Suuri maatalouskeskustelu

Mä vaan sitä että, joskus pistää miettimään paljon sille jussille jää. En minä nyt mitään kiskurihintoja vuokratuille pelloille pidä, vähän alle keskiarvon, mutta jos tonnista saa 150€, niin johan pelkkiin vuokriin menee hehtaarilta se reilu 3t viljaa...
 
Näinpä, tuossa proagrian linkissäkin vastaava todettu:
[/QUOTE]


Kovat heittelyt lajikkeittain. Rukiilla 2000-4000 vuodesta riippuen. Muilla lajikkeilla näyttäisi tasaisemmalta. Onko ruis herkempi kasvi?

Tuo tuottolaskelma ei oikein käy järkeen. Oletan että tuossa ei ole mukaan laskettuna tukiaisia. Muuten menee ihan hyväntekeväisyydeksi.
 


Kovat heittelyt lajikkeittain. Rukiilla 2000-4000 vuodesta riippuen. Muilla lajikkeilla näyttäisi tasaisemmalta. Onko ruis herkempi kasvi?

Tuo tuottolaskelma ei oikein käy järkeen. Oletan että tuossa ei ole mukaan laskettuna tukiaisia. Muuten menee ihan hyväntekeväisyydeksi.
[/QUOTE]
Viljelyala rukiilla on pienempi kuin muilla, joten se selittää osaltaan ja viljelyala myös vaihtelee vuosittain varsin paljon.
1568037178454.png
Tuottolaskelmaesimerkki:
1568037146583.png
 


Kovat heittelyt lajikkeittain. Rukiilla 2000-4000 vuodesta riippuen. Muilla lajikkeilla näyttäisi tasaisemmalta. Onko ruis herkempi kasvi?

Tuo tuottolaskelma ei oikein käy järkeen. Oletan että tuossa ei ole mukaan laskettuna tukiaisia. Muuten menee ihan hyväntekeväisyydeksi.
[/QUOTE]
Jos hyvin onnistuu, sato on hyvä, kuten nyt näyttäisi olevan asioiden laita, viljelyn kustannukset tulevat katetuksi sadon myynnillä. Eli ilman tukia viljelystä jää +-0. Tuki jää palkaksi.

Huonona vuotena tukia joudutaan syöttämään tuotteiden matkaan, eikä viljelijälle jää käteen mitään. Tässä tilanteessa ne perämetät on tulleet monelta viljelijältä syödyksi, sillä elääkin jollain rahalla pitää.

Vaihtoehtona kasvinviljelytilalla on viljelysesongin ulkopuolisella ajalla omat sekä vaimon palkkatyöt. Lähes kaikki kasvinviljelytilat näin tekeekin, kaikkein isoimpia tiloja ehkä lukuunottamatta. Kotieläintilalta on lähes mahdotonta irrottautua palkkatöihin, kellossa ei riitä tunnit.

Itse pitäisin kannattavuuden rajana näillä korkeuksilla 4-5 tn ha/satoa viljasta. Konekustannuksissa on mahdollista säästää ajamalla käytetyillä, pellon vuokratkaan ei täällä pyöri etelän älyttömyyksissä ( ovat kai siellä tasoa 500 euroa/ha/v) vaan ovat meillä noin 100-150 euroa/ha.

En koskaan näissä olosuhteissa (ehkä, jos viljatonnilta saisin 500 euroa)maksaisi 500 euroa/ha pellosta vuokraa, jo ennalta tiedän, että viljelyn kannattavuus tuolla vuokratasolla täysin kuralla. Näillä korkeuksilla (Pohjois-Savo)ne 8 tn/ha sadot on tiukassa. Hyvänä vuotena yksittäiseltä lohkolta voi lähteäkin, mutta keskisadoksi 8 tn, ei meillä onnistu. Lajikkeetkin on meillä aikaisempia (myöhäiset pitkän kasvuajan lajikkeet ovat satoisempia) olosuhteiden pakosta sekä takamatkalla ollaan lämpösummassa ja pellolle keväällä pääsyn ajankohdassakin.

Rukiin talvehtimisen onnistuminen vaikuttaa suuresti sen satotasoon. Siitä nuo vuotuiset isot vaihtelut.
 
