Suuri maatalouskeskustelu

Kasvimaa hoituu jo traktorilla, mutta ehkäpä sitä PITÄÄ laajentaa just sen verran että pitää saada se perunakellari.... :cool:
Ei sinulla metsää? Metsätie olisi sinne ja tänne olisi VÄLTTÄMÄTÖN metsänhoidollisessa mielessä, sekä metsäojia pitäisi perata ja aukkoja laikuttaa. Kaikki olisi TODELLISTA säästöä! Kun oma kaivuri.

Telavarusteinen tr kaivuri on itseasiassa tehokkaimmillaan juuri metsäojilla ts. ei häviä työtehossa siinä työssä kovin paljoa pyörivälle koneelle.

Joidenkin mielestä kaivaminen on terapeuttista puuhaa. Kaikki lomasi voisit sitten sillä tonkia sekä välillä tietenkin sitä korjata. Jos osat on kalliita niin mitä siitä, ilmaisia harrastuksia on loppupeleissä aika vähän:)
 
Kohta on pihassa...

soraaa.jpg


kaivinkone.jpg


ergo-8w-10_reference.jpg
 
Kerroin vaimolle samointein, että kone pitäisi ostaa. Olis niinku ihan pakko.

Tässä vaimoni näkemys nykyisestä kokoelmasta :

4BB038E5-F75C-4964-AED9-FD6EC8BC2DA9.jpeg

Minun näkemys on tämä :
D4D67352-FD42-4F49-AA51-8B96CDE404F5.jpeg
Keskustelun perusteella veikkaan, että joululahjani on :
CC78CE6B-B26C-4BBF-9651-BEE79FC7B726.png

Peli on avattu :cool:
 
Sullahan talkoot alkaa :cool:

Kaivukoneessa - siis ei kaivinkonessa - sais olla kyllä tiltti, niin tulis tarkempi pohja. Kuluis vähemmän mureketta, mitä sitten rakenteletkin.
Se on joko kiinteä, tai sitten täysiverinen pyörittäjä. Pelkän tiltin kun hommaa, niin alkaa vain vituttamaan kun ei pyöri myös. Nälkä kasvaa aina syödessä, etenkin näiden lelujen kanssa :D

Ja oma mielipiteeni on, että jos yhtään enempää kaivaa kuin pari ojaa vuodessa, indexaattori/enkkoni kyllä maksaa itsensä takaisin.

Ja onhan se nyt ihan v*tun mukava vehje olla kaivurissa, etenkin jos naapurilla ei ole :sneaky:
 
Se on joko kiinteä, tai sitten täysiverinen pyörittäjä. Pelkän tiltin kun hommaa, niin alkaa vain vituttamaan kun ei pyöri myös. Nälkä kasvaa aina syödessä, etenkin näiden lelujen kanssa :D

Ja oma mielipiteeni on, että jos yhtään enempää kaivaa kuin pari ojaa vuodessa, indexaattori/enkkoni kyllä maksaa itsensä takaisin.

Ja onhan se nyt ihan v*tun mukava vehje olla kaivurissa, etenkin jos naapurilla ei ole :sneaky:
Ensin nipottelen kaivu-/kaivinkoneen nimityksestä ja sitten käytän lyhintä nimitystä tiltti :rolleyes: Montun reunalla se on lyhenne rototiltistä joka on vakiintunut yleisnimitykseksi Engconille ja Rototiltille.

En tiedä tarinan todenperäisyyttä, mutta perustajat olivat aikanaan kimpassa ja jostain syystä olivat perustaneet omat puljut. Rototilt olivat pitkään isojen vehkeiden valtias ja Engcon keskittyi pienempiin, nykyään menevät jonkin verran ristiin mutta keltaiset yleisiä pikkukoneissa ja punaiset suuurissa.

Erillisiä indexatoreita ei näy, eikä teräsranne Steelwrist’iä.

