Suomi NATOn jäseneksi - or not?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja RPG83
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
  • Tagit Tagit
    nato

Pitäisikö Suomen hakea NATOn jäseneksi


  • Äänestäjiä yhteensä
    885
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Niin, no kukin voi kantaa framille esim. yli satavuotiaan puolustusliiton. Eihän niitä hyvin montaa taida löytyä. Tottakai kaikella on aikansa ja vain vuoret ovat ikuisia.

Nato on tasan Usan suorituskyky tällä haavaa. Jos Usa puuttuu, Nato voidaan haudata saman tien. Mutta Usa ei puutu ja varsin jykevästi se on paaluttanut Natonkin asemaa, edelleen. Tässä ajassa elettäessä kansojen täytyy elää niiden reunaehtojen mukaan, jotka ovat tiedossa. Nato on. Milloin Nato haudataan? Pätevää ennustusta varten pitää olla hirmuinen kristallipallo.

vänkytivänkyti. Miksi sanon toistuvasti, että Usan potentiaali ja halu on Naton tosioleva käyttövoima? Koska Venäjän kyseessä ollen Naton pidäkevoima on tasan se, minkä amerikka osoittaa. HinkuLufundiaa voidaan pieksää ihan eurooppalaisin voiminkin.....Venäjä on eri juttu.
 
Ihmetyttää se Natosta kuulunut Baltit on maita joita ei pysty puolustamaan. Onkohan Suomikin sellainen Naton strategioissa, siis jos Natoon kuulutaan. Ilmeisesti Puolassa jo uskotaan pysähtyvän.
 
Aivan kuin keskustelisi uskovaisen kanssa raamatusta. Nato on olemassa, koska kaikki sitä edeltävät järjestelyt ovat aina lopulta pettäneet. Nato ei ole poikkeus säännöissä. Se on tuorein luku tuhansien vuosien jatkumossa erilaisia eurooppalaisia liittoumia. Se kestää aikansa ja lopulta se tulee syystä tai toisesta purkautumaan. Lähes poikkeuksetta sotilaalliset liittoumat hajoavat juuri silloin, kun niitä eniten tarvitaan.

Suomen kaltaiselle rajamaalle liittouman varjolla luotu syvä keskinäisriippuvuus muodostaa suuren uhan. Ellei liittouma pysy kasassa kriisin sattuessa, huomaamme nopeasti olevamme ilman aseita ja ammuksia. Todellisuudessa meitä autetaan, jos se on auttajan etu. Aivan samaan tapaan autettiin Georgiaa ja nyt autetaan Ukrainaa. Käytännön tasolla vähän nihkeätä on ollut. Eikä kumpaisenkaan saamatta jäänyt apu todellakaan ole kiinni muutamasta allekirjoituksesta.

Nato kestää aikansa ja sitten tulee jotakin muuta. Monelle pienelle Nato maalle järjestöstä on kuitenkin muodostunut Kansainliiton kaltainen itsepetoksen moottori, enkä usko Suomenkaan vastaavalta välttyvän Natoon liittymisen myötä. Jo nykyisellään asevoimien huoltovarmuutta on ajettu alas ulkomaiseen apuun luottaen. Naton myötä vauhti vaan kiihtyisi. Tämä on virhe ja johtaa vastaavaan suurvaltojen pelinappulan asemaan, jossa me olimme vuosisatojen ajan Ruotsin ja Venäjän keskinäisissä kahinoissa.

Jemen on muuten tuorein valtio, josta suurvalta näyttää ottavan hatkat liittolaisensa ollessa sortumassa. Ehkäpä saudien kasaama liittouma paikkaa aukon tai sitten ei. Sisäisesti hajanainen valtio on helppo kohde hyökkäykselle, mutta sellaisen puolustaminen on vaikeata. Unionin tarkoituksella ajama kansallisvaltioiden pirstaloiminen ei ainakaan tule lisäämään kenenkään haluja auttaa meitä. Sisäisten ristiriitojen repimän maan puolustaminen vaatii yleensä auttamisen imagoon sopimattomia keinoja. Hyökkääjä puolestaan käyttää sisäisiä jakolinjoja estoitta hyväkseen.

