Suomi NATON jäsenenä

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lsoviha
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Hämeenlinna olisi kyllä ollut sijaintinsa puolesta parempi. Ikävää kun politiikka menee alueelle jonne se ei kuuluisi, eli turvallisuusviranomaisten operatiiviseen toimintaan joksi lasken myös tukikohtien ja esikuntien sijainnit. Nuo päätökset pitäisi tehdä kyllä politiikasta irrallaan.
 
"Aikoinansa". :)

Tsekkaappa mistä puolustusministeri Häkkänen on kotoisin ja mikä on hänen vaalipiirinsä.

Ei todellakaan ole sattumaa, että esikunta sijoittuu puolustusministerin kotimaakuntaan. Eikä ole edes kepulainen. :)
Pahimmillaan kriisitilanteessa mikkelin esikunta on sijaintinsa vuoksi käyttökelvoton. Kyllä joku Nato herrakin voisi tuohon kantaa ottaa kun sinne nyt ilmeisesti sitten tämä pohjoismaiden alaesikunta koetetaan sijoittaa, että elkee nyt helvetti sitä ryssän syliin sijoittako.
 
Pahimmillaan kriisitilanteessa mikkelin esikunta on sijaintinsa vuoksi käyttökelvoton. Kyllä joku Nato herrakin voisi tuohon kantaa ottaa kun sinne nyt ilmeisesti sitten tämä pohjoismaiden alaesikunta koetetaan sijoittaa, että elkee nyt helvetti sitä ryssän syliin sijoittako.
Jos Mikkeli on käyttökelvoton niin ei Hämeenlinna sen kummempi paikka ole.

NATO-herrat ovat silloin jo vetäytyneet Tukholmaan tai Stavangeriin.
 
Hämeenlinnahan vasta perseestä onkin. Ilveskallioonko vaunujen väliin ne esikunnat ois tungettu. Jospa jätettäs P Leinon hourailut pois.
Miten se meni sanonta upseerista, neon valoista yms... En muista enää, mutta nykyään esikuntien upseereilla ei ole aikaa muuhun kuin tehdä töitä, varsinkin jos aikoo edetä uralla. Pomppa-Majurit sit erikseen tai Helppo irroittaa mutta vaikea sijoittaa henkilöstö.
Ja en usko että ulkomaanelävien komennukset Suomeen kestää kauaa, max 1-4vuotta. Koska samalla tavalla se urakierto toimii niilläkin.
 
Monen mielestä helsinki on kovin syrjässä :)

Jos reittilennoilla ulkomailta saavutaan niin kai helpoin paikka tulla? Muista varuskunnista varmaan joo kaukana, mutta eikö pääesikunta täällä ole jo ja Santahaminaan varmaan jonkun uuden mökin veistää? Pitäisi olla Davidin lingon allakin. Vai pitääkö muutaman upseerin istua toimistolla lähempänä itärajaa?

Ei nyt tilantarve ainakaan pitäisi kummonen olla? Toki jos Mikkelissa olisi kollegat jo valmiiksi vähän samojen aiheiden perässä työskentelemässä niin sinne sit vaan.


Mikkelin esikuntaan tulisi aluksi joitakin kymmeniä ulkomaisia upseereita kotimaisten lisäksi. Myöhemmin määrä voisi kasvaa.
 
Aika kaukana kirkkaista valoista se on tuo Stavangerin esikaupunkialueella oleva NATOn Joint Warfare Centerin esikuntakin ja toiminut siellä kuitenkin vuodesta 2003 alkaen.

En näe Mikkeliä tai Rovaniemeä tuohon suhteutettuna mitenkään erityisen syrjäisenä etenkin kun verrataan 2000-luvun alun Stavangeriin jolloin päätös on tehty.

Sitä pidetään yhtenä Euroopan kalleimmista kaupungeista elää, mikä sotilaiden liksat huomioiden ei välttämättä ole houkuttelevin asia tiedostaa.


Screenshot_2024-09-20-22-21-49-52_3d9111e2d3171bf4882369f490c087b4.webp
 
"Aikoinansa". :)

Tsekkaappa mistä puolustusministeri Häkkänen on kotoisin ja mikä on hänen vaalipiirinsä.

Ei todellakaan ole sattumaa, että NATO-esikunta sijoittuu puolustusministerin kotimaakuntaan. Eikä ole edes kepulainen. :)

Yhtään ottamatta kantaa alkuperäiseen MAAVE:n sijoittamiseen, mutta näkisin, että tässä tapauksessa on ollut ihan tarkoituksenmukaista sijoittaa NATO-esikunta jo olemassa olevan kotimaisen esikunnan yhteyteen. On selkeitä synergiaetuja ja mahdollisuutta hyödyntää molempien esikuntien osaamista.
 
Eikös Mikkeli olisi aivan hyvä paikka varsinkin lapsiperheelle? Arevan pomoportaan muksutkin saivat oman ranskankielisen koulunsa ja
kustannettiin siellä aikuisillekin kaikennäköistä kivaa. Ei nyt polakeille tietenkään.
 
