Suuri maatalouskeskustelu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja H.A
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Oisko tuo nyt niin huono jos ikäänkuin palattaisiin juurillemme, ne joilla mahdollisuus niin kasvattaisivat itse pääosan ruuastaan, Baltriberillä homma on hienosti, tuollaista haluaisimme rouvan kanssa tehdä, aika vain on kortilla päivätyön takia, jotain sentään saamme kasvatettua omilla peltosaroillamme,ja hyvä niin.
 
Oisko tuo nyt niin huono jos ikäänkuin palattaisiin juurillemme, ne joilla mahdollisuus niin kasvattaisivat itse pääosan ruuastaan, Baltriberillä homma on hienosti, tuollaista haluaisimme rouvan kanssa tehdä, aika vain on kortilla päivätyön takia, jotain sentään saamme kasvatettua omilla peltosaroillamme,ja hyvä niin.
Eihän se varmaan huono olisi jos oikein pitkällä tähtäimellä katselee. Siinä vaan pitää sitten hyväksyä se että niiden, joilla ei mahdollisuutta ole, määrä tulisi vähenemään rajusti. Semmoinen tilanne pitää sisällään yhteiskunnallisesti aina sitten muunlaisia riskitekijöitä.
 
No jotain dieseliä minäkin ehdottaisin. Löytyy niitä farkku mallin dieseleitä jotka muutettu pakettiautoksi, tossa vaan se ongelmaksi tulee se 2-paikkaisuus.

Sitten diesel oikea pakettiauto joka rekisteröity 5-6:lle tai jos ajokortti antaa myöden sellainen pakettiauto joka rekisteröity kuorma-autoksi ja silti henkilömäärä myös kuudelle tarkoitettu.

Katselin ihan mielenkiinnosta jokin aika sitten noita Hiluxeja, ja kevyt kuorma-autona hinnat olivat aika järkyttäviä. Autoverossa säästettävä rahasumma pitkälti sulaa (ainakin hinnat alkaen -malleissa) muutostyöhön ja katteeseen. Käyttö on toki sitten edullisempaa, mutta kuitenkin... Ei mitään tolkkua.

TruckMasters OX 2.4 alkaen 50 028 € sis. alv 24%
(40 345 € alv 0%)

TruckMasters OX 2.8 alkaen 50 658 € sis. alv 24%
(40 853 € alv 0%)

Kevytkuorma-auto muutostyö 8667,60 sis. alv 24%
(6990 € alv 0%)


 
En nyt ajatellut ihan noin isosti asiaa.. Ihmisten läänit vaan aika pitkälti täälläkin on kasvukaudella nurtsina, parin peruna rivin tekokin on ihmisiltä jäänyt, kaupasta vaan haetaan ja kiroillaan ruuan kalleutta. 80-90 luvulla joka talossa kasvoi perunat, porkkanat, sipulit, herneet ja salaatit, sienet ja marjat haettiin metsästä, ukot ampui jänistä pöytään, nyt ollaan ainoat joka enää tätä tekee täällä.
 
En nyt ajatellut ihan noin isosti asiaa.. Ihmisten läänit vaan aika pitkälti täälläkin on kasvukaudella nurtsina, parin peruna rivin tekokin on ihmisiltä jäänyt, kaupasta vaan haetaan ja kiroillaan ruuan kalleutta. 80-90 luvulla joka talossa kasvoi perunat, porkkanat, sipulit, herneet ja salaatit, sienet ja marjat haettiin metsästä, ukot ampui jänistä pöytään, nyt ollaan ainoat joka enää tätä tekee täällä.
80-luvulla oli vielä perinteitä kotitarvekasvattelua (enkä tarkoita kessua). 90-luvulla ihan yleinen taloustilanne pani tekemään peruna- ja porkkanamaat. Nyt on vaan nuori väki vähennyt ja muu väki vanhennut, ei ole enää pellonkääntäjää monessakaan talossa.
 
Kaipa se niin on, ja kun helpolla pitää joka asiassa päästä niin sormia ei liata isänmaan mullalla, oishan tuo huoltovarmuutta lisää jos tätä tehtäisiin, minä kun raivasin nuo 80 luvulla metsitetyt pellot takaisin pelloiksi niin ei voi olla käyttämättä niitä oman sapuskan kasvatukseen, senverran perkelettä tuli pellon pintaan huudettua kun ilman kaivuria kantoja irti väänsi.
 