Nato-keskustelun osalta perustavaa laatua oleva ajattelun ero tuntuu liittyvän sopimusten pitävyyteen. Minun nähdäkseni mitään sopimusta ei voi ottaa tulevaisuuden ennakoinnin perustaksi. Nato pitää siinä missä joku vakaus- tai hyökkäämättömyyssopimus. Tilanteen koittaessa vallitseva etu ratkaisee.
Lähes poikkeuksetta? http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_military_alliances
Siihen kuinka paljon auttaminen on auttajan etu ja kuinka helppo on auttaa vaikuttaa se olemmeko liittolaisia vai emme. Georgia, Jemen ja Ukraina eivät olleet liittoutuneita mutta eivät olleet myöskään puolueettomia. Suomi on nyt samankaltaisessa väli jamassa.
Tämä moni maa tarkoittaa Latviaa ja Liettuaa? Puola panostaa puolustukseen mittakaavasta riippuen jopa enemmän kuin me tällä hetkellä ja muita pieniä vähän panostavia valtioita suojelee maantiede.
Oman puolustuksen vakavasti ottaminen ja NATO eivät todellakaan ole toisiaan pois sulkevia vaihtoehtoja ja useimmat tuntemani Nato jäsenyyden kannattajat kannattavat molempia.
Se että jotkut poliitikot haluavat lyhytnäköisesti jättää pääruoan syömättä ja pärjätä pelkällä energiajuomalla on ikuinen ongelma.
Myönnän olevani avoimesti pro-Nato puolueellinen mutta et voi olettaa että tiettyyn organisaatioon kuuluvat henkilöt olisivat sen suhteen objektiivisia.
 
Miksi puolustusliiton ikä on mikään argumentti? 100 vuotta? Joittenkin mielestä tulee varmaan viisas fiilis kun voi toistella itsestäänselvyyksiä et mikään ei ole ikuista. Ei nii. So what?

Itsenäinen Suomi ei edes ole sata vuotta vanha.
 
Miksi puolustusliiton ikä on mikään argumentti? 100 vuotta? Joittenkin mielestä tulee varmaan viisas fiilis kun voi toistella itsestäänselvyyksiä et mikään ei ole ikuista. Ei nii. So what?

Itsenäinen Suomi ei edes ole sata vuotta vanha.

Toisten mielestä se onkin aika jo kuopata, oksettaa.
 
Niiden toisten mielestä kuoppaamisen aika on ollut jatkuvasti, sen aika ei ole tullut nyt.
 
Jos Usa puuttuu, Nato voidaan haudata saman tien.
Jos Usa puuttuu ja Venäjä on edelleen pystyssä ja aggressiivinen, onko parempi että kaikki Euroopan maat kaivelevat muniaan kukin yksikseen vai ovat jonkinlaisessa liittokunnassa. Eikös yhteistyö olisi entistä tärkeämpää ja halutessaan, siis halutessaan Euruupan rahkeet kyllä Vanjan vastustamiseen kyllä riittäisivät. Olisiko nimi enää NATO on kai sivuseikka. Yksitellen se napsii meitin kyllä.
 
Jos Usa puuttuu ja Venäjä on edelleen pystyssä ja aggressiivinen, onko parempi että kaikki Euroopan maat kaivelevat muniaan kukin yksikseen vai ovat jonkinlaisessa liittokunnassa. Eikös yhteistyö olisi entistä tärkeämpää ja halutessaan, siis halutessaan Euruupan rahkeet kyllä Vanjan vastustamiseen kyllä riittäisivät. Olisiko nimi enää NATO on kai sivuseikka. Yksitellen se napsii meitin kyllä.

