Suuri maatalouskeskustelu

Isällä on huomattavan vaikea laktoosi-intoleranssi ja hän oli todella huonovointinen koko lapsuutensa ja nuoruutensa kun maitoa vielä joi. Se maito tuli suoraan lehmän tissistä ja 50-60 -luvuilla muutaman lehmän tilalla, missä työt tehtiin hevosella, ne elukat eivät kyllä pahemmin aiv:ta syöneet, olettaisin :unsure:

Epätieteellinen väitteeni ei suinkaan tarkoita, että kaikki maito-mahaongelmat ovat ruokintasidonnaisia. Erittäin epätieteellinen väitteeni koskee sitä, että ns. säilörehu muuttaa jotain maidossa. Kyllä vatsaongelmien ja säilörehun käytön yleistymisen korrelaatio on ihan selvä.

Maatalouttamme on ohjannut AINA monopolit. Valiolainen monopoli on tunnettu ja yhden totuuden toitotus faktaa. Tsiljoona erilaista sääntöä on taannut sen, että monopoli voi hyvin. Sääntöviidakko luotiin juuri monopolin suojaksi. Murtumia tuli vasta EUiin liittymisen myötä. Missään tapauksessa tuotanto ja jalostusketju ei ole ollut ns. asiakaslähtöinen, jos sitä peilataan markkinatalouden parhaimpien perusoletusten näkökulmasta.
 
Vaimo on sen verran älykäs ja jästipää ettei purematta niellyt ja mentiin ihan lasten allergiaspesialistille jolla meni 45 min saada oikea diagnoosi. Liittynee lapsena kehittymättömään ruoansulatukseen. Onneksi nykyään pystyvät molemmat maitoa juomaan

Laktoosi-intoleranssidiagnoosi lätkäistään nykyään kuin apteekin hyllyltä. Se on helppo tapa hoitaa potilas ulos kuudessa minuutissa. Jos vielä verikoe vähänkään tukee diagnoosia, niin jee. Hlökoht. olen huomannut, että maito ei minulle sovi tiettyjen ruokien kanssa lainkaan. Peruna ja maito yhdessä panevat pieremään niin, että takapääni muistuttaa torvisoittokuntaa. Ja ompa muutama muukin tuote, kuten jäätelö ja jukurtti. Nou. Turvottaa hervottomasti ja perästä kuuluu ja raikaa, ihan sama onko laktoositonta vai ei. Mutta sitä ihan perusmaitotuotetta voin juoda ja käyttää estoitta, ei mitään probleemaa. Ja käytänkin.
 
Agressiivisesti käyttäytyviä löytyy tuossa tilanteessa lypsylehmistäkin. Varansa saa pitää. Mielellään jos olisi kaveri mukana, voi rynnätä selän puolelta ja sotkea jalkoihin. Ohimoon 600-800 kg:n elopainon eläimen sorkka, niin siihen loppui kiireet.
Joo, niillä lehmillä (emo ja tavallisilla) voi osalla olla joskus aika voimakas suojeluvietti sitä vasikkaansa kohtaan. Kaikki vasikkaa lähestyvät ovat uhkia.. Tai toinen ääripää on vasikan täydellinen ingooraaminen, jopa puskeminen ja potkiminen. Että on sitä lehmä-äideilläkin kaikenlaista baby-bluesia ja synnytyksen jälkeistä masennusta. Suurimmalla osalla kai kuitenkin menee nuo vasikkakuviot ihan sujuvasti ja sopuisasti.
 
Jaahas. Kohta taitaa sataa. Hiukkasen aavistelen, että huomenna rouva maanviljelijä oppii, miksi se apulannanlevitin kannattaa tyhjentää vaikka vähän turhempaankin kohtaan, eikä jättää 1/3 täynnä sateen alle.
 
Käy ystävällisesti tyrkkäämässä katon alle. Tietysti oppi kantapään kautta on oppia, joka taatusti jää mieleen.
Nykäisin kestopeitteen siihen päälle, mutta voi se ilmakosteus "hieman" tehdä kipeää. Etenkin kun vain aika näyttää, milloin se levitin tyhjennetään.

Ja käyty keskustelu oli tietysti:
EK: "Kohta sataa, mihinkähän tuon apulannanlevittimen voisi tyhjentää?"
Maanviljelijä: - Vittu tajuatko, paljonko se apulanta maksaa, ei sitä mihinkään huviksi kylvetä!
EK: "Joo-joo. Mutta jos se apulanta ottaa kosteutta, niin se tulee aika nihkeästi ulos sieltä levittimestä, kuten viime keväänäkin."
Mv: - SAATANA! MINÄ OLEN KÄYNYT MAATALOUSKOULUN JA SINÄ ET! VITTU!"
EK: "Okei, enpä puutu viisaampieni asioihin."

