Suuri maatalouskeskustelu

No minusta ei oo mitään normaalista poikkeavaa. värkit on ihan samanlaiset ku aikasemminkin. Mutta hitto sentään, olishan mun pitäny joku kiima huomata jos se ei oo tiine. Vai onko lehmiä kanssa sellasia kun jotkut hevostammat ettei näytä ollenkaan kiimaa? Voi pyrstö mikä sirkus.

Kehopositiivinen muinaislehmä oli kyllä kauniisti sanottu :)
 
No minusta ei oo mitään normaalista poikkeavaa. värkit on ihan samanlaiset ku aikasemminkin. Mutta hitto sentään, olishan mun pitäny joku kiima huomata jos se ei oo tiine. Vai onko lehmiä kanssa sellasia kun jotkut hevostammat ettei näytä ollenkaan kiimaa? Voi pyrstö mikä sirkus.

Kehopositiivinen muinaislehmä oli kyllä kauniisti sanottu :)

Näinä päivinä täytyy olla varovainen siitä mitä sanoo.

Minun pervoilukalenteri kertoo että, poikimisen olisi pitänyt tapahtua 7.12 mikäli rouva on ollut suorastaan irstaalla tuulella 3.3. Nyt saattaa olla niin että, rouva on vaan ollut hyvällä ruokinnalla.
Vasikan kasvuvauhti rodusta riippumatta lienee kova tiineyden loppuvaiheessa joten, pitäisi saada vasikka pikaisesti ulos olettaen että siellä semmoinen on. Nyt mahtaa olla vaan tyhjää täynnä.

Semmoista se on. Kortti tuo ja kortti vie mutta maanviljely on onnenkauppaa. Ajattele positiivisesti. Sinulla ei ole leipä kiinni näissä paskahännissä.

Toista se on lehmien orjilla. :ROFLMAO:
 

Liitteet

  • 20181221_200645.jpg
    20181221_200645.jpg
    2.8 MB · Luettu: 37
Viimeksi muokattu:
Voihan kökkö. Mulla oli ajatus laittaa vuohi umpeen kunhan saan mansikin lypsyyn. Täytynee vissiin muuttaa suunnitelmaa. Ehkä myös muinaislehmä joutuu dietille.

Muuten tilanne on täysin hallinnassa. Tiskikone hajosi ja keskuspölkkäri tukkeutui. Heppakärry sai leiman kun muutaman ekan kilometrin jälkeen sain vasaroitua jarrut kuntoon ja napakka potku töpseliin sai valot palamaan. Nyt mä lähden väistelemään hinkki-sinikan sarvia ja sitten meen saunaan juomaan ne poikimiseen varatut siiderit.
 
No minusta ei oo mitään normaalista poikkeavaa. värkit on ihan samanlaiset ku aikasemminkin. Mutta hitto sentään, olishan mun pitäny joku kiima huomata jos se ei oo tiine. Vai onko lehmiä kanssa sellasia kun jotkut hevostammat ettei näytä ollenkaan kiimaa? Voi pyrstö mikä sirkus.

Kehopositiivinen muinaislehmä oli kyllä kauniisti sanottu :)
Se siis jo yli 2 vk pitkänä? Kantaa ne joskus 2 vk yli, mutta tuon pitempään ei kannata odotella, istukka rappeutuu.
Eläinlääkärin pistää starttia ja vrk:n kuluessa on vasikka pihalla.

Tyhjää on kylläkin joutava käynnistellä.
Onko utareessa maitoa? Jos utare on vieläkin täysin tyhjä, niin dieetille se lehmä. Tai laitat uudelta vuodelta pakkaseen, se muinaismuisto on nyt tosi pitkään tyhjäkäynnillä, jos vasikkaa vielä sille on aikomus yrittää.

Sillä oli siis säännöllinen kiimakierto, näytti myös veret ja kun siemennettiin, kiimakierto loppui? Ihmeellinen keissi kaikkinensa.

Heheh, jouluaattona jumalainen ihme ja vasikka on meille syntynyt:)
 
Kyllä se maaliskuun alun siemennys pitäisi nyt jo konkretisoitua. Mutta on se vielä vähän hiinä ja hiinä. Missään tapauksessa ei enää viikkoa mene, jos on vasikka tullakseen?
 
Kyllä se maaliskuun alun siemennys pitäisi nyt jo konkretisoitua. Mutta on se vielä vähän hiinä ja hiinä. Missään tapauksessa ei enää viikkoa mene, jos on vasikka tullakseen?
Pitäisi nyt jo olla utare maitoa täynnä ja turvoksissa, yli 2 vk on hyvä tovi kantaa yli. Mutta ei vielä heitetä kirvestä kaivoon.
 