Ei minulla ole mitään sitä vastaan, että EU pysty isi näyttäytymään lujana ja yhtenäisenä. Että se kyken isi turvaamaan jäsentensä edut. Että se pysty isi aidosti tekemään päätöksiä. Sano sinä, miltä se näyttää? Isotkin valtiot vetävät tylyn kylmästi omaan pussiinsa mm. suhteessa Venäjään. Yhtenäisyydestä on merkkinä muutama pakotepäätös....ja en putoa tuolilta, jos paljastu isi, että niistäkin luistetaan oman edun nimissä. Aika pitkä on vielä matka siihen, että EU kykenee olemaan jykevää laatua hyvin monissa asioissa. Moni asia jää nähtäväksi.
 
Parlamentaarinen rules.
http://www.verkkouutiset.fi/politiikka/nato_selvitys_puolueet-33960
Ei minulla ole mitään sitä vastaan, että EU pysty isi näyttäytymään lujana ja yhtenäisenä. Että se kyken isi turvaamaan jäsentensä edut. Että se pysty isi aidosti tekemään päätöksiä. Sano sinä, miltä se näyttää? Isotkin valtiot vetävät tylyn kylmästi omaan pussiinsa mm. suhteessa Venäjään. Yhtenäisyydestä on merkkinä muutama pakotepäätös....ja en putoa tuolilta, jos paljastu isi, että niistäkin luistetaan oman edun nimissä. Aika pitkä on vielä matka siihen, että EU kykenee olemaan jykevää laatua hyvin monissa asioissa. Moni asia jää nähtäväksi.
Eihän se tapahdu kuin pakon edessä, kun Usa luistaa. Naton rääppeet olisi alku hommalle
 
Hanna Smith yllättää jälleen positiivisesti. Tällä kertaa päivän Höplässä jossa hänellä on yhteinen kirjoitus Jarno Limnellin kannsa: Venäjä tulee yllättämään, mitä me teemme? Kirjoittajat kehottavat Suomea varautumaan myös siltä varalta, ettei Venäjä pyri tai pääse tavoitteisiinsa rauhanomaisin keinoin.

Man försöker med andra ord nå politiska mål utan våld. Det är inte heller helt uteslutet att man på detta sätt förbereder en riktig militär aktion.

"Europeiska unionen är mycket viktigt och Finland behöver vara ännu mer aktivt där.


Men vi behöver också samarbeta med Nato, och helst sitta vid samma bord som de övriga medlemmarna. Ett finländskt Natomedlemskap är den sista länken som behövs för att vi ska vara en fullödig del av västvärlden.


Man kan alltid hoppas på det bästa men måste ändå förbereda sig på det värsta."


Euroopan unioni on erottäin tärkä ja Suomen on oltava siinä vieläkin aktiivisempi.

Mutta meidän on myös tehtävä yhteistyötä Naton kanssa ja mieluiten istuttava samassa pöydässä muiden jäsenten kanssa. Suomen Nato-jäsenyys on viimeinen lenkki joka tarvitaan, jotta olisimme läntisen maailman täysvaltainen jäsen.

Aina voi toivoa parasta, mutta silti on varauduttava myös pahimman varalle.




http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/797...-varauduttava-pahimpaan#.VRfOVs_Reoo.facebook

http://hbl.fi/opinion/kommentar/2015-03-29/743131/ryssland-kommer-att-overraska-vad-gor-vi
Ryssland kommer att överraska, vad gör vi?

Foto: EPA/Anatoli Maltsev
Publicerad: 29.03.2015 13.01 • Uppdaterad: 29.03.2015 13.02

Ryssland är ett fascinerande land. Man vet aldrig vad som kommer att hända. De flesta har en åsikt om Ryssland, om hurdant land Ryssland är och vad ryssarna tycker och tänker. Vi finländare följer noggrant med vad medierna skriver om Ryssland. Ändå förstår vi inte alltid vår östra granne och moder Ryssland lyckas överraska oss gång på gång.