Viimeksi muokattu:
20190909_150330.jpg
Vihoviimeinen puimaton kauralaisti satokaudella -19. :)Meni koneen läpi klo 15.

Suattaapi olla, että tänään saunan päälle otan pari keskiketterätä:)

Teknisiä hankaluuksia oli, mutta niitä on aina. Satotaso jees, samoin sadon laatu.

Puimatta on tällä alueella vielä paljon, kevään sateet viivastytti monella tilalla kylvöjä. Itse lähden pellolle heti kun pelto kosteusoloiltaan sallii ja se on osoittautunut monena vuotena (lähes aina) toimivimmaksi viljelystrategiaksi.
 
Katso liite: 32672
Vihoviimeinen puimaton kauralaisti satokaudella -19. :)Meni koneen läpi klo 15.

Suattaapi olla, että tänään saunan päälle otan pari keskiketterätä:)

Teknisiä hankaluuksia oli, mutta niitä on aina. Satotaso jees, samoin sadon laatu.

Puimatta on tällä alueella vielä paljon, kevään sateet viivastytti monella tilalla kylvöjä. Itse lähden pellolle heti kun pelto kosteusoloiltaan sallii ja se on osoittautunut monena vuotena (lähes aina) toimivimmaksi viljelystrategiaksi.
Näihin tunnelmiin taas ;)
 
Meillä kävi keväällä minkki. Kukko jäi henkiin, muut tuli tapetuksi. Sattu mies paikalle ja teki pikamatkan piiriennätyksen haulikon haussa. Ei paljoo minkistä jääny ku toi raivopäissään loikotti jotkut superhypermammuttimagnumit minkkiin. Ei se kyllä moneen päivään sen jälestä mitään kuullukkaan ku ei sattunu kuulosuojaimia mukaan. Tulipahan uusittua kanalan seinä
Ampui sen ns. sokaksi:) Miehellesi terveisiä, oikea ratkaisu, itse olisin tehnyt saman. Korjataan seiniä sitten vaikka viikko, mutta henki pois minkiltä.
 
Viimeksi muokattu:
SAATANA! Onneksi tämä on maksumuurin takana, olen yli 20 minkkiä tappanut itse ja nyt näitä vitun idiootteja juhlitaan niinkuin sankareita vuosipäivänä. Voi idioottien ääliöt ette muka tienneet kun avasitten ne minkkiluukut mitä vahinkoa teitte koko eteläiselle Suomelle. #IDIOTS


Uusi Suomalainen toimintaelokuva:

"Fremen vs. Norjalainen Hybridiminkki Helvetistä"

Kuvahaun tulos haulle flamethrower warrior
 
Rukiin talvehtimisen onnistuminen vaikuttaa suuresti sen satotasoon. Siitä nuo vuotuiset isot vaihtelut.

Ja onkohan se ruis vähän nirsompi kasvattamaan satoa vuodesta toiseen samalla lohkolla kuin muut lajit? Panehan levänneelle pellolle ruis taiteen sääntöjen mukaan ja jos talvehtiminen onnistuu vielä....tulee jyvää. Mutta eipä tule seuraavana vuonna samalla tavalla. En ole tästä ihan varma, ehkä oikein ammattimaisesti hoidettu viljantuotanto jaksaa puskea ruistakin vuodesta toiseen samalla volyymilla per lohko, mutta ennen wanhaan vanhemmilla metodeilla meni usein näin.
 
Ja onkohan se ruis vähän nirsompi kasvattamaan satoa vuodesta toiseen samalla lohkolla kuin muut lajit? Panehan levänneelle pellolle ruis taiteen sääntöjen mukaan ja jos talvehtiminen onnistuu vielä....tulee jyvää. Mutta eipä tule seuraavana vuonna samalla tavalla. En ole tästä ihan varma, ehkä oikein ammattimaisesti hoidettu viljantuotanto jaksaa puskea ruistakin vuodesta toiseen samalla volyymilla per lohko, mutta ennen wanhaan vanhemmilla metodeilla meni usein näin.
Rukiin viljelystä ei ole paljon kokemusta. Yli 10 vuotta sitten oli ruista viljelyssä viimeksi.

