Suuri maatalouskeskustelu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja H.A
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
Se on vissiin huomenna keräiltävä pihasta ämpärit, sukset ja appiukolta varastettu kaira katon alle. Tulee helposti ylimääräistä hommaa jos irtain leviää tuulenmukana lähikyliin.

Tiedä sitten sattuuko mikään myrsky alkuviikosta tulemaan, alkaa nuo sääennusteet olemaan enempi huonoa sosiaalipornoa tulppineen ja maailmanloppuineen. ikävä on sitä entistä jykevää otetta säätiedotuksiin. Se oli paljon selkiämpää kun oli esiintymiskammoinen setämies hikoilemassa kravatti vinossa ja vapisevin käsin teippailemassa niitä pilviä ja aurinkoja kartalle, mistä ne järkiään tippui pois. Siinä oli jännitysnäytelmää kerrakseen kun porukalla lyötiin vetoa että kumpi kaatuu ensin, kauhusta tajuton meteorologi vai fläppitaulu.

Mutta jos nyt käy kuitenkin niin että myrsky tulee ja ollaan taas päivätolkulla päreen valossa popsimassa niitä kotivaraan suositeltuja siemeniä, korppuja ja kuivattuja aprikooseja, niin onhan se kuitenkin kivampi varautua etukäteen. Kai kaikki kerrostaloasujat on muistanut tulostaa vessan oveen ohjeet kuinka kakataan muovipussiin.

Tänään oli siitäkin taas iltapäivälehdessä muistutus, kun pitää nyt varautua tulvaan, salamointiin ja hurrikaaniin. Yhteistä tekemistä pitää kanssa varata, lautapelejä ja pelikortit. Mä olisin itse lisännyt listaan kortsut, mutta ilmeisesti yleisesti toivotaan että pitäisi lisiä aktiivisemmin.

Täällä ei kyllä nyt lisäänny kuin vitutus ja buranan kulutus. Koska olen tällainen ympäristötietoinen maailmanpelastajahippi, ajan noin neljästi viikossa kirkolle salille, mietin toki autoa vaihtaessani jotain fantsua teslaa tai sellaista muuta patterikilkutinta, mutta koska ikävät realiteetit eivät tukeneet minkään sellaisen hankintaa, päädyin ikäänkuin vanhan uskollisen volvoni muistoa kunnioittaen ratkaisuun mikä on vastakohta sille maailmanpelastushärvelille. Mutta oikeasti, on raskasta liikennöidä näitä muulipolkuja muulla kuin maasturilla.

No mutta siis, koska on äärimmäisen fiksua ajaa 40km jumppaamaan kivasti sisätiloissa ilman ötököitä, ilman vesisadetta ja naapurin natseja, kannattaa se käyttää tehokkaasti hyväksi. Tehokkuus kun on muutenkin muotia ja koska on fiksua maksaa siitä että pääsee kävelemään paikoilleen, löysin siitä helvetinkoneesta napin millä sai tosi hyvin tehostettua toimintaa. Juoksumaton kun säätää niin että taapertaa saatanallisen jyrkkään ylämäkeen, viittävaillesydäri-vauhdilla ja pitkään. On nimittäin tehostettu niin että perse irtoaa ja jopa titaanikeppi jalassa on hapoilla. Mulla on muitakin hyviä jumppavinkkejä, jos joku muukin on kiinnostunut aiheuttamaan itselleen liikuntakyvyttömyyden.

Lääkinnässä pysyn nyt kyllä tiukasti buranassa. Sain heinätöiden jälkimainingeissa jonkun yläselkäkrampin mitä olen hoidellut marinoimalla tiikeri balsamilla, nyt on niin häijy ihottuma niskaan asti että ihotautilääkäreiden pikkujoulujen ohjelmanumero on lyöty lukkoon jo näin elokuussa. Pari viikkoa mekkojuhliin, ei paineita.

Perse on niin kipeä etten jaksa edes valittaa sateesta ja katovuodests. Taidan ottaa siiderin ja mennä saunan
 
Baltriberin huomioista tulikin mieleen, että milloin joku keksii ulkoistaa polttopuitten tekoa näille kuntoilijoille? Mainostaa vaikkapa "Monipuolinen kunto-ohjelma, ja täysin ilmaiseksi! Tule sinäkin reippailemaan! ".
Muuten hyvä mutta noissa pitää olla aina pieni maksu mukana: Kympillä kuussa kuntoon, vanha suomalainen keino selkävaivoihin (aiheuttaa siis niitä)...
 
