Tätä on tullut twitterissä vastaan myös yksittäisiltä ihmisiltä. Milelenkiintoinen sitäkin vasten, että Pentagon erikseen sanonut Turkin olevan tärkeä liittolainen. Miksi siitä piti muistuttaa?
edit
Mun tiedustelu petti Saksan suhteen. Toiselta foorumilta: "Saksassa kyllä tarvitsee parlamentin hyväksynnän ja ovat varautuneet pitämään kesällä sen vuoksi ylimääräisen istunnon." Oliko vasta hallituksen esitys parlamentille?
Tätä on tullut twitterissä vastaan myös yksittäisiltä ihmisiltä. Milelenkiintoinen sitäkin vasten, että Pentagon erikseen sanonut Turkin olevan tärkeä liittolainen. Miksi siitä piti muistuttaa?
Yhdysvaltain presidentti Joe Biden on ilmaissut tukevansa vankasti Suomen ja Ruotsin Nato-hakemuksia. Hän on myös tarjonnut Yhdysvaltain tukea mahdollisia hyökkäyksiä tai hyökkäyksen uhkia vastaan jäsenyyden vahvistamisen aikana. Valkoisen Talon julkaisemassa tiedotteessa Biden kuvailee maiden...
www.sss.fi
Yhdysvaltain presidentti Joe Biden on ilmaissut tukevansa vankasti Suomen ja Ruotsin Nato-hakemuksia. Hän on myös tarjonnut Yhdysvaltain tukea mahdollisia hyökkäyksiä tai hyökkäyksen uhkia vastaan jäsenyyden vahvistamisen aikana.
Valkoisen Talon julkaisemassa tiedotteessa Biden kuvailee maiden jäsenhakemuksia historiallisiksi ja toivottaa ne lämpimästi tervetulleiksi. Suomi ja Ruotsi toimittivat jäsenhakemuksensa sotilasliitto Natolle aiemmin tänään.
Presidentti Biden kertoo myös odottavansa innolla huomista, jolloin hän toivottaa Washingtoniin tervetulleeksi presidentti Sauli Niinistön ja Ruotsin pääministerin Magdalena Anderssonin.
I warmly welcome and strongly support the historic applications from Finland and Sweden for membership in NATO and look forward to working with the U.S.
www.whitehouse.gov
I warmly welcome and strongly support the historic applications from Finland and Sweden for membership in NATO and look forward to working with the U.S. Congress and our NATO Allies to quickly bring Finland and Sweden into the strongest defensive alliance in history.
Sweden and Finland have made the important decision to seek NATO membership after thorough and inclusive democratic processes in each country. NATO guarantees the security of one billion people in Europe and North America—united by our shared commitment to democratic principles and our vision of peace and prosperity in Europe and around the world. And my commitment to NATO and Article 5 is ironclad.
Finland and Sweden are longtime, stalwart partners of the United States. By joining NATO, they will further strengthen our defense cooperation and benefit the entire Transatlantic Alliance. Together with our NATO Allies, the United States will maintain its robust exercise activity and presence in the Baltic Sea region. While their applications for NATO membership are being considered, the United States will work with Finland and Sweden to remain vigilant against any threats to our shared security, and to deter and confront aggression or the threat of aggression.
I look forward to welcoming President of Finland Sauli Niinistö and Prime Minister of Sweden Magdalena Andersson to Washington tomorrow so that we can further consult on their NATO applications and European security.
Muistaakseni tänään USA:n ulkoministeriö ja diplomaatit tapaavat Turkin vastaavia. Ja huomenna taas sitten USA:ssa Biden tapaa Presidentti Niinistön ja Pääministeri Andersonin. Katsotaan sitten kuinka hyvin tänään USA:n hallinnon virkakoneisto on saanut turkkilaisia ruoskittua kuriin.
Tuossa Turkin Eu jäsenyys pyrkyryyden venymisessä vuodesta 1999 lähtien
voinee olla eräs motiivi vastustaa jälleen Naton laajenemista.
Kaksilla korteilla pelaava heebo se Erdo on.
Niin iso geopoliikkaa ettei tästä sen enempiä,
siellä on pari pähkähullua kanava projektia ollut puheen tasolla niin
Kaspian merelle kuin Istanbulin toinen kanava että kyllä tässä jenkkeihin luotan.
