Suuri maatalouskeskustelu

On joskus tuo kuiva pinta päässyt yllättämään allekirjoittaneenkin kesken hyvin sujuneen kyntöurakan :D Siinä ei ollutkaan niin kuiva paikka ajaa kuin luulin, etenkään pienillä kyntörenkailla :rolleyes:
Katso liite: 25897
Kerpele!.jpg
Näitähän sattuu. Pienen muisteluksen jälkeen löysin kuvan, kun ajoin kosteahkona alkukesänä 2015 jänkäpellolla "uudella" lautasäkeellä. Ojat oli vasta perkattu pitkän tauon jälkeen ja jälkikäteen ajatellen jopa kaivuri taisi kulkea vähän syvemmässä noilla paikkeilla. Kuivui muuten tuon ja viereisen saran pää kunnolla vasta tälle kesälle. Kyseisen lautasäkeen huono puoli on siinä, ettei sitä pysty kevittämään kunnolla. Pyörät matalalla ja lautasia ei saa ylös, kun sisimmät lautaset ottavat kiinni. No, pienemmällä traktorilla vetämällä kuitenkin lähti irti.
 
-13 oli äsken, mutta varapumppu pelittää ja nyt vieressä hönkii öljytäytteinen lämmitin ja uusi pakkasvahti. Jos ei huomenna olisi töitä, niin Leijona ärjähtäisi.

Mutta näitä sattuu. Nyt onneksi pääsi autolla kopin viereen. Kaivolle pitäisi mennä mutkan kautta traktorilla ja SE kaivo on aika vankasti peitelty ja tilkitty.

Reilu kuukausi sitten näissä tunnelmissa vesipumpun jäädyttyä.

No, otin sitten opikseni ja tilasin Verkkokaupasta lämpöanturin, jolta voi kysyä kännykällä kohteen lämpötiloja. Ilmeisesti ensimmäisen jäätymisepisodin jälkeen oli tullut pelattua varman päälle, kun kopissa oli lämmintä +49 astetta. Ulkona oli tosin tuolloin vain -2. Pienentelin sitten hieman lämpöjä niin, että kopin lämpötila oli n. 20 astetta. Koppi rakennettiin muutama vuosi sitten, kun ensimmäisen kerran yritettiin parantaa talon vesihuoltoa ja sen seinissä ja katossa on kaksinkertaiset villat ja sisäseiniin ja kattoon on vedetty kaksinkertainen 50 mm:n styroksi. Lattia on maalattia.

Tulivat sitten tällä viikolla ensimmäiset kunnon pakkaset ja aamulla 5.30 heräsin tekstariin, jossa ilmoitettiin että pumppukopin sisälämpötila oli +3 astetta. Ryysyt ERITTÄIN pikaisesti niskaan ja säätämään lämmittimiä uudestaan. Eilen hain paketin Finnfoamia. Tänään askartelin vielä oviseinään yhden eristekerroksen ja sisäoven samaisesta foamista ja sille karmit sekä vielä kattoon sama homma + lisäsin hieman lämpöä. Nyt näyttäisi sisälämpötila olevat "ihan kivat" +32 astetta. Tuo kuulostaa varmaan paljolta, mutta "tyhmillä" lämmittimillä vähän pakollinen, koska kun jouluviikolla tai tammikuussa jysähtää -35, voi tulla vähän kiire säätelemään lämpöjä. Etenkin kun kopille on se 400 metriä matkaa, eikä kulkureikää pidetä auki.

Taidan kuitenkin uhrata vielä toistasataa ja ostaa elektronisella ohjauksella varustetun öljypatterin, jossa pystyy säätämään lämpötilan asteen tarkkuudella. Silti lämpöä saa olla aika reippaasti ja pakkasvahti saa jäädä avustajaksi.
 