Levittimeen jäi nimittäin 1/3 suursäkkiä lantaa koneongelmien vuoksi. Emäntä levitti itse, minä en puuttunut asiaan mitenkään, koska olin töissä.
 
Nykäisin kestopeitteen siihen päälle, mutta voi se ilmakosteus "hieman" tehdä kipeää. Etenkin kun vain aika näyttää, milloin se levitin tyhjennetään.

Ja käyty keskustelu oli tietysti:
EK: "Kohta sataa, mihinkähän tuon apulannanlevittimen voisi tyhjentää?"
Maanviljelijä: - Vittu tajuatko, paljonko se apulanta maksaa, ei sitä mihinkään huviksi kylvetä!
EK: "Joo-joo. Mutta jos se apulanta ottaa kosteutta, niin se tulee aika nihkeästi ulos sieltä levittimestä, kuten viime keväänäkin."
Mv: - SAATANA! MINÄ OLEN KÄYNYT MAATALOUSKOULUN JA SINÄ ET! VITTU!"
EK: "Okei, enpä puutu viisaampieni asioihin."

Levittimeen jäi nimittäin 1/3 suursäkkiä lantaa koneongelmien vuoksi. Emäntä levitti itse, minä en puuttunut asiaan mitenkään, koska olin töissä.
Niin no, jos joku haluaa hakata päätään samaan mäntyyn joka kevät, niin antaa sen hakata. Ehkä oppi sitten joku kevät on lopulta perille vasaroitu.

Kun kovettuneen tai mössööntyneen lannoitteen tyhjennyksen aika koittaa, muista keksiä muita kiireitä.
 
Niin no, jos joku haluaa hakata päätään samaan mäntyyn joka kevät, niin antaa sen hakata. Ehkä oppi sitten joku kevät on lopulta perille vasaroitu.

Kun kovettuneen tai mössööntyneen lannoitteen tyhjennyksen aika koittaa, muista keksiä muita kiireitä.
No voihan sitä odotella. Tuossapa olikin viime kevään tunnelmat

Viesti:
No vittu.

Lapsella oli vielä iltapäivällä pakollisia sosiaalisia menoja jotka tuli hoidettua. Kun sitten olin viemässä sitä happeninginjälkeen mummolaan, tuli puhelinsoitto kun maataloudenharjoittajilla oli tilanne perkelöitynyt oman typeryyden vuoksi ja sittenpä EK ei "laskeutunut kivasti lomatunnelmiin" vaan teki lapiolla kolme tuntia semmoista työtä, jonka olisi tehnyt konevoimin noin vartissa. Ja koko vitun ruljanssi vain ja ainoastaan, koska oli tehty vittu käsittämättömän typerä juttu vain "koska mä voin". Mitään ei mennyt rikki eikä ajettu ojaan/kiinni, vaan vittu jotain ihan vittu semmoista, jonka minäkin vittu olisin voinut jo etukäteen sanoa toimimattomaksi ratkaisuksi.

Jäiköhän tuosta jostain välistä joku "vittu" pois. No lisätään varmuuden vuoksi tähän pari: VITTU, VITTU, VITTU, VITTU, VITTU, VITTU, VITTU, VITTU, VITTU, VITTU, VITTU, VITTU, VITTU, VITTU, VITTU, SAATANA 666 KERTAA VITTU!!!!!!!!!!!!!

Nyt vappunenä naamaan ja kuningas 013 hyppää ohjaksiin täksi illaksi ja huomenna ei yksikään nelipyöräinen liikahda EK:n toimesta, "koska mä en voi". ;)
 
Niin no, jos joku haluaa hakata päätään samaan mäntyyn joka kevät, niin antaa sen hakata. Ehkä oppi sitten joku kevät on lopulta perille vasaroitu.

Kun kovettuneen tai mössööntyneen lannoitteen tyhjennyksen aika koittaa, muista keksiä muita kiireitä.
Kännykkä syytä jättää kotiin ja mennä lintuja seuraamaan kiikarin kanssa lähimpään metsänreunaan.. :giggle:
 
Jaahas. Kohta taitaa sataa. Hiukkasen aavistelen, että huomenna rouva maanviljelijä oppii, miksi se apulannanlevitin kannattaa tyhjentää vaikka vähän turhempaankin kohtaan, eikä jättää 1/3 täynnä sateen alle.
No mitä, se vellihän haisee oikein hyvälle. Vielä jos sen jättää pariksi päiväksi kuivumaan niin niillä kokkareilla voi vaikka kehystää pihan kukkaistutukset eikä tarvitse huolehtia lannoituksesta.. tietenkin nakuteltuaan ne ensin irti koneesta... jos siis ei meinaa painepesuria käyttää... :D
 