Det är nu ett år sedan Ryssland annekterade Krimhalvön. En rad händelser följde på varandra och västvärlden fylldes av misstro. Ryssland talade inte sanning när det gällde de gröna män som invaderade Krimhalvön, samtidigt annekterades halvön strax därefter och östra Ukraina skakades av oroligheter.
Informationen om vad som hände var en helt annan i de ryska medierna än i västvärldens medier. Steg för steg försvårades konflikten. Människor dödades. Ukraina hotades som självständig stat och är fortsatt hotat. Ryssland förnekade att landet var delaktigt i oroligheterna.

Utan Ryssland är det ändå omöjligt att få till stånd vapenvila i östra Ukraina. Utan Ryssland som förhandlare var det svårt att veta vad separatisterna i östra Ukraina ville och dessutom finns det en mängd indicier på att ryska trupper faktiskt är involverade i östra Ukraina.

Mindre än en månad efter att centralmakten i Kiev kollapsade blev Krimhalvön en del av Ryssland.
Ryssland hade med andra ord än en gång överraskat och det på flera olika sätt. Landet bröt mot internationell lag och mot avtal som landet slutit med Ukraina. Ryssland ljög för västvärldens ledare, utmanade det västerländska perspektivet om vem som hade börjat kriget och varför, och använde dessutom sin militära makt på ett sätt som västvärlden inte upplevt på länge.
Begreppet hybridkrigföring myntades. Men faktum är att hybridkrigföring inte är något nytt. Metoderna som Ryssland använder är nämligen inte helt nya. Ändå verkar Rysslands skickliga sätt att bedriva hybridkrigföring överraska västvärlden. Kombinationen av snabbt och bestämt beslutsfattande åtföljt av snabbt verkställande i kombination med sättet att också använda icke-militära medel har nu tvingats oss i väst att omvärdera vad krig kan vara i dagens läge. Och framför allt hur vi kan förbereda oss för alla eventualiteter. Hot som vi trott hade försvunnit har nu återvänt till Europa men på ett nytt sätt.

Krig har alltid ett mål: att uppnå politiska ambitioner. Vi kan bara gissa oss till vilka ambitioner Ryssland har. Vi kan inte ens veta hur lång tid Putin tänker fortsätta som president. Men det vi vet är att Rysslands identitet som stormakt alltid har påverkat dess säkerhetspolitik, och så är det också i framtiden.

Det ser också ut som om Ryssland – med eller utan Putin – inte kommer att bli en rättsstat inom den närmaste framtiden, och inte heller kommer dess politik att basera sig på demokratiska institutioner. Därför är situationen nu inte tillfällig. Vi kommer länge att leva i en situation mellan krig och fred. Det betyder i sin tur att vi kommer att leva med olika typer av hybridkrigföring.

Begreppet krig kan inte längre förstås på traditionellt sätt. Särskild uppmärksamhet behöver fästas på åtgärder som med flit är ägnade att väcka oroligheter. Hur kan vi försvara oss mot information som förvränger sanningen? Hur kan vi försvara oss mot tolkningar om vem som har rätt till mänskliga rättigheter och vem som inte har det?

I Finland har vi redan sett hur försöken att påverka opinionen har ökat. Skräckpolitiken runt våra gränser har också ökat i och med att Ryssland visat sina militära muskler.
Till bilden hör dessutom att både traditionell underrättelseverksamhet och cyberspionage, insider-aktion samt strategisk förberedning har ökat. Sättet att använda icke-militära medel är omfattande. Syftet är att testa hur man kan påverka beslutsfattandet i olika stater och hur väl förberedda olika stater är på att skydda sig mot den här typen av angrepp. Man försöker med andra ord nå politiska mål utan våld. Det är inte heller helt uteslutet att man på detta sätt förbereder en riktig militär aktion.
Särskild tyngdpunkt borde läggas vid den digitala miljön. Hotbilderna har ökat och det har uppstått otaliga nya sätt att skada ett land på eftersom vi blir alltmer beroende av den digitala världen. Om den inte fungerar känner vi oss svaga. I värsta fall kan det betyda att en välplanerad cyberattack paralyserar hela vårt samhälle. Också i det här fallet utmanar Ryssland västvärlden.

