Suuri maatalouskeskustelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja H.A
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Loppui tuo perunan kasvatus kun sadot alkoivat olemaa pienen puoleisia. Johtuikohan se siitä kun pääsi tuo juolavehnä leviämään?

Viimeksi muokattu:
Oma näkemys näihin pakettiauto/kevytkuorma-auto kikkailuihin ja veronkiertovankkureihin on, että ei ne ominaisuudet ja kärrynvetokyky siitä paljon kummene jos auton kokonaispaino nostetaan paperilla 50 kg yli pakettiauton kokonaispainosta. Joku TruckMasterin ilmajousitteinen taka-akseli voi asiaa vähän muuttaa, mutta ei sekään siitä mitään oikeaa kuorma-autoa tee. Autoveroasia on se joka tässä painaa..
Edit Se tietysti tulee että kortti voi helpommin loppua kesken ja se että kuorma-auto tarvii katsastaa joka vuosi uudesta alkaen

Viimeksi muokattu:
Juu, epäilemättä se pseudo-ilmajousitus taka-akselilla hyödyttää tavallisenkin kärryn kanssa. Mutta jos ainoa muutos/parannus on se taka-akseli, niin onko sillä sitten niin suuri vaikutus? Vetoauton omamassa ei juuri taida kasvaa ja auton muulle tekniikalle se jatkuva suuriotsaisen ja/tai raskaan kärryn vetäminen on silti myrkkyä.

Myönnetään, näköjään Moottorin vuodelta 2016 olevan jutun mukaan perus-Hiluxin vetomassa olisi vain 3200 kg, tosin Ford Rangerille saisi täydet 3,5 tonnia. Mutta siis vaihtoehtoja löytyy ainakin tuo oleva Ranger ja harva varmaan tarvitsee just sitä 3,5 tonnin vetomassaa.

No nyt on kyllä itaruus huipussaan! :D C1E-kortin koulutusvaatimuksetkin ovat nykyään niin vähäiset, että kortin saa käsittääkseni selvästi alle tonnilla - autokoululle puoli kiloeuroa ja Ajovarmalle muutama satanen byrokratiaan. Omalla kalustolla ajamalla autokoulukin antaisi ehkä vielä vähän alennusta.
Noita 3500kg vetäviä on oikeasti harmillisen vähän. Ei se pieni muutos tosiaan isoa vaikutusta tee, mutta sitä modifikaatiota on mahdollista muuttaa ja saada ihan aitoakin massaa lisää. Huoltolaatikko lavan tilalle jne, äkkiä massa kasvaa kun kantavuus ei rajoita… Jonkin verran isoja kärryjä riuhtoneena on alkanut kiteytyä mielipiteeksi jossa yli 3000kg kärryjä ei tarvitsisi enää viikottainkaan vetää itsekantavalla korilla.

Kaikki kasvaa kokoa ja muutama vuosi sitten hankittu työpaku ei riitä enää vetohommiin, kun kärryt ja kalusto kasvaa.

C1E jäänyt hankkimatta kun se jarrullisen kärryn tarve on vähentynyt ja oon valitettavasti noussut työhierarkiassa sen verran että olen mukamas liian osaava ja kallis vetohommiin. Paskanmarjat! Tämä on vaan kansainvälinen salaliitto pikkupoikien rekkamiesunelmien murskaamiseksi.

Siinä potun, porkkanan ja sipulin kasvatuksessa on itselläni enempi se idea ettei niidenkään takia tarvitse ajaa 20km suuntaansa kauppaan, ei niinkään hinta ja sitten sille potulle tuleekin kilohintaa kun lähtee kauppaan. Saattaa olla niinkin ettei sitä pottua siellä kaupassa edes ole. Noiden pottujen ja sipuleiden kasvatus menee muutenkin siinä muun touhun ohessa, se kompostin kelkkominen on se isotöisin vaihe. Minusta se kanssa jotenkin kuuluu homman luonteseen kasvattaa noita perusjuureksia kaikkien muiden lisäksi.

