöö vaikka ameriikkaan.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
...takas ei oo nii väliä.Samalla rahalla puhkaistaan vielä väylä Päijänteellekin.
Olishan se komeata seistä Viitasaarella huvilan rannassa (tai edes ABC:n terassilla) osoittaen järvenselälle ja sanoa, että tästä piäsöö vaikka ameriikkaan.
Häh? Balticconnector on jo auki ja jo ennen sotaakin puolet Suomen maakaasusta virtasi tänne Virosta. Toki se varmaan pitkälti oli venäläistä alkuperää, mutta LNG-terminaalista sinne saadaan syötettyä länsikaasua.Eipä Suomi nähnyt tarpeelliseksi rakentaa kaasuputkeenkaan mitään varastointikapasiteettia tai länsihaaraa, kun Neuvostoliitto/Venäjä "on aina ollut" luotettava toimittaja.
Tämä on hyvä pitää mielessä, kun Saksan öljy- ja kaasuriippuvuutta moittii.
Niin, nyt siis viime vuosien aikana tämä on vasta tullut mahdolliseksi. Vaan vuosikymmeniä meille ylistettiin ainoan kaasutoimittajan luotettavuutta.Häh? Balticconnector on jo auki ja jo ennen sotaakin puolet Suomen maakaasusta virtasi tänne Virosta. Toki se varmaan pitkälti oli venäläistä alkuperää, mutta LNG-terminaalista sinne saadaan syötettyä länsikaasua.
"Alkujaan" eli vuoteen 2015 asti maakaasuverkosta omisti 25 % venäläinen Gazprom. Luotettavuus on kyllä ollut 100 %, läpi Neuvostoliiton hajoamisten, vallankaappausyritysten ym. Eikä nytkään kaasun virtauksessa ole mitään häiriöitä ollut, vaikka Suomi aseistaakin Ukrainaa ja on venäläisten mukaan vihollisvaltio.Niin, nyt siis viime vuosien aikana tämä on vasta tullut mahdolliseksi. Vaan vuosikymmeniä meille ylistettiin ainoan kaasutoimittajan luotettavuutta.
Muistanko oikein, että Suomen kaasuputkiverkon omistuksessa oli alkujaan neuvostoliittolainen vähemmistöosakas?
Vastustan mitä voimakkaimmin! Keski- Suomen mamuvirta Hämeeseen on estettävä.Samalla rahalla puhkaistaan vielä väylä Päijänteellekin.
Olishan se komeata seistä Viitasaarella huvilan rannassa (tai edes ABC:n terassilla) osoittaen järvenselälle ja sanoa, että tästä piäsöö vaikka ameriikkaan.
Eikös sieltä pääse jo nykyäänkin, vähän samalla tavalla kuin minä mökiltäni Viitasaareen. Eli jos ei mainita mitään vesikulkuneuvon koosta vaan riittää ne kanootin mentävät pikkuojatkin...Samalla rahalla puhkaistaan vielä väylä Päijänteellekin.
Olishan se komeata seistä Viitasaarella huvilan rannassa (tai edes ABC:n terassilla) osoittaen järvenselälle ja sanoa, että tästä piäsöö vaikka ameriikkaan.
Samalla rahalla puhkaistaan vielä väylä Päijänteellekin.
Olishan se komeata seistä Viitasaarella huvilan rannassa (tai edes ABC:n terassilla) osoittaen järvenselälle ja sanoa, että tästä piäsöö vaikka ameriikkaan.
Tyypillistä Ruotsalaista näköalattomuutta. Ovat niin auvoisen itsensä sokaisemia, että eivät edes keksi vertailla vaikkapa sitä, kumpaan Venäjä - ja huolimatta vain meriyhteydestä - voisi hyökätä. Suomeen vai Ruotsiin.Ruotsin yleisradio kyselee: ”Onko Suomi seuraava?”
SVT:n ulkomaanohjelmassa spekuloitiin tiistaina, suunnitteleeko Venäjä seuraavaksi hyökkäystä Suomeen.www.iltalehti.fi
Suomi on kyllä viimeinen maa mihin ....
