Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Näinpä, tuossa proagrian linkissäkin vastaava todettu:
Viljantuotannon ennakkotulokset 2016 - tappiollinen tulos jatkuu viljatiloilla | ProAgria Koko Suomi
Nykyinen viljan hintataso ei riitä kattamaan viljelystä aiheutuvia kustannuksia, vaan viljan viljelyn tulos menee vuonna 2016 reilusti tappion puolelle jo neljättä vuotta peräkkäin. Tilanne on kestämätön erityisesti alueilla, joissa viljan satotaso on korkeintaan valtakunnan keskitasoa, ja...www.proagria.fi
Viljantuotannon ennakkotulokset 2016 - tappiollinen tulos jatkuu viljatiloilla | ProAgria Koko Suomi
Nykyinen viljan hintataso ei riitä kattamaan viljelystä aiheutuvia kustannuksia, vaan viljan viljelyn tulos menee vuonna 2016 reilusti tappion puolelle jo neljättä vuotta peräkkäin. Tilanne on kestämätön erityisesti alueilla, joissa viljan satotaso on korkeintaan valtakunnan keskitasoa, ja...www.proagria.fi
Tuossa linkissä oli kulutustasona 100 000 t/a (https://www.vyr.fi/rukiin-viljelyopas/tuotanto-ja-markkinat/tuotanto-suomessa/), joka on kotimaisella tuontannolla ylittynyt vain harvoin (ylläolevassa kuvassa vain vuonna 2000).Paljonkos tuo kattaa Suomen vuosittaisesta kulutuksesta?
Näihin tunnelmiin taasKatso liite: 32672
Vihoviimeinen puimaton kauralaisti satokaudella -19. Meni koneen läpi klo 15.
Suattaapi olla, että tänään saunan päälle otan pari keskiketterätä
Teknisiä hankaluuksia oli, mutta niitä on aina. Satotaso jees, samoin sadon laatu.
Puimatta on tällä alueella vielä paljon, kevään sateet viivastytti monella tilalla kylvöjä. Itse lähden pellolle heti kun pelto kosteusoloiltaan sallii ja se on osoittautunut monena vuotena (lähes aina) toimivimmaksi viljelystrategiaksi.
Ampui sen ns. sokaksi Miehellesi terveisiä, oikea ratkaisu, itse olisin tehnyt saman. Korjataan seiniä sitten vaikka viikko, mutta henki pois minkiltä.Meillä kävi keväällä minkki. Kukko jäi henkiin, muut tuli tapetuksi. Sattu mies paikalle ja teki pikamatkan piiriennätyksen haulikon haussa. Ei paljoo minkistä jääny ku toi raivopäissään loikotti jotkut superhypermammuttimagnumit minkkiin. Ei se kyllä moneen päivään sen jälestä mitään kuullukkaan ku ei sattunu kuulosuojaimia mukaan. Tulipahan uusittua kanalan seinä
SAATANA! Onneksi tämä on maksumuurin takana, olen yli 20 minkkiä tappanut itse ja nyt näitä vitun idiootteja juhlitaan niinkuin sankareita vuosipäivänä. Voi idioottien ääliöt ette muka tienneet kun avasitten ne minkkiluukut mitä vahinkoa teitte koko eteläiselle Suomelle. #IDIOTS
Kettutytön paluu
Kolme nuorta naista teki 24 vuotta sitten näyttävän iskun ja yritti lopettaa turkistarhauksen Suomessa. Nyt yksi heistä palasi yön pimeydessä turkistarhalle.dynamic.hs.fi
Rukiin talvehtimisen onnistuminen vaikuttaa suuresti sen satotasoon. Siitä nuo vuotuiset isot vaihtelut.
Rukiin viljelystä ei ole paljon kokemusta. Yli 10 vuotta sitten oli ruista viljelyssä viimeksi.Ja onkohan se ruis vähän nirsompi kasvattamaan satoa vuodesta toiseen samalla lohkolla kuin muut lajit? Panehan levänneelle pellolle ruis taiteen sääntöjen mukaan ja jos talvehtiminen onnistuu vielä....tulee jyvää. Mutta eipä tule seuraavana vuonna samalla tavalla. En ole tästä ihan varma, ehkä oikein ammattimaisesti hoidettu viljantuotanto jaksaa puskea ruistakin vuodesta toiseen samalla volyymilla per lohko, mutta ennen wanhaan vanhemmilla metodeilla meni usein näin.
pellon vuokratkaan ei täällä pyöri etelän älyttömyyksissä ( ovat kai siellä tasoa 500 euroa/ha/v) vaan ovat meillä noin 100-150 euroa/ha.
pikkutilat täällä kuolee noilla hinnoilla.
Vuokranantajan näkökulmasta kaikki, mitä pellon vuokrauksesta on irti otettavissa, kannattaa pois ottaa kuleksimasta. Itse peltoa vuokralle antavana tekisin samoin.Tuolla summalla olen vuokrannut, keskiarvo on vähän päälle 600, kallein paikkakunnalta mitä tiedän on 660, hinnat sitten nousee mitä lähemmäs Helsinkiä mennään... no, ei kai sen hehtaarin tarvitse hirveästi tuottaa voittoa, kunhan vaan niitä hehtaareja on riittävästi.. pikkutilat täällä kuolee noilla hinnoilla.
Näin. Sama tilanne itsellä. Tosin luonnehtisin tilaani keskikokoiseksi. Ajetaan koneet loppuun. Viimeinen sammuttaa valot.Pienet näköjään sinnittelevät, kun ovat lopettaneet investoimiset tykkänään. Eli tilan nykyinen viimeinen isäntä ja emäntä pistävät aikanaan valot pois päältä.
Ilmastonmuutosta..Siirrytään kaksimielisyyksistä vakaviin maatalousaiheisiin. Tässä kun istuskelen lämmin ja huomattavan kookas muna kädessäni, vilahti mieleen tämä ikuisuuskysymys, eli onko koolla väliä?
Katso liite: 32721Katso liite: 32722
Mutta siis kovasti näiden munien äärellä on huuli pyöreenä koska pikainen vilkaisu maisemaan ja allakkaan näyttää vahvasti siltä että olis syksy. Hanhet muni tosi nihkeästi ja myöhään keväällä, myöskin tosi heikosti hedelmöittyneitä. Nyt ne tuuttaa munaa kloaakit oikosenaan.
Tamma ei oo näyttänyt kiimaa koko kesänä, nyt se kusee häntä pystyssä ja ahistelee ruunaparkaa. Lehmiltähän mä yritin kans niitä kiimoja ihmetellä. Hulina muutti pohjoseen, teki kunnon kiiman ja sai siemenet sisään. Hilkka teki kiiman ja pyyhkäsi naapurin karjaan tyrkylle ja nyt Rauha on sellasessa kiimassa että tilasin sille siemenet valmiiksi seuraavaan kiimaan. Toki mun tuurilla niitä siemeniä saa ootella niin kauan että saa ehkä jouluna siemennettyä.
Kummallinen vuosi.