Suuri maatalouskeskustelu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja H.A
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Onko sylinteriputkien vaihto menossa? Siihen hommaan on tainnut moni nuhvin ja leukun omistaja päästä tutustumaan.
Kansipahvi ongelmat oli tuttuja. Sylinteriputket saattoi jopa valahtaa alas välikannakkeen murruttua. Lohko meni tällöin vaihtoon. Tuo kolmosnuhvi on vetoteholtaan hyvin lähellä luokkaa isompaa Super Majoria, joten onnistunut traktori se oli ja on.
 
Meilläkin oli joskus kolmosnuhvi :D
Sinällään oli kuulemma hyvä traktori joa vain olisi kestänyt. Isä vaihtoi merkin aikoinaan Fordiin ja ei kuulemma katunut koskaan. Saihan tuota naapurin isännän Leukkua ajella rehunteossa ja auttaa niissä lukemattomissa remonteissa. Nyt sitten aikuisiällä saanut jeesata vaimon veljeä, sieltä löytyy viimeisiä sinisiä ja ihan viimosia kermanvärisiä yksilöt. Vasta tuossa keväällä korjailtiin vaihteensiirtäjä, sitä ennen nostolaitetta. Toissa kesänä oli muistaakseni sähköt ja kansi sinisestä. Ja molemmat on ns hyvin pidettyjä. Iso ero kotitilan 5-tonniseen, muuta remonttia ei ole tehty 45 vuoden aikana kuin vaihdettu ulosoton kytkinpakka ja puolimoottori siinä vaiheessa kun se oli ihan oikeasti ajettu loppuun. Jos tollasia koneita tehtäisiin vielä, niin loppuis kauppiailta työt ;)
 
Meilläkin oli joskus kolmosnuhvi :D
Sinällään oli kuulemma hyvä traktori joa vain olisi kestänyt. Isä vaihtoi merkin aikoinaan Fordiin ja ei kuulemma katunut koskaan. Saihan tuota naapurin isännän Leukkua ajella rehunteossa ja auttaa niissä lukemattomissa remonteissa. Nyt sitten aikuisiällä saanut jeesata vaimon veljeä, sieltä löytyy viimeisiä sinisiä ja ihan viimosia kermanvärisiä yksilöt. Vasta tuossa keväällä korjailtiin vaihteensiirtäjä, sitä ennen nostolaitetta. Toissa kesänä oli muistaakseni sähköt ja kansi sinisestä. Ja molemmat on ns hyvin pidettyjä. Iso ero kotitilan 5-tonniseen, muuta remonttia ei ole tehty 45 vuoden aikana kuin vaihdettu ulosoton kytkinpakka ja puolimoottori siinä vaiheessa kun se oli ihan oikeasti ajettu loppuun. Jos tollasia koneita tehtäisiin vielä, niin loppuis kauppiailta työt ;)
BMC:n tuotteet itselle vieraita oikeastaan täysin, sellainen kuva muodostunut itselle että Nuffieldina olivat ok koneita mutta nimenvaihdoksessa Leylandiin laatu sitten huononi lähes katastrofaalisesti? Tonnisarja Fordit taas ovat lähes ikuisen koneen maineessa. Tuo BMC/ Leyland sikäli ihmetyttää että oli ilmeisesti niin huono kun kuitenkin oli iso moottori- ja ajoneuvovalmistaja aikoinaan, niitä moottoreitahan oli vaikka missä käytössä, mm Sisuissa ja Vanaja kuorma-autoissa.
 
Meilläkin oli joskus kolmosnuhvi :D
Sinällään oli kuulemma hyvä traktori joa vain olisi kestänyt. Isä vaihtoi merkin aikoinaan Fordiin ja ei kuulemma katunut koskaan. Saihan tuota naapurin isännän Leukkua ajella rehunteossa ja auttaa niissä lukemattomissa remonteissa. Nyt sitten aikuisiällä saanut jeesata vaimon veljeä, sieltä löytyy viimeisiä sinisiä ja ihan viimosia kermanvärisiä yksilöt. Vasta tuossa keväällä korjailtiin vaihteensiirtäjä, sitä ennen nostolaitetta. Toissa kesänä oli muistaakseni sähköt ja kansi sinisestä. Ja molemmat on ns hyvin pidettyjä. Iso ero kotitilan 5-tonniseen, muuta remonttia ei ole tehty 45 vuoden aikana kuin vaihdettu ulosoton kytkinpakka ja puolimoottori siinä vaiheessa kun se oli ihan oikeasti ajettu loppuun. Jos tollasia koneita tehtäisiin vielä, niin loppuis kauppiailta työt ;)
Kyllä viistonninen on käytännössä hyvin pidettynä ikuinen.

