Suuri maatalouskeskustelu

On aivan selvä että maatalous on tuotantoa johon robotit tulevat ja lujaa.

No se on vastaus työvoimapulaan. Mun mielestä tätä pitää tukea. Itse suunnittelin että jos mun kirjabisnekset olisivat lyöneet hyvin kun vaimo oli vielä elossa, notta olisin ostanut palan maata skotlantista loch awen rannalta ja tehnyt sinne pienen maatilan.

1048041(1).jpg


Se on vielä mun bucketlistalla, joten ehkä sitten joskus.

PS. MetsäSerlalla on iso kuusimetsä tuon järven tienoilla. Hyvä Suomi?
 
No se on vastaus työvoimapulaan. Mun mielestä tätä pitää tukea. Itse suunnittelin että jos mun kirjabisnekset olisivat lyöneet hyvin kun vaimo oli vielä elossa, notta olisin ostanut palan maata skotlantista loch awen rannalta ja tehnyt sinne pienen maatilan.

1048041(1).jpg


Se on vielä mun bucketlistalla, joten ehkä sitten joskus.

PS. MetsäSerlalla on iso kuusimetsä tuon järven tienoilla. Hyvä Suomi?

Millainen tila?
Joku talousmetsä vai? Skotlannin uudelleen metsitys on niin iso projekti että sellainen pitäisi kytkeä luonnovaraisten istuttamiseen.
 
Millainen tila?

Itse haluaisin hehtaarin taikka kaksi, iso läjä kissoja, muutama lammas, kanoja, kaneja, ja ehkä hevonen. Hevonen olisi hyvä peurametsällä sitten. Koiraa en halua kun pidän kissoista enemmän. Marjapuskia, omena ja kirsikkapuita ja pottumaa. Talon yhteydessä sitten lämmitetty taikka maanalainen katettu puutarha. Jos maan alla, niin robotit ja ledit, ja aurinkokennot katolla. Tontin laidalla pieni 5kW tuulimylly antamassa backuppia 20 - 25 kW akuille. Kuitu lähimmälle jakokeskuksella, ja sen jälkeen olen omavarainen, enkä tarvitse autoa muuten kuin virallisiin asioihin.

Niin ja tietysti Sauna. Se pitää olla. Sähkö mielummin kuin puu, koska niillä ei ole puustoa tarpeeksi ja hiilillä en rupea lämittämään.

Joku talousmetsä vai?

Viisimetristä kuusta oli niin tiheästi pitkin vuoren rinnettä että hieman hirvitti. Ajattelin sitä talousmetsänä, eikä luonnonvaraisena metsänä.
 
Viimeksi muokattu:
Itse haluaisin hehtaarin taikka kaksi, iso läjä kissoja, muutama lammas, kanoja, kaneja, ja ehkä hevonen. Hevonen olisi hyvä peurametsällä sitten. Koiraa en halua kun pidän kissoista enemmän. Marjapuskia, omena ja kirsikkapuita ja pottumaa. Talon yhteydessä sitten lämmitetty taikka maanalainen katettu puutarha. Jos maan alla, niin robotit ja ledit, ja aurinkokennot katolla. Tontin laidalla pieni 5kW tuulimylly antamassa backuppia 20 - 25 kW akuille. Kuitu lähimmälle jakokeskuksella, ja sen jälkeen olen omavarainen, enkä tarvitse autoa muuten kuin virallisiin asioihin.

Niin ja tietysti Sauna. Se pitää olla. Sähkö mielummin kuin puu, koska niillä ei ole puustoa tarpeeksi ja hiilillä en rupea lämittämään.

Eli omavaraistaloutta. Se olisi omakin unelma jos tosiaan pääoma ja kassavirta sallisi ja varmaan monella nykyään.
Skotlantilaisten ihmeteltäväksi itse toisin Suomesta nämä.

savusauna_iso1.jpg

fb095076ee181b0f43a337b396b9511ffc3e948b2e807e740445a68358c3c961.jpg

main04.jpg
 
Eli omavaraistaloutta. Se olisi omakin unelma jos tosiaan pääoma ja kassavirta sallisi ja varmaan monella nykyään.
Skotlantilaisten ihmeteltäväksi itse toisin Suomesta nämä.

savusauna_iso1.jpg

fb095076ee181b0f43a337b396b9511ffc3e948b2e807e740445a68358c3c961.jpg

main04.jpg

Ei tää oikeesti mitään älytöntä rahakasaa vaadi. Meillä vielä talosta velkaa, pellot maksettuna, pari autoa, liuta lapsia, kissoja 5, vuohia 4, koiria 2, hevosia 2, lihakaneja, kanoja, hanhia, kalkkunoita, riikinkukkoja, lehmiä 3.. ja yhdet palkkatulot. Kun vähitellen rakentelee tätä hommaa niin ei lykkää konkurssia. Vaatii tietysti myös sen että itte tekee niin kustannukset pysyy lapasessa.