Kopsin NATO:n sivulta liittymisprosessin kuvauksen. Siitä hieman koreografiaa.
Odotan nöyränä korjauksia seuraavaan:
1. Liittymiskeskustelut NATO:n "tiimin" kanssa.
Aluksi ilmoitetaan Jensille, että voitais aloitella. Tapahtui 18.5.22
Hakijan kanssa selvitellään säännöt ja ehdot (jossain muussa tekstissä mainittiin yhtenä sääntönä, että jäsen ei saa sitten perusteettomasti estää uusien jäsenien tuloa, en muista missä).
Keskustelu on kaksivaiheinen: poliittinen ja tekninen erikseen. Tuloksena mahdollinen aikataulutettu kehityspolku hakijan hommaksi.
2. Hakija toimittaa LOI:n, aikomusasiakirjan, Jensille. Mukana aikataulu tarvittaville muutoksille. Saattaisi olla sanottu ja tehty hyvin nopsasti Suomen osalta.
3. NATO valmistelee liittymisprotokollan, joka on lisäys Washingtonin sopimukseen. Lisäyksellä sallitaan hakijamaan tuleminen sopimuksen osapuoleksi.
Tässä vaiheessa vanhat jäsenmaat allekirjoittavat liittymisprotokollan.
The Economistin artikkelista: ( kohtiin 2 & 3)
Prospective members have to send a letter of intent to NATO and, assuming it approves, hold talks on a range of political, defence, legal and technical issues. NATO would then draw up accession protocols which can be signed by ministers, or ambassadors to NATO.
ts. NATO:n neuvosto (council) hyväksyy ensin liittymisprotokollan. Neuvostossa on tietysti edustettuna kaikki jäsenmaat. Lähettiläät, ministerit sun muut siis allekirjoittavat.
4. Vanhojen jäsenmaiden hallinnot ratifioivat sopimuksen kukin tavallaan (parlamentti tai hallitus).
5. Kun ratifioinnit ovat plakkarissa USA:n ulkoministeriössä, kutsuu Jens (vast.) hakijan jäseneksi.
6. Tässä vaiheessa on lopulta myös hakijamaa ratifioinut sopparin, meillä siis Eduskunta. Hakija toimittaa oman liittymisasiakirjansa US ulkoministeriöön ja homma on pulkassa. Ja telkkä pöntössä
Once the Allies have decided to invite a country to become a member of NATO, they officially invite the country to begin accession talks with the Alliance. This is the first step in the accession process on the way to formal membership. The major steps in the process are:
1. Accession talks with a NATO team
These talks take place at NATO Headquarters in Brussels and bring together teams of NATO experts and representatives of the individual invitees. Their aim is to obtain formal confirmation from the invitees of their willingness and ability to meet the political, legal and military obligations and commitments of NATO membership, as laid out in the Washington Treaty and in the Study on NATO Enlargement.
The talks take place in two sessions with each invitee. In the first session, political and defence or military issues are discussed, essentially providing the opportunity to establish that the preconditions for membership have been met. The second session is more technical and includes discussion of resources, security, and legal issues as well as the contribution of each new member country to NATO’s common budget. This is determined on a proportional basis, according to the size of their economies in relation to those of other Alliance member countries.
Invitees are also required to implement measures to ensure the protection of NATO classified information, and prepare their security and intelligence services to work with the NATO Office of Security.
The end product of these discussions is a timetable to be submitted by each invitee for the completion of necessary reforms, which may continue even after these countries have become NATO members.
2. Invitees send letters of intent to NATO, along with timetables for completion of reforms
In the second step of the accession process, each invitee country provides confirmation of its acceptance of the obligations and commitments of membership in the form of a letter of intent from each foreign minister addressed to the NATO Secretary General. Together with this letter they also formally submit their individual reform timetables.
3. Accession protocols are signed by NATO countries
NATO then prepares Accession Protocols to the Washington Treaty for each invitee. These protocols are in effect amendments or additions to the Treaty, which once signed and ratified by Allies, become an integral part of the Treaty itself and permit the invited countries to become parties to the Treaty.
4. Accession protocols are ratified by NATO countries
The governments of NATO member states ratify the protocols, according to their national requirements and procedures. The ratification procedure varies from country to country. For example, the United States requires a two-thirds majority to pass the required legislation in the Senate. Elsewhere, for example in the United Kingdom, no formal parliamentary vote is required.
