Suuri maatalouskeskustelu

Kyllä vähenee kattoremonttikauppiaat ja muut nurkissapyörijät kun portilla notkuu lehmiä, hanhia ja kalkkunoita. Tietysti yksi hyvä vahtikoira ajais saman asian pienemmällä paskamäärällä.

On muuten ihan uskomaton tuo lehmien lämmöntuotanto. Ekaa talvea kun noi on tuolla tallissa niin ero on ihan selkeä niihin lehmättömiin lämpötiloihin. Toisin ne tupaa lämmittämään jos sotkisivat ja haisisivat vähemmän.

Olisko tässä sulle bisnesideaa? vai joko tuo on sinun....



Pertti Rönkkö Havaintoja Saksanmaalta
10 tuntia ·

Ilomantsiin lehmälomalle! Suomalainen kyyttö kiinnostaa saksalaisia. Ja kun pääsee vielä lypsämään, hiplaamaan ja paistamaan itse lättyjä tuoreesta maidosta. Mitä sopivin teema Berliinin vihreällä viikolla. Joku saattaa mennäkin.

 
Lähinnä siitä, että sitä ei tunneta :rolleyes:
Tarvitset ruiskun ja lannoitteen levittimen?

Ruiskujen osalta on kaksi valtamerkkiä. Hardi ja Amazone.
Hardi ei tee lannoitteen levittimiä.

Amazone tekee myös niitä. Soittaa rimpautat Hankkijan konekauppiaalle, esittelet tarpeesi. (Hja myy Amazonea)
He laskee sinulle tarjouksen sopivista laitteista. Käyttölogistiikka molempien hallinnassa sama, mahdollisesti jopa sama hallintapaneeli.
Eli saavuttaisit mahdollisesti säästöä hankinnassa, lisäksi molempien laitteiden hallintalogistiikka on sama.

Niillä on laitteista erilaisia varustelupaketteja, automaattiohjausta löytyy luullakseni myös. Vaatii sem ISOBUS-väylän traktorista.
Pyydät tarjousta eri variaatioista (traktorin autom. ohjaus mukana tai ei) ja hankintapäätös hintaeron mukaan.

Tarkoitus ei fanittaa Hankkijaa eikä Amazonea, niiltä löytyisi kuitenkin mielestäni tarpeisiisi parhaiten sopiva paketti.
 
Olisko tässä sulle bisnesideaa? vai joko tuo on sinun....



Pertti Rönkkö Havaintoja Saksanmaalta
10 tuntia ·

Ilomantsiin lehmälomalle! Suomalainen kyyttö kiinnostaa saksalaisia. Ja kun pääsee vielä lypsämään, hiplaamaan ja paistamaan itse lättyjä tuoreesta maidosta. Mitä sopivin teema Berliinin vihreällä viikolla. Joku saattaa mennäkin.


No siinähän sitä olis bisnestä. Eikö niillä kuitenki ole lehmiä omasta takaa? Tai siis mitä ne käyrätorvi-Heidit niissä tirolilaismekoissaan duunailee jos ne ei paimenna karjaa?
 
Tarvitset ruiskun ja lannoitteen levittimen?

Ruiskujen osalta on kaksi valtamerkkiä. Hardi ja Amazone.
Hardi ei tee lannoitteen levittimiä.

Amazone tekee myös niitä. Soittaa rimpautat Hankkijan konekauppiaalle, esittelet tarpeesi. (Hja myy Amazonea)
He laskee sinulle tarjouksen sopivista laitteista. Käyttölogistiikka molempien hallinnassa sama, mahdollisesti jopa sama hallintapaneeli.
Eli saavuttaisit mahdollisesti säästöä hankinnassa, lisäksi molempien laitteiden hallintalogistiikka on sama.

Niillä on laitteista erilaisia varustelupaketteja, automaattiohjausta löytyy luullakseni myös. Vaatii sem ISOBUS-väylän traktorista.
Pyydät tarjousta eri variaatioista (traktorin autom. ohjaus mukana tai ei) ja hankintapäätös hintaeron mukaan.

Tarkoitus ei fanittaa Hankkijaa eikä Amazonea, niiltä löytyisi kuitenkin mielestäni tarpeisiisi parhaiten sopiva paketti.
Laadin selvitystä yhteen innovaatioon liittyen, jossa yhdistetään useampia työlaitteita toimimaan samaan peruskoneeseen liitettynä. Monta päivää plärännyt intterveppiä ja onhan siellä tietoa paljon, mutta jotenkin liittymäpinta käytäntöön on vähän auki.

Periaate on jotakuinkin selvä. Terminaali, kuten ajouraopastin, kerää tietoa traktorista, paikkatietoa satelliittiantennilta ja asento- pyörimis- ym dataa työkoneilta. Työkonetta käskytetään samaisen terminaalin kautta ja Isobus on standardi, joka määrittelee laitteet yhteensopiviksi. CAN-väylä kääpeleineen on fyysinen yhdistäjä.

Olen tehnyt ruiskutuksia ja lannoituksia Trimblen opastimella, vaikka ruiskuautomatiikkaa eikä ohjausautomatiikkaa ei ollutkaan käytössä. Kokeeksi tehtiin kerran mutkikkaita virtuaalisia lohkon reunoja, joita sitten yritin seurata pelkän valo-opastimen avulla. Käytössä oli RTK-tarkkuus korjaussignaalin kautta joka oli muutamia senttejä, eikä siitä ohjauksesta meinannut tulla hittojakaan, kun koko ajan vilkutti johonkin suuntaan. Olisi varmaan toiminut ohjausautomatiikalla hienosti.