Mielenkiintoinen artikkeli. Sieltä voisi poimia tuollainen mielenkiintoisen kohdan, Orpon kommenttiin liittyen jossa todettiin, että tulevan puolustusselon pohjana on juuri kahden prosentin tavoite ja että ns. muiden maiden tulee hoitaa oma korjausvelkansa pois ensin, ennen kuin puhutaan tuon kahden prosentin nostosta.
Oma ajatus on, että juuri tuo Nato maiden ns. korjausvelka puhuu sen puolesta, että Suomen rajamaana ja etulinjassa olevana tulisi ensisijaisesti miettiä sitä, että jos Nato ei pysty toimittamaan sitä mitä on luvannut niin kuka pystyy? Pitäisikö Suomen siis panostaa reilusti enemmän omaan puolustukseensa kuten näkyy kaikki muut Naton etulinjan maat tekevän.

Jutussa puitiin miten hankalaa on sisäpoliiittisesti panostaa valtion turvallisuuteen ja puolustukseen kun samaan aikaan säästetään sosiaalimenoista. Toisaalta voisi kysyä, että mikäli Nato ei voisi vastata Venäjän uhkaan tai uhka olisi niin nopea tempoinen että siihen ei kyettäisi vastaamaan ja Suomi ottaisi etulinajan maana Venäjän täyden sotilaallisen iskun vastaan omilla puolustusvoimillaan ja yhdellä tai kahdella eteen työnnetyllä naton prikaatilla niin millainen sosiaaliturva siinä vaiheessa meillä olisi? Vai olisivatko mm. Erkki Tuomiojan huolet jossai muualla? Siinä ei se syöpähoito tai sydänleikkaus onnistu pommitetussa sairaalassa. Kelan rahoistakaan ei ole hyötyä jos sähköt on alueelta poikki. Ihmisiltä on hyvinä aikoina kadonnut perspektiivi asioihin. Ei ymmärretä että kaikesta säästämisesta ja harmituksesta huolimatta asiat voisivat olla helvetisti huonomminkin. Jos puolustus laiminlyödään niin on vain ajan kysymys koska niin on. Ei kyse ole siitä, että tuleeko Suomeen sota vaan siitä koska se tulee ja mikä on valmiutemme siinä vaiheessa vastata siihen.
 
Mielenkiintoinen artikkeli. Sieltä voisi poimia tuollainen mielenkiintoisen kohdan, Orpon kommenttiin liittyen jossa todettiin, että tulevan puolustusselon pohjana on juuri kahden prosentin tavoite ja että ns. muiden maiden tulee hoitaa oma korjausvelkansa pois ensin, ennen kuin puhutaan tuon kahden prosentin nostosta.
Oma ajatus on, että juuri tuo Nato maiden ns. korjausvelka puhuu sen puolesta, että Suomen rajamaana ja etulinjassa olevana tulisi ensisijaisesti miettiä sitä, että jos Nato ei pysty toimittamaan sitä mitä on luvannut niin kuka pystyy? Pitäisikö Suomen siis panostaa reilusti enemmän omaan puolustukseensa kuten näkyy kaikki muut Naton etulinjan maat tekevän.

Jutussa puitiin miten hankalaa on sisäpoliiittisesti panostaa valtion turvallisuuteen ja puolustukseen kun samaan aikaan säästetään sosiaalimenoista. Toisaalta voisi kysyä, että mikäli Nato ei voisi vastata Venäjän uhkaan tai uhka olisi niin nopea tempoinen että siihen ei kyettäisi vastaamaan ja Suomi ottaisi etulinajan maana Venäjän täyden sotilaallisen iskun vastaan omilla puolustusvoimillaan ja yhdellä tai kahdella eteen työnnetyllä naton prikaatilla niin millainen sosiaaliturva siinä vaiheessa meillä olisi? Vai olisivatko mm. Erkki Tuomiojan huolet jossai muualla? Siinä ei se syöpähoito tai sydänleikkaus onnistu pommitetussa sairaalassa. Kelan rahoistakaan ei ole hyötyä jos sähköt on alueelta poikki. Ihmisiltä on hyvinä aikoina kadonnut perspektiivi asioihin. Ei ymmärretä että kaikesta säästämisesta ja harmituksesta huolimatta asiat voisivat olla helvetisti huonomminkin. Jos puolustus laiminlyödään niin on vain ajan kysymys koska niin on. Ei kyse ole siitä, että tuleeko Suomeen sota vaan siitä koska se tulee ja mikä on valmiutemme siinä vaiheessa vastata siihen.
Mie oon alkanut kallistua sille kannalle, että nyt alkaa olla viimeiset hetket pistää maavoimat kuntoon.

Vaikka se kirpaisee, niin pitäs ottaa vaikka muutama miljardi lisävelkaa ja hommata kaikkea mitä tarvitaan, vaihtaa ryssän peru vaunukalusto länsimaisiin, lisää liikkuvaa tykistöä, sotilaille riittävästi luotiliivejä ka kypäri yms. Tarpeellista.

Kun noiden toimitus aika on kuitenkin aika pitkä.

Olipa tuolla valtameren takana haltiakummi joka antas 5 miljardia hankintoihin.
 
Back
Top