Suuri maatalouskeskustelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja H.A
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Ei se ihan onnistu

Kaikella sitä ihmistä pelotellaan ettei se vaan saa mitään halvalla, tottakai se sun töpseli saa kaikki hyppykupat ja keenerisankkerit mitä nyt kulloinkin maailmalla tarjolla on, tässä maassa on kautta aikain syöty kotipotseja ja silti hengissä pysytty, sian kanssa ei oo hätää kunhan vain muistaa kypsentää sen lihan kypsäksi.

Kaikella sitä ihmistä pelotellaan ettei se vaan saa mitään halvalla, tottakai se sun töpseli saa kaikki hyppykupat ja keenerisankkerit mitä nyt kulloinkin maailmalla tarjolla on, tässä maassa on kautta aikain syöty kotipotseja ja silti hengissä pysytty, sian kanssa ei oo hätää kunhan vain muistaa kypsentää sen lihan kypsäksi.
No okei okei, täytyy kai se pääsyy sitten paljastaa, miksei sitä possua voi ottaa. Sitä on niin helvatan laiskaksi ja mukavuuden haluiseksi tullut näin vanhemmiten. :p
Kyllä se myös pitäisi olla sellainen villasika jos kasvatukseen ryhtyisin.

Kunhan löydän jostain sikojen tinderistä terhakan villasikakarjun, niin siitä sitte halukkaille pimeetäpossua kaavamaan
No voi perskutarallaa, eihän se sitte jää enää paljosta kiinni. Täytyykö mun vaihtaa sittenkin lajia, villisika? Niitähän tarhattiin joku aika sitten ainakin, vieläköhän kuinka paljon? Mutta nehän menee vanhan lahovikaisen navetan seinistä läpi. Ei sekään ole hyvä. Mitäs muita sikoja vielä on? Minipossu ei, peilistä katsoo kyllä välillä.....

Pitää varmaan alkaa harkitsemaan kanien kasvatusta. On kuulemma muualla maailmassa ihan hyvä tuotantoeläin ja syödään monessa paikassa enemmän mitä possua. Hiilijalan jälki on pieni (jos jotain kiinnostaa) ja luulisi rehunkin tulevan suhteellisen edulliseksi. Harmi kyllä jos Suomessa ajaudutaan tilanteeseen, että kotimainen maataloustuotanto ei kannata. Maatalous on osa Suomen kokonaisturvallisuutta ja ilman sitä olemme todella riippuvaisia tuonti elintarvikkeista ja tuotannosta. En kyllä toivo sellaista tilannetta. Se mitä varmasti ensin tapahtuu on, että hinnat alkavat nousemaan joka tarkoittaa, että nyt peruselintarvikkeista tulee entistä harvemman herkkua.

Koska syyllinen on löydettävä niin osoittaisin sormella kyllä suomalaisia. Suomessa ei elintarvike puolella ja varsinkaan päivittäistavaroiden kuluttajamyynti puolella ole kilpailua. Ihmiset keskittävät ostokset kahteen suurimpaan kauppaliikkeeseen jotka kyllä pitävät huolta siitä, että Suomessa ei kukaan laita pystyyn Kallen valintaa.

Lihakani on kyllä hyvä. Me aloitettiin omien lihojen kasvatus kaneilla ja linnuilla (ankka, kalkkuna, hanhi ja kana). On niitä lihiksiä vieläkin muutama joukon jatkona. Suomessa vaan on mielipideilmasto vähän sellanen että lihakanien kasvatusta pidetään samana kuin syötäis lasten lemmikkimarsuja

Anteeksi että häiriköin täällä maatalousketjussa kaupunkilaisena.

