Suuri maatalouskeskustelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja H.A
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Joo. Vihreitä oli.

Oma tulkinta on että perunan lehtiruton pilaamat lehdet tartutti ne paljaat perunapinnat. Rutto pääsi riehumaan varsistossa ennen kuin ehdin katkomaan varret.
Öö nyt en hokaa. Siis se rutto leviää kyllä varsiston kautta/ saa alkunsa niistä varsista mukuloihin. Ja sateet tiettynä aikana on se triggeri tälle.
Mutta se vihreys on ihan pelkästään seurausta että se mukula on kasvanut liiassa auringon valossa, lähellä maanpintaa.

Öö nyt en hokaa. Siis se rutto leviää kyllä varsiston kautta/ saa alkunsa niistä varsista mukuloihin. Ja sateet tiettynä aikana on se triggeri tälle.
Mutta se vihreys on ihan pelkästään seurausta että se mukula on kasvanut liiassa auringon valossa, lähellä maanpintaa.
Jep. Olen tästä kaikesta samaa mieltä.

Vihreys ei ole mikään tauti vaan merkki liiallisesta solaniinipitoisuudesta. Eli vihreä on vaan syömäkelvoton. Rutto menee varsien kautta juuristoon mutta kyllä se näköjään leviää suoran kosketuksen kauttakin.

Tietenkin rutto oli noissa vihreissä kohdissa juuri siitä syystä. Tai tämä on nyt mun omaa päättelyä.

Vihreys ei ole mikään tauti vaan merkki liiallisesta solaniinipitoisuudesta. Eli vihreä on vaan syömäkelvoton. Rutto menee varsien kautta juuristoon mutta kyllä se näköjään leviää suoran kosketuksen kauttakin.

Tietenkin rutto oli noissa vihreissä kohdissa juuri siitä syystä. Tai tämä on nyt mun omaa päättelyä.
Paras kuulemani selitys perunan vihreydelle on kuitenkin, että se on raaka.. Tämä joskus 30 vuotta sitten maatalouskoulussa kuultuna erään maatalousopiskelijan suusta.

No joo, jos syöt vihreitä pari tonnia yhtä kyytiä ni saattaa niistä jotain haittaa olla..

Juu, täytyy myöntää että itsekkin syönyt noita osittain vihreitä. Leikannut vaan sen vihreän pois, mutta se ei kuulemma riitä vaan koko peruna pitäisi jättää syömättä.
Nykyään kyllä sitä on heittänyt pois osittainkin vihreän mukulan.
Meilä lapsena kyllä opetettiin/kielettiin syömästä, enkä näin aikuisena syö sellaisia perunoita jossa on vihreää.

Mitään kokemuksia La Magdalena -merkkisistä nivelakseleista? Näyttäisi olevan Espanjassa tehtyjä.
Valitset akselin järeyden käyttötarkoituksen mukaan. Sellaiseen koneeseen, jossa on suuri kuormitus, esim. lumilinko on turha laittaa ohutta rimpulaa. Jossain kotitarve viljelyn perunannostokoneessa ei tarvita järeää akselia. Tai halkomakoneen hydraulipumpun pyöritykseen.

Myyjät tietää hyvin, mikä akseli kestää missäkin käytössä.

Back