Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Pisti silmään bisnesidea: Baltriberin juolavehnäviina! Kusettaa enemmän kuin verottaja...
Jotenkin olen ollut havaitsevinani, että kaikenlainen huuhaahömppä on pesiytynyt erityisesti ratsupuolelle, kun taas ravi- ja varsinkin työhevospuolella ollaan enemmän normaalijärkisiä. Varmaan aika erilainen on näissä keskimääräinen harrastajaprofiilikin.Hevoshommissa ollaan valmiita maksamaan hunajaa, mansikoita ja kultahippusia jos mussukkapollen ruoansulatus sitä kaipaa. Mitä suolaisempi hinta ja älyttömämpi tuote, sitä varmempi on menekki.
Jotenkin olen ollut havaitsevinani, että kaikenlainen huuhaahömppä on pesiytynyt erityisesti ratsupuolelle, kun taas ravi- ja varsinkin työhevospuolella ollaan enemmän normaalijärkisiä. Varmaan aika erilainen on näissä keskimääräinen harrastajaprofiilikin.
Minä taas olen surullinen esimerkki siitä, mihin kiinnostus historiaan voi ihmisen syöstä; porttiteoria toteutui ja päädyin lopulta hevosen omistajaksi. Nykyisin lähinnä maastossa ratsastelua ja työharrastelua. Alkujaan täysin alan ulkopuolelta tulleena on ollut kyllä kiintoisaa tehdä havaintoja tästä oudosta kultista. Mutta olen minäkin satsannut, ratsastuskostyymin ostin Varustelekasta.joo, tää oli siis ehdottomasti ratsupuolen juttuja. Mä olen ratsutäti joka kasvattaa hyvin pienimuotoisesti työhevosia. Ja mun ratsupuolen hömppä rajoittuu lampaankarvoihin, blingblingiin ja kiiltonahkaan varusteissa. Hevoset hoidan, koulutan ja ruokin ku raviäijät
Serkulla oli lähemmäks 20 vuotta newfoundlandin poni, joka oli niin vittupää, ettei sillä edes kukaan viitsinyt ratsastaa. Silti se oli niin ihana, että eläkeikäiset vanhempansa saivat hoitaa sitä vuosikymmeniä, kolhi tätiä useampaan otteeseen, karkaili ja muuta kivaa...Joo, ravipuolella ainakin osa yrittää pitää sitä tietynlaisena liiketoimintana, ei terapia- ja kotieläinpuistotoimintana. Nuorna miehenä kengitin jonkin verran ja asiakkaita oli ravitallien lisäksi myös ratsupuolelta. Voi hellanlettas joitain ratsujen omistajia ja niitä käytyjä keskusteluja. Siinä missä ravipuolen maksuhaluttomuutta/-kyvyttömyyttä kompensoi halu pitää hepo terveenä ja juoksukuntoisena, ohjasi ratsupuolella tehtyä työtä millintarkka viimeistely, oikea kiilto ja kengistystapahtuman stressittömyys. Reilumpi maksuhalukkuus antoi intoa kiiltäviin kontkauksiin ja kaviovahauksiin. Mutta tästä on jo aikaa...
Minäkin olen hevoshommiin juuri tuon verran sotkeentunut, että valmiiksi kaivetun montun reunalla lasautin. Ei kai se vittupää ollut, sillä oli joku sairaus, jota ei voinut hoitaa.Serkulla oli lähemmäks 20 vuotta newfoundlandin poni, joka oli niin vittupää, ettei sillä edes kukaan viitsinyt ratsastaa. Silti se oli niin ihana, että eläkeikäiset vanhempansa saivat hoitaa sitä vuosikymmeniä, kolhi tätiä useampaan otteeseen, karkaili ja muuta kivaa...
Muutamaankin otteeseen ehdotin tädilleni, että kun heillä naapurissa on vielä telakaivuri, niin minä tai isä tullaan käymään ja varttitunnin päästä ongelma on peitetty sinne alapellon kulmaan, mutta ei sitten millään.
Näitä näkee paljon. Otetaan hevonen, johon eivät taidot sitten riitäkään. Vika voi olla hevosessa, mutta useimmiten kuitenkin omistajassa. Oman hevoseni edellinen omistajakaan ei uskaltanut ratsastaa sillä ensikokeilujen jälkeen ollenkaan, vaan piti sitä vain tarhassa mähkimässä. Avioeron takia vasta joutui sen myymään. Minulla ei ole sen kanssa ollut mitään vaikeuksia, vaikken mikään kaikkitietävä hevosmies olekaan.Serkulla oli lähemmäks 20 vuotta newfoundlandin poni, joka oli niin vittupää, ettei sillä edes kukaan viitsinyt ratsastaa.
Näitä näkee paljon. Otetaan hevonen, johon eivät taidot sitten riitäkään. Vika voi olla hevosessa, mutta useimmiten kuitenkin omistajassa. Oman hevoseni edellinen omistajakaan ei uskaltanut ratsastaa sillä ensikokeilujen jälkeen ollenkaan, vaan piti sitä vain tarhassa mähkimässä. Avioeron takia vasta joutui sen myymään. Minulla ei ole sen kanssa ollut mitään vaikeuksia, vaikken mikään kaikkitietävä hevosmies olekaan.
Kun itte kattellut tätä toimintaa tuottajan näkökulmasta, ja nykyään ihan harrastuksen kautta niin voin taata ja alleviivata että enemmän laiminlyöntejä tulee tällä harrastus puolella kuin siellä "tehotuotannossa" ja tähän on ihan yksinkertainen syykin, Kun ne siellä "tehotuotannossa" olevat elukat tuottavat vain kun ne elukat on terveitä ja hoidettuja.Omien havointojeni mukaan se on valitettavasti just näin liian monessa tapauksessa.
Olisi mielenkiintoista tietää mikä prosentti Suomessa olevista harraste ratsastushevosista on sellaisia joilla ei ratsasteta olekaan tai ehkä kerran kaks vuodessa.
Yks erittäin iso ongelma mielestäni on ja mistä valitettavan vähän puhutaan koskee kaikkia lemmikki eläimiä.
Ei osata haluta luopua ajoissa lemmikistä. Pitkitettään lopetus päätöstä ja pahimmillaan romutetaan oma talous eläinlääkärin laskuihin.
Ja mitä epäinhimillistä kärsimystä aiheutetaan eläimille jotka sairaana tai paikat rikkonaisena kituu viimeiset vuodet.
Tsot tsot, kanibikinit ensin markkinoille.Pisti silmään bisnesidea: Baltriberin juolavehnäviina! Kusettaa enemmän kuin verottaja...
Tuosta saa vielä rohtoversiot erikseen, maustettu hullunruoholla ja lehmänkuolalla.