Suuri maatalouskeskustelu

Ilmeisesti päättäjillä on paljon veneitä, kun niiden moottoreista ei ole mainintaa;

Päästövaatimukset koskevat pian myös moottorisahoja ja ruohonleikkureita
Uudet päästövaatimukset tulevat voimaan tammikuun alussa.
Jarmo Huhtanen HS
Julkaistu: 18.12. 13:57

MOOTTOREIDEN päästövaatimukset alkavat koskea vuodenvaihteen jälkeen lähes kaikkia polttomoottorikäyttöisiä laitteita, kertoo liikenteen turvallisuusvirasto Trafi.

Tällaisia laitteita ovat esimerkiksi ruohonleikkurit, raivaus- ja moottorisahat, aggregaatit, moottorikelkat ja maastomönkijät. Tavoitteena on vähentää työkoneiden haitallisia päästöjä.

MOOTTOREIDEN on oltava tammikuun alusta alkaen pakokaasupäästöjen osalta EU-tyyppihyväksyttyjä.

Poikkeuksen muodostavat siirtymävaiheen moottorit ja 56–130 kilowatin moottorit, joilla vaatimukset tulevat voimaan vuoden kuluttua. Siirtymävaiheen poikkeuksen tarkoituksena on mahdollistaa se, että varastoon valmistetut moottorit voidaan myydä lain voimaantulon jälkeen.

Trafi kertoo, että moottori katsotaan siirtymävaiheen moottoriksi, jos se on valmistettu ennen uuden säädöksen voimaantuloa ja täyttää tällöin voimassa olevat määräykset. Moottorissa pitää olla merkintä valmistusajankohdasta ja mahdollinen edellisen päästövaiheen mukainen tyyppihyväksyntämerkintä.

Trafi toimii tammikuun alusta voimaan tulevien päästöasetusten mukaisten työkonemoottorien markkinavalvontaviranomaisena.



https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005939368.html
 
Kyllähän me tottakai uusitaan hetimiten moottorisahat (5 tai 6kpl), ruohonleikkuri, mönkijä ja vaihdetaan autot sähkösellaisiin. Tietysti voi olla että kunhan se munkin sairaseläkepäätös joskus kielteisenä tulee, jääpi kaluston uusiminen seuraavaan elämään. Voi olla niinkin että eurojaskamiljoonien pöllähtäessä tilille, mua ei vattuakaan kiinnosta.
 
Itse ainakin haistatan pitkät paskat ilmastolle ja jatkan lihan syöntiä hyvällä omatunnolla koska autoa en omista, en lentele koneella pitkin maailmaa ja asuntokin on viileä, +19 astetta.
Aloittkoon ilmaston pelastaminen sieltä missä suurimmat paskojat on, pikkuinen Suomi tulee jossain häntäpäässä. Meidän ei tarvitse muuttaa mitään.
 
Ilmeisesti päättäjillä on paljon veneitä, kun niiden moottoreista ei ole mainintaa;

Päästövaatimukset koskevat pian myös moottorisahoja ja ruohonleikkureita
Uudet päästövaatimukset tulevat voimaan tammikuun alussa.
Jarmo Huhtanen HS
Julkaistu: 18.12. 13:57

MOOTTOREIDEN päästövaatimukset alkavat koskea vuodenvaihteen jälkeen lähes kaikkia polttomoottorikäyttöisiä laitteita, kertoo liikenteen turvallisuusvirasto Trafi.

Tällaisia laitteita ovat esimerkiksi ruohonleikkurit, raivaus- ja moottorisahat, aggregaatit, moottorikelkat ja maastomönkijät. Tavoitteena on vähentää työkoneiden haitallisia päästöjä.

MOOTTOREIDEN on oltava tammikuun alusta alkaen pakokaasupäästöjen osalta EU-tyyppihyväksyttyjä.

Poikkeuksen muodostavat siirtymävaiheen moottorit ja 56–130 kilowatin moottorit, joilla vaatimukset tulevat voimaan vuoden kuluttua. Siirtymävaiheen poikkeuksen tarkoituksena on mahdollistaa se, että varastoon valmistetut moottorit voidaan myydä lain voimaantulon jälkeen.

Trafi kertoo, että moottori katsotaan siirtymävaiheen moottoriksi, jos se on valmistettu ennen uuden säädöksen voimaantuloa ja täyttää tällöin voimassa olevat määräykset. Moottorissa pitää olla merkintä valmistusajankohdasta ja mahdollinen edellisen päästövaiheen mukainen tyyppihyväksyntämerkintä.