Ruista rukiin perään. En oikein usko, että enemmän ruista viljelevät näin tekevät. Pistävät keväällä aikaisen ohran, se pois ja ruis ehditään hyvin syksyllä sille pellolle kylvää.

Varmastikin olisi paras, jos lopetettuun nurmeen ruis päästäisiin syksyllä kylvämään. Tai päätettyyn viherkesantoon eli juuri siihen levänneeseen maahaan.
 
pellon vuokratkaan ei täällä pyöri etelän älyttömyyksissä ( ovat kai siellä tasoa 500 euroa/ha/v) vaan ovat meillä noin 100-150 euroa/ha.

Tuolla summalla olen vuokrannut, keskiarvo on vähän päälle 600, kallein paikkakunnalta mitä tiedän on 660, hinnat sitten nousee mitä lähemmäs Helsinkiä mennään... no, ei kai sen hehtaarin tarvitse hirveästi tuottaa voittoa, kunhan vaan niitä hehtaareja on riittävästi.. pikkutilat täällä kuolee noilla hinnoilla.
 
pikkutilat täällä kuolee noilla hinnoilla.

Pienet näköjään sinnittelevät, kun ovat lopettaneet investoimiset tykkänään. Eli tilan nykyinen viimeinen isäntä ja emäntä pistävät aikanaan valot pois päältä. Isoja kaatuu, kun pankilta loppuu kärsivällisyys tai ehkä oikeammin: pankki uskaltaa pistää pelin poikki ja hyväksyä tilanteen mukaisen tappion. Parastaikaa kotipitäjässä vemputellaan ison tilan lopettajaisia kaikilla mausteilla, kaikki osalliset ovat mukana valojen sammuttamisessa, on verottaja, pankki, vakuutuslaitos, yksityiset velkojat, urakoitsijoita......isäntä oli sanonut, että olispa pankilla ollut uskallusta puhaltaa peli poikki jo kolme vuotta sitten, kun hänestä ei siihen ollut. Siinä meni kolmen sukupolven uurastus ketun persieen.
 
Tuolla summalla olen vuokrannut, keskiarvo on vähän päälle 600, kallein paikkakunnalta mitä tiedän on 660, hinnat sitten nousee mitä lähemmäs Helsinkiä mennään... no, ei kai sen hehtaarin tarvitse hirveästi tuottaa voittoa, kunhan vaan niitä hehtaareja on riittävästi.. pikkutilat täällä kuolee noilla hinnoilla.
Vuokranantajan näkökulmasta kaikki, mitä pellon vuokrauksesta on irti otettavissa, kannattaa pois ottaa kuleksimasta. Itse peltoa vuokralle antavana tekisin samoin.

600 euroa on kestämätön vuokrataso viljelijän näkökulmasta teidänkin paremmin tuottavilla pelloilla. Vaan eihän siinä mitään, kerta maksajia löytyy niin mitäpä tuosta murhetta kantaa. Tosiasia on, että ei iso ja tehokaskaan tila tee tuolla vuokratasolla enää tiliä. Pienet sekä isot tilat kuolee noilla hinnoilla.

Tukitaso on pääomittunut pellon hintaan ja vuokratasoon. Etenkin hyvillä viljelyalueilla on näin päässyt käymään. (En vuokraa alle 600:n, koska saisin tukiakin itse viljemällä 500 euroa/ha.) Jostain kainuusta saisi varsin varmasti joltain kantilta peltoa viljelyyn, jos vain viitsisi ottaa. Ilmaiseksi.
Mutta selvää on, että kainuun ja etelän lohkokokoa ja viljelyn satotuottoa/ha ei voi oikein verrata edes samana päivänä.
 
Pienet näköjään sinnittelevät, kun ovat lopettaneet investoimiset tykkänään. Eli tilan nykyinen viimeinen isäntä ja emäntä pistävät aikanaan valot pois päältä.
Näin. Sama tilanne itsellä. Tosin luonnehtisin tilaani keskikokoiseksi. Ajetaan koneet loppuun. Viimeinen sammuttaa valot.

Olen aidosti huolissani, mitä suomalaiset aikovat jatkossa syödä.

