Rajajääkäri
Ylipäällikkö
Arhinmäen mukaan Nato veisi kalapuikot koululaisten ruokapöydältä . http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288688426149.html. Parempi sekin, jos vaihtoehtona on ainainen laiha kaalikeitto.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Täytyy olla keino kertoa Putinin porukalle, että Suomi on todellakin olemassa. Eli kyllä se NATO kortti pitää pitää valmiina. Mutta kun sitä rahuskia tarvittaisiin nykyisen puolustuskyvyn ylläpitoon ja se tuppaa viemään ne kalapuikot sieltä kouluruuasta...
Tosin leikkauksia pitäisi tehdä valtiontaloudessa laajalti ja sieltä saisi siirrettyä maksuvalmiutta sinne materiaalilaitoksen hankintaheppujen käyttöön.
Arhinmäen mukaan Nato veisi kalapuikot koululaisten ruokapöydältä . http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288688426149.html. Parempi sekin, jos vaihtoehtona on ainainen laiha kaalikeitto.
Tässä siis vaihtoehdot:
A: Natoon ja määrärahojen korotus sittenkin
B: Puolueettomuus ja määrärahojen korotus sinne noin tuplaan nykyisestä 2,3 miljardista.
Tosin leikkauksia pitäisi tehdä valtiontaloudessa laajalti ja sieltä saisi siirrettyä maksuvalmiutta sinne materiaalilaitoksen hankintaheppujen käyttöön.
Mielestäni tuo on ihan aiheellinen pelko, vaikka kannatankin NATO-jäsenyyttä. Helposti osa kansalaisista ja poliitikoista lähtee siihen, että "eihän meidän ite tartte ku NATO". Ja noinhan se ei mene.
Surullista tosiaan. Minä olen taipuvainen uskomaan kuitenkin, että Suomessa erehdytään kun luullaan että Natoon mennessä määrärahat eivät kasvaisi. Myös muutospainetta on aika lailla nykyisillä jäsenmailla. Voin olla väärässäkin.Periaatteessa samaa mieltä, mutta tosielämässä vaihtoehdot ovat todennäköisemmin:
A: Natoon ja määrärahoissa pientä laskua - esim. "väliaikaisesti" jonkin aselajin kehittäminen jäihin, kun onhan meillä turvatakuut.
B: Puolueettomuus ja määrärahat entisellään tai marginaalinen korotus.
Vastenmielistä, mutta minusta tuntuu että näillä vaihtoehdoilla mennään.
Surullista tosiaan. Minä olen taipuvainen uskomaan kuitenkin, että Suomessa erehdytään kun luullaan että Natoon mennessä määrärahat eivät kasvaisi. Myös muutospainetta on aika lailla nykyisillä jäsenmailla. Voin olla väärässäkin.
Jeps. 50 miljoonan hankintalisäys ensi vuoden budjettiin oli mielestäni nykyhallituksemme surkein vitsi aikoihin. Suomi on puolittanut materiaalihankintabudjettinsa 900 miljoonasta, joten sen kurominen ja ajantasaistaminen vaatisi todellisuudessa ainakin 1,5 miljardin euron hankintabudjetin. Se ei toteutune. Suomessa siis tyydytään supistamaan armeijaa ja jättämään modernisointilasku 20- luvun hallituksille. Aika mielenkiintoista turvallisuuspolitiikkaa, kun naapurissa valmistaudutaan eri tavoin sen posskettoman varustelubudjetin lisäksi. Laitan siitä muutaman jutun tänne http://maanpuolustus.net/threads/valmistautuuko-venäjä-suursotaan.3842/page-32#post-175822Ja jos tämä muutospaine oikeasti korreloituu jotenkin, niin kasvavina materiaalin hintoina. Ykköskymppimiljoonilla sitä ei hallita edes meidän menoluokissa.
naapurissa valmistaudutaan eri tavoin sen posskettoman varustelubudjetin lisäksi.
Ja jos tämä muutospaine oikeasti korreloituu jotenkin, niin kasvavina materiaalin hintoina. Ykköskymppimiljoonilla sitä ei hallita edes meidän menoluokissa.
Kun Erkki Tuomioja valittaa, miksi Ulkopoliittinen instituutti ei tee hänelle analyyseja, voi tietysti miettiä, onko hän lukenut aikaisempiakaan...