Tästä voi joku haluava ostaa itselleen tanskalaismaajussipuuhamaan. Muuta vikaa tässä ei oo ku sijainti, sellaselle ku hämeessä viihtyy ei oo sitäkään vikaa.
 
Ei tää oikeesti mitään älytöntä rahakasaa vaadi. Meillä vielä talosta velkaa, pellot maksettuna, pari autoa, liuta lapsia, kissoja 5, vuohia 4, koiria 2, hevosia 2, lihakaneja, kanoja, hanhia, kalkkunoita, riikinkukkoja, lehmiä 3.. ja yhdet palkkatulot. Kun vähitellen rakentelee tätä hommaa niin ei lykkää konkurssia. Vaatii tietysti myös sen että itte tekee niin kustannukset pysyy lapasessa.

Tästä voi joku haluava ostaa itselleen tanskalaismaajussipuuhamaan. Muuta vikaa tässä ei oo ku sijainti, sellaselle ku hämeessä viihtyy ei oo sitäkään vikaa.

Minne te sitten menisitte? :D

Tosiaan liuta lapsia eli tekeviä käsiä on edellytyskin tuolle touhulle, itse tosiaan haluaisin että ei tarvitsisi käydä muualla töissä jotta saisi vaan valmistaa sahtia kaiket päivät. :sneaky:
Nyt painan palkkatyötä ja luon tulevaisuuden kassavirtaa säästöillä jotta voin irrottautua palkkatyöstä myöhemmin kokonaan.
 
Minne te sitten menisitte? :D

Tosiaan liuta lapsia eli tekeviä käsiä on edellytyskin tuolle touhulle, itse tosiaan haluaisin että ei tarvitsisi käydä muualla töissä jotta saisi vaan valmistaa sahtia kaiket päivät. :sneaky:
Nyt painan palkkatyötä ja luon tulevaisuuden kassavirtaa säästöillä jotta voin irrottautua palkkatyöstä myöhemmin kokonaan.

Varmaankin karjalansuuntaan mennään. Ei kyllä vielä. Pienin tenava on 2.5v ja ajatuskin noin pienen ja tän eläinlauman kanssa muuttamisesta saa aikaan ihottumaa ja märkiviä paiseita.

Ilman asuntolainaa olis elo ja olo köykäsempää. Velattomilla tiluksilla piisais vähempikin palkkatyö. Meillä on kummallakin sellaset ammatit missä töitä on onneks stadin ulkopuolellakin ja voi puuhastella sillai keikkaluonteisestikin. Tahtotila olis että mies pystyisi tekemään vähemmän duunia.

On mulla kyllä suunnitelmia miten tämmösestä puuhastelusta saisi itelleen jonkunlaisen elannonkin, tässä mä en niitä meinaa toteuttaa, vaatii jonninverran investointeja ja isosti duunia. Tähän kun ei olla jäämässä niin ei oo järkeä tehdä muuta kuin pohjatyötä niiden suunnitelmien suhteen.
 
On aivan selvä että maatalous on tuotantoa johon robotit tulevat ja lujaa.
Onhan niitä jo nyt, esim. lypsyrobotti, ruokinta on usein sikaloissa hyvin pitkälle automatisoitu, kuten myös isoilla nautatiloilla. Automatiikka seuraa lehmän syöntiä ja aktiivisuutta, aktiivisuuden seurannalla saadaan kiimat helposti kiinni.


Ilmakuviin perustuvaa täsmälannoitusta, monenlaista automaattista sovellusta eri töihin löytyy jo nyt.

Salaojien oikeat korot laserohjausta apuna käyttävä aurakone laittelee millin tarkasti.

Kasvinsuojelu ja lannoitus gps-ohjatusti, hallintajärjestelmä osaa säätää annettavaa määrää hehtaarilla ajonopeudesta riippumatta. Kasvinsuojeluruiskujen lohkot sulkeutuvat ja avautuvat automaattisesti tultaessa työalueelle tai sieltä pois, kuljettajan tehtävänä voi parhaimmillaan olla vain lohkon ympäri ajo ensimmäinellä työkierroksella sekä valvonta, traktori automaattiohjauksineen ja ruiskun hallintajärjestelmä hoitaa loput.
 
FarmBot-Genesis-XL.jpg


Across the Northern Hemisphere it is now summer and the growing season is in full swing. Vigorous plants that will soon bear tasty fruit are springing forth from the soil, but unfortunately so are a lush carpet of weeds that require the constant attention of the gardener. “If only there were a machine that could take that on!” she cries, and as it happens she’s in luck.