Trafi toimii tammikuun alusta voimaan tulevien päästöasetusten mukaisten työkonemoottorien markkinavalvontaviranomaisena.



https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000005939368.html

Ureareppu kohta selässä?
http://www.koneluokitus.fi/paastot.php
Työkoneissa on nyt Stage 4 kai menossa. Eli uusissa traktoreissa, metsäkoneissa useimmissa (vai kaikissa?) taitaa olla jne. urea käytössä. Jäätyy pakkasella, summerit soi, varoitusvalot vilkkuu ja kone pudottaa tehoja, ''melko'' hyvin soveltuvia laitteita Suomen talveen. Uuden isomman traktorin lisähinta Tier 4:n takia on luokkaa 10 k euroa. JD ja muistaakseni myös NH onnistui edellisen Stage 3:n alittamaan vielä ilman urearuiskutusta, mutta uusimman normin vaatimusten täyttäminen ei taida enää ilman ureaa onnistua.

Ei siinä mitään, tärkeintä on pelastaa maapallo. Maksoi mitä maksoi.
 
Mulle tuli oikeesti sellanen mitävittuamäjustkuulin-hetki ku näin velipoikaa kesällä ja sillä oli sellanen pompsukalle sopiva, kaunis, iso ja taatustikallis audi ja siinä tuli sitten ilmi että siihen vehkeeseen tarttee lisätä ureaa ettei matkanteko pääty. Luulin ensin että broidi puhuu p-skaa, mutta joo näin kuulema oli.

On se onni että nää meitin pommit kulkee ilman kusta. Ei tartte lisätä ku öljyä, bensaa ja lasolia. Kusta voi sitten vaikka renkaille.

On kyllä vähän pinna kireellä. Ei vasikkaa.
 
Urea puhdistaa auton pakokaasuja


Urealiuoksen täyttöaukko sijaitsee polttoaineen täyttöaukon vieressä. Polttoainetta ei voi tankata ureasäiliöön vahingossa, sillä ureakorkin avaamiseen tarvitaan rengasavain. Kuva: Risto Aalto

–Kysy vaan, mitä kaikki kysyvät. Vastaus on ei. Sinne tankkiin ei voi virtsata itse, jos urea loppuu kesken ajon, totesi Audin tuotepäällikkö Harri VälimäkiAudin Q5-mallin polttoainetankin äärellä.
Kysymys on pian yhä useamman asiakkaan huulilla, sillä henkilöautojen tiukentuvat päästöluokitukset pakottavat suuremmilla dieselmoottoreilla varustetut automallit turvautumaan urealiuokseen typen oksidipäästöjen hillitsemiseksi. Nykyistä tiukempaa Euro 6 -päästöluokkaa sovelletaan syyskuusta alkaen uusissa autoissa.
Kesäkuusta lähtien esimerkiksi Audin kaikkiin kahden litran dieselmoottorilla varustettuihin A4- ja A5-malleihin tulee automaattisesti pakokaasujen puhdistusjärjestelmä SCR (Selective Catalytic Reduction), jossa pakokaasujen typen oksideja vähennetään ruiskuttamalla urea-vesiliuosta pakokaasujen sekaan.
Juttu jatkuu mainoksen jälkeen

