Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Noita 3500kg vetäviä on oikeasti harmillisen vähän. Ei se pieni muutos tosiaan isoa vaikutusta tee, mutta sitä modifikaatiota on mahdollista muuttaa ja saada ihan aitoakin massaa lisää. Huoltolaatikko lavan tilalle jne, äkkiä massa kasvaa kun kantavuus ei rajoita… Jonkin verran isoja kärryjä riuhtoneena on alkanut kiteytyä mielipiteeksi jossa yli 3000kg kärryjä ei tarvitsisi enää viikottainkaan vetää itsekantavalla korilla.Juu, epäilemättä se pseudo-ilmajousitus taka-akselilla hyödyttää tavallisenkin kärryn kanssa. Mutta jos ainoa muutos/parannus on se taka-akseli, niin onko sillä sitten niin suuri vaikutus? Vetoauton omamassa ei juuri taida kasvaa ja auton muulle tekniikalle se jatkuva suuriotsaisen ja/tai raskaan kärryn vetäminen on silti myrkkyä.
Myönnetään, näköjään Moottorin vuodelta 2016 olevan jutun mukaan perus-Hiluxin vetomassa olisi vain 3200 kg, tosin Ford Rangerille saisi täydet 3,5 tonnia. Mutta siis vaihtoehtoja löytyy ainakin tuo oleva Ranger ja harva varmaan tarvitsee just sitä 3,5 tonnin vetomassaa.
No nyt on kyllä itaruus huipussaan! C1E-kortin koulutusvaatimuksetkin ovat nykyään niin vähäiset, että kortin saa käsittääkseni selvästi alle tonnilla - autokoululle puoli kiloeuroa ja Ajovarmalle muutama satanen byrokratiaan. Omalla kalustolla ajamalla autokoulukin antaisi ehkä vielä vähän alennusta.
Britiltä olen kuullut, vai oliko peräti Steven Fry, että siitä heillä riesaksi asti levinneestä harmaasta amerikanoravasta tulee paljon parempi ateria kuin tappiolle jääneestä eurooppalaisesta.
Harmaaoravat ovat kyllä ihan silmämääräisesti kookkaampia kun nämä Euroopan serkut. Eurooppalaisen oravan syöminen siinä saarivaltakunnassa ei kyllä ole poliittisesti korrektia ja taitaisi jotain sakkojakin rapsahtaa jos jäisi kiinni. Luokseni kylään tuleva kaverini asuu Skotlannin ylämailla luonnonpuistossa ja siellä on kansanliike harvinaistuneen kotoperäisen oravan suojelemiseksi. Kerroin että meillä sitä saisi periaatteessa jopa talvella metsästää...Britiltä olen kuullut, vai oliko peräti Steven Fry, että siitä heillä riesaksi asti levinneestä harmaasta amerikanoravasta tulee paljon parempi ateria kuin tappiolle jääneestä eurooppalaisesta.
Glyfosaattia kaikkialle missä näkyy juolavehnää. Glyfosaatti on maanviljelijän ystävä - oikein käytettynä.Loppui tuo perunan kasvatus kun sadot alkoivat olemaa pienen puoleisia. Johtuikohan se siitä kun pääsi tuo juolavehnä leviämään?
Vai kävikö niinkuin mulla aikanaan, pellosta vain loppui ravinteet.Loppui tuo perunan kasvatus kun sadot alkoivat olemaa pienen puoleisia. Johtuikohan se siitä kun pääsi tuo juolavehnä leviämään?
Ankeroiset saattavat alkaa vaivaamaan, jos pitkään pitää perunaa samassa paikassaLoppui tuo perunan kasvatus kun sadot alkoivat olemaa pienen puoleisia. Johtuikohan se siitä kun pääsi tuo juolavehnä leviämään?
Vai kävikö niinkuin mulla aikanaan, pellosta vain loppui ravinteet.