Tuosta @Baltriber :kin mainitsemasta ennustetusta maailmanlopun kesämyrskystä tuli mieleen, että pitääkin alkaa aktiivisesti toivomaan että tulee kunnon myräkkä ja kaataa paikallisesta liito-oravan suojelumetsästä hyvän murroksen ohimenevän maantien päälle. Saavat sitten Ely- ja luontoihmiset setviä että saako niitä puita siivota vai pitääkö jättää luonnontilaan..
 
Tuosta @Baltriber :kin mainitsemasta ennustetusta maailmanlopun kesämyrskystä tuli mieleen, että pitääkin alkaa aktiivisesti toivomaan että tulee kunnon myräkkä ja kaataa paikallisesta liito-oravan suojelumetsästä hyvän murroksen ohimenevän maantien päälle. Saavat sitten Ely- ja luontoihmiset setviä että saako niitä puita siivota vai pitääkö jättää luonnontilaan..
Pitäkää kamerat käsillä niin on mahdollista saada se palkkion tuottava filminpätkä kuvattua. Plussaa on, jos se on sen vittumaisen naapurin sauna, joka lentää tuulessa, eikä oma.
 
500 km ylempänä yritetään saada juuri toista säilörehu satoa epävakaisen säätyypin vallitessa, ei ole helppoa. Pellotkin kantaa aika huonosti, vettä on tullut raakasti liikaa.

Sato on määrällisesti parempi kuin ensimmäinen, nurmi tykkää että vettä on tarjolla. Laatu on mitä on. Mädäntynyttä juuressa ''riittävästi'', vaikka yrittäisi pitkään sänkeen niittoa, osa siitä on silti rehussa. Heikentää maittavuutta.

Edit: vettä on tullut 7 viikossa vähän alle 300 mm ja laskin, että keskimäärin tuolle jaksolle jaettuna 6 mm vuorokautta kohden.
 
Viimeksi muokattu:
Ei ole oikein puintikelejä täälläpäin (lounaassa) vettä tulee sillain sopivasti jokapäivä, ei kauheasti millejä kerry kuitenkaan. Kuukauteen tullut jotain 100mm paikkeilla, no isoja eroja kyllä ihan lähistölläkin sademäärissä.
Viime sunnuntaina kuulemma rukiit vielä olleet pehmeitäkin ettei niillä kiirettä vielä olisikaan. Syysvehnät aika mustan näköisiä sateesta johtuen. Heti varmaan alkaa puinnit kun kelit kuivuu.

Oma puinnin aloitus menee syyskuulle kun ovat vähän myöhäisempää lajiketta kevätkylvöisiä ja saaneet uutta virtaa kasvuun tästä heinäkuun puolessavälissä alkaneesta sadekaudesta.
 
Etelärannikolla maajussit on alkanu puida naksuttelemaan, ja joku ruvennu jo kylvämään syysviljoja
Päijät-Hämeessä on osa puitu kun kuivaa on ollut. Osa taisi säikähtää superhirmumyrskyä... Muuten kyllä ihan hyvän näköistä eikä edes pahoja lakoja ole näkynyt. Toki tieltä ei kaikkea näe... Säilörehun korjuu on käynnissä ja oikeastaan vihreätä on vain sokerijuurikkaat, säilörehuherneet ja muut säilörehupellot jotka on joko aiemmin tai äskettäin korjattu...

Harmi että jäi suurmyräkkä tulematta. Tai en mä niitä tuulia olisi kaivannut ja ne vähän jänskättikin toisen mökin osalta kun pihapuuston kunto on vähän hoono, muttei viitsisi kaataa koska sitten se on aikas paljas... Mutta toisesta olisi ollut hienoa katsella parvelta kun salamat leimuaa... mutta ehkä ihan hyvä ettei myrskyä tullutkaan...
 
Hyvä tarina hevosista sekä maa- ja metsätalouden kehityksestä.


Edit: nappasin jutun talteen

Montako hevosvoimaa hevonen tuottaa? Sekin on mitattu – Sota-aikana hevonen oli korvaamaton ja sitä ennen piti pystyssä suurta osaa kansantaloudesta​

Hevonen on Suomessa tätä nykyä pullasorsa ja hupiolento, mutta vielä kaksi sukupolvea sitten se piti pystyssä suurta osaa kansantaloudesta.
Suomenhevonen oli sitkeä, mutta luotettava työkaveri. William Lomaxin kuva on todennäköisesti 1900-luvun alusta.