5. The Secretary General invites the potential new members to accede to the North Atlantic Treaty
Once all NATO member countries notify the Government of the United States of America, the depository of the Washington Treaty, of their acceptance of the protocols to the North Atlantic Treaty on the accession of the potential new members, the Secretary General invites the new countries to accede to the Treaty.
6. Invitees accede to the North Atlantic Treaty in accordance with their national procedures
7. Upon depositing their instruments of accession with the US State Department, invitees formally become NATO members
Hyvin harmillisesti alkaa tämä liittolaisuussuhde. Turkilla oli mahdollisuuksia sanoa näkemänsä ongelmakohdat ääneen jo ennen hakemusten jättämistä, mutta se valitsi tuoda ne julki vasta hakemuksen jättämishetkellä. Epävirallisella viestinnällä asiat olisi voitu hoitaa pois päiväjärjestyksestä ennen hakemuksen jättämistä. Tämä ei ole omiaan lisäämään luottamusta Turkkia kohtaan eikä ole Turkilta mitenkään asiallisesti hoidettu.
Siispä niin kauan kuin Erdogan on Turkin presidentti eikä Turkki ole pahoitellut toimiaan, en näe mitään syytä tukea Turkkia rahallisesti tai vierailla Turkissa. Mikäli tämä johtaa Nato-jäsenyyden saamatta jäämiseen Suomen osalta, en näe mitään syytä päästää Turkkia vähemmällä kuin Venäjää.
Minä uskon että Turkki iski kyllä nyt kätensä paskaan.
Sen ymmärtäisi, että jos Turkilla olisi pelkästään Suomea ja Ruotsia vastaan jotain, mutta jos Erdogan yrittää kiristää NATOn jo olemassa olevilta jäsenmailta jotain myönnytyksiä, niin siellä voi kuulkaa pojat alkaa meitä isommat rattaat pyörimään kulissien takana ja vähän edessäkin.
Hyvin harmillisesti alkaa tämä liittolaisuussuhde. Turkilla oli mahdollisuuksia sanoa näkemänsä ongelmakohdat ääneen jo ennen hakemusten jättämistä, mutta se valitsi tuoda ne julki vasta hakemuksen jättämishetkellä. Epävirallisella viestinnällä asiat olisi voitu hoitaa pois päiväjärjestyksestä ennen hakemuksen jättämistä. Tämä ei ole omiaan lisäämään luottamusta Turkkia kohtaan eikä ole Turkilta mitenkään asiallisesti hoidettu.
Paskan makuisestihan tämä lähti liikkeelle, käy tässä nyt miten tahansa. Ilmeisesti tämä torppaus oli Erdoganin viime tingassa hihasta vetämä ässä, päätellen siitä ettei Turkin ulkoministeri yms. olleet esittäneet aikaisemmin minkänlaisia varauksia. Tällainen fuhrerprinzip-johtaminen ei kerro hyvää sikäläisestä hallintotavasta.
Kyseessä on kuitenkin koko puolustusliiton uskottavuus joka on kaiken perusta. Toisaalta yksittäisen jäsenen perseily antaa ikävän kuvan, mutta ei niitä jäseniä ihan tuosta vain voi heittää poiskaan vaikka siellä olisikin hallinto jonka toiminta ei juuri tällä hetkellä miellytä.
Paskan makuisestihan tämä lähti liikkeelle, käy tässä nyt miten tahansa. Ilmeisesti tämä torppaus oli Erdoganin viime tingassa hihasta vetämä ässä, päätellen siitä ettei Turkin ulkoministeri yms. olleet esittäneet aikaisemmin minkänlaisia varauksia. Tällainen fuhrerprinzip-johtaminen ei kerro hyvää sikäläisestä hallintotavasta.
Turkki ja päänsärky kulkeneet samassa lauseessa vuosikaudet
eri yhteyksissä. Vittu ku sijainti on juuri tuolla lampaan perseessä.
Eivät luota Ryssään eikä Eurooppaan. Taloudessa on Kinkkien
rahaa ollut viime vuodet.
Kyllä nämä lutviutuu ajan kanssa.
Ulkopoliitikan asiantuntijoiden ja lobbareiden hommia.