Leukut on sähkövikaisia, vaihteisto on luja ja syncro-mallissa kevytkäyttöinen. Vaihteensiirtäjä voi joskus hypätä, mutta sen saa laitettua vaihteiston kansi irrottamalla takaisin paikoilleen. En nyt moottorin kestoakaan moittisi, sininen syncro löytyy 80-luvulta ja moottoria ei ole koskaan avattu. Ajokunnossa.

Edit: 6000 tunnin kohdalla siitä kärähti johtosarja ja kaiketi myös tuntimittarin vaijeri. Johtosarja uusittiin ja jonkun ajan päästä lähes kaikki sähköt hävisivät, eivätkä takaisin ole tulleet. Sen jälkeen sillä on ajettu ainakin 2 tai 3 kertaa tuo tuntilukema. Moottoria avaamatta.
 
Viimeksi muokattu:
BMC:n tuotteet itselle vieraita oikeastaan täysin, sellainen kuva muodostunut itselle että Nuffieldina olivat ok koneita mutta nimenvaihdoksessa Leylandiin laatu sitten huononi lähes katastrofaalisesti? Tonnisarja Fordit taas ovat lähes ikuisen koneen maineessa. Tuo BMC/ Leyland sikäli ihmetyttää että oli ilmeisesti niin huono kun kuitenkin oli iso moottori- ja ajoneuvovalmistaja aikoinaan, niitä moottoreitahan oli vaikka missä käytössä, mm Sisuissa ja Vanaja kuorma-autoissa.
Leyland valmisti enemmän moottoreita tai aluskoneita kuin itse traktoreita. Taisi aikoinaan tehdä JCB:lle kaikki alustat.
 
BMC:n tuotteet itselle vieraita oikeastaan täysin, sellainen kuva muodostunut itselle että Nuffieldina olivat ok koneita mutta nimenvaihdoksessa Leylandiin laatu sitten huononi lähes katastrofaalisesti? Tonnisarja Fordit taas ovat lähes ikuisen koneen maineessa. Tuo BMC/ Leyland sikäli ihmetyttää että oli ilmeisesti niin huono kun kuitenkin oli iso moottori- ja ajoneuvovalmistaja aikoinaan, niitä moottoreitahan oli vaikka missä käytössä, mm Sisuissa ja Vanaja kuorma-autoissa.
Sinällään lujaan Nuhvin patarautaan lisättiin rihveliä. Nestejarruja, nestekytkintä ja lisää sähköjä. Näiden kanssa oli ongelmia. Sähköt hävisivät, johtosarjat kärähtelivät, jarrusylinterit vuosivat ja tämä söi koneen mainetta.

Edit: Leukku-kuskit joutui jo varhain opettelemaan ennakoivan ajotyylin. Olivat siis aikaansa edellä. Jarruttomalla traktorilla oli pakko.
 
Viimeksi muokattu:
Sinällään lujaan Nuhvin patarautaan lisättiin rihveliä. Nestejarruja, nestekytkintä ja lisää sähköjä. Näiden kanssa oli ongelmia. Sähköt hävisivät, johtosarjat kärähtelivät, jarrusylinterit vuosivat ja tämä söi koneen mainetta.
Joo, se hyvä maine on vaikea saavuttaa kun taas huono maine voi tulla hyvinkin pienestä. Kuten vaikka Valmetilla aikoinaan hyvistä ja halvoista venäläisistä laakereista vaihteistossa tuli aika iso haitta maineelle pitkäksi aikaa.
 
Joo, se hyvä maine on vaikea saavuttaa kun taas huono maine voi tulla hyvinkin pienestä. Kuten vaikka Valmetilla aikoinaan hyvistä ja halvoista venäläisistä laakereista vaihteistossa tuli aika iso haitta maineelle pitkäksi aikaa.
Tiedätkö, mihin malliin ja milloin Valmet pisti laatikoihin noita ryssänlaakereita?

