Suuri maatalouskeskustelu

Pitää joka talossa vähintään yksi paalain olla. Saattaa avautua yllättäviä urakointi mahdollisuuksia, etenkin jos teet hieman markkinointi ponnisteluja:)
Jostain syystä mullakin tulee tasasin väliajoin yhdestä fb-ryhmästä tarjolle niitä paalaimia ostettavaksi. Tosin myös kaikkea muuta maatalousirtainta. Vaikka ei ole etes sitä raktoria.. No, pysyypä ainakin hintatietoisena.
 
Jostain syystä mullakin tulee tasasin väliajoin yhdestä fb-ryhmästä tarjolle niitä paalaimia ostettavaksi. Tosin myös kaikkea muuta maatalousirtainta. Vaikka ei ole etes sitä raktoria.. No, pysyypä ainakin hintatietoisena.

Mikä ryhmä? Mua ei varsinaisesti haittais jos mun feedi pursuaisi paalaimia
 
Tuossa lähellä laiduntaa lammaskatras. Kävelen siitä ohi melkein päivittäin. Ja tänään, kun Iltalehden lupaama käristyskupu on voimissaan, pysähdyin ihmettelemään noita villaelukoita. Siinä ne vaan elämäänsä tyytyväisinä kalttasivat laiduntaan, ei näyttänyt helle haittaavan. Ihme elukka. Villaa yllä helvetisti ja pystyy elämään aavikoilla, mehevillä ruokamailla, mielikuvitushelteessä ja raikuvassa pakkasessa. Syödä jälttää näköjään kaiken, missä on vähän vihreää tai edes ruskeaa.

Ohi kävellessä mieleeni tulee välillä oivallinen -Lampaansyöjät-....josko vanhoilla päivillään sallisi itselleen joskus tuollaisen irtioton arjesta..... :)
 
Tuossa lähellä laiduntaa lammaskatras. Kävelen siitä ohi melkein päivittäin. Ja tänään, kun Iltalehden lupaama käristyskupu on voimissaan, pysähdyin ihmettelemään noita villaelukoita. Siinä ne vaan elämäänsä tyytyväisinä kalttasivat laiduntaan, ei näyttänyt helle haittaavan. Ihme elukka. Villaa yllä helvetisti ja pystyy elämään aavikoilla, mehevillä ruokamailla, mielikuvitushelteessä ja raikuvassa pakkasessa. Syödä jälttää näköjään kaiken, missä on vähän vihreää tai edes ruskeaa.

Ohi kävellessä mieleeni tulee välillä oivallinen -Lampaansyöjät-....josko vanhoilla päivillään sallisi itselleen joskus tuollaisen irtioton arjesta..... :)
Lampaalihan syöjät ovat sitten oma rotunsa, monesti yrittänyt, mutta vähän pitkin hampain uppoaa :cry:. Joku siinä on lampaan rasvan maussa mikä ei uppoa.
Minä suuntaisin Lampaansyöjät-hengessä naapurin sikalaan mieluummin ja sitten Alkoon, tai päinvastoin.
 
Lampaalihan syöjät ovat sitten oma rotunsa, monesti yrittänyt, mutta vähän pitkin hampain uppoaa :cry:. Joku siinä on lampaan rasvan maussa mikä ei uppoa.
Minä suuntaisin Lampaansyöjät-hengessä naapurin sikalaan mieluummin ja sitten Alkoon, tai päinvastoin.
Olisko vain ollut viinan vähyyttä?:) Toenperrään, jos valita saa, kyllä possu uppoaa allekirjoittaneellekin paremmin.
 
Olisko vain ollut viinan vähyyttä?:) Toenperrään, jos valita saa, kyllä possu uppoaa allekirjoittaneellekin paremmin.
Toenperrään :LOL: sitä termiä käytti aina naapurin sotaveteraanit. Siinä se on sanonta hippeimmillään, ettei jopa luipakassa muodossa.
Hmm, viinan kanssa en ole koskaan lammasta syönyt, joten lienet oikeilla jäljillä :). Mutta ei se oikean ikäinen karitsakaan uppoa, lampaasta puhumattakaan.
 
Suomalainen lammas jota kasvatetaan villan takia taitaa olla kova pala syödä etenkin kun se vanhana teurastetaan. Veikkaan että maistuu villasukalle.
Toista on ne ulkomaalaiset, nuorena teurastetut, lihalampaat. Itse olen syönyt Uus-Seelantilaista karitsan lihaa ja siinä vain heikko riistamaku.
 
Toista on ne ulkomaalaiset, nuorena teurastetut, lihalampaat. Itse olen syönyt Uus-Seelantilaista karitsan lihaa ja siinä vain heikko riistamaku.
MInulle on kerrottu, että ulkomailta saa tuoda Suomeen niin vanhaa ”karitsanlihaa”, että se ikänsä puolesta luokiteltaisiin täällä aikuiseksi lampaaksi, eikä karitsaksi. Siihen en pysty kommentoimaan, että rotujen mauissa sitten eroja.
Loppukaneetiksi on tullut siihen mielipiteeseen, että briteillä on syynsä, kun ne hukuttavat lammasruokansa vahvaan minttukastikkeeseen...
 