Sättet som Ryssland på ett obemärkt sätt blandar soldater i separatistgrupper, argumenterar för rätten att skydda rysk befolkning på främmande mark och målar upp hotbilder är en form av krigföring med rötter som sträcker sig flera hundra år bakåt i tiden. Cyberattacker och desinformation i sociala medier är däremot nya verktyg i Rysslands säkerhetspolitiska verktygslåda.

Än så länge har dessa möjligheter inte använts fullt ut eller på allvar, om man bortser från händelserna i Ukraina. Så länge Ryssland uppnår sina politiska ambitioner utan dem finns det inget behov av att ta dem i bruk. Det är ändå viktigt att vi i Finland förbereder oss, om läget skulle förändras.
Historien har visat att den som lyckas överraska alltid har övertaget. Ryssland har många svagheter men landets förmåga att överraska västvärlden har många gånger gett landet styrka i de förhandlingar som följer på kriser.

På lång sikt har det dock ökat misstron mellan Ryssland och väst. Det enda vettiga är att jobba tillsammans, om säkerheten är byggd på hotbilder som kan aktiveras när som helst, på hemligheter och oklart beslutsfattande.
För Finland betyder det att man borde samarbeta med Ryssland på alla nivåer men först och främst med västvärlden. I det samarbetet utgör relationen till Sverige kärnan. Också samarbetet inom den

Europeiska unionen är mycket viktigt och Finland behöver vara ännu mer aktivt där.

Men vi behöver också samarbeta med Nato, och helst sitta vid samma bord som de övriga medlemmarna. Ett finländskt Natomedlemskap är den sista länken som behövs för att vi ska vara en fullödig del av västvärlden.

Man kan alltid hoppas på det bästa men måste ändå förbereda sig på det värsta.



Hanna Smith

är forskningsdoktor vid Alexanderinstitutet vid Helsingfors universitet

Jarno Limnéll

är doktor i krigsvetenskap och professor vid Aalto-universitetet
 
Viimeksi muokattu:
Edit. Siirretäänpä osuvampaan aiheeseen.
 
Viimeksi muokattu:
Ei minulla ole mitään sitä vastaan, että EU pysty isi näyttäytymään lujana ja yhtenäisenä. Että se kyken isi turvaamaan jäsentensä edut. Että se pysty isi aidosti tekemään päätöksiä. Sano sinä, miltä se näyttää? Isotkin valtiot vetävät tylyn kylmästi omaan pussiinsa mm. suhteessa Venäjään. Yhtenäisyydestä on merkkinä muutama pakotepäätös....ja en putoa tuolilta, jos paljastu isi, että niistäkin luistetaan oman edun nimissä. Aika pitkä on vielä matka siihen, että EU kykenee olemaan jykevää laatua hyvin monissa asioissa. Moni asia jää nähtäväksi.

Nykyisellään pelkkä Eurooppa liittolaisena olisi ainakin lähes huonompi juttu kuin ei mitään. Voitaisiin kuvitella, että apuna on yli 20 maata joilla on yhteenlaskettuna X sotilasta ja X miljardin BKT. Tämän varjolla voidaan sitten hengähtää ja asettua makailemaan lokoisasti, takanamme on "valtava liittokunta", voidaan vaikka lykkäillä ikäviä PV:n hankintapäätöksiä tai tehdä Hornetien jälkeen vain kevyt-Ilmavoimat. Kuitenkin vain harva maa on oikeasti kykenevä ja halukas tekemään mitään asioiden eteen. Esim. Saksa on kykenevä, muttei välttämättä halukas. Ranska on kykenevä, mutta seuraa omaa etuaan mitä voi olla vaikea aina nähdä ulkopuolisena. Norja on jokseenkin kykenevä ja halukas, Puola on kykenevä ja halukas. Latvia ja Liettua ovat kykenemättömiä ja puheissa halukkaita, käytännön toimissa haluttomia taakkoja. Viro on halukas, mutta valitettavasti vielä jonkin aikaa kyky on rajallinen. Turkit, Albaniat, Kreikat, Unkarit, meidän kannaltamme epärelevantteja mutta yksimielisyyttä vaativassa päätöksenteossa potentiaalisia myyriä.