Saimaan kanavaa tulisi uudistaa kulkemaan koko matkaltaan Suomen alueella. Tarvetta olisi myös parantaa liikennöintiä ja kapasiteettia. Toisaalta kehitettäväksi tulisi ottaa paljon suurempi kanavaliikennekokonaisuus.
- käytännössä uusille pääväylille riittäisi n. 6 metrin syväys ja 15-20 metrin leveys (nykyisessä kanavassa syväys on 5 metriä ja leveys 12 metriä)
- sulkujen pituus tulisi olla pääväylillä luokkaa 120 metriä (nykyisin n. 80-90 metriä)
Ensiksi kanavan kulkureitti tulisi siirtää Kymijoen kanavaksi...Mereltä kanava kulkisi Kotka-Kouvola-Saimaa reittiä.
- toki se vaatisi ehkä hieman enemmän sulkuja kuin nykyinen ryssän puoleinen osuus.
- uudet sulut ja koko kanavaväylä tulisi rakentaan aikaisempaa leveämmäksi ja syvemmäksi.
- tämä edellyttäisi väylän syvennyksiä ja leventämistä myös monin paikoin Saimaan vesistön alueella.
Toiseksi kanavakokonaisuuteen tulisi liittää myös Päijänteen vesistö sekä mahdollisesti myös Rautalammin reitin vesistöt.
- luonnollisesti tämäkin edellyttäisi mittavia kanavarakennelmia (sulkuja, siltoja jne.) ja väylärakennusta itse vesistöissä sekä vesistöjen välillä.
Kolmantena vaiheena tulisi rakentaa kanavayhteys Päijänteeltä Kokemäenjoen vesistöön. Tässä kokonaisuudessa koko "Sisäsuomen kanavaan" tulisi rakentaan uusi meriyhteys Kokemäenjokea pitkin, Nokialle ja Tampereelle asti.
- tällä yhteysvälillä haasteena olisi muutama korkeampi voimalaistospato, joiden ohittamisen vuoksi joudutaan rakentamaan useampiportainen kanavaratkaisu.
- sinällään kokonaisnousua tällä yhteysvälillä (mereltä Tampereelle, Pyhäjärvi ja Näsijärvi) olisi noin 100 metriä.
- käytännössä tarvittaisiin noin 15 yksittäistä sulkua (sulun nousukorkeus kohteesta riippuen n. 5 - 10 metriä)
Koko hankkeen kustannusarvio olisi arvioilta noin 15 miljardia euroa (/keskimäärin n. 1 miljoona/reittikilometri). Toteutus tulisi aikatauluttaa n. 15-20 vuoden rakennusajalle.
- kanava voisi toteutua ns. 3 kategorian mukaisena reittinä, pääkanava, välikanava ja päätereitti.
- pääkanava toteutettaisiin em. mittakaavan mukaisena (6 m/15M ja 120 m sulut) mereltä pääsatamiin asti.
- välikanava olisi mitoiltaan pienempi ja päätereitin kanavaosuudet edelleen sitäkin pienempiä.
- rahoitukseen tulee hakea EU-kestävän liikenteen ilmasto ym. tukia. Osa valtion/kuntien, yksityisten jne rahoitusta. Osaan rakennuskustannuksista voisi diskontata myös tulorahoitusta kanavamaksuista jne.
Tuskinpa tällainen koko Etelä-Suomen kattava kanava olisi silti taloudellisesti ns. tuottava/kannattava hanke, mutta se pitäisikin nähdä pitkäaikaisena käyttöinfrana. Jo lähtökohtaisesti ainakin 100-200 vuoden ajalle (vrt. nykyinen Saimaan kanava sai alkunsa n. 1850 luvulla)
- kanavalla olisi merkitystä myös muutenkin rahtiliikenteen väylänä..matkailu, aluekehitys, luontokohteensa jne.
- rakentamisvaiheessa tulisi huomioida ja toteuttaa ratkaisut myös vaelluskalojen (lohi, taimen jne.) kutureiteille jne.