Ja lampaiden ruokkimisen jälkeen (emäntä on iltavuorossa) pitää vielä ilmoittaa päivän urosteko:

Onko kukaan poistanut kaivurilla paskakärrystä siihen hyvettynyttä kalkkia? No en minäkään, mutta peruutin kärryn kaivurin eteen ja istuin sitten pelkäämässä traktorin hytissä. Voin nimittäin kertoa, että jo 16-tonninen kaivuri kykenee heiluttelemaan tuommoista yhdistelmää ihan kivasti. Vaikka käsijarru on päällä. Ja hytissä oli pakko istua, koska jonkun piti avata ja sulkea paskakärryn hydraulitoimista perälautaa.

Hyvä puoli asiassa oli, että kärry oli (huonolta) naapurilta lainassa. Huono puoli asiassa on, että itsepurkavan paskakärryn pohjalla oleva ketjuvetoinen mekanismi ei oikein kestänyt kaivurin kosketuksia ja pitää varmaankin ehjätä ennen palauttamista. Johon toimenpiteeseen siis varmaankin joudun olemaan kevätpuolella osallisena.
 
Meillä uitettiin aikoinaan 6600 Fordin sisusta öljyllä, katkesi kourakuormaajan letku juurikin oikealta korkeudelta. Onneksi ei sattunut muuta vanhinkoa, mitä nyt isäukko näytti suht rasvaiselta :D
Mutta onhan tuo paskalla uittaminen eri paha, hytissä on vankka maan haju maailman tappiin.
Tuossa ei kuolemaan johtava verenmyrkytyskään ole poissuljettu asia. Sopivasta reiästä satojen barien paineella tuleva öljy lävistää ihon kuin tyhjää vaan, ja poistaminen ei ole läpihuutojuttu.
 
Ja lampaiden ruokkimisen jälkeen (emäntä on iltavuorossa) pitää vielä ilmoittaa päivän urosteko...

Maalla on mukavaa! Eipä silti, parempia urostekoja nuo on kun naapurissasi dosentti Bäckmanilla Sinetässä. Oletko yhtään käynyt tutustumassa minkälaista maataloutta se sielä harjoittaa? Huhujen mukaan sielä olisi joku vesitaso rannassa...
 
Ja lampaiden ruokkimisen jälkeen (emäntä on iltavuorossa) pitää vielä ilmoittaa päivän urosteko:

Onko kukaan poistanut kaivurilla paskakärrystä siihen hyvettynyttä kalkkia? No en minäkään, mutta peruutin kärryn kaivurin eteen ja istuin sitten pelkäämässä traktorin hytissä. Voin nimittäin kertoa, että jo 16-tonninen kaivuri kykenee heiluttelemaan tuommoista yhdistelmää ihan kivasti. Vaikka käsijarru on päällä. Ja hytissä oli pakko istua, koska jonkun piti avata ja sulkea paskakärryn hydraulitoimista perälautaa.

Hyvä puoli asiassa oli, että kärry oli (huonolta) naapurilta lainassa. Huono puoli asiassa on, että itsepurkavan paskakärryn pohjalla oleva ketjuvetoinen mekanismi ei oikein kestänyt kaivurin kosketuksia ja pitää varmaankin ehjätä ennen palauttamista. Johon toimenpiteeseen siis varmaankin joudun olemaan kevätpuolella osallisena.
Jäätyi kiinni? Ei pitäisi, jos ei jää kuorma jostain syystä moneksi tunniksi lavalle kovalla pakkasella.

Jos näin käy, eipä siinä ole paljon muita konsteja ellei tyydy kohtaloon ja palaa asiaan keväämmällä.. lapiolla tyhjääminenkään ei kuullosta oikein ykkös vaihtoehdolta:(..tai voisihan sen ottaa kuntoilun kannalta.