Valmet teki takavuosina muutamia erinomaisia ja kestäviä traktorimalleja. Itse pidän olematta Valmet-spesialisti sellaisina 6000- ja 8000-sarjaa. Varmaa tekniikkaa, liiallisia vikaantuvia sähköisiä hilavitkuttimia ei noissa vielä ollut. Uudemmilla koneilla, niin Valtroilla kuin muillakin, ajaminen on lähes jatkuvaa vikakoodilistojen selailua ja huoltomiehelle soittelua.
 
Tiedätkö, mihin malliin ja milloin Valmet pisti laatikoihin noita ryssänlaakereita?

Valmet teki takavuosina muutamia erinomaisia ja kestäviä traktorimalleja. Itse pidän olematta Valmet-spesialisti sellaisina 6000- ja 8000-sarjaa. Varmaa tekniikkaa, liiallisia vikaantuvia sähköisiä hilavitkuttimia ei noissa vielä ollut. Uudemmilla koneilla, niin Valtroilla kuin muillakin, ajaminen on lähes jatkuvaa vikakoodilistojen selailua ja huoltomiehelle soittelua.
Pitää kuukeloida tarkempia tietoja mutta ulkomuistista sanon että 02/03-sarjaisia olivat silloin kun niitä tehtiin, eli 70-80-luvuilla. Että huoli pois kun 6-tai 8-tonnisilla ajelet.
 
Tiedätkö, mihin malliin ja milloin Valmet pisti laatikoihin noita ryssänlaakereita?

Valmet teki takavuosina muutamia erinomaisia ja kestäviä traktorimalleja. Itse pidän olematta Valmet-spesialisti sellaisina 6000- ja 8000-sarjaa. Varmaa tekniikkaa, liiallisia vikaantuvia sähköisiä hilavitkuttimia ei noissa vielä ollut. Uudemmilla koneilla, niin Valtroilla kuin muillakin, ajaminen on lähes jatkuvaa vikakoodilistojen selailua ja huoltomiehelle soittelua.
http://www.masinistit.com/keskustelupalsta/viewtopic.php?t=17181 Tämän parempaa tietoa en tähän hätään löytänyt, mutta ilmeisesti vanhemmissakin ja 02-sarjalaissa ainakin olisi ussr-alkuisia laakereita käytetty.
 
Nyt sakkaa jo niin että alkaa mullakin hihna vinkumaan.. kaadettuna ja maksettuna 9ha heinää, paalaaja ei nyt sitten meinaakaan niitä paalata. Ihan vaan ku ei jaksa. Toinen kellä olis pikkupaalain on lapissa.

Voihan vitunvitunvittu ku mikään sovittu ei vaan ikinä toteudu.

On ihan saatanallinen rupeama tota heinämäärää käsipelillä työstää yhtään vitun mihinkään.

Sanoinko jo että vituttaa niin ettei veri taho kiertää
 
Nyt sakkaa jo niin että alkaa mullakin hihna vinkumaan.. kaadettuna ja maksettuna 9ha heinää, paalaaja ei nyt sitten meinaakaan niitä paalata. Ihan vaan ku ei jaksa. Toinen kellä olis pikkupaalain on lapissa.

Voihan vitunvitunvittu ku mikään sovittu ei vaan ikinä toteudu.

On ihan saatanallinen rupeama tota heinämäärää käsipelillä työstää yhtään vitun mihinkään.

Sanoinko jo että vituttaa niin ettei veri taho kiertää
Kuka sitä nyt näin helteellä.. mullakin olis käyttökuntoinen Welger kanttipaalain. Matkaa on kyllä sen verran, etten taida minäkään. Lysti olis kyllä Welgerillä ''retropaalata'':) Sillä on taipumus pakata kosteat tiukempaan, joten 10 kg paalin säädöllä kosteammasta kohdasta jutkahti vähintään 15 kiloinen paali. Ohimosuonet pullisteli, kun niitä nakeltiin korkeilla rehulaidoilla olleeseen paalikärryyn.

Kyselet vähän, löytyy se urakoija jostain.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Top