Kaipa se niin on, ja kun helpolla pitää joka asiassa päästä niin sormia ei liata isänmaan mullalla, oishan tuo huoltovarmuutta lisää jos tätä tehtäisiin, minä kun raivasin nuo 80 luvulla metsitetyt pellot takaisin pelloiksi niin ei voi olla käyttämättä niitä oman sapuskan kasvatukseen, senverran perkelettä tuli pellon pintaan huudettua kun ilman kaivuria kantoja irti väänsi.
Eipä tämä nyt paljoa lohduta, mutta…

En ole vanha, en enää niin nuorikaan, mutta peltoa on käännetty 2 km kaupungin torilta pitkälle 90-luvulle. Sieltä otettiin perunat, porkkanat, lantut, kaalit ja naposteluherneetkin suoraan palosta kun valvova silmä vältti. Pellon takana, aidan toissa puolen lisäksi iso aarimaa, 100m päässä vielä neljä kertaa suurempi yhteispelto josta omat elävät muistikuvat.

Marjapensaat karsittiin pihasta vasta 10v sitten, tekivät hidasta kuolemaa 20v. Omenapuut tallella, luumupuut väsähti marjojen kanssa samaan aikaan.

Perintömökillä nyt kaksi vuotta silmäillyt vanhaa peltoa joka istutettiin 80-luvun lopulla. Päätehakkuu lähestyy, houkuttaisi palauttaa siihen käyttöön jossa oli jo 170 vuotta sitten?
 
Aivan mahtavaa istua urakan päätteeksi pellon päähän, katsella mitä on tullut tehtyä, tehnyt saman kuin ukot kauan sitten,ja taas maa tuottaa sitä mitä ennenkin, mulla on vielä iso metsäpelto joka kasvaa hirven syömää, 2-3 latvaista mäntyä, sen ajattelin vielä raivata, heinää ja puna-apilaa kasvamaan, saa sitten muistella lapsuus aikoja kun nostelee heinää seipäälle, seipäät ladossa säästettynä🙂
 
Katselin ihan mielenkiinnosta jokin aika sitten noita Hiluxeja, ja kevyt kuorma-autona hinnat olivat aika järkyttäviä. Autoverossa säästettävä rahasumma pitkälti sulaa (ainakin hinnat alkaen -malleissa) muutostyöhön ja katteeseen. Käyttö on toki sitten edullisempaa, mutta kuitenkin... Ei mitään tolkkua.




Niin no miten sen nyt ajattelee, ja käytettynähän noita kevytkuorma autoja löytyy melko samaan hintaan kuin pakettiautomallina.
 
Oisko tuo nyt niin huono jos ikäänkuin palattaisiin juurillemme, ne joilla mahdollisuus niin kasvattaisivat itse pääosan ruuastaan, Baltriberillä homma on hienosti, tuollaista haluaisimme rouvan kanssa tehdä, aika vain on kortilla päivätyön takia, jotain sentään saamme kasvatettua omilla peltosaroillamme,ja hyvä niin.
Uskoisin että omatarvekasvatuksella olisi kyllä kokeilijoita, ongelmana taitaa olla osaamattomuus. Itseänikin kiinnostaisi mutta tämmöisenä puolikaupunkilaisena ongelmien määrä ja laatu saattaisi olla liikaa... :unsure:
 
Niin no miten sen nyt ajattelee, ja käytettynähän noita kevytkuorma autoja löytyy melko samaan hintaan kuin pakettiautomallina.

Joo, siis en halua lytätä koko konseptia. Jostakin perinteisemmästä pakettiauto/kevyt-ka tyyppisestä vehkeestä (Daily, Crafter jne.) löytynee kohtuullisemmin hinnoiteltuja vaihtoehtoja ihan listahinnastosta. Mutta näköjään näissä veronkiertoon tarkoitetuissa kevyt-ka pick-upeissa on päädytty siihen, ettei autoja ihan ilman myydä, vaan autoverottomuuden tuoma hyöty siirtyy pitkälti myyjän taskuun. (Ajoneuvoverossa toki sitten säästää pidemmän päälle.)
 