Luottoa.
Suomenhevonen oli sitkeä, mutta luotettava työkaveri. William Lomaxin kuva on todennäköisesti 1900-luvun alusta.
KUVA: WILLIAM LOMAX/VAPRIIKKI

Lukuaika noin 13 min
Tallenna

Innovointi hevosen työlaitteiden kehityksessä moninkertaisti maatalouden kannattavuuden 1700-luvulta alkaen – kauan ennen traktorin tuloa.
Suomenhevonen on läheisempää sukua siperialaiselle jakutianhevoselle kuin pohjoismaisille kylmäveriserkuilleen.
Tilaa tästä T&T:n maksuton uutiskirje – Kokoamme kiinnostavimmat artikkelit sähköpostiisi joka päivä.
Sen sijaan karjalainen pienhevonen on eri rotua kuin maatiaishevonen muualla Suomessa. Sen katsotaan periytyvän euraasialaisesta tarpaanista, jonka viimeinen tunnettu yksilö kuoli 1800-luvun lopulla.
Kustaa Vaasa kielsi hevosviennin Suomen alueelta 1520-luvulla ja perustutti hevossiittoloita kruununtiloille taatakseen armeijan liikkuvuuden. Miehen saattoi aina korvata uudella, hyvää hevosta ei.
Kustaa Vaasan ajoilta löytyy myös ensimmäinen maininta suomalaisesta eläinlääkäristä. Vaikka tuona aikana Suomeen tuli jonkin verran ulkomaisia jalostushevosia, pääosa ratsuväenkin kavioeläimistä edusti vanhaa pienikokoista maatiaishevosta.
1600-luvun suomalaiset sotaratsut olivat niukan ravinnon tähden noin 120-senttisiä, kun eurooppalaiset vastineet olivat säkästään parikymmentä senttiä korkeampia.
Täällä Euroopan pussinpersauksissa ollaan oltu takamatkalla hyvässä jos huonossa.

Vetotyöt heiniä härkien​

Historioitsija Olaus Magnus kirjoitti 1500-luvulla siitä, miten niin Suomessa, Ruotsissa kuin Norjassakin on erinomaisia, erilaisiin vetotöihin sopivia härkiä. Meillä erityisesti lännen viljelysalueilla härkä oli pitkään vetojuhtana. Toisaalta sellainen elukka auran edessä oli itäisellä kaskialueella vitsailun aihe.
Härkäparka joutui vetämään suuren osan valtakauttaan sarvi-ikeellä eli päänsä ja niskansa voimalla. Hevoselle asetettiin länget jo varhaisella keskiajalla, näin se kykeni vetämään hartioillaan ja omalla painollaan.
Jos te menette hevosten vetokisoihin, saatatte nähdä, kuinka kelpo työhevonen todellakin nojaa länkiinsä siinä missä ratsusukuinen koettaa sipsutella väsyttäen itsensä ennen kuin reki inahtaakaan.
Metsätöissä hevonen menee ahtaastakin raosta.

Mahtuu.
Metsätöissä hevonen menee ahtaastakin raosta.
KUVA: VAPRIIKKI
Härän vetopuutteita tasoitti se, että naudan saattoi pistää poskeensa hyvällä omallatunnolla työuran jälkeen, kun taas hevosen syöntiä kammottiin niin pakana-aikojen kuin katolisen opetuksen jäljiltä.
Vuoden 1571 hopeaveroluettelon mukaan Suomessa oli 32 679 hevosta ja 6 781 härkää, niistä suurin osa Varsinais-Suomessa.
Maanviljelys on ollut suomalainen pääelinkeino kolmisensataa vuotta aina 1900-luvun alkuun. Hevonen voitti härät vetoneuvona maatalouden koneellistuessa kelpo vauhtia 1800-luvulta alkaen.
Vaikka härkä oli paikoin hevosta suositumpi talvijuhta, yhä pidemmälle jalostunut suomenhevonen vallitsi metsätyömaita ja härät katosivat rekien edestä. Suokki oli sitkeä mutta luonteeltaan silti taipuisa, luotettava työkaveri. Härkä oli, no, härkä.