Saattaa se huono naapuri muuttua entistäkin huonommaksi, kun rikoitte sen kärrin.:whistle:
 
  • Tykkää
Reactions: EK
Maalla on mukavaa! Eipä silti, parempia urostekoja nuo on kun naapurissasi dosennti Bäckmanilla Sinetässä. Oletko yhtään käynyt tutustumassa minkälaista maataloutta se sielä harjoittaa? Huhujen mukaan sielä olisi joku vesitaso rannassa...
Asuuko se Sinetässä? Ei jumalauta.

Olen pari kertaa nähnyt sen kyläkaupassa, mutta onneksi se ei ole tuntenut.
 
Jäätyi kiinni? Ei pitäisi, jos ei jää kuorma jostain syystä moneksi tunniksi lavalle kovalla pakkasella.

Jos näin käy, eipä siinä ole paljon muita konsteja ellei tyydy kohtaloon ja palaa asiaan keväämmällä.. lapiolla tyhjääminenkään ei kuullosta oikein ykkös vaihtoehdolta:(..tai voisihan sen ottaa kuntoilun kannalta.

Saattaa se huono naapuri muuttua entistäkin huonommaksi, kun rikoitte sen kärrin.:whistle:
Tunniksi? Entäpä lastaaminen vähän ennen suojasäätä ja sitten muutama kastuminen + jäätyminen + sulaminen + jäätyminen... Eli ei puhuta edes monesta päivästä. En ollut tuossa hommassa osallisena.

Huono naapuri on rikkonut appiukolta Elhon Onliner UltraCut -paalainkäärimen ja NewHolland 120:sen. Ensimmäisellä paalasi kivikkoa ja toisella nosti turvetta (mistä ei kyllä ollut puhetta). Meni kytkin ja voiman ulosotto. Eikä korjannut tai korvannut. Ai niin ja dumpperista meni vaihteiden nopea puoli.
 
Tunniksi? Entäpä lastaaminen vähän ennen suojasäätä ja sitten muutama kastuminen + jäätyminen + sulaminen + jäätyminen... Eli ei puhuta edes monesta päivästä. En ollut tuossa hommassa osallisena.

Huono naapuri on rikkonut appiukolta Elhon Onliner UltraCut -paalainkäärimen ja NewHolland 120:sen. Ensimmäisellä paalasi kivikkoa ja toisella nosti turvetta (mistä ei kyllä ollut puhetta). Meni kytkin ja voiman ulosotto. Eikä korjannut tai korvannut. Ai niin ja dumpperista meni vaihteiden nopea puoli.
No joo, sittenhän tuo kärrin rikkominen oli lähes oikeus ja kohtuus..

Enpä jättäisi kalkkia kärriin edes yhdeksi yöksi pakkasella. Kohmettuu jo kuudessa tunnissa kuorma-auton lavan kulmiin -20 C, niin ettei irtoa kuin lapiolla. Ja se ei ole kevyttä lapioda, jauhettua kiviainesta kun on.

Siinä mielessä tuo päiväkausien kuorman päälle jäädyttäminen ei ole kaikista järkevin ja vähätöisin toimintamalli. (Vaikka et tässä ollutkaan osallisena.)
 
No joo, sittenhän tuo kärrin rikkominen oli lähes oikeus ja kohtuus..

Enpä jättäisi kalkkia kärriin edes yhdeksi yöksi pakkasella. Kohmettuu jo kuudessa tunnissa kuorma-auton lavan kulmiin -20 C, niin ettei irtoa kuin lapiolla. Ja se ei ole kevyttä lapioda, jauhettua kiviainesta kun on.

Siinä mielessä tuo päiväkausien kuorman päälle jäädyttäminen ei ole kaikista järkevin ja vähätöisin toimintamalli. (Vaikka et tässä ollutkaan osallisena.)
Mutta hei!