Jatkossa urea leviää myös muiden automerkkien suuremmilla dieselmoottoreilla varustettuihin malleihin.
SCR-järjestelmällä varustettuja ajoneuvoja löytyy jo Renaultin, Peugeotin, Citroënin, Volkswagenin, BMW:n, Mercedes Benzin, GM:n, Opelin, Fordin, ja Mazdan malleista.
Auton omistajalle urealiuoksen käyttö saattaa tarkoittaa ylimääräistä käyntiä huoltoliikkeessä. Lisäystarve riippuu kaasujalan painosta ja vuodenajasta. Urealiuoksen kulutus on suoraan verrannollinen polttoaineen kulutukseen.
–Siistillä ajolla ureaa riittää huollosta huoltoon. Talvi ja erilaiset ajotavat ovat kuitenkin osoittaneet, että ureaa saattaa joutua lisäämään myös huoltojen välissä, kertoi Audin tuoteryhmäpäällikkö Vesa Rinne.
Urealiuosta myydään vajaan kahden litran ja kymmenen litran pöntöissä. Parin litran pullo maksaa noin 13 euroa ja 10 litraa reilut 20 euroa. Huollon yhteydessä ureasäiliön täyttötyö maksaa noin 20 euroa. Jos liuoksen ajaa lähes loppuun, täyttö huollossa maksaa 60–70 euroa.
Uusi teknologia luo autojen hintoihin hieman nousupaineita. Välimäki ei kuitenkaan usko, että autojen hinnat nousisivat pakokaasujen puhdistusjärjestelmän vuoksi. Myöskään Rinne ei näe, että hintojen nousupaine ulottuisi kuluttajien kukkaroon sakka.
Vanhoihin dieselautoihin järjestelmää ei tarvitse asentaa jälkeenpäin.
Ureaa ei kannata päästää loppumaan, sillä ilman sitä auto ei käynnisty. Ajotietokone kertoo reilut 2000 kilometriä ennen aineen loppumista, että kohta tarvitaan lisää. Tuhat kilometriä ennen urean loppumista tietokone muistuttaa jälleen, että kemikaalia on lisättävä. Sen jälkeen merkkivalo palaa jatkuvasti.
Ureasäiliö sijaitsee auton polttoainesäiliön vieressä. Sen koko on noin 20 litraa. Säiliö tarvitsee lämmityksen, sillä liuos jäätyy noin 15 pakkasasteessa.
Maahantuojan mukaan urean pitäisi riittää 15000–20000 kilometrille, automyyjä lupaa sen riittävän lähes huollosta huoltoon eli esimerkiksi Audin Q5:n tapauksessa noin 30000 kilometrille.
Ureaa voi lisätä myös itse, mutta se vaatii purkin, jonka voi ruuvata kiinni säiliön täyttöaukkoon. Täyttöaukko sijaitsee polttoaineen täyttöaukon vieressä. Ureasäiliön korkin avaamiseen tarvitaan rengasavain. Sillä on pyritty estämään se, ettei säiliöön tankata vahingossa polttoainetta.
Raskaissa ajoneuvoissa ureaa on käytetty pakokaasujen puhdistukseen jo vuosia. Sama liuos käy myös henkilöautoihin.
Monilla huoltoasemilla kuorma-autoon voi tankata ureaa suoraan pistolista. Esimerkiksi Nesteellä on 100 asemaa, jossa voi tankata ureaa. Henkilöautoihin urean tankkaus ei kuitenkaan vielä onnistu huoltoasemalla. Täyttöpulloja myydään toistaiseksi pääasiassa autoliikkeissä.

Urealiuos: Haitalliset oksidit vesihöyryksi
Euro 6 -standardi merkitsee dieselautoille entistä tiukempia rajoituksia typen oksidille. Uusi sallittu päästöraja on 80 mg/km, kun vastaava raja aiemmin oli 180 mg/km. Myös hiilivetypäästöjen rajaa alennetaan.
AdBlue -urealiuos muuttaa dieseliä käyttävien ajoneuvojen pakokaasun haitalliset typpioksidit vaarattomaksi typeksi ja vesihöyryksi.
Typpioksidipäästöt ovat suurin syy ilman saastumiseen sekä savusumun muodostumiseen suurten kaupunkien keskustoissa.
Urealiuos ei vaikuta autojen hiilidioksidipäästöihin, joka ovat perusteena autojen perusverolle.
Euro 6 -standardia sovelletaan 1. syyskuuta 2014 alkaen uusien ajoneuvotyyppien tyyppihyväksyntään ja vuotta myöhemmin niiden rekisteröintiin ja myyntiin.
AdBlue urealiuos on yhdiste, ei virtsaa. Ureaa valmistetaan ammoniakista ja se sisältää paljon typpeä. Liuosta valmistaa esimerkiksi lannoiteyhtiö Yara.
Lähteet: Motiva, Yara

https://www.savonsanomat.fi/talous/Urea-puhdistaa-auton-pakokaasuja/502476
 
^Palaan vielä noihin urea vehkeisiin. Urea pumppu jumittaa, se on vähintääkin useamman satasen laukonen.

Venttiilien säätö traktorin moottoriin, oli rutiinijuttu noin 30 min. ennen tier 4:ää. Nyt ureatraktorissa 8 tunnin työ. Purattaa melkoisen määrään moottorin päällä olevaa kamaa pois, (eristettyjä hiukkasloukkua tms.) ennen kuin venttilikoppaan pääsee käsiksi. Tonnin kun lasket kulunkia, niin mene paljonkaan metsään.
 
Ureareppu kohta selässä?
http://www.koneluokitus.fi/paastot.php
Työkoneissa on nyt Stage 4 kai menossa. Eli uusissa traktoreissa, metsäkoneissa useimmissa (vai kaikissa?) taitaa olla jne. urea käytössä. Jäätyy pakkasella, summerit soi, varoitusvalot vilkkuu ja kone pudottaa tehoja, ''melko'' hyvin soveltuvia laitteita Suomen talveen. Uuden isomman traktorin lisähinta Tier 4:n takia on luokkaa 10 k euroa. JD ja muistaakseni myös NH onnistui edellisen Stage 3:n alittamaan vielä ilman urearuiskutusta, mutta uusimman normin vaatimusten täyttäminen ei taida enää ilman ureaa onnistua.

Ei siinä mitään, tärkeintä on pelastaa maapallo. Maksoi mitä maksoi.