Yhdysvallat? Äärimmäisen kykenevä, ei aina halukas, mutta tietyn rajan ylittyessä varmasti toimii, oli mikä vaan päätöksentekokyvytön heppu vallassa. Ilman USA:ta koko NATOn hyöty on aika kyseenalainen, plussat ja miinukset menevät jo huomattavasti eri tavalla.

Se mitä poliitikoissamme pelkään, on paitsi ajatus jostakin NL-aikojen tyyppisestä tasapainosta (joka tuolloin oli huomattavasti enemmän perusteltu käsitys), toisaalta olen havaitsevinani joissakin henkilöissä selkeää pyrkimystä hakeutua NATOon nimenomaan vapaamatkustamaan. Mielestäni tehdään mitä tehdään, se pitää tehdä suoraselkäisesti, luvataan tehdä vain sellaista mikä myös oikeasti tehdään! Olisi nolouden huipentuma mennä NATOon ja luvata jotain Baltian osalta ja sitten nössöillä tositilanteessa, kun mahtava Neuvostoliitto niin pelottaa. Ja defaitismi oman PV:n osaltakin on unohdettava, me pystymme ja meidän tulee pystyä puolustautumaan räväkästi, oltiin ihan missä vain liittoumassa, ja toki myös jos ei olla. Missään Venäjän pelossa ei pitäisi mitään poliittisia päätöksiä tehdä, edes NATOn ulkopuolella.

Välillä on kyllä oikeinkin suoraselkäisiä lausuntoja. Esim. KD-puheenjohtaja Päivi Räsänen on mielestäni huomattavasti mainettaan parempi henkilö, esim. liittoutumisasioista hän sanoi HYVIN painokkaasti, että liittoutuneenakin ON ylläpidettävä uskottavaa puolustuskykyä, se on KAIKEN LÄHTÖKOHTA. Tässä jämäkkyydessä ylitti useimmat avoimesti NATO-myönteiset henkilöt.
 
Niin, no kukin voi kantaa framille esim. yli satavuotiaan puolustusliiton. Eihän niitä hyvin montaa taida löytyä. Tottakai kaikella on aikansa ja vain vuoret ovat ikuisia.

Olisiko Entente cordiale (Ranskan ja Britannian välinen liitto) mitään? Sehän solmittiin 1904 ja on pitänyt aika hyvin. Britannian historian kuolleina sotilaina laskien tuhoisin sota, eli 1. maailmansota käytiin pitkälti juuri tätä liittoa puolustettaessa. Sinällään tämä on merkittävä liitto siinäkin mielessä, että Britannia ja Ranska olivat olleet vuosisatoja toistensa vihollisia kunnes 1800-luvulla vihdoin löysivät toisensa (ne sotivat esim. Krimin sodassa liittolaisina Venäjää vastaan).

Nato on tasan Usan suorituskyky tällä haavaa. Jos Usa puuttuu, Nato voidaan haudata saman tien. Mutta Usa ei puutu ja varsin jykevästi se on paaluttanut Natonkin asemaa, edelleen. Tässä ajassa elettäessä kansojen täytyy elää niiden reunaehtojen mukaan, jotka ovat tiedossa. Nato on. Milloin Nato haudataan? Pätevää ennustusta varten pitää olla hirmuinen kristallipallo.