Kalkin levittäminen mallia "Tein itse ja säästin!" Ja vittu loppu rekkakuorma kahtena kiinteänä kasana, toinen yhdessä ja toinen toisessa paikassa. :D
 
Muuan isäntä oli unohtanut laittaa kuivurin käyntiin kun syksyn viimeinen satsi oli sisällä. Oli itänyt varsin kiinteäksi köntiksi ja seuraavana kesänä oli kennojen purkuhommat käsillä. Tosta kalkista tuli tarina mieleen.
 
Muuan isäntä oli unohtanut laittaa kuivurin käyntiin kun syksyn viimeinen satsi oli sisällä. Oli itänyt varsin kiinteäksi köntiksi ja seuraavana kesänä oli kennojen purkuhommat käsillä. Tosta kalkista tuli tarina mieleen.
Varmaankin onnitellut itseänsä keväällä ihan peilin edessä.. pura kuivuri melko pieniksi päreiksi, että saat kovettuneen satsin pois..
 
Asuuko se Sinetässä? Ei jumalauta.

Olen pari kertaa nähnyt sen kyläkaupassa, mutta onneksi se ei ole tuntenut.

Sielähän se on jossain useamman vuoden asunut perheensä kanssa. Varmaan parempi ettet heitä sen kuullen kyläkaupassa ainakaan mitään Venäjään liittyvää läpppää. Hullua kun ei kannata yllyttää. Minua vaan ihan uteliaisuudesta kiinnostaisi minkälainen ranch sillä sielä on.
 
Tuon alan talkoissa monesti mukana olleena voi sanoa että noissa kaivureissa on äkkiä arvioituna suurimpia vetovoima mitä on HELPOSTI saatavilla noihin pelastustehtäviin. Ja nimenomaan kaivuupuomin vetoliikkeessä. Ja tarpeeksi pitkiä ketjuja ja vaijereita on hyvä olla myös torpassa riittävästi. Ja hermonsa hallitsevia kuskeja on myös hyvä olla mukana talkoisa, reipas rykäisy kun ketju on vähän löysällä voi aiheuttaa äkkiä melkoiset lisävahingot, samoin kuin ketjun kiinnitys väärään kohtaan.

Yllättävän paljon vetovoimaa on ihan tollasessa kivikautisessa traktorikaivurin/kaivurikuormaajan tms. kaivuupuomissakin. Upotin joskus 6000-sarjan Valmetin tyhjä metsäkärry perässä talvella suohon (ajattelin hakea vaan sen yhden tuulenkaadon, kantaahan se nyt tyhjää kärrya ja pienen traktoria...). Ensin tuli apuun 8000-sarjan Valmetti ketjun takana, ei hievahtanutkaan. Sitte tuli paikalle tuo lusikkahaarukka, kun alkoi olla vähän kiire (10 astetta pakkasta ja yö painoi päälle) ja lähin oikea kaivuri oli parin tunnin päässä. Ikinä en olisi uskonut, että se tuolla nousee, mutta niin tuli nätisti. (y)

Tietysti se ois voinut nousta sillä Valmetillakin, jos olisi tajunnut ajoissa periksi. Itsehän aloin soittelemaan apua vasta kun olin saanut etuakselinkin katoamaan kokonaan sinne rapavelliin :LOL:

Ja jos mietitte opinko tästä mitään, niin kyllä opin. On meinaan vähän isompaa ojaa sillä palalla nykyään..
 
Yllättävän paljon vetovoimaa on ihan tollasessa kivikautisessa traktorikaivurin/kaivurikuormaajan tms. kaivuupuomissakin. Upotin joskus 6000-sarjan Valmetin tyhjä metsäkärry perässä talvella suohon (ajattelin hakea vaan sen yhden tuulenkaadon, kantaahan se nyt tyhjää kärrya ja pienen traktoria...). Ensin tuli apuun 8000-sarjan Valmetti ketjun takana, ei hievahtanutkaan. Sitte tuli paikalle tuo lusikkahaarukka, kun alkoi olla vähän kiire (10 astetta pakkasta ja yö painoi päälle) ja lähin oikea kaivuri oli parin tunnin päässä. Ikinä en olisi uskonut, että se tuolla nousee, mutta niin tuli nätisti. (y)

