Raveni
Greatest Leader
Ihan omasta päästä ja vähän muita lainaillen. Eikä kyse taida valitettavasti olla mistään fantasioista. Maailma ei ole reilu ja heikot tulevat helposti hyväksikäytetyksi. Olen liian monta kertaa kuullut ja nähnyt kun työnantaja on todennut, että mitään lisiä ei esimerkiksi automaattisesti makseta (myöskään ylitöitä). Tapellaan sitten jos menee käräjille. Meillä on rehellisiä työnantajia mutta paljon myös niitä jotka menevät tasantarkkaan siitä mistä aita on matalin. Kun tänne tulee ulkomailta ihminen töihin niin kynnys, että tämä alkaa rettelöimään ja peräämään oikeuksiaan on hyvin pieni jollei suorastastaan olematon.Ihanko omasta päästä kaivat näitä fantasioitasi?
Maaseudulta saa vuokrattua 400 eurolla kuussa toistasataa neliöisen omakotitalon, johon kevyesti majoittuu 10-12 kausityöläistä ja S-marketista saa ruokaa aivan samaan hintaan, kuin paikallisetkin. Kimppakämpän kustannus on muutaman kympin kuussa ruoka mukaan lukien. Vai kuvitteletko, että ne ukrainalaiset on niin tyhmiä, että eivät osaa itse järjestää näitä asioita?
Jos minulla olisi ollut joka kesä jo vuosien ajan töissä sama ammattitaitoinen topparoikka, niin en todellakaan vaihtaisi sitä mihinkään seinästä reväistyyn lomautettujen joukkoon, jolla ensimmäinen kesä menisi harjoitellessa. Ammattilaiset on ammattilaisia maatalouden kausitöissäkin, ja se porukka nyt sattuu tulemaan ukrainasta.
Mitä asumiskustannuksiin tulee niin joku sanoo yhtä ja toinen toista. Varmaa on, että työnantaja ei ilmaiseksi sitä järjestä. 400€ toistasaataa neliöiset omakotitalot voi unohtaa tai sitten saa oikeasti mennä jonnekin korpeen ja vuosiksi hylättynä olleeseen taloon.