Jos joku haluaa kokeilla omavaraisuutta tupakin suhteen, voin lähettää siemeniä. Lajikkeina perinteinen kessu ja virginia (eli se kaupan tupakka).

Autohomma ratkaistiin lopulta hankkimalla kia sorento, se vetää mutisematta tuon mun heppakärrin. Tosin oon vasta kokeillut vetää sillä lumihangesta mönkijä+peräkärry yhdistelmän ja siinä ei edes huomannut että perässä oli jotain. Sellaista lumikinosta tai ylämäkeä en ole vielä onnistunut löytämään mihin sen saan jumiin, toki sitten kun löydän, ei taida nousta työntämällä. Ehkä joskus opettelen käyttämään nelarin eri vaihtoehtoja, siinä oli jotain lukkojuttuja ja muuta hepreaa.
Dieselvero oli mun makuun melko suolainen kyllä.

Kia siksi että meillä on ollut monta vuotta toisena autona se kian pikkufarkku, ceed? Tai joku sellanen muovikippopimpula ja sitä ei saa rikki millään edes minä. Eikä noi maksa edes juuri mitään. Kun teki mieli nelarimaasturia niin tollanen kia kaikilla herkuilla on hirmusti halvempi kuin vaikka volvon xc90. Paku ei toimi kun näitä närpiäisiä on kyydittävänä ja ajatuskin pitkän nelarihiacen parkkeeraamisesta isolla kirkolla saa facebookin täyteen mainoksia: vahinkoilmoitukset kätevästi netissä. Se oli ihan ookoo kun ajoin kaupungin pikkubussihiaceja mut työajan ulkopuolella ja omakustanteisesti vähän liikaa.

Britiltä olen kuullut, vai oliko peräti Steven Fry, että siitä heillä riesaksi asti levinneestä harmaasta amerikanoravasta tulee paljon parempi ateria kuin tappiolle jääneestä eurooppalaisesta.
Harmaaoravat ovat kyllä ihan silmämääräisesti kookkaampia kun nämä Euroopan serkut. Eurooppalaisen oravan syöminen siinä saarivaltakunnassa ei kyllä ole poliittisesti korrektia ja taitaisi jotain sakkojakin rapsahtaa jos jäisi kiinni. Luokseni kylään tuleva kaverini asuu Skotlannin ylämailla luonnonpuistossa ja siellä on kansanliike harvinaistuneen kotoperäisen oravan suojelemiseksi. Kerroin että meillä sitä saisi periaatteessa jopa talvella metsästää...

En nyt ajatellut ihan noin isosti asiaa.. Ihmisten läänit vaan aika pitkälti täälläkin on kasvukaudella nurtsina, parin peruna rivin tekokin on ihmisiltä jäänyt, kaupasta vaan haetaan ja kiroillaan ruuan kalleutta. 80-90 luvulla joka talossa kasvoi perunat, porkkanat, sipulit, herneet ja salaatit, sienet ja marjat haettiin metsästä, ukot ampui jänistä pöytään, nyt ollaan ainoat joka enää tätä tekee täällä.
Joo, se on kätevämpää hakea ne kaupasta. Itse oon ton vaimon kanssa jollain tavalla päästä vialla, kun halutaan itse kasvattaa juurekset, tomaatit kurkut, chilit ja yrtit. Sekä haen järvestä kalat sekä sorsat ja metsästä sienet, jänikset ja kanalinnut hirviä ja peuroja unohtamatta.. Ja sit ne pitää mua jonain ruoka snobina..

Saatoin se siitäkin johtua kun ei ollut enää lehmien tuotoksia käytettävissä enkä omaani iljennyt sinne levitellä.
Oma sonta on loistavaa lannoitetta peltoon kun muistaa vaan sen kompostoinnin ensin, meillä menee peltoon ruokajämät kompostoituna sekä kuivakäymälän tavarat kompostoituna, sekaan nurmikolta lehdet unohtamatta kusta laimennettuna joka myös 'komposteerataan', viherlannoitusta heinän kaadolla, en kynnä vaan matala muokkaus, pelto on pehmeäksi ja muhevaksi tullut.