Tietysti se ois voinut nousta sillä Valmetillakin, jos olisi tajunnut ajoissa periksi. Itsehän aloin soittelemaan apua vasta kun olin saanut etuakselinkin katoamaan kokonaan sinne rapavelliin :LOL:

Ja jos mietitte opinko tästä mitään, niin kyllä opin. On meinaan vähän isompaa ojaa sillä palalla nykyään..
Traktorikaivurinkin puomin vetovoima voittaa heittäen yhden traktorin vetotehon. Yllättävän hyvä on myös ihan tavallinen puutavaravinssi.
Upoksissa olevaan vehkeeseen kiinni taittopyörä, jonka kautta vaijeri kulkee, se lisää vinssin vetotehoa.1544467231840.png
Noita monella maatilalla on vieläkin kunnossa, vaikkakin nykyään vähemmällä käytöllä.
 
Yllättävän paljon vetovoimaa on ihan tollasessa kivikautisessa traktorikaivurin/kaivurikuormaajan tms. kaivuupuomissakin. Upotin joskus 6000-sarjan Valmetin tyhjä metsäkärry perässä talvella suohon (ajattelin hakea vaan sen yhden tuulenkaadon, kantaahan se nyt tyhjää kärrya ja pienen traktoria...). Ensin tuli apuun 8000-sarjan Valmetti ketjun takana, ei hievahtanutkaan. Sitte tuli paikalle tuo lusikkahaarukka, kun alkoi olla vähän kiire (10 astetta pakkasta ja yö painoi päälle) ja lähin oikea kaivuri oli parin tunnin päässä. Ikinä en olisi uskonut, että se tuolla nousee, mutta niin tuli nätisti. (y)

Tietysti se ois voinut nousta sillä Valmetillakin, jos olisi tajunnut ajoissa periksi. Itsehän aloin soittelemaan apua vasta kun olin saanut etuakselinkin katoamaan kokonaan sinne rapavelliin :LOL:

Ja jos mietitte opinko tästä mitään, niin kyllä opin. On meinaan vähän isompaa ojaa sillä palalla nykyään..
Senhän voisi periaatteessa joku inssi vaikka meille tyhmemmille laskeakin paljonko siinä kaivurin ( vanhankin) puomissa on sitä vetovoimaa. Sen voin sanoa että paljon varmastikin on kun se liike on kaivurin vahvin ja tärkein liike. Eli isokin pyörätraktori voi jäädä vetovoimassa hopealle varsinkin huonolla alustalla kaivuriin verrattuna..
 
Traktorikaivuri olis kyllä aika kiva harrastepeli. Korostan sanaa harraste. Aina on tarvetta lumikoneelle ja maan tonkimislaitteelle. Täytyy vaan keksiä ensin joku projekti mitä varten tällänen on ”pakko saada”... Viimeksi nimittäin kävin konekaupoilla kysymättä ja perustelematta. En käy toiste. Pitää siis kehitellä joku tekosyy :ROFLMAO:
 
Traktorikaivuri olis kyllä aika kiva harrastepeli. Korostan sanaa harraste. Aina on tarvetta lumikoneelle ja maan tonkimislaitteelle. Täytyy vaan keksiä ensin joku projekti mitä varten tällänen on ”pakko saada”... Viimeksi nimittäin kävin konekaupoilla kysymättä ja perustelematta. En käy toiste. Pitää siis kehitellä joku tekosyy :ROFLMAO:
Kasvimaa...omavaraisuus...kotivara...maakellari...
 
Kasvimaa hoituu jo traktorilla, mutta ehkäpä sitä PITÄÄ laajentaa just sen verran että pitää saada se perunakellari.... :cool:
 
Back
Top