Joo, se on kätevämpää hakea ne kaupasta. Itse oon ton vaimon kanssa jollain tavalla päästä vialla, kun halutaan itse kasvattaa juurekset, tomaatit kurkut, chilit ja yrtit. Sekä haen järvestä kalat sekä sorsat ja metsästä sienet, jänikset ja kanalinnut hirviä ja peuroja unohtamatta.. Ja sit ne pitää mua jonain ruoka snobina..En nyt ajatellut ihan noin isosti asiaa.. Ihmisten läänit vaan aika pitkälti täälläkin on kasvukaudella nurtsina, parin peruna rivin tekokin on ihmisiltä jäänyt, kaupasta vaan haetaan ja kiroillaan ruuan kalleutta. 80-90 luvulla joka talossa kasvoi perunat, porkkanat, sipulit, herneet ja salaatit, sienet ja marjat haettiin metsästä, ukot ampui jänistä pöytään, nyt ollaan ainoat joka enää tätä tekee täällä.
Saatoin se siitäkin johtua kun ei ollut enää lehmien tuotoksia käytettävissä enkä omaani iljennyt sinne levitellä.Vai kävikö niinkuin mulla aikanaan, pellosta vain loppui ravinteet.
Paikkaa kyllä vaihtelin.Ankeroiset saattavat alkaa vaivaamaan, jos pitkään pitää perunaa samassa paikassa
Peruna-ankeroiset
www.ruokavirasto.fi
Oma sonta on loistavaa lannoitetta peltoon kun muistaa vaan sen kompostoinnin ensin, meillä menee peltoon ruokajämät kompostoituna sekä kuivakäymälän tavarat kompostoituna, sekaan nurmikolta lehdet unohtamatta kusta laimennettuna joka myös 'komposteerataan', viherlannoitusta heinän kaadolla, en kynnä vaan matala muokkaus, pelto on pehmeäksi ja muhevaksi tullut.Saatoin se siitäkin johtua kun ei ollut enää lehmien tuotoksia käytettävissä enkä omaani iljennyt sinne levitellä.
Nii,teillä se onnistuu toi kasvattaminen mutta se on monella "maalta kaupunkiin"(vaikkei mihinkään olisi muuttanutkaan) muuttaneeltakin tullut mieleen että kun sen mamman perunat ja porkkanat ym. oli niin hyviä että pitääpä kasvattaa niitä itsekkin. Ei se vaan onnistu kaikilta, pari vuotta voidaan yrittää ja siihen se jää. Sitä älliä vaan pitää olla, aikaa hoitaa niitä ja kärsivällisyyttä.Joo, se on kätevämpää hakea ne kaupasta. Itse oon ton vaimon kanssa jollain tavalla päästä vialla, kun halutaan itse kasvattaa juurekset, tomaatit kurkut, chilit ja yrtit. Sekä haen järvestä kalat sekä sorsat ja metsästä sienet, jänikset ja kanalinnut hirviä ja peuroja unohtamatta.. Ja sit ne pitää mua jonain ruoka snobina..
No kun sitä perunaa kasvatettiin jo mummolassa "kylän tarpeisiin" ja sitten vanhemmat piti mökillä kasvimaata, niin siinä vähän oppi... Ei mulla niin suurta intoa ollut, mutta toi vaimo siinä kanojen hoitamisen ohella halusi. Eli mulla oli taitoa mutta ei intoa, hänellä toisinpäin. Ja niinhän siinä monesti käy, että ne naiset ovat ihan hyviä suostuttelemaan (Sä autat mua tossa ja saat sitten illalla, tai sä et auta ja sulle tulee vähän kuivempi kausi..).Nii,teillä se onnistuu toi kasvattaminen mutta se on monella "maalta kaupunkiin"(vaikkei mihinkään olisi muuttanutkaan) muuttaneeltakin tullut mieleen että kun sen mamman perunat ja porkkanat ym. oli niin hyviä että pitääpä kasvattaa niitä itsekkin. Ei se vaan onnistu kaikilta, pari vuotta voidaan yrittää ja siihen se jää. Sitä älliä vaan pitää olla, aikaa hoitaa niitä ja kärsivällisyyttä.
Olen vaan seurannut, kuullut kun se sipulin kasvattaminenkin on niin vaikeaa nykyään. Minusta se on sitä helpoimpaa kasvattamista.
Uskoisin, että nyt kun tilaisi, kylvöille on lannoitteet. Toinen asia on, millä tilalla niitä on nyt varaa hankkia. Kaikilla ei ole.Miltäs se lannoitteiden saatavuus näyttää? Tuleeko pula?