The FarmBot is an open-source robotic vegetable grower able to take care of all aspects of sowing and tending a vegetable plot. We first saw them five years as a semifinalist in the first Hackaday Prize. This is a CNC machine for the raised beds of your backyard garden. Give it power, water, and a WiFi connection, and FarmBot goes into service planting, watering, weeding, and monitoring the soil. Now they’ve shipped over a thousand of their Genesis model and today have announced of a pair of new models that promise to make their technology more accessible than it ever has been.

In a nod to Tesla, FarmBot is calling this their “Model 3 moment” — the new offering is smaller and leaner to appeal to a wider customer base than their well-heeled, CNC machine loving, early adopters. The new FarmBot Express and Express XL models are now shipped 95% pre-assembled to lower the bar on getting up and running. They cover two sizes of planting bed: 1.2m x 3m or 2.4m x 6m, with an MSRP of $2295/2795 although there is currently an $800 launch discount available.
https://hackaday.com/2019/07/01/farmbot-unveils-new-cnc-gardening-robot-models/

Hieman liian hintava mielestäni.
 

Maatiloilla on valtavat määrät muovijätettä – yli 100 000 kilon kasa syntyi reilun 20 tilan muoveista

Maatalousmuovia kerättiin reilulta 20 tilalta. Etukäteen jätemuovin määrä ennakoitiin reilusti alakanttiin

Riikinvoiman ekovoimalaitoksen viereisellä hiekkakentällä on kasassa valtava läjä muovia.

Muun muassa valkoista paalitusmuovia ja mustaa mansikkamuovia kerättiin 23:lta marja- ja karjatilalta Leppävirralla viime keväänä.
Lopputulos yllätti kaikki mukana olleet.

Etukäteen arvioitiin, että muovia kertyy noin 60–70 000 kiloa.
Todellisuudessa Riikinnevalle kuskattiin erilaista maatalousmuovia noin 120 000 kiloa.

Kolarinpellon marjatilaa miehensä kanssa pyörittävä Noora Räsänen koordinoi keräystä.
Räsästen tilalta muovia haettiin pois noin 7 000 kiloa.
Sitä ennen jätemuovi oli kerätty kasaan paikkaan, johon pystyi ajamaan kuorma-autolla.
Ja kuten niin monella muullakin maatilalla, muovia oli kertynyt myös pellon laidalle.

Ilman muovia mansikan kasvattaminen on hankalaa ja kallista.

– Muovi on tärkeä materiaali marjanviljelyssä, Räsänen sanoo.


Polttaminen energiaksi ei paras vaihtoehto

Kevään keräyksessä yksi muovikuorma maksoi tilalle 50 euroa.
Keräyksen järjesti Keski-Savon jätehuolto, jonka jätekeskus sijaitsee
Riikinvoiman ekovoimalaitoksen vieressä. Siellä muovin olisi voinut myös polttaa.

– Maatalousmuovi ei ole kuitenkaan helppo poltettava, kertoo Keski-Savon jätehuollon projekti-insinööri Janne Kuronen.

Muovi joudutaan ensin käsittelemään ja sen jälkeen se revitään pienemmiksi paloiksi.
Sen lisäksi siitä pitäisi maksaa ekovoimalaitokselle niin sanottu porttihinta.

– Polttaminen ei ole todellakaan paras ratkaisu tämän jätteen suhteen, Kuronen sanoo.

Muoville onkin tiedossa muuta käyttöä. Keski-Savon jätehuolto tekee yhteistyötä espoolaisen Gemifin Oy:n ja Merikarvialla Satakunnassa toimintansa aloittaneen Clean Plastic Finland Oy:n kanssa. Muovi päätyy uusiokäyttöön, mutta sitä ennen muovit vielä lajitellaan Leppävirralla.

Maatalousmuovien keräämistä tiloilta jatketaan mahdollisesti jo syksyllä.

– Keräys laajenee, kun logistinen ketju toimii, Kuronen lupaa.

Clean Plastic Finlandin toive on, että muovi lajiteltaisiin jo tiloilla.
Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliiton MTK:n Pohjois-Savon toiminnanjohtaja Jari Kauhanen uskoo, että lajittelu toteutuu.

– Onnistuu, kun tiloille saadaan selkeät ohjeet lajittelusta ja muovit haetaan pois säännöllisesti, eikä isoja kasoja pääse syntymään, Kauhanen sanoo.