Uutta vedettävää​

Siirtyminen viljanviljelystä lypsykarjatalouteen 1800-luvun lopulta alkaen ja niittyheinän korvaaminen viljellyllä heinällä toi hevoselle paljon uusia hommia. Tulivat niittokoneet ja meijerikuljetukset.
Oletko kiinnostunut autoista? Tilaa T&T:n autokirje tästä
Samassa kotitekoiset hevostyölaitteet korvautuivat tehdastuotteilla. Tärkein teollisesti tuotetuista välineistä oli kyntöaura. Sitä olivat jo vuosisatoja edeltäneet kosselit, viuhkat, kaariaurat ja aatrat.
Varsinkin varsinaissuomalaiset savimaat olivat huonosti muokkautuvia. Itä-Suomen kaskipelloilla pärjättiin hyvinkin aatralla eli hankoauralla, joka tyypillisimmillään oli kaksikärkinen haarukkamainen maanraaputin, mutta ei aura nykyisessä mielessä.
Parihevoset auran edessä Janakkalassa 1930-luvulla.

Viilto.
Parihevoset auran edessä Janakkalassa 1930-luvulla.
KUVA: VAPRIIKKI
Rauta-auran maata kääntävä ja kasvinjätteet piilottava ominaislaatu huomattiin etenkin savimailla hyväksi. Skotlantilainen John Small kehitti 1760-luvulla kyntöauran, jonka siiven rusettimainen geometria elää nykyissäkin traktorivetoisissa aurajäteissä.
Suomessa oli Moskovan vuoden 1864 maatalousnäyttelyn aikaan jo yli 20 erilaista täkäläisten tuotantolaitosten valmistamaa rauta-auraa, kuuluisimpina näistä Fiskarsin monet mallit, varsinkin loppupään ”Kymppi”, jonka vako oli kymmentuumainen.
Kääntävä, pystyviiluja jättävä rauta-aura vaati savimaiden kylvöpohjan valmistamiseen jotain tehokkaampaa jauhinta kuin mihin risuäkeet eli karhit – tasamittaan karsituista oksapölleistä värkätyt kylvömuokkaimet – pystyivät.
Äestys käy kevyemmin parivedolla.

Vetovoimaa.
Äestys käy kevyemmin parivedolla.
KUVA: VAPRIIKIN KUVA-ARKISTO

Alueelliset äkeen mallit​

Käsiharasta kehittyi risuäkeen kautta kirjava joukko mitä hauskimmin nimettyjä hevosäesmalleja. Ensimmäinen risuäkeen syrjäyttäjä oli 1500-luvulta alkaen tappimaisilla puu- ja sittemmin rautapiikeillä toteutettu raamiäes, joka tuli Suomeen Ruotsista.
Sen sijaan polkuäes lienee vallan satakuntalaista perua ja kenties jo 1500-luvun lopulta. Sen rakenne oli paljossa raamiäkeen tapainen, mutta muokkausvaikutusta tehosti ajurin seisominen äkeen päällä. Painonsa siirrolla hevosmies saattoi vaikuttaa maan muokkautuvuuteen edes jonkin verran.
Muita kylvömuokkausvälineitä olivat maanpinnan muotoja mukaileva niveläes, pohjoissuomalainen pelkkaäes, veitsimäisillä terillä varustettu puukkoäes eli tönkkökarhi, edeltäjiään hieman syvempää muokkausta tehnyt kolmiomainen karhu ja hanhenjalkaterin varustettu vinosti vedettävä karso, joka oli muita etevämpi rikkakasvien juurimisessa.
Peltopiru eli rullaäes oli ensimmäisiä pyöriväteräisiä äkeitä, sen hiukan kehittyneempi malli oli lapiomaisilla terillä toteutettu Vaasan seudulla kehitetty lapiorullaäes, joka oli melkoinen loikka muokkausominaisuuksien kehityksessä.
Tämän edelleenkin käytössä olevan äesmallin suosio synnytti muassaan mittavaa kotimaista valmistusta.
Elonleikkuukone kehittyi moottoroituna leikkuupuimuriksi.

