Muuten hemmetin hyvä, mutta tämä uskomus on perusteeton. Juurihan itse sanoit, että et ole innostunut lähtemään "tapattamaan itseäsi entisten neukkutasavaltojen vuoksi". Miksi ihmeessä kuvittelet, että jos et ole itse halukas auttamaan muita edes liittoutumisen synnyttämän velvoitteen vuoksi, niin muut olisivat valmiit auttamaan meitä hyvän hyvyyttään???
Sinulla on perustaavaalaatua oleva ajatusvirhe noissa teksteissäsi. Esität asiat ikäänkuin puolustusliitto NATO olisi jotkut pohjalaaset kylätalkoot:
"sulle, mulle, sulle , mulle. Minä vuoroin sinun sotahommissa, sinä sitten meillä eikös joo?"
Minä en toki tiedä, mitä se NATO oikeasti on - ja että toimiiko se tosipaikan tullen. Kun ei taida tietää kukaan muukaan tässä maailmassa? Mutta oletetaanpa, että se rakentuisi noin hassun idean varaan, kuin mitä sinä esität. No, mitenkä silloin joku rajamaa nimeltä Suomi voisi koskaan saada esim. Espanjalta tai Iso-Britannialta apua? Tai vaikka Norjalta? Missä on Norja viimeksi sotinut, jotta voimme käydä niitä jelppimässä ja ovat sitten jelppivelassa meihin päin? Tajuat varmasti itsekin, että eihän homma NOIN voi toimia.
Kyllä se niin vaan menee, että suojatummassa maantieteellisessä positiossa olevat maat saa jeesata rajamaita: Norjaa (pikkuriikkinen raja), Suomea (jos olis jäsen), Baltiaa, Puolaa, Romaniaa jne. Tanska, Englanti, Hollanti, Saksa, Espanja, Ranska saavat uhrautua ainakin pikkasen - eivätkä toivon mukaan odota vastapalvelusta, koska se saattaa olla mahdotonta järjestää.
Tosiasiallisestihan nuo reunamaat auttavat rajamaita lähinnä materiaalisesti sekä ammattilaissotilasyksiköillä (=tekniset aselajit). Palkkasotilaita on helppo lähettää vieraisiin maihin sotimaan. Varusmiehiä ei ole helppo lähettää (mutta niitä saatetaan pyytää silti kuten Suomelta 1941).
Perusnurmiporat jäsenmaat saavat järjestää itse.
Mitä tulee Baltiaan, niin en ole tosiaan lähdössä sinne avustamaan. Enkä ole odottamassa sieltä mitään apuja tänne. Mitä sieltä muka olisi tänne tulossa? Sotilaallinen tyhjiöhän se on. Jos Suomi menee NATOon mukaan, niin aivan varmasti sieltä ollaan kuitenkin vonkaamassa miehiä Baltian tyhjiön täyttämiseen - koska mistäpä niitä muualtakaan NATOssa ottaisi kun kaikki muut maat ovat ajaneet reservinsä alas...
EU:lta puuttuu mekanismit joilla auttaa Suomea.
Älä nyt viitsi tuommoista aivopierua tosissasi väittää. Suurin osa NATO-maista on myös EU:maita. Ne toimittavat apua perille NATO-protokollan mukaan - ja täällä sitä kyetään myös vastaanottamaan. Varsinkin ilmavoimissa, joka on siihen valmistautunut vuosikaudet. Muuta apua nyt juuri tarvitakkaan. Jos nyt tväl-matskua antavat niin hyvä.
Ruotsi puolestaan kykenee auttamaan vaikkei NATO-maa olekkaan, koska meillä on paljon sotakamaa heiltä ostettuna.
Ruotsi, Norja, Tanska ja moni muu maa on Suomea auttamassa joka tapauksessa oltiinpa NATOssa tai ei. Se on aivan varma asia. Ne mitään ryssään hyökkäystä euromaan kimppuun rupea tumput suorana kattomaan. Ruotsi ja Norja ei kumpikaan halua lisää Venäjän vastaista rajaa. Ei maalla eikä merellä.