Ruiskuautomatiikka on periaatteessa aika selvä, opastin maalaa ruiskutetun alueen ja kun ajetaan siihen suoraan tai vinosti, automaatio räpsii suuttimia tai lohkoja kiinni sitä mukaa kun tullaan ruiskutetulle. Tätä tein siis manuaalisti kun automaatiota ei ollut.

Vittu kun olisi edes vähän viisaampi.
 
Vittu kun olisi edes vähän viisaampi.
Tämä :LOL: Vaikka käytän ns.työkseni välillä automaattiohjausta, ja vähän useammin pelkkää maalausta/opastinta, niin en ole sanonut, enkä aio sanoa niistä mitään. Koska itse teknologia niiden laitteiden takana on niin vierasta että parempi kun en sano mitään :D Osaan käyttää palveluita ja päätelaitteita, ja soveltaa niitä käytännön maataloushommiin, mutta siihen se jää, teknisesti ottaen en ymmärrä niistä mitään :D
 
Tämä :LOL: Vaikka käytän ns.työkseni välillä automaattiohjausta, ja vähän useammin pelkkää maalausta/opastinta, niin en ole sanonut, enkä aio sanoa niistä mitään. Koska itse teknologia niiden laitteiden takana on niin vierasta että parempi kun en sano mitään :D Osaan käyttää palveluita ja päätelaitteita, ja soveltaa niitä käytännön maataloushommiin, mutta siihen se jää, teknisesti ottaen en ymmärrä niistä mitään :D
Meillä oli viime talvena koekäytössä Valtra T 234 jossa oli asennettuna jonkun satelliittipohjainen koneohjausjärjestelmä ( en muista mikä, uusi kone joten varmaan tehtaalainen). Saatiin se seuraamaan valittuja kuvioita, joko suurenevasti tai pienevästi ym. Vähän oli meille hankala käyttää, mutta se voi olla käyttäjistäkin johtuvaa. On sille varmasti paikkansa ja käyttäjänsä mutta ei vielä meille kuitenkaan. Niin ja ei oltu maatalouskäytössä sillä. Oltaisiin tehty traktorille pujottelurata johtajien autoista mutta eivät suostuneet...
 
Meillä oli viime talvena koekäytössä Valtra T 234 jossa oli asennettuna jonkun satelliittipohjainen koneohjausjärjestelmä ( en muista mikä, uusi kone joten varmaan tehtaalainen). Saatiin se seuraamaan valittuja kuvioita, joko suurenevasti tai pienevästi ym. Vähän oli meille hankala käyttää, mutta se voi olla käyttäjistäkin johtuvaa. On sille varmasti paikkansa ja käyttäjänsä mutta ei vielä meille kuitenkaan. Niin ja ei oltu maatalouskäytössä sillä. Oltaisiin tehty traktorille pujottelurata johtajien autoista mutta eivät suostuneet...
Tämä oli ehkä sellainen enempi tulevaisuuteen tähtäävä pilottihanke jolla selvitettiin tällaisen tekniikan soveltuvuutta yleensä meille ja muihinkin koneisiin soveltamista.
 
Mitäs teette? Kiinnostaa siksi että mulla on kokemusta suoleen panemisesta:) Muutama kymmenen vuotta olin elintarvike hommissa,kotimakkaraa myös tehnyt,itsellä kotona kunnon vehkeet,lihamylly,verkotusputket ja verkot,gelatiinit ym.

Noista verkoista ja gelatiineista mä en tiiä mitään. Lihamylly kyllä piti hankkia ihan sellanen kunnollinen ja sähköllä toimiva, meinas sen veivattavan kanssa vetää kyökissä tunnelman kireelle kun vapaaehtoisia veivaajia ei tahtonu löytyä.

Oli suunnitelma tehdä puolesta suolesta mustaamakkaraa. En tee, piti samalla reisulla hakee suoli ja veri. Unohdin veren.

Vielä on vähän mietinnässä että mitä sinne suoleen päätyy. Tyrkyllä on ainakin ankkaa, hanhi, kalkkunaa ja kania. Niitä ny pitäis teurastaa. Sitte pakkasessa on tuskasen paljon kyyhkyä. Ehkä sitä vois yhdistää johonkin?

Noi on ollu yllättävän hyviä. Kerran tein ankkamakkaraa. Sitten selvis että olinkin tehnyt hanhimakkaraa ja se oliki oikeen hyvää. Punkkua ja yrttejä..
 
Noista verkoista ja gelatiineista mä en tiiä mitään. Lihamylly kyllä piti hankkia ihan sellanen kunnollinen ja sähköllä toimiva, meinas sen veivattavan kanssa vetää kyökissä tunnelman kireelle kun vapaaehtoisia veivaajia ei tahtonu löytyä.

Oli suunnitelma tehdä puolesta suolesta mustaamakkaraa. En tee, piti samalla reisulla hakee suoli ja veri. Unohdin veren.

Vielä on vähän mietinnässä että mitä sinne suoleen päätyy. Tyrkyllä on ainakin ankkaa, hanhi, kalkkunaa ja kania. Niitä ny pitäis teurastaa. Sitte pakkasessa on tuskasen paljon kyyhkyä. Ehkä sitä vois yhdistää johonkin?

Noi on ollu yllättävän hyviä. Kerran tein ankkamakkaraa. Sitten selvis että olinkin tehnyt hanhimakkaraa ja se oliki oikeen hyvää. Punkkua ja yrttejä..

Kyllä tuolla maaseudulla tuntuu puuhaa riittävän tekevälle ja osaavalle ihmiselle, täytyy sanoa.
 
:) Kiitos ei, suoleentunkijaiset ei oiken ole mun alaa. Olen enemmän semmoinen joka syö toisten tekeleet.
 
Back
Top