Joo, siis en halua lytätä koko konseptia. Jostakin perinteisemmästä pakettiauto/kevyt-ka tyyppisestä vehkeestä (Daily, Crafter jne.) löytynee kohtuullisemmin hinnoiteltuja vaihtoehtoja ihan listahinnastosta. Mutta näköjään näissä veronkiertoon tarkoitetuissa kevyt-ka pick-upeissa on päädytty siihen, ettei autoja ihan ilman myydä, vaan autoverottomuuden tuoma hyöty siirtyy pitkälti myyjän taskuun. (Ajoneuvoverossa toki sitten säästää pidemmän päälle.)
Arctic Trucksin vermeissä on muutostöiden myötä myös lisää kantavuutta, eli soveltuu merkittävästi paremmin isompien ja esim. 5th wheel/joutsenkaula-trailereiden vetoon.

Halvin joutsenkaulakärry taitaa olla 15000€, eli Arctic Trucksin hinta ei ole enää se ainoa osatekijä.

1644769340696.jpeg
 
Joo, siis en halua lytätä koko konseptia. Jostakin perinteisemmästä pakettiauto/kevyt-ka tyyppisestä vehkeestä (Daily, Crafter jne.) löytynee kohtuullisemmin hinnoiteltuja vaihtoehtoja ihan listahinnastosta. Mutta näköjään näissä veronkiertoon tarkoitetuissa kevyt-ka pick-upeissa on päädytty siihen, ettei autoja ihan ilman myydä, vaan autoverottomuuden tuoma hyöty siirtyy pitkälti myyjän taskuun. (Ajoneuvoverossa toki sitten säästää pidemmän päälle.)
Juu, liikket osaa ton kusettamisen joka käänteessä, tietenkin onhan niillä kulujakin ja jonkunlainen takuu käytetyissäkin. Mutta yhtään autoa en ole liikkeestä ostanut ja tuskimpa ostankaan.

Tuttu osti Transitin kuorma-autona ja muutti sen itse 6-paikkaiseksi. Väliseinän siirto ja hyväksytty 3-penkin ryhmä lisää turvavöineen ja ei kun katsatamaan. Katsatus oliko jotain reilut satasen ja penkit vöineen 300.
 
En nyt ajatellut ihan noin isosti asiaa.. Ihmisten läänit vaan aika pitkälti täälläkin on kasvukaudella nurtsina, parin peruna rivin tekokin on ihmisiltä jäänyt, kaupasta vaan haetaan ja kiroillaan ruuan kalleutta. 80-90 luvulla joka talossa kasvoi perunat, porkkanat, sipulit, herneet ja salaatit, sienet ja marjat haettiin metsästä, ukot ampui jänistä pöytään, nyt ollaan ainoat joka enää tätä tekee täällä.
Eihän se perusruoka ole kallista jos suhteutetaan ihmisten yleiseen tulotasoon. Esimerkiksi perunoita saa kaupasta nykyisin 60 sentillä per kilo, mikä tarkoittaa sitä, että ihan perusduunari saa tuntipalkallaan ostettua helposti 20 kiloa perunoita. Ihan ymmärrettävää on, ettei monikaan haluaa käyttää vapaa-aikaansa viljelyyn.
 
Arctic Trucksin vermeissä on muutostöiden myötä myös lisää kantavuutta, eli soveltuu merkittävästi paremmin isompien ja esim. 5th wheel/joutsenkaula-trailereiden vetoon.

Halvin joutsenkaulakärry taitaa olla 15000€, eli Arctic Trucksin hinta ei ole enää se ainoa osatekijä.

Katso liite: 56519

Asiallinen pointti. Tuotakin voi ajatella, jos säännöllisesti kiskoo kärryjä.

Trailerista sen verran, että sehän on ilmeisesti näihin BE-kortilla ajettaviin yhdistelmiin suunniteltu? Jokin hollantilainen firma teki niitä. Hinta vain on lievästi ilmaistuna järkyttävä. ("Koeajamamme, useilla luukuilla varustettu katettu vaunu maksaa verottomana 37 000 euroa, ja avoimen kärryn saa omakseen 14 600 eurolla." -Moottori) Keskiakseliperävaununa tuollaisen avoversion saa Suomesta verottomana varmaan kolmella-neljällä tonnilla, umpikaappia näkyisi saavan Euroopasta kymppitonnilla. Jos kevytkuorma-autoa on hankkimassa kustannussäästöjen toivossa, niin tuolla perävaunujen hintaerolla kärsinee hieman epämukavuutta ja maksanee kaskoa siltä varalta, että vähemmän vakaa ja työntöjarruin varustettu keskiakseliyhdistelmä lähtee lapasesta joku vähemmän kaunis päivä.
 
