reservin esikuntaupseeri
Kapteeni
Kirjoituksistasi saa selvästi käsityksen, että 5. artiklaan kirjattu velvollisuus laveasta sanamuodosta huolimatta on katsottava vähemmän validiksi kuin hyvään tahtoon perustuva odotus ase- ja kalustoavusta. Vedotaanko Lissabonin sopimukseen vai vain hyvään tahtoon? Kummassakin tapauksessa se sama reaalipolitiikka jonka ymmärtääkseni katsotaan estävän 5. artiklan "virallisen" avun saamisen pätee vähintään yhtä paljon? Jos tämä ei ole näin niin missä sitten päättelen virheellisesti?
Päättelet virheellisesti, kun teet noita validius vertailuja. Pointtini olen tuonut kerta toisensa jälkeen esiin: Artikla 5. ei mitenkään lisää Suomen saamaa apua tai muiden maiden auttamishalua. (Paradoksaalista kyllä, se saattaa hivenen vähentää apua NATO:n ulkopuolisista maista - toivottavasti kuitenkaan ei)
Onneksi näin, koska NATO-sopimushan ei ole enää saatavilla. Se juna meni jo.
Koska olen reaalimaailmassa enkä haavemaailmassa elävä ihminen, niin minusta meidän kannattaisi keskittyä realistisiin asioihin. NATO-jäsenyyttä emme voi enää saada - ja mitäpä väliä sillä enää muutenkaan on. Apua saamme, jos ketään ylipäänsä kiinnostaa se auttaminen. Toivottavasti kiinnostaa.
Sen sijaan voimme itse tehdä jotain. Kohottaa omaa puolustuskykyämme. Se työ kannattaisi aloittaa heti tyhjänpäiväisen NATO-paasaamisen vuoksi. Puhuisit sinäkin mp-työstä yhtä innokkaasti kuin tuosta saavuttamattomasta NATO-jäsenyydestä, niin olisi paljon järkevämmin käytettyä energiaa se.
Kirjoitit reservin esikuntaupseeri, että "apua suorastaan virtaa Suomeen" ja "meitä autetaan, olimmepa NATOssa tai ei. NATO-sopimus ei tuo asiaan mitään lisäarvoa." Se on ihan selvästi sanottua auttamisen todellisesta halusta. Sanomasi lause "uskotaan sokeasti johonkin juhlalliseen paperiin" on huono, mutta vielä huonompi on, että "uskotaan sokeasti johonkin hyvään tahtoon" mitä jatkuvasti perustelet.
Ei kyseessä ole mikään "hyvä tahto" vaan noiden meitä auttavien maiden oma etu. En minä mikään kukkahattutäti ole ja usko juhlallisiin vakuutuksiin tai puheisiin (=puhe on paskaa).
Kyllä ne jeesaa meitä, koska SE ON NIIDEN OMA ETU! Aivan sama oletko vetaissut nimiäs johonkin Artikla vitos papruun vai ei, useimmista merkittävistä eurooppalaisista maista jeesataan koska auttamatta jättäminen kusee suoraan heidän nilkoilleen.
Koeponnistuksen meille suotuisat edellytykset ovat paremmat jos valtiosopimus ja koko NATO:n olemassaolon ja uskottavuuden kova ydin velvoittaa kaikkia jäsenmaita kuin jos mitään velvoitetta ei ole. Jos 5. artikla on koeponnistamatta niin koeponnistus sentään sisältää käsitteellisesti oletusarvon, että koeponnistus pitää. Paineastia esim. koeponnistetaan jolloin astiassa säily paine, siinä etymologinen peruste sanalle. Ilman natoa ei ole edes mitään paineastiaa jota koeponnistetaan. Samalla etymologisella vertauksella hyvä tahto on vaan pelkkää ilmaa. Näissä on vinha ero.
Kannattaisi joskus kuitenkin uhrata 2 minuuttia sen miettimiseen, onko NATO-sopimus enää ulottuvillamme. Eipä ole joten se siitä ja mennään eteenpäin. Mitä siitä NATO-jäsenyydestä loputtomasti paasamaan kun sitä emme kumminkaan saa.