Pääosa tilojen isännistä ja emännistä on ikäluokkaani eli keski ikäisiä. Huoli on ehkä turha, varmaankin sitä tuontiruokaa saadaan..
Isojen tilojen perään toitotetaan vaan kun nekin on pääosin vekselivedolla. Hyvä ei tule elintarvikehuoltomme osalta tule hyrräämäämään, se on näkemykseni asiasta.
 
Viimeksi muokattu:
onko lähivuosina 2020-2021 ilmaantumassa mönkijöihin tai esim. aggregaatteihin jotain ilmastopiperryksiä tai EU-määräyksiä?

on mulla noita mutt pitääkö ostaa varastoon, en halua kuseskella mönkijän tankkiin :D

lyijyn kieltävät patruunoissa, siis ostettiin hauleja ja luoteja, ja paljon, voi sitten ladata
mitähän muuta kielletään, etelänmiehiltä hyttysmyrkyt?

meinasin laittaa EU-ketjuun mutta iso osa kielloistahan on
omien virkaintoilijoidemme syytä, ei EU:n
 
Viimeksi muokattu:
Uusi Suomalainen toimintaelokuva:

"Fremen vs. Norjalainen Hybridiminkki Helvetistä"

Kuvahaun tulos haulle flamethrower warrior

Ja kun minkit on saatu kaadettua (kaksimielisyys tarkoituksellista), on @Fremen :in ilo ylimmillään:


qrUtx8g.jpg
 
Siirrytään kaksimielisyyksistä vakaviin maatalousaiheisiin. Tässä kun istuskelen lämmin ja huomattavan kookas muna kädessäni, vilahti mieleen tämä ikuisuuskysymys, eli onko koolla väliä?

65688971-529B-4662-AB73-CC079562FC13.jpeg8571E4C0-21CC-4F6C-84D5-BB42E15775A7.jpeg

Mutta siis kovasti näiden munien äärellä on huuli pyöreenä koska pikainen vilkaisu maisemaan ja allakkaan näyttää vahvasti siltä että olis syksy. Hanhet muni tosi nihkeästi ja myöhään keväällä, myöskin tosi heikosti hedelmöittyneitä. Nyt ne tuuttaa munaa kloaakit oikosenaan.

Tamma ei oo näyttänyt kiimaa koko kesänä, nyt se kusee häntä pystyssä ja ahistelee ruunaparkaa. Lehmiltähän mä yritin kans niitä kiimoja ihmetellä. Hulina muutti pohjoseen, teki kunnon kiiman ja sai siemenet sisään. Hilkka teki kiiman ja pyyhkäsi naapurin karjaan tyrkylle ja nyt Rauha on sellasessa kiimassa että tilasin sille siemenet valmiiksi seuraavaan kiimaan. Toki mun tuurilla niitä siemeniä saa ootella niin kauan että saa ehkä jouluna siemennettyä.

Kummallinen vuosi.
 
Siirrytään kaksimielisyyksistä vakaviin maatalousaiheisiin. Tässä kun istuskelen lämmin ja huomattavan kookas muna kädessäni, vilahti mieleen tämä ikuisuuskysymys, eli onko koolla väliä?

Katso liite: 32721Katso liite: 32722

Mutta siis kovasti näiden munien äärellä on huuli pyöreenä koska pikainen vilkaisu maisemaan ja allakkaan näyttää vahvasti siltä että olis syksy. Hanhet muni tosi nihkeästi ja myöhään keväällä, myöskin tosi heikosti hedelmöittyneitä. Nyt ne tuuttaa munaa kloaakit oikosenaan.

Tamma ei oo näyttänyt kiimaa koko kesänä, nyt se kusee häntä pystyssä ja ahistelee ruunaparkaa. Lehmiltähän mä yritin kans niitä kiimoja ihmetellä. Hulina muutti pohjoseen, teki kunnon kiiman ja sai siemenet sisään. Hilkka teki kiiman ja pyyhkäsi naapurin karjaan tyrkylle ja nyt Rauha on sellasessa kiimassa että tilasin sille siemenet valmiiksi seuraavaan kiimaan. Toki mun tuurilla niitä siemeniä saa ootella niin kauan että saa ehkä jouluna siemennettyä.

Kummallinen vuosi.
Ilmastonmuutosta..
 
Back
Top