TP Niinistö kun on kirjamies, niin hän pitänee suurella todennäköisyydellä päiväkirjaa. Toivottavasti ehtii tässä elämässä sen vielä lukea. Voi olla mielenkiintoista luettavaa.
Viimeisin ilmatilaloukkaus oli M-17 kuljetuskopterin suorittama. Ruotsin ja Tanskan ilmatilaa loukkaili AN-30. Talvella Suomen ilmatilaa loukkasi matkustajakone a Rus. Näitä loukkauksia ei voi pitää kovin agressiivisina tai hirmuisina ottaen huomioon käytetyn kaluston. Mitä siitä pitää ajatella?
Kun Ruotsin ja Suomen jäsenyyshakemuksia on tukenut liuta läntisiä suurvaltoja, niin haluaako Venäjä kärjistää Itämeren piirin sota-asteelle? Tätä olen pohtinut, enkä ole hullua hurskaammaksi tullut.
Sotilaallisia vastatoimia olen pohtinut, sitä kuuluisaa ja mainittua sotilaallisia askelia-teemaa. Se voi tarkoittaa mm. sitä, että Itämeren altaan alueelle keskitetään meritorjuntaohjuksia, kehitetään miinoituskykyjä ja ilmatorjunta-elementtiä. Luulo-oletan, että Venäjän intressissä on pyrkiä edes kiistämään tarvittaessa Itämeren etelä-pohjoisliikennettä. Ainakin kiistämään. Tämä askellus olisi varsin mahdollinen mm. resurssien näköaloissa. Kriisien logiikka näyttää olevan aika selvä.
Jälkiviisaana on nyt helppo nähdä, miten askeleet Natoa kohti on otettu. Isäntämaasopimus olisi pitänyt älytä tulkita jo silloin tuoreeltaan elementiksi, jolla varmistetaan vähintään jäsenyysprosessin sujumista, vuodelta -16 siis. Jälkiviisaana voi todeta, että hitaasti askellettiin kohti tätä ratkaisua jo - 14 lähtien, monella tavalla. Paketti oli valmis ? en tiedä milloin, mutta nopeasti ramppa alkoi kalkattaa 24.2.22 alkaen.
Luulo-oletan, että länsi on osoittanut Venäjälle, mitä tarkoittaa kybersota. Veikkaan, että moni järjestelmä on niiannut tänä keväänä raskaasti. Luulen, että moni nähty sodan kitka venäläisessä näkökulmassa selittyy kybersodalla.
Jossain brittiläisessä lähetyksessä sanottiin: Suomesta ja Ruotsista tulee turvallisuutta tuottavia jäseniä, kuulinkohan väärin mitä arvelette? En ehtinyt kuunnella tarkoin lähetystä, mitä siitä nyt on pari päivää. On sanottava, että tuo ajatus on uusi. Ymmärrän hyvin poliitikkoja, jotka ovat kokeneet negatiivisesti tilanteet, joissa -liittoutumattomat- komennetaan käytävälle, kun liittoutuneet aloittavat neuvonpidon.....hölmöhän se tilanne on ollutkin. Eritoten nyt se näyttää siltä.
Minä en viitsi vatveloida ainakaan nyt menneitä, minulle piisaa halvatun hyvin, että saadaan maaliin ja päätyyn liittoutuminen. Jos siitä selvitään vielä suht kuivin jaloin, niin aina paree. Mutta tuli mi tuli, arpa on heitetty. Tai ei se mikään arpa ole, ratkaisu on pitkään valmisteltu ja johdonmukainen lopputulema.