Joo, se on kätevämpää hakea ne kaupasta. Itse oon ton vaimon kanssa jollain tavalla päästä vialla, kun halutaan itse kasvattaa juurekset, tomaatit kurkut, chilit ja yrtit. Sekä haen järvestä kalat sekä sorsat ja metsästä sienet, jänikset ja kanalinnut hirviä ja peuroja unohtamatta.. Ja sit ne pitää mua jonain ruoka snobina..
Nii,teillä se onnistuu toi kasvattaminen mutta se on monella "maalta kaupunkiin"(vaikkei mihinkään olisi muuttanutkaan) muuttaneeltakin tullut mieleen että kun sen mamman perunat ja porkkanat ym. oli niin hyviä että pitääpä kasvattaa niitä itsekkin. Ei se vaan onnistu kaikilta, pari vuotta voidaan yrittää ja siihen se jää. Sitä älliä vaan pitää olla, aikaa hoitaa niitä ja kärsivällisyyttä.

Olen vaan seurannut, kuullut kun se sipulin kasvattaminenkin on niin vaikeaa nykyään. Minusta se on sitä helpoimpaa kasvattamista.

Nii,teillä se onnistuu toi kasvattaminen mutta se on monella "maalta kaupunkiin"(vaikkei mihinkään olisi muuttanutkaan) muuttaneeltakin tullut mieleen että kun sen mamman perunat ja porkkanat ym. oli niin hyviä että pitääpä kasvattaa niitä itsekkin. Ei se vaan onnistu kaikilta, pari vuotta voidaan yrittää ja siihen se jää. Sitä älliä vaan pitää olla, aikaa hoitaa niitä ja kärsivällisyyttä.

Olen vaan seurannut, kuullut kun se sipulin kasvattaminenkin on niin vaikeaa nykyään. Minusta se on sitä helpoimpaa kasvattamista.
No kun sitä perunaa kasvatettiin jo mummolassa "kylän tarpeisiin" ja sitten vanhemmat piti mökillä kasvimaata, niin siinä vähän oppi... Ei mulla niin suurta intoa ollut, mutta toi vaimo siinä kanojen hoitamisen ohella halusi. Eli mulla oli taitoa mutta ei intoa, hänellä toisinpäin. Ja niinhän siinä monesti käy, että ne naiset ovat ihan hyviä suostuttelemaan (Sä autat mua tossa ja saat sitten illalla, tai sä et auta ja sulle tulee vähän kuivempi kausi..).

Ja olen mä salaa vähän ylpeäkin siitä kasvimaasta. Jotain luolamiesmäistä "nyt saa talvi tulla" tyylistä kun antimet on kerätty. Ja kun mä ihan oikeesti tykkään laittaa ruokaa...

Ei se perunan kasvattaminen kovin vaikeaa ole. Pari juttua on kyllä hyvä pitää mielessä.

Ensinnäkin kannattaa käyttää kunnollista, mielellään sertifioitua siementä. Tällöin maaperään ei pääse vahingollisia tulolaisia, tautia yms. Silloin menee herkästi vituralleen jos käytät ruokakaupasta ostettua ruokaperunaa tms epämääräistä tavaraa.

Lannoitusta tarvitaan. Yllä olikin jo hyvä esimerkki(Ikarus) mistä voi lähteä liikkeelle. Hyvä olisi myös muistaa tarpeelliset välivuodet. Eli max kaksi vuotta perunaa maassa ja sitten mielellään kolme vuotta väliä ennen kuin laitat seuraavan kerran. Välivuosien tarkoitus on minimoida mahdollisten tautien kertaantuminen perunamaassa. Samalla maa pääsee lepoon ja keräämään ravinteita seuraavaa perunakierrosta varten.

Miltäs se lannoitteiden saatavuus näyttää? Tuleeko pula?
Uskoisin, että nyt kun tilaisi, kylvöille on lannoitteet. Toinen asia on, millä tilalla niitä on nyt varaa hankkia. Kaikilla ei ole.

Back