Eihän se perusruoka ole kallista jos suhteutetaan ihmisten yleiseen tulotasoon. Esimerkiksi perunoita saa kaupasta nykyisin 60 sentillä per kilo, mikä tarkoittaa sitä, että ihan perusduunari saa tuntipalkallaan ostettua helposti 20 kiloa perunoita. Ihan ymmärrettävää on, ettei monikaan haluaa käyttää vapaa-aikaansa viljelyyn.

Peruna tosiaan on ollut kauan niin halpaa, että ei sillä kotiviljelijä tienaa kuin hyvän mielen sadon onnistuessa. Muutaman viime vuoden aikana kilohinnat on kyllä olleet mieluummin lähempänä kahta euroa, ainakin siellä päin missä minä kattelen hintoja.
 
Kaipa se niin on, ja kun helpolla pitää joka asiassa päästä niin sormia ei liata isänmaan mullalla, oishan tuo huoltovarmuutta lisää jos tätä tehtäisiin, minä kun raivasin nuo 80 luvulla metsitetyt pellot takaisin pelloiksi niin ei voi olla käyttämättä niitä oman sapuskan kasvatukseen, senverran perkelettä tuli pellon pintaan huudettua kun ilman kaivuria kantoja irti väänsi.
Se voi tuolla olla vielä monessa tuvassa edessä tulevaisuudessa.
 
Eihän se perusruoka ole kallista jos suhteutetaan ihmisten yleiseen tulotasoon. Esimerkiksi perunoita saa kaupasta nykyisin 60 sentillä per kilo, mikä tarkoittaa sitä, että ihan perusduunari saa tuntipalkallaan ostettua helposti 20 kiloa perunoita. Ihan ymmärrettävää on, ettei monikaan haluaa käyttää vapaa-aikaansa viljelyyn.
Olen tuossa jonkunkin verran pohtinut, että voipi tulevaisuudessa nyt ihan tavallinen perus potut ja porkkanat tulevaisuudessa olla vähän toisen hintaisia. Jos maatalous alkaa kyykkäämään niin voi tulla monesta asiasta pulaa. Samaan aikaan kun ulkomailla tapahtuu vaikkapa laajempi katovuosi niin saada halvalla sieltäkään. Kun potut maksavat (ne vanhat perunat) saman verran kuin uudet perunta kesän alussa kilolta niin kyllä monessa tuvassa joudutaan miettimään, että mitäs tehdään. No makaroonia saa halvalla jos vehnä sato on hyvä.
 
Asiallinen pointti. Tuotakin voi ajatella, jos säännöllisesti kiskoo kärryjä.

Trailerista sen verran, että sehän on ilmeisesti näihin BE-kortilla ajettaviin yhdistelmiin suunniteltu? Jokin hollantilainen firma teki niitä. Hinta vain on lievästi ilmaistuna järkyttävä. ("Koeajamamme, useilla luukuilla varustettu katettu vaunu maksaa verottomana 37 000 euroa, ja avoimen kärryn saa omakseen 14 600 eurolla." -Moottori) Keskiakseliperävaununa tuollaisen avoversion saa Suomesta verottomana varmaan kolmella-neljällä tonnilla, umpikaappia näkyisi saavan Euroopasta kymppitonnilla. Jos kevytkuorma-autoa on hankkimassa kustannussäästöjen toivossa, niin tuolla perävaunujen hintaerolla kärsinee hieman epämukavuutta ja maksanee kaskoa siltä varalta, että vähemmän vakaa ja työntöjarruin varustettu keskiakseliyhdistelmä lähtee lapasesta joku vähemmän kaunis päivä.
Nuo hinnat on vuosia vanhat eli tuo posketon ero on pienentynyt, mutta suolainen se edelleen on. Penninvenyttäjä tuskin noihin kallistuu enkä ole tainnut nähdä yhtään tuollaista yhdistelmää liikenteessä - ei siis mikään rahamiestenkään suosikki.