Liikkeiden hallinta on uudemmissa lähes poikkeuksetta propo-ohjauksella eli proportionaalisilla keinuvivuilla ja rullilla. Niillä voi säätää myös kallistuksen ja pyörityksen vauhtia, nappiohjaus vetää liikkeet aina täysillä.
 
Ensin nipottelen kaivu-/kaivinkoneen nimityksestä ja sitten käytän lyhintä nimitystä tiltti :rolleyes: Montun reunalla se on lyhenne rototiltistä joka on vakiintunut yleisnimitykseksi Engconille ja Rototiltille.

En tiedä tarinan todenperäisyyttä, mutta perustajat olivat aikanaan kimpassa ja jostain syystä olivat perustaneet omat puljut. Rototilt olivat pitkään isojen vehkeiden valtias ja Engcon keskittyi pienempiin, nykyään menevät jonkin verran ristiin mutta keltaiset yleisiä pikkukoneissa ja punaiset suuurissa.

Erillisiä indexatoreita ei näy, eikä teräsranne Steelwrist’iä.

Liikkeiden hallinta on uudemmissa lähes poikkeuksetta propo-ohjauksella eli proportionaalisilla keinuvivuilla ja rullilla. Niillä voi säätää myös kallistuksen ja pyörityksen vauhtia, nappiohjaus vetää liikkeet aina täysillä.
Kyllä meilläpäin tiltillä usein tarkoitetaan jos on vain kallistus :unsure:
 
Pääkaupunkiseudun työmailla joilla olen joskus pyörinyt, pelkkä kallistaja kulkee nimellä luiskakauha. Jäykkiä luiskakauhoja ei ole enää juuri käytössä, eikä noita kallistaviakaan.
Ei kai enää työmaille pääsekään jos ei koneessa ole ns rototilttiä varusteena? Poislukien isot koneet louheen latauksessa. Työmailla tarkoitan nyt siis ns virallisia työmailta..
 
Hah, ja mää mietin täällä, et mistä hiton tilteistä puhutaan. Louhoshommissa oli 52 tonninen alla, kaks joikkaria ja polkimet. Ei kääntyvää kauhaa. Syöttökoneella sama setti. Mulla nyt useimmin rammeri kiinni, mutta muuten iha samanlainen. Mut et roto siis tarkottaa et kauhaa yksinään voi pyöritellä, jos oikein ymmärsin.
 
Jotkut käyttää isoissa 32t-> koneissa kahta liitintä. Puomin päässä on ensimmäinen liitin, johon voi kytkeä rototiltin, jossa oma liitin kauhaa tai muita varusteita varten. Puomin liittimeen saa tarvittaessa kauhan suoraan, jos alla on louhos tai muuten vaan raakaa kuormausta, jossa tiltin paino on ylimääräisenä. Rammeri - Roxoni tai muu vasara myös suoraan puomin liittimeen.

Onko @hansai hommat jo alkaneet, pistä kuvaa.
 
Facebookissa on ryhmä "Ilo irti maansiirtotekniikasta" Kuva sieltä, näkee mitä tiltti on syönyt :rolleyes:

1544530380661.png
Muok. Päivittää taas kuvia kuinka sattuu, mun tarkoittamassa on risa Rototilt
 
Senhän voisi periaatteessa joku inssi vaikka meille tyhmemmille laskeakin paljonko siinä kaivurin ( vanhankin) puomissa on sitä vetovoimaa. Sen voin sanoa että paljon varmastikin on kun se liike on kaivurin vahvin ja tärkein liike. Eli isokin pyörätraktori voi jäädä vetovoimassa hopealle varsinkin huonolla alustalla kaivuriin verrattuna..