- kanavassa (suluissa ja virtauksissa) voisi huomioida myös mahdollisuudet energiantuotannolle jne.
Vanhan kanavan sulut jne, rajan takaisen osuuden voisi jättää ryssälle.
Muinais-Päijänteen ranta oli jokusen tuhatta vuotta sitten Sonkari-Tiitilänkylä korkeudella, eli olisi aika saada yhteys takaisinVuosituhannen alussa suunniteltiin meriyhteyttä Päijänteelle rakentamalla kanava Leppävirran ja Suonenjoen Iisveden välille, mutta hanke katsottiin kannattamattomaksi.
Ruotsissa eivät vissiin huomanneet kansanedustaja Anna Kontulan lausuntoa: "Tiedetään, että Ukrainan jälkeen venäjä ei ole lähiaikoina hyökkäämässä minnekään." Tuo lausunto on omastakin mielestäni niin suurta viisautta täynnä, että taidan kehystää sen huoneentauluksi makuukammariin, saa nukkua rauhaisaa unta. Ainakin lähiaikoina.Tyypillistä Ruotsalaista näköalattomuutta. Ovat niin auvoisen itsensä sokaisemia, että eivät edes keksi vertailla vaikkapa sitä, kumpaan Venäjä - ja huolimatta vain meriyhteydestä - voisi hyökätä. Suomeen vai Ruotsiin.
Tuo on tosiaan viisaus joka voi hyvällä tuurilla kantaa jopa Vappuun saakka. Todennäköisesti ainakin huomisaamuun.Ruotsissa eivät vissiin huomanneet kansanedustaja Anna Kontulan lausuntoa: "Tiedetään, että Ukrainan jälkeen venäjä ei ole lähiaikoina hyökkäämässä minnekään." Tuo lausunto on omastakin mielestäni niin suurta viisautta täynnä, että taidan kehystää sen huoneentauluksi makuukammariin, saa nukkua rauhaisaa unta. Ainakin lähiaikoina.
Saattaahan se sinne Moldovaan yrittää jo ensi yönä. Siinä olis nopeesti vanhentunut viisaus.Tuo on tosiaan viisaus joka voi hyvällä tuurilla kantaa jopa Vappuun saakka. Todennäköisesti ainakin huomisaamuun.
olen alkanut ihmettelemään, onko Kremlin ja Berliinin välillä jälleen kerran jokin ”sopimus”. Kun tämä joskus päättyy, on EU:ssa vakavan palaverin paikka. Ehkä myös Natossa. Ryssän kortit tuli katsottua mutta niin tuli Saksankin. Tämä seikka mielestäni entisestään kaventaa Suomen käytettävissä olevaa nato aikaikkunaa
15.5 taitaa olla sen päivän ilta, kun ääniä tulee kasapäin lisää. Ei tämä kannatuksesta enää kiinni ole.Ihan vappuun mennessä ei tule 2/3 äänimäärä täyteen, mutta ehkä Voitonpäivään mennessä...
Eli äänestyksessä 83% olisi puolesta.65 prosenttia kansasta kannattaa liittoutumista. 13 prosenttia vastustaa. 22 prosenttia EOS.
HS-gallup | Nato-jäsenyyden kannatus kasvaa: 65 prosenttia haluaa Suomen liittyvän
Kannatus on edelliseen mittaukseen verrattuna kasvanut etenkin naisten ja nuorten ikäluokkien keskuudessa.www.hs.fi
65 prosenttia kansasta kannattaa liittoutumista. 13 prosenttia vastustaa. 22 prosenttia EOS.
HS-gallup | Nato-jäsenyyden kannatus kasvaa: 65 prosenttia haluaa Suomen liittyvän
Kannatus on edelliseen mittaukseen verrattuna kasvanut etenkin naisten ja nuorten ikäluokkien keskuudessa.www.hs.fi
Hieman voi vielä pyöristellä lukuja.Eli äänestyksessä 83% olisi puolesta.