Naton hautajaisten aika oli samaan aikaan, kun Varsovan liitonkin. Kun sitä ei kuitenkaan haudattu, se on hakenut kovastikin roolia viimeiset parikymmentä vuotta. Nyt Putinin myötä se on tietenkin noussut jälleen varsin relevantiksi, mistä esimerkkinä juuri ne NATOn julistamat lisäjoukot Itä-Euroopassa.

vänkytivänkyti. Miksi sanon toistuvasti, että Usan potentiaali ja halu on Naton tosioleva käyttövoima? Koska Venäjän kyseessä ollen Naton pidäkevoima on tasan se, minkä amerikka osoittaa. HinkuLufundiaa voidaan pieksää ihan eurooppalaisin voiminkin.....Venäjä on eri juttu.

Tuo päti jo kylmän sodankin aikana. Enpä näe mitään syytä, miksi Amerikka antaisi NATOn tuhoutua sivusta katsoen. NATOn ulkopuolelle se ei tietenkään lähde helpolla sorkkimaan, kuten ei lähtenyt kylmän sodankaan aikana (Unkarin kansannousu, Prahan kevät).
 
Suomen johtavasta laatulehdestä juttu vahvistaa jonkun nimettömän diplomaatin mukaan sitä, mitä olen vähän miettinytkin. Saksa tuskin on ns. kauhean innoissaan NATOn laajentamisesta juuri nyt. Tämän on pakko olla osaltaan sen taustalla, miksi näistä edarivaaleista ei tullut NATO-vaalit vaan asia kovasti muuttui Salen tavattu puoluepamput.

KÄSITTÄMÄTÖNTÄ MUUTEN: Miten Saksa saa tuhlattua melkein 40 miljardia euroa asevoimiinsa ja silti ne ovat aivan hanurista, näin kärjistettynä?

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015033019444572_uu.shtml
 
Kyllä tuo Nato-kysymys on todellakin kimurantti juurikin noista syistä joita Honcho tuossa yllä ruoti. Hakuprosessin käynnistäminen tilanteessa, jossa kulissien takana on annettu ymmärtää ettei myönteistä vastaanottoa ole odotettavissa, olisi turvallisuuspoliittinen "itsemurha" suhteessa Venäjään, jos jäsenyyshakemus hylättäisiin.

Kettumaisinta hommassa on tietty se, että päättäjillä on hyvin todennäköisesti tietoa, jota ei voida avoimesti kertoa. Pakko on kaiketi luottaa siihen, että maan johdossa on tolkun miehiä ja naisia, jotka tilaisuuden tullessa antavat sellaisen signaalin kansalle, jotta nyt on se hetki. Ja silloin kansan paree uskoa.
 
Tervo sanoo asian juuri niin kuin se on: Suomen ulkopoliittiselle johdolle kelpaa linjaratkaisuksi vain sellainen turvajärjestelmä, jota ei ole olemassa. Mitä epätodennäköisempi järjestelmän synty on, sitä lämpimämmin Suomi sitä kannattaa.

http://yle.fi/uutiset/jari_tervo_suomi_ja_ruotsi_sotivat_rinnakkain_vain_rauhan_aikana/7897495

Tervo kärjistää. Sotilaalliselle yhteistyölle on muitakin muotoja kuin rinnakkain sotiminen. Huoltovarmuus, ammustäydennykset, yhteiset hankinnat. Sitä paitsi tilanne muuttuu tarvittaessa yhdessä päivässä, jos tahtotila löytyy. Luonnollisesti jos on iso.

Edit: Esim. Ruotsin pysymistä irrallaan Talvisodasta aina mollataan, mutta olisimmeko säilyneet kansakuntana ilman Ruotsin materiaalista apua? Eikä vapaaehtoisistakaan haittaa ollut. Roolit toisinpäin niin olisimme hyvin mahdollisesti tehneet saman ratkaisun kuin Ruotsi.
 
Status
Suljettu uusilta vastauksilta.
Back
Top