No mitä, se vellihän haisee oikein hyvälle. Vielä jos sen jättää pariksi päiväksi kuivumaan niin niillä kokkareilla voi vaikka kehystää pihan kukkaistutukset eikä tarvitse huolehtia lannoituksesta.. tietenkin nakuteltuaan ne ensin irti koneesta... jos siis ei meinaa painepesuria käyttää... :D
Pesurilla muussin tai kovettuman helpoiten saa pois. Niin tai näin, hukkaan ne veden kanssa lotratessa kuitenkin menee. Ne kalliit lannoitteet, joita ei minne sattuu roiskutella.
 
Mitä olen oppinut tuntemaan avioliiton dynamiikkaa, niin se on jäsen @EK , jonka niskoille se kivettynyt apulannanlevitin jää. Onhan se ilman muuta miesten hommaa siivota maatalouskoulunsa käyneen ihmisen jälkiä. Joskus oikeasti mietin, että Spede-vainaan arviot naisen logiikasta eivät ihan niin pieleen menneet.
 
Mitä olen oppinut tuntemaan avioliiton dynamiikkaa, niin se on jäsen @EK , jonka niskoille se kivettynyt apulannanlevitin jää. Onhan se ilman muuta miesten hommaa siivota maatalouskoulunsa käyneen ihmisen jälkiä. Joskus oikeasti mietin, että Spede-vainaan arviot naisen logiikasta eivät ihan niin pieleen menneet.
Niin, miehen tehtävä on naisen kuunteleminen, auttaminen, tukeminen, loputon ymmärtäminen ja rahoittaminen, vittupalkalla.
Noin kiteytettynä.
 
Tehomaatalous on taloudellinen pakko viljelijöiden sisäistää ja omaksua, mutta parasta ja terveellisintä laatua se ei ole sen enempää kuluttajille, eläimille kuin sille viljelijällekään, jonka yöunet jäävät tasastaan neljään tuntiin vrk, velkaa on enemmän kuin mielikuvituskaan voi kertoa ja ainoa Onni on hyvä auto pihassa, jolla ei ehdi koskaan kyllä ajelemaan muualla kuin pankkikäynnillä tai terveyskeskuksessa. Nuorena se homma vielä menee, mutta armias kun tulee ikää.
Nyt kun se rupeaa olemaan taas aika muuttaa tomumajaa sinne missä kirkon tornin korkeus sekoittaa ryhmän päätä ja jossa mullivasikat morjestetaan aamulla liiterin kulman taakse mennessä täytyy ei-niin-kateudesta kumpuavasti todeta että heleppoo hommaahan tuo näyttää olevan, ensimmäiseen sydänkohtaukseen asti.
 
Välillä nämä on ihan henkimaailman asioita. 2 ensimmäisellä lapsella oli vastasyntyneestä asti niin paha maitoallergia että joutuivat erikoiskorviketta syömään. Ei ollut kuin vähän yli 60e purkki joka kesti kaksi ja puoli päivää, eikä mennyt vakuutukseen. Maitoallergia on ihan totisinta totta vaikka silloinen jorvin lastenosaston ylilääkäri sepitti suu vaahdossa että niin pienillä lapsilla ei voi olla maitoallergiaa ja julisti diagnoosiksi itkuinen imeväinen. Vaimo on sen verran älykäs ja jästipää ettei purematta niellyt ja mentiin ihan lasten allergiaspesialistille jolla meni 45 min saada oikea diagnoosi. Liittynee lapsena kehittymättömään ruoansulatukseen. Onneksi nykyään pystyvät molemmat maitoa juomaan.
Sama vika Rahikaisella. Nuoremmalla siihen tykö sitten vielä soijasta allergista reaktiota, oli koko punaisena roottori hetken. Se olikin hassua kun Lilongwesta ja Kampalasta sitä yhtä soveltunutta ranskalaista vauvanmaitopulveria jaagasin.
 
Ei ihan ole yksiselitteistä tämäkään homma. Itselläni ei ole laktoosi-intoleranssia, eikä maitoproteiiniallergiaa, mutta on heti huonot housuissa, jos maitoa juon.
N. 30 vuotta selvitelty ja jotain maito-sokeri-vehnäyliherkkyyttä se on. Pystyn syömään joitain kovia juustoja ( varsinkin vuohen ym.), mutta on helpompaa jättää maito pois kokonaan.
Se on helppoa, jos syö kosher.:ROFLMAO:
 
Back
Top