Nyt NH ainakin mainostaa että pelkkä urea riittää eikä tarvita takaisinkierrätystä. Jontikassahan oli aikaisemmin kierrätys. Joissakin merkeissä on kai nyt molemmat, en ole niin tarkkaan seurannut. Järkevämmän oloista tuo ureahomma on kuin se että kone syö omaa paskaansa. Tosin sen systeemin kai saattoi poistaa käytöstä jos ilkesi. Inhottavaa tietysti jos niissä ureavehkeissä on tuommoisia häiriöitä. Kuitenkin sen urean kanssa saadaan ymmärtääkseni palamistapahtuma optimoitua puhtauden, tehon ja kulutuksen suhteen aika hyvin.
 
^Palaan vielä noihin urea vehkeisiin. Urea pumppu jumittaa, se on vähintääkin useamman satasen laukonen.

Venttiilien säätö traktorin moottoriin, oli rutiinijuttu noin 30 min. ennen tier 4:ää. Nyt ureatraktorissa 8 tunnin työ. Purattaa melkoisen määrään moottorin päällä olevaa kamaa pois, (eristettyjä hiukkasloukkua tms.) ennen kuin venttilikoppaan pääsee käsiksi. Tonnin kun lasket kulunkia, niin mene paljonkaan metsään.

Eikö niitä venttiileitä saa tehtyä säätövapaiksi. Eihän autojen moottoreissakaan nykyään tartte venttiileitä säätää. Ainakaan noissa perusmopoissa. Jotkut tehomyllyt on sitten varmaan asia erikseen.
 
Eikö niitä venttiileitä saa tehtyä säätövapaiksi. Eihän autojen moottoreissakaan nykyään tartte venttiileitä säätää. Ainakaan noissa perusmopoissa. Jotkut tehomyllyt on sitten varmaan asia erikseen.
Niin luulisi, mutta ei ainakaan Sisu-dieselissä ole itsestään säätyvät.
 
Nyt NH ainakin mainostaa että pelkkä urea riittää eikä tarvita takaisinkierrätystä. Jontikassahan oli aikaisemmin kierrätys. Joissakin merkeissä on kai nyt molemmat, en ole niin tarkkaan seurannut. Järkevämmän oloista tuo ureahomma on kuin se että kone syö omaa paskaansa. Tosin sen systeemin kai saattoi poistaa käytöstä jos ilkesi. Inhottavaa tietysti jos niissä ureavehkeissä on tuommoisia häiriöitä. Kuitenkin sen urean kanssa saadaan ymmärtääkseni palamistapahtuma optimoitua puhtauden, tehon ja kulutuksen suhteen aika hyvin.
Deere miehet tietää, mitä tarkoittaa EGR:n tulppaus..
 
Mitä itse olen pelannut näiden ureavehkeiden, siis niiden autoissa ja muissa koneissa olevien kanssa, niin se urean kulutus vaihtelee aika paljon eri moottorivalmistajien laitteissa. Urealaitteet tuovat paljon häiriöaltista tekniikkaa koneisiin kaikkine antureineen, pumppuineen ja polttopönttöineen.Näiden kestosta pidemmällä aikaa ei ole vielä tietoa. Lisäksi ne tuovat koneisiin lisää fyysistä kokoa kun nämä kaikki em asiat pitää mahduttaa konekoppien sisään. Ja tämä kaikki tuo luonnollisesti lisää hintaa koneisiin. Se urean jäätyminen ei ole ongelma koneissa, eli kun kone sammutetaan niin automatiikka tyhjentää järjestelmän tankkiin jolloin laitteistot jäävät tyhjiksi. Myöhemmin konetta käynnistettäessä urea aikanaan lämpiää ja muuttuu taas virtaavaksi ja moottorin toiminta jatkuu normaalisti. Tässä ei mene kauaakaan ja tämä ei ole ongelma. Urean vähenemisestä tulee ilmoituksia hyvissä ajoin eli sitä kerkeää kyllä tankkiin lisäämään ennen tehojen alentamista. Tietämissäni ureakoneissa on ollut kyllä jonkun verran anturivioista johtuvia tehojen laskuja joskus ja jotain muuta häiriötä ajoittain.
 
Bittinikkariosasto on kai ahkeroinut noita kusisysteemeitä pois sitä vauhtia kun ovat vikaantuneet. Joissain kotimaan tekeleissä on tainnut olla aika paljon anturijumppaa.
 
Mikähän pirullinen yhdiste syntyy tuossa pesutapahtumassa= oletan, että joskus tarpeeksi paljon myöhemmin hoksataan, että voi helevettiläenen, eipä se höyryjen peseminen kusella ollutkaan niin valovoimainen idea.
 
Back
Top