Pointti olikin enemmän se, että nuo kevytkuorma-autoksi muutetut, vähän järeämmät Hiluxit on perinteisenkin kärryn vetoon paljon paljon parempia kuin kevyt normi-Hilux. Herkästi loppuu vetovalikoima kesken jos kärryn kokonaispaino on 3500kg. Nähnyt läheltä henkistä painia, kun isoja kärryjä pitäisi vetää, B-kortillinen pickup riittäisi nipinnapin mutta on vähän hontelo.

Pakettiautopohjainen kevytkuorkki täyttää vetokyvyn kriteerit, mutta kun ei ole isolle kopille tarvetta, ei ole intoa ottaa haitoiksi. Jäljelle jää jenkkipickupit jotka on sitten vielä Truckmasters/Arctic-osastoa kalliimpia, virallinen huolto puuttuu eikä taloudellisuuskaan hurmaa.

Monesti kironnut omaa pihiyttä, kun olisi vaihtoehtona veturiksi vanha 90-luvun Pajero tai jenkkipickup. Ei kahta sanaa kumpi on vakaampi ja turvallisempi 3500kg kärryllä, mutta kun on vain BE ja C. Eli C1E-kortti on varsin hyvä luomus…
 
Viimeksi muokattu:
Nuo hinnat on vuosia vanhat eli tuo posketon ero on pienentynyt, mutta suolainen se edelleen on. Penninvenyttäjä tuskin noihin kallistuu enkä ole tainnut nähdä yhtään tuollaista yhdistelmää liikenteessä - ei siis mikään rahamiestenkään suosikki.

Pointti olikin enemmän se, että nuo kevytkuorma-autoksi muutetut, vähän järeämmät Hiluxit on perinteisenkin kärryn vetoon paljon paljon parempia kuin kevyt normi-Hilux. Herkästi loppuu vetovalikoima kesken jos kärryn kokonaispaino on 3500kg. Nähnyt läheltä henkistä painia, kun isoja kärryjä pitäisi vetää, B-kortillinen pickup riittäisi nipinnapin mutta on vähän hontelo.

Juu, epäilemättä se pseudo-ilmajousitus taka-akselilla hyödyttää tavallisenkin kärryn kanssa. Mutta jos ainoa muutos/parannus on se taka-akseli, niin onko sillä sitten niin suuri vaikutus? Vetoauton omamassa ei juuri taida kasvaa ja auton muulle tekniikalle se jatkuva suuriotsaisen ja/tai raskaan kärryn vetäminen on silti myrkkyä.

Pakettiautopohjainen kevytkuorkki täyttää vetokyvyn kriteerit, mutta kun ei ole isolle kopille tarvetta, ei ole intoa ottaa haitoiksi. Jäljelle jää jenkkipickupit jotka on sitten vielä Truckmasters/Arctic-osastoa kalliimpia, virallinen huolto puuttuu eikä taloudellisuuskaan hurmaa.

Myönnetään, näköjään Moottorin vuodelta 2016 olevan jutun mukaan perus-Hiluxin vetomassa olisi vain 3200 kg, tosin Ford Rangerille saisi täydet 3,5 tonnia. Mutta siis vaihtoehtoja löytyy ainakin tuo oleva Ranger ja harva varmaan tarvitsee just sitä 3,5 tonnin vetomassaa.

Monesti kironnut omaa pihiyttä, kun olisi vaihtoehtona veturiksi vanha 90-luvun Pajero tai jenkkipickup. Ei kahta sanaa kumpi on vakaampi ja turvallisempi 3500kg kärryllä, mutta kun on vain BE ja C. Eli C1E-kortti on varsin hyvä luomus…

No nyt on kyllä itaruus huipussaan! :D C1E-kortin koulutusvaatimuksetkin ovat nykyään niin vähäiset, että kortin saa käsittääkseni selvästi alle tonnilla - autokoululle puoli kiloeuroa ja Ajovarmalle muutama satanen byrokratiaan. Omalla kalustolla ajamalla autokoulukin antaisi ehkä vielä vähän alennusta.
 
Back
Top