Koneiden spekseissä on yleensä kerrottu, millaisen voiman kaivusylinterillä saa tuotettua kauhan kärkeen, tuossa intialaisesa julkaisussa "digging force", yleisempi termi lienee "tearout force", Caterpillarin suomenkielisessä esitteessä "kaivuvarren kaivuvoima". Alemmassa kuvassa on "breakout force", voima, joka kauhasylinterillä saadaan kauhan kärkeen, Caterpillarin suomenkielisessä esitteessä "kauhan murtovoima".

Tearout/Kaivuvoima näyttäisi olevan tyypillisesti vähän vajaa puolet kaivurin painosta (noin 8 tonnia noilla ~18 tonnin koneilla). Hinauksessa vaijerin/ketjun kiinnittäminen kauhan kärkeä ylemmäs tietysti lyhentää vipuvartta ja kasvattaa vetovoimaa.

1544531421267.png
1544531599736.png
http://www.ijsret.org/pdf/rahul_mishra_192.pdf

Volvo EC160/EC180 (Sivu 23):
1544531824543.png
https://www.volvoce.com/-/media/vol...160e_ec180e_t4f_en_21_20046094_b.pdf?v=Qak1Pw

Caterpillar 318E L (Sivu 22):
1544532021572.png
www.witraktor.com/sites/default/files/media/tela-alustainen_kaivukone_318el_fi.pdf
 
Mitäs saha kalustoa foorumilaisilta löytyy, itse luotan oranssiin,eli Stihl 017,230 ja 026 löytyy kaluvajasta,nolla alkuset on mulla 97 ja 98 mallia ja 230 on -08,ei remontteja tehty, sahattu joka talvi, nyt pitää vaihtaa kaasari kalvot kakskolmekymppiin.
 
Husqvarna 346 löytyy. Varman oloinen vehje.
 
Mitäs saha kalustoa foorumilaisilta löytyy, itse luotan oranssiin,eli Stihl 017,230 ja 026 löytyy kaluvajasta,nolla alkuset on mulla 97 ja 98 mallia ja 230 on -08,ei remontteja tehty, sahattu joka talvi, nyt pitää vaihtaa kaasari kalvot kakskolmekymppiin.
Tilhi löytyy sekä m-saha että raivuri sekä tilhen 450:stä tehokkaampi hussen raivuri. 450:llä on paljon sahattu, kalvoja on mennyt ja bensaletkuja, ei muuta.

Raivurit vie kaasarin kalvoja kuin leipää, saattaa olla nykysillä viinabensoilla asian kanssa jotain tekemistä.

026 on luja saha. Alumiinirungolla. Sillä nirhaa jo tukkiakin. Puuterilumessa nuo tilhet eivät ole ihan parhaimmillaan.

Se maakaavalla sylinterillä oleva 200:n vai onko se nykyisin 201 olisi näpäkkä ensiharvennus ja rankahommiin. Kevyt ja painoonsa nähden tehokas. Vähän kuin ampiaispesä olisi käsissä, hyvin se kiertää.

Maksaa suunnilleen saman kuin 026. Taitaa tuo 26:n olla nykyään 260, jos en ihan väärin muista.
 
Noista 200 sarjalaisista on kuulunu kehuja, en ole kokeillu vielä, itse toistaiseksi vielä vantterassa kunnossa niin en ole kevyempää kaipaillut,026 mieluisin saha, ei heti hyydy, tukkiakin kun tulee kaadettua, Hussea en ole koittanut, kaipa sekin tulee testata vielä.Tuntuu tuo nykybensa olevan kaiken tuhoaja,valmis seosta olen kerran koittanut 026:ssa,ei ottanut kierroksia,jatkan itse sekoittamallani ysikasilla.Stihlin öljyjä käytän.
 
Stihliin päädyin sen takia koska molemmat enoni olivat ammattimetsureita ja heillä oli vain noita sahoja,sellaisen Hussen vanhan rivinelosen haluaisin nostalgiaharraste sahaksi jos vain toimiva löytyisi,osia niihin ei tunnu löytyvän enää mistään,taisi olla aikanaan huippu saha.
 
Back
Top