Museo
Kenraali
Oho, mitenkään kauan asunut siellä?
Lapin Kansan mukaan on 2014 muuttanut Rovaniemelle.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Oho, mitenkään kauan asunut siellä?
Olisikohan sen takia että Rovaniemeltä kätevämpää matkustaa Venäjälle kuin Helsingistä?
Ilmeisesti päättäjillä on paljon veneitä, kun niiden moottoreista ei ole mainintaa;
Päästövaatimukset koskevat pian myös moottorisahoja ja ruohonleikkureita
Uudet päästövaatimukset tulevat voimaan tammikuun alussa.
Jarmo Huhtanen HS
Julkaistu: 18.12. 13:57
MOOTTOREIDEN päästövaatimukset alkavat koskea vuodenvaihteen jälkeen lähes kaikkia polttomoottorikäyttöisiä laitteita, kertoo liikenteen turvallisuusvirasto Trafi.
Tällaisia laitteita ovat esimerkiksi ruohonleikkurit, raivaus- ja moottorisahat, aggregaatit, moottorikelkat ja maastomönkijät. Tavoitteena on vähentää työkoneiden haitallisia päästöjä.
MOOTTOREIDEN on oltava tammikuun alusta alkaen pakokaasupäästöjen osalta EU-tyyppihyväksyttyjä.
Poikkeuksen muodostavat siirtymävaiheen moottorit ja 56–130 kilowatin moottorit, joilla vaatimukset tulevat voimaan vuoden kuluttua. Siirtymävaiheen poikkeuksen tarkoituksena on mahdollistaa se, että varastoon valmistetut moottorit voidaan myydä lain voimaantulon jälkeen.
Trafi kertoo, että moottori katsotaan siirtymävaiheen moottoriksi, jos se on valmistettu ennen uuden säädöksen voimaantuloa ja täyttää tällöin voimassa olevat määräykset. Moottorissa pitää olla merkintä valmistusajankohdasta ja mahdollinen edellisen päästövaiheen mukainen tyyppihyväksyntämerkintä.
Trafi toimii tammikuun alusta voimaan tulevien päästöasetusten mukaisten työkonemoottorien markkinavalvontaviranomaisena.
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005939368.html
Ureareppu kohta selässä?
http://www.koneluokitus.fi/paastot.php
Työkoneissa on nyt Stage 4 kai menossa. Eli uusissa traktoreissa, metsäkoneissa useimmissa (vai kaikissa?) taitaa olla jne. urea käytössä. Jäätyy pakkasella, summerit soi, varoitusvalot vilkkuu ja kone pudottaa tehoja, ''melko'' hyvin soveltuvia laitteita Suomen talveen. Uuden isomman traktorin lisähinta Tier 4:n takia on luokkaa 10 k euroa. JD ja muistaakseni myös NH onnistui edellisen Stage 3:n alittamaan vielä ilman urearuiskutusta, mutta uusimman normin vaatimusten täyttäminen ei taida enää ilman ureaa onnistua.
Ei siinä mitään, tärkeintä on pelastaa maapallo. Maksoi mitä maksoi.
^Palaan vielä noihin urea vehkeisiin. Urea pumppu jumittaa, se on vähintääkin useamman satasen laukonen.
Venttiilien säätö traktorin moottoriin, oli rutiinijuttu noin 30 min. ennen tier 4:ää. Nyt ureatraktorissa 8 tunnin työ. Purattaa melkoisen määrään moottorin päällä olevaa kamaa pois, (eristettyjä hiukkasloukkua tms.) ennen kuin venttilikoppaan pääsee käsiksi. Tonnin kun lasket kulunkia, niin mene paljonkaan metsään.
Niin luulisi, mutta ei ainakaan Sisu-dieselissä ole itsestään säätyvät.Eikö niitä venttiileitä saa tehtyä säätövapaiksi. Eihän autojen moottoreissakaan nykyään tartte venttiileitä säätää. Ainakaan noissa perusmopoissa. Jotkut tehomyllyt on sitten varmaan asia erikseen.
Deere miehet tietää, mitä tarkoittaa EGR:n tulppaus..Nyt NH ainakin mainostaa että pelkkä urea riittää eikä tarvita takaisinkierrätystä. Jontikassahan oli aikaisemmin kierrätys. Joissakin merkeissä on kai nyt molemmat, en ole niin tarkkaan seurannut. Järkevämmän oloista tuo ureahomma on kuin se että kone syö omaa paskaansa. Tosin sen systeemin kai saattoi poistaa käytöstä jos ilkesi. Inhottavaa tietysti jos niissä ureavehkeissä on tuommoisia häiriöitä. Kuitenkin sen urean kanssa saadaan ymmärtääkseni palamistapahtuma optimoitua puhtauden, tehon ja kulutuksen suhteen aika hyvin.