Niin, kaupasta olen sitä ostanut joten en tiedä muuta kuin mitä etiketissä luki.
Siinä pitäisi lukea jossain kohtaa englanniksi, että minkä ikäinen aihio oli kyseessä teurastushetkellä ja milloin tämä on tapahtunut. Kotimainen on nuorempaa ja tuoreempaa, näin olen antanut itselleni kertoa, tiedä sitten. Ehkä tuota Lemin särää joskus pitäisi maistaa. Vaimo kävi siellä äskettäin, annnoksen hinta oli päälle 30 euron, niin näillä spekseillä en ihan heti suuntaa auton keulaa Lemille.
 
Suomalainen lammas jota kasvatetaan villan takia taitaa olla kova pala syödä etenkin kun se vanhana teurastetaan. Veikkaan että maistuu villasukalle.
Toista on ne ulkomaalaiset, nuorena teurastetut, lihalampaat. Itse olen syönyt Uus-Seelantilaista karitsan lihaa ja siinä vain heikko riistamaku.
Voi vaikuttaa makuun sekin, että mitä se syö laitumella. Lampaalle kun kelpaa jokseenkin kaikki vihreä, varmaan jonkun JD traktori menisi myös, jos jäisi laitumelle.

Noista riistanmaku ym. jutuista sen verran, että wanha kansantarina kertoo, että maaliskuussa poksautettu hirvikään ei ole maultaan tuolloin hippeimmillään. (Meillä sanotaan hipleimmillään, pieniä murre eroja.) Talven ruokavalio mäntyä, lehtipuuta jne. niin riistamakua on vaikka muille jakaa.
 
Tuossa lähellä laiduntaa lammaskatras. Kävelen siitä ohi melkein päivittäin. Ja tänään, kun Iltalehden lupaama käristyskupu on voimissaan, pysähdyin ihmettelemään noita villaelukoita. Siinä ne vaan elämäänsä tyytyväisinä kalttasivat laiduntaan, ei näyttänyt helle haittaavan. Ihme elukka. Villaa yllä helvetisti ja pystyy elämään aavikoilla, mehevillä ruokamailla, mielikuvitushelteessä ja raikuvassa pakkasessa. Syödä jälttää näköjään kaiken, missä on vähän vihreää tai edes ruskeaa.

Ohi kävellessä mieleeni tulee välillä oivallinen -Lampaansyöjät-....josko vanhoilla päivillään sallisi itselleen joskus tuollaisen irtioton arjesta..... :)
Kylän pinnassa? Ei ole vielä oivalliset harmaaturkkiset ystävämme keksineet tätä ''lampaansyöjät'' skenaariota. Voi olla niinkin, kun pennut kasvaa ja vankistuu siihen mittaan, että laittavat vasta syksymmällä treenit käyntiin. Sitten saat sen lammas lauman unohtaa.

Jossain nyt ihan äskettäin, ne pisti yli 30 lammasta kylmäksi, tuhosivat kerralla elinkeinon yrittäjältä. No mitäpä hukille, ei mitään. Rauhoitettu mikä rauhoitettu.

Tiedon löydän vähän kaivelemalla, jos jotakuta kiinnostaa.

Edit: määrä oli 28.
 
Viimeksi muokattu:
@Baltriber , kun pääsette heinän kokoamiseen, laitahan kuvia. Me täällä olemme hengessä mukana.

Olkaa ennemmin elvytysvalmiudessa.. laitan kuvia. Niitä täytyy jokatapauksessa räpsiä vakuutusyhtiötä varten, saa mies laitettua korvaushakemuksen liitteisiin selvitykseksi jotta mikä sen akan vihdoin tappoi.

Pöyhin siellä näkyi pyörivän. Kävin antamassa vähän asiantuntijalausuntoa pellonlaidassa (eli vetelehdin puhumassa paskaa) kunnes kuski hyvin kohteliaasti kysyi että eikö mulle löytyis jotain hommaa kotosalla.
 
Kylän pinnassa? Ei ole vielä oivallikset harmaaturkkiset ystävämme keksineet tätä ''lampaansyöjät'' skenaariota

Itseasiassa asutuksen välissä suorastaan. Tosin samalla alueella on nähty myös susia, että eipä sillä. Mutta kukapa ei kohta ole jo päässyt näkemään. Osa -susista- on niin kesyjä, että huhhuh. En pidä minään ihmeenä, jos elokuun pimeinä öinä käypi lammaskatraassa kutakka. Hotaisihan ne männä talvena tuosta samalta alueelta puolet kauriistakin, ei jäänyt kuin sorkkia ja sarvia tähteeksi. 9 elikon ruokintalauma kutistui viiteen yhtenä yönä. Ruokintaa harrastava kauriinomistaja tosin syyttää koiria. Koirathan ne vetelevät kauriit naamaan turkkeineen päivineen. Mutta tää on tätä.
 
Lammas ja kulinaria. Kalevalassa on aikanaan syöty paljon lammasta palvattuna ja veikkaan, että se on se muoto, jolla lammas pitää valmistella syöntikuntoon. Siihen saadaan sivallus savunmakua, tummaa pintaa, mureutta ja rasva ei pala valmistusprosessissa. Luulen, että lampaanrasva ei saisi lämmetä juurikaan yli 75 asteen, jotta siihen ei tule sitä syvää rasvan suutuntumaa. Oletan, että palvattuna, sinapilla ryyditettynä, suolakurkkua jne. ohessa on varsin oivallista ruokaa.

Liharotuiset tuottavat erilaista lihaa vs. villasukuiset. Ruho isompi ja lihakkaampi, lihan kokoomus toisenlainen.

Mutta mitäpä arvailemaan, kun saitilla vaikuttaa jäsen @EK joka kirjoitusten mukaan tietää aiheesta tarpeeksi. :)
 
Back
Top