Erdolla on tosiaan vaalivuosi ja talous kuralla. Inflaatio 70%. Ollut mm vävypoika talousministerinä eli Erdon omaa taloudenpitoa.
Noi vaatimukset on älyttömiä. Esim aseidenvientikielto on EU-pohjalla, joten EU:n pitäisi muuttaa kantaa. Ei tule tapahtumaan. Kaipa Erdo sen tajuaa. Joten on hakemassa jotain muuta. Ykköshuoli on vaalit ja kakkonen talous. Noi näkisin motivaatioksi ja päämäärästä ei hajuakaan.
Mitä vipuvarsia EU:lla on? Maksetaanko pakolaisista vielä, voisi mistää maksut jäihin...
Mitä itse yritin selvitellä, niin aika synkältä näyttää. Asevientikiellolle tosiaan ei ilmeisesti voida mitään, ellei sitten lähdetä tietoisesti rikkomaan EU:n säädöksiä ja vääntämään niistä myöhemmin. Väitetyt terroristit luulisi sentään voitavan luovuttaa helposti, kun ulkoministeri oli luvannut todistusaineistotkin.
Mutta, isäntä itse käytti tänään sellaista kieltä, josta ei monessa kulttuurissa enää pystyisi perääntymään. Miten lie Turkissa? Lännellä on toki iso kasa taloudellisia, sotilaallisia ja poliittisia keinoja vääntää vastaan. Sieltä työkalupakista löytyy niin järet työkalut että niillä aukeaa vaikka millainen sulttaani, mutta ollaanko niitä valmiita käyttämään?
Ääripäässä Turkki itse erotetaan NATO:sta, perusteet löytyisivät peruskirjasta 5 minuutin lueskelulla. Sitten vähemmän radikaali vaihtoehto olisi ns. ratifiointilimbo, johon jäisimme n vuodeksi tilanteessa, jossa kaikki muut jäsenmaat ovat ratifioineet jo ajat sitten. Makedonia odotteli 10 vuotta Kreikan ratifiointtia, joka viimein toteutui maan vaihdettua nimensä Pohjois- Makedoniaksi. Tässä limbossa sitten olisimme tietämättä milloin Erdogan saadaan muuttamaan mieltään, kuolee tai suistetaan vallasta, ja laittaisimme toivomme isoimpiin jo ratifioineisiin hakijoihin ja JEF- yhteistyöhön
Summa summarum, mennään eteenpäin niin kauas kuin ilman Turkin häirintää päästään, ja sitten on aika isojen maiden puhua isoilla kirjaimilla , ja sitten nähdään löytyykö neuvottelutulos sittenkin, päädymmekö limboon vai lähteekö Turkki itse sopivampaan lössiin.