MTK on omalta osaltaan yrittänyt ratkaista muovien loppusijoitusta jo vuosikymmenien ajan.
Erilaisia hankkeita ja kehitysprojekteja on ollut niin paikallisia kuin valtakunnallisiakin.
Taloudellisesti kestävää ja toimivaa ratkaisua ei ole vielä tähän mennessä löytynyt.

31094
 
Heittäkääs joku hinta-arvio että kuinka tyyristä lystiä olis niitto ja pöyhintä/ha?

Niitto 30-40 euroa ha, riippuen vähän niittokoneesta, pöyhintä ja karhotus tuntitöinä, joku voi lähteä noin 25- 30 euroa /h + alv 24 %.

Jos olisi helakka heinäpouta, niitto ja seuraavaksi karhotus. Paalaus tuohon päälle vielä, kulunkia muodostuu omistakin heinistä.
 
Onhan niitä jo nyt, esim. lypsyrobotti, ruokinta on usein sikaloissa hyvin pitkälle automatisoitu, kuten myös isoilla nautatiloilla. Automatiikka seuraa lehmän syöntiä ja aktiivisuutta, aktiivisuuden seurannalla saadaan kiimat helposti kiinni.


Ilmakuviin perustuvaa täsmälannoitusta, monenlaista automaattista sovellusta eri töihin löytyy jo nyt.

Salaojien oikeat korot laserohjausta apuna käyttävä aurakone laittelee millin tarkasti.

Kasvinsuojelu ja lannoitus gps-ohjatusti, hallintajärjestelmä osaa säätää annettavaa määrää hehtaarilla ajonopeudesta riippumatta. Kasvinsuojeluruiskujen lohkot sulkeutuvat ja avautuvat automaattisesti tultaessa työalueelle tai sieltä pois, kuljettajan tehtävänä voi parhaimmillaan olla vain lohkon ympäri ajo ensimmäinellä työkierroksella sekä valvonta, traktori automaattiohjauksineen ja ruiskun hallintajärjestelmä hoitaa loput.
Siitä oli pitkä aika kun viimeksi olin navetas ja hiljan piti käydä. Yllätys oli että paskahommatkin on siirretty roboteille:)

Tässä yksi esimerkki.

31110

Robotti lannanpoistaja.
 

Niitto 30-40 euroa ha, riippuen vähän niittokoneesta, pöyhintä ja karhotus tuntitöinä, joku voi lähteä noin 25- 30 euroa /h + alv 24 %.

Jos olisi helakka heinäpouta, niitto ja seuraavaksi karhotus. Paalaus tuohon päälle vielä, kulunkia muodostuu omistakin heinistä.

No ei tuo nyt ihan älyttömiä oo. Halusin vaan vähän suuntaa ku tuttu oli saanu hehtaarin kynnöstä 800€:n laskun.

Vaan saattaa jäädä kokonaan tekemättä kun ei tekijää löydy. Yhellä on vehkeet vaan ei tuu tekemään (eikä siis millään talkoilla tietenkään mutta Kun ei oo rahasta puutetta niin ei oo pakko jos ei huvita). Jos sais jonku edes niittämään ja pöyhimään niin sekin riittäis. Sais talveks vähän köyhempää heinää jatkeeks ainaki noille alkuperäisille. Toi hevosheinä on aika arvokasta ja liian tömäkkää syöttää vaan mahan täytteeksi.
 
Voihan paskarobotti. Mulla sattuki samaan kuvaelmaan paskaan ja ruokintaan liittyvät innovaatiot. Kottarit uupuu kuvasta. :oops: Oonkohan mä jotenki jälkeenjäänyt..
B01D085D-7B15-4E56-9B99-2B90112C5D2B.jpeg
 
No ei tuo nyt ihan älyttömiä oo. Halusin vaan vähän suuntaa ku tuttu oli saanu hehtaarin kynnöstä 800€:n laskun.

Vaan saattaa jäädä kokonaan tekemättä kun ei tekijää löydy. Yhellä on vehkeet vaan ei tuu tekemään (eikä siis millään talkoilla tietenkään mutta Kun ei oo rahasta puutetta niin ei oo pakko jos ei huvita). Jos sais jonku edes niittämään ja pöyhimään niin sekin riittäis. Sais talveks vähän köyhempää heinää jatkeeks ainaki noille alkuperäisille. Toi hevosheinä on aika arvokasta ja liian tömäkkää syöttää vaan mahan täytteeksi.
Kynnön tuntihinta on 4 siipisellä sarka-auralla noin 50 euroa h. Hehtaarin kyntää nelisiipisellä kahdessa tunnissa. Käypä laskutus olisi ollut noin 100 euroa + alv.

Olipa urakoitsijalla kate kerrankin kohdillaan.:) Hehtaarin kynnöstä 800 euroa on ryöstö.
 
Back
Top