Kun mä en tiedä sen kiimoista mitään. Tuli mulle vasta vappuna. Se on tehny 2 vasikkaa aiemmin ja molemmat yhellä siemennyksellä, siinä kaikki mitä tiedän. Mä jo näin sen sinnivasikan lihat mun lautasella.

Jotenkin nyt ei taas yllätä että meni tämmöseks tumpuloinniksi tämäki. Mä voin lyödä vaikka vetoa että jos sieltä jotain tulee niin se tulee jouluyönä. En mä kyllä tuota lehmää laita vielä pakkaseen, täytyy koittaa uudestaan. Tuo on puhdas nenonen, niitä ei enää montaa oo ja kivakin se on, kiltti ja seurallinen, eli joutaa sitä pitää lemmikkinä ja ootella.

Ymmärrän kyllä täysin että oikeaa maanviljelijää ottaa pumpusta kun ajatteleekin että akka ja lehmä tuottavat pelkkää paskaa
 
Kun mä en tiedä sen kiimoista mitään. Tuli mulle vasta vappuna. Se on tehny 2 vasikkaa aiemmin ja molemmat yhellä siemennyksellä, siinä kaikki mitä tiedän. Mä jo näin sen sinnivasikan lihat mun lautasella.

Jotenkin nyt ei taas yllätä että meni tämmöseks tumpuloinniksi tämäki. Mä voin lyödä vaikka vetoa että jos sieltä jotain tulee niin se tulee jouluyönä. En mä kyllä tuota lehmää laita vielä pakkaseen, täytyy koittaa uudestaan. Tuo on puhdas nenonen, niitä ei enää montaa oo ja kivakin se on, kiltti ja seurallinen, eli joutaa sitä pitää lemmikkinä ja ootella.

Ymmärrän kyllä täysin että oikeaa maanviljelijää ottaa pumpusta kun ajatteleekin että akka ja lehmä tuottavat pelkkää paskaa

Se tuli sinulle siis siemennettynä. Et sattumalta ole huomannut sen hännässä kirkasta limaa tai verta? Tämä episodi toistuu aika tarkalleen 21 vrk:n välein.
Jos olet, et tarvitse vasikkaa odotella.
Lukase vaikka tuo alkuun pohjalle, ja hommaat samanlaisen kalenterin kuin muutama viesti sitten @H.A :lla.
https://portal.mtt.fi/portal/page/p...ehmatuotanto/Emolehmäkoulutus Iris Kaimio.pdf
 
No kun en ole huomannut. Mä olen tolta toiseltakin yrittäny kytätä limoja ja veriä.. Mut ei. Ei näy. Ja siemennettynä tuli lehmä mulle.
 
Jos kehopositiivisella muinaislehmällä on muumio sarvessa?
 
No kun en ole huomannut. Mä olen tolta toiseltakin yrittäny kytätä limoja ja veriä.. Mut ei. Ei näy. Ja siemennettynä tuli lehmä mulle.
Tuli siemennettynä, mutta ei se takuu ole siitä, että myös kantava. Olisi sen kuitenkin pitänyt verta ja limaa näyttää siinä tapauksessa, että jäikin tyhjäksi. On se voinut laitumelle sen sikiön myös luoda, eli kesken tekoisena pois. Jos loi myöhään syksyllä, kiimakierto ei ole vielä käynnistynyt.

Helpoiten arvoitus selviää, kun käytät eläinlääkäriä sen luona. No, halvin tapa tämä ei ole. Arkipäivänä ja virka-aikaan satanen plus alvit, aivan viimeistä hintatietoa minulla ei ole, ehkä tuolla jo selviää?
 
Tulihan se sieltä kun vähän tökkii :D

Kerkesit sitten jo juomaan juhlasiiderit? :D
 
Parempi noin :) Kyllä niitä välillä vedetään kettingilläkin ulos :D

No sehän tässä oliki se ongelma kun mä olin ihan varma että tää vasikkahässäkkä päätty just johonkin kettinki-halvaus-kohtuun paloittelu tilanteeseen. Pääsi vähän yllättämään.

Kun kerran se kantturakin tuolla jauhaa heinää ihan muina lehminä, mäkin varmaan voin keitellä ristiäiskaffet ja löysätä vähän nutturaa.

Vasikan nimeksi tuli Hilkka ja koska mä olen neuroottinen dorka, se on puettuna mäyräkoiran takkiin.
 
Back
Top