Jyvät talteen.
Elonleikkuukone kehittyi moottoroituna leikkuupuimuriksi.
KUVA: VAPRIIKKI

Kylväjä Jethro Tull​

Ensimmäisen nykyaikaisen rivikylvökoneen sommitteli englantilainen Jethro Tull aivan 1700-luvun alussa. Kyllä, juuri tämän miehen mukaan Ian Andersonin progebändi sai nimensä.
Suomessa toimeen ruvettiin yli sata vuotta myöhemmin. Luutnantti Odert Gripenberg (1788—1848) tutustui Sveitsin Bernissä J. H. Pestalozzin ajatuksiin viljankylvön mekanisoimisesta.
Hänen onnistui patentoida kylvökone sekä Suomessa että Ruotsissa vuonna 1837. Alkuhakemisen jälkeen tässäkin hommassa onnistuttiin niin hyvin, että vasta aivan viime aikoina suurten alojen kylvökoneet ovat alkaneet sisältää paineilmaa ja sähkökäyttöä mekaanisen ja painovoimaisen siemensyötön sijasta.

Korjuuvälineille voimansiirto​

Heinänniittoa ja viljankorjuuta helpottavia masiinoita protoiltiin ensiksi Britanniassa 1800-luvun alussa. Ne olivat teknisesti muokkauskalustoa vaativampia, koska eestaas liikkuva leikkuuterä piti saada jollakin voimansiirtokonstilla säksättämään.
Hevosvetoisen niittokoneen samoin kuin viljan niittoon ja kokoamiseen ilmestyneen elonleikkuukoneen isänä pidetään silti Yhdysvaltain Virginiassa maatilan poikana syntynyttä Cyrus McCormickia (1809–1884).
Hänen isänsä jo kokeili sepältä kopioimansa niittokoneen ideaa käytäntöön. Siitä ei tullut mitään, ja pojankin tie keksijänä oli aluksi tukkoinen.
Niittoneuvon toiminnan ideana oli alusta pitäen ottaa edestakaisin liikkuvan terän tarvitsema voima maapyörältä hammasratas- tai hihnavälityksellä ja kampikoneistolla. Leikkuuterän periaate on aivan sama vuoden 2018 puimurimallistossa, vaikka voima tuleekin moottorilta.
Niitto- ja hevosvetoisen haravakoneen sanotaan mullistaneen heinänniiton. Jotkut maatalouden historioitsijat ovat sitä mieltä, että nimenomaan heinänniittokone potkaisi maatalouden ennen näkemättömään tuottavuuteen 1800-luvun puolivälistä alkaen.

Sammutin.
Tampereen Lielahden sellutehtaan tehdaspalokunnan hevosvetoinen hiilihapporuisku 1920-luvulla.
KUVA: VAPRIIKIN KUVA-ARKISTO

Pappi elonkorjuussa​

Pappi nimeltä Patrick Bell lienee pitkästynyt pelkissä hengentöissä kotinurkillaan Skotlannissa, sillä hänen kontolleen pannaan ensimmäisen kelvollisen elonleikkuukoneen esittely vuonna 1826. Tosin hän teki sen isänsä maatilalla.
Elonleikkuukone paitsi niittää myös kokoaa leikatun viljan aumaan pois seuraavan leikkuukierroksen uralta tai jakelee pyörivällä haravasysteemillä sadon lyhteen kokoisiin kasoihin jatkokäsittelyn helpottamiseksi.
Bellin kone oli kahden hevosen työnnettävä kaksipyöräinen laite, jossa hihnakuljetin asetteli leikatun tavaran siistiin aumaan. Hevosten parissa ei olekaan nähty juuri muita työnnettäviä peltotyölaitteita.
Alan varsinainen kehitystyö tapahtui kuitenkin Yhdysvalloissa sen preerioiden suorastaan huutaessa kättä pidempää maailmanmarkkinoille menevien viljamäärien korjuuseen. Cyrus McCormick sai aikaan ensimmäisen toimivan laitoksensa vuonna 1831.
McCormickin panokset olivat alku myöhemmälle maatalousalan jättiläiselle International Harvesterille. Se on kadonnut, mutta McCormickin muisto elää edelleen italialaisen Landini-konsernin yhtenä traktorimerkkinä.
Ensimmäiset elonkorjuukoneet rantautuivat Eurooppaan 1850-luvulla ja Suomeen, ensinnä Mustialan maatalousoppilaitokseen Tammelaan vuonna 1862. Tekninen kepulius, hinta ja toistaiseksi riittoisa työvoima jarruttivat laitoksen triumfia Suomessa.
Elonleikkuukone yleistyi täällä vasta 1920-luvulta alkaen. Sodat aiheuttivat viivettä niin, että kun koneita oli vuonna 1941 vasta noin 11 000, niin 1960-luvun alussa pientilavaltaisessa Suomessa niitä oli 58 000. Osaa elonleikkureista vedettiin sentään traktoreilla. Ensimmäiset ajopuimurit olivat tulleet maahan jo 1950-luvun alussa.
Hevonen paikallismoottorina lautalla.