Erityisasiantuntijana työskentelevä tuttuni kertoi muutama vuosi sitten kuinka turvetuotanto, turkistuotanto ja lihatilat ajetaan poliittisilla päätöksillä alas ja nyt alan viimein minäkin uskoa. Tuossa Maaseudun Tulevaisuuden jutussa annetaan ymmärtää että kotimainen liha vain korvataan ulkomaalaisella antibioottilihalla. Varmaan osin niinkin. Itse kyllä luulen että halvempi kotimainen liha korvataan pidemmän päälle elintarviketeollisuuden tuottamilla lihan korvikkeilla ja kotimaisesta lihasta tehdään korkeamman katteen ylellisyystuote.

Koska kerran lihasta tulee kallista niin olen ryhtynyt vähitellen kaupunkilaisena pohtimaan vaihtoehtoja. Te maalaiset voitte toki pitää porsaita tai kaneja! Itse olen lisännyt sisäelinten syömistä koska ne ovat vielä ihan kohtuuhintaisia. Tänään kävin kotirannasta kaupungin keskustassa kiskomassa ahvenia, särkiä ja pienen mateen. Italialaiset turistit seurasivat ihan haltioissaan ja joimme siinä parit snapsit. Seuraavaksi olisi skotlantilainen kaveri tulossa käymään ja ajattelin että pitäisiköhän sitä kokeilla ensimmäistä kertaa elämässä vaikka oravapataa kun on kerran metsästyskautta vielä helmikuun loppuun jäljellä. Onko kenelläkään kokemuksia?

Lihakani on kyllä hyvä. Me aloitettiin omien lihojen kasvatus kaneilla ja linnuilla (ankka, kalkkuna, hanhi ja kana). On niitä lihiksiä vieläkin muutama joukon jatkona. Suomessa vaan on mielipideilmasto vähän sellanen että lihakanien kasvatusta pidetään samana kuin syötäis lasten lemmikkimarsuja
Juu olen kanssa kuullut, että monet pitävät lemmikkinä ja lemmikkiä ei saa syödä. Suomessa on pula-ajasta sen verran pitkä aika, että unohtunut mitä nälkä on :)

Lihakani lienee mauttomampi kuin rusakko?
Saisikohan siihen makua syöttämällä oikeita jäniksen eväitä? Toisaalta maustepurkista makua saa.

Edit: minulla ei kyllä ole minkälaista eettistä estettä syödä vaikka lihakania. Ankkoja joskus takavuosina oli kasvamassa. Faija ampui baikalilla, pölähti kuin höyhentyyny. Hyvää oli:).

Viimeksi muokattu:
Mahtaako tuollaisilla lihakanien nahoilla olla mitään rahallista tai käsityöläis arvoa?

Varmaan osin niinkin. Itse kyllä luulen että halvempi kotimainen liha korvataan pidemmän päälle elintarviketeollisuuden tuottamilla lihan korvikkeilla ja kotimaisesta lihasta tehdään korkeamman katteen ylellisyystuote.
Suunta lienee juuri tämä nykyään. Valitettavasti.
Kaikki tehdään kun se ilmasto on niiin v..un valtavasti muuttumassa jos ei tehdä juuri näitä "asiantuntijoitten" määräämiä tekoja.
On niitä ilmastonmuunnoksia tapahtunut tällä pallolla paaaljon ennen kun näitä "asintuntijoita" ei ollutkaan.

Serkkumies perheineen koppuloi vanhaa maatilan tilakeskusta ympärysmaineen kuosiin ja noita kaneja pitävät samassa. On kuulemma kanin nahassa aika pingottelu jos meinaa käyttöön. Korvia on siskon koira nassutellut. Myyntiin jos meinaisi niin melkoinen paperityö olisi edessä... Pistivät kanssa vuoden vaihteen tienoilla 14-vuotiaan ratsun lihoiksi kun oli vikuuntunut. Kuulemma sai jonkun aikaa varrota toimenpidettä kun oli samaan aikaan alueen kaikki lahtivajat täynnä hirviä. Että kyllä sitä hevoista syö, kuivakkata vaan vähän tahtoo tosiaan olla.

Back