Varsinainen este jäsenyydelle lienee se, että se edellyttäisi kansanäänestyksen järjestämistä, ja mielipidetiedustelujen mukaan äänestyksen tulos olisi selvästi kielteinen. Kansalaismielipiteeseen vaikuttaminen ei ole helppoa. Mutta tässä Suomi voisi ehkä kokeilla jotain uutta. Vaihtoehtoinen menettelytapa voisi olla se, että Suomi päättäisi liittymissopimuksensa yhteydessä järjestää kansanäänestyksen Natojäsenyydestä kymmenen vuotta sen jälkeen, kun Suomi on liittynyt jäseneksi, mikäli Nato on silloin vielä olemassa. Siinä vaiheessa osattaisiin todenmukaisemmin arvioida jäsenyyden hyötyjä samoin kuin sitä, miten pohjoismainen ja EU-yhteistyö ovat tänä aikana kehittyneet. Nähtäisiin myös, nojaako Nato kuitenkin liian raskaasti Suomen olkapäähän. Mikäli äänestyksen tulos olisi kielteinen, Suomi jättäisi eroilmoituksensa Naton perussopimuksen mukaisesti.
Jäsenyyden myötä kuvittelisin ainakin uusimpien laitteiden hinnan vähän laskevan, mutta henkilöstökulut pomppaavat ihan uudelle tasolle. Nykyisen suuruisella budjetilla ei tarvitsisi juuri hankintoja tehdä.
'Jäsenkorttialennusta' ei Natossa ole vaan liittolaiset ja ei-liittolaiset maksavat saman hinnan samasta tavarasta. Ainoa etu olisi saada hyvin uutta(lähinnä amerikkalaista) kalustoa nopeammalla aikataululla. Tämäkin olisi vähäinen etu koska Suomi on jo nyt melko korkealla 'prioriteettilistoilla', vähintäänkin samalla ellei paremmallakin tasolla kuin jotkut Nato-maat.
Asiasta toiseen, jenkkinäkökulma aiheesta: Finland: just say no to NATO
Mitä "jäsenkorttialennukseen" tulee, kuvittelin jenkkien jossain vaiheessa myyneen aseita liittolaisille ilman kehityskustannusten osuutta. Muut jotuivat maksamaan osansa myös niistä. Mielikuva voi toki olla väärä.
Periaatteessa samaa mieltä, mutta tosielämässä vaihtoehdot ovat todennäköisemmin:
A: Natoon ja määrärahoissa pientä laskua - esim. "väliaikaisesti" jonkin aselajin kehittäminen jäihin, kun onhan meillä turvatakuut.
B: Puolueettomuus ja määrärahat entisellään tai marginaalinen korotus.
Vastenmielistä, mutta minusta tuntuu että näillä vaihtoehdoilla mennään.
Asiasta toiseen, jenkkinäkökulma aiheesta: Finland: just say no to NATO
Will Moreland is a master’s candidate at Georgetown University’s Walsh School of Foreign Service.
Moreland on ilmeisesti suomettunut. Ei vaiskaan. Olen samaa mieltä hänen kanssaan. Nykyiset Nato-jäsenyyden kannattajat eivät ota huomioon Suomen strategisesti tärkeätä asemaa Venäjän kannalta ja arabikevään sekä Ukrainan vallankaappauksen myötä muuttunutta kansainvälistä tilannetta.
Tässäpä nämä olennaiset kohdat:
"Finnish membership in NATO, however, would create a military threat that Russia could not ignore, inadvertently placing Helsinki in Moscow’s crosshairs.
...
Finland’s entrance into NATO would more than double Russia’s border with the alliance.[1] In the eyes of the Putin government, NATO would gain an immense staging area to potentially replay the Kosovo campaign against Russia. Moscow’s interventions in Georgia and Ukraine provided an unequivocal declaration: an enlarged border with NATO represents an intolerable threat that the Kremlin will employ force to prevent. Consequently, while NATO membership would offer an Article V guarantee, the Finns would discover a bull’s-eye attached to it.
....
Nonetheless, these relatively minor acts reflect an inadequate basis for Finland to move toward NATO. Such a blind pursuit of tactical security while disregarding strategic context would end in Finland obtaining neither."
Mitä "jäsenkorttialennukseen" tulee, kuvittelin jenkkien jossain vaiheessa myyneen aseita liittolaisille ilman kehityskustannusten osuutta. Muut jotuivat maksamaan osansa myös niistä. Mielikuva voi toki olla väärä.
Ryssän taskussa oleva Moreland a.k.a Persereikä-Will kirjoitti:Moscow’s fears of a militarily aligned Finland are not completely unfounded; the long Russian memory recalls that had Finland acted in lockstep with its German co-belligerent in 1941, Axis forces would have likely completed the siege of Leningrad.