Vesille.
Hevonen paikallismoottorina lautalla.
KUVA: VAPRIIKKI

Hevonen paikallismoottorina​

Pelkkään jyvien irtipuintiin ilman roskien erottelua tehdyt ensimmäiset puimakoneet olivat käsikäyttöisiä ja raavaallekin miehelle tappavan painavia pyöritettäviä
Siksi syntyi hevoskierto. Se teki kauramoottorista myös paikalliskäyttöisen. Kopukka kytkettiin sektorivarteen kiertämään kehää. Tämä varsi oli toisesta päästään kiinni pystyakselissa, jonka yläpäässä olevan monimetrisen vaakasuuntaisen rattaan liike välittyi remmin tai hammaspyörä-kulmavaihteen avulla puimakoneeseen. Tai vaikka pärehöylään.
Hevoskäyttöiset puimakoneet yleistyivät Lounais-Suomeen, Etelä-Pohjanmaalle ja Karjalan Kannakselle 1800-luvulla, muihin maakuntiimme vasta seuraavan vuosisadan alussa. Käsi- ja hevoskiertoisissa puimakoneissa käytettiin vain riihessä kuivattua viljaa, seiväskuivatun kosteus olisi tukkinut laitteet ja pyörittäjät.

Jonotusta.
Maitotonkat tulevat hevosten vetämissä kärreissä meijeriin Laitilassa heti sodan jälkeen.
KUVA: VAPRIIKIN KUVA-ARKISTO

Työn avuksi​

Puunjalostusteollisuuden vahva kehitys 1800-luvun loppupuolelta saakka työllisti Suomessa talvisin yli satatuhatta miestä ja jopa 50 000 hevosta, huippuvuosina 1940-luvun lopulla vielä paljon enemmänkin.
Maataloustraktorit ja sitten varsinaiset ajokoneet muuttivat tilanteen täysin kymmenessä vuodessa. Kun hankintakaudella 1960–61 Suomessa oli metsätöissä vielä noin 55 000 hevosta, niin vuonna 1970 hevosen ja miehen työpareja oli metsissä enää noin 17 000.
Savotat alkoivat marraskuun puolen välin jälkeen ja työtä tehtiin aina kevät-Mariaan eli maaliskuun 25. päivään saakka. Pohjoisessa savotat jatkuivat kelien mukaan kauemminkin.
Tyypillinen työpari tuli pientilalta. Tämä duo oli tottunut kovaan työhön, mutta silti jäädytetyillä väylillä liikkui järjettömän kokoisia kuormia kohti uittoväyliä. Hevoset kiskoivat sopivissa paikoissa myös tukkilauttoja.
Valtavat hevosmäärät tarvitsivat valtavasti rehua, jota jouduttiin jatkamaan selluloosalla vielä 1950-luvullakin. Uskollinen työneuvo usein kulutti enemmän kuin ravinnostaan sai.

Metsätöitä​

Kirsi Nuutinen teki Mikkelin ammattikorkeakoululle vuonna 2011 opinnäytetyön ”Suomenhevonen metsätöissä”. Siinä Pekka Nuutinen antaa eloisan kuvan hevosmetsätyön arjesta Pohjois-Suomessa 1960-luvulla.
”1950–1960-luvun savotoilla kaikki työmiehet olivat firman palveluksessa. Ei ollut vielä metsureita vaan jätkiä. Jokaisella jätkällä oli omat palstansa, joillakin palstoilla saattoi olla kaksikin jätkää. Kaadettavat tukkipuut oli leimattu kahdella leimalla ja ropsit yhdellä. Lisäksi oli juurileimat.
Jätkä suuntasi puun kaadon hevosmiehen ajouran suuntaisesti. Kun jätkät olivat kaataneet puuta valmiiksi tarpeeksi paljon, tuli jakomies, joka mittasi tukit ja määräsi tukkien katkontakohdat. Ropsit tehtiin suoraan kaksimetrisiksi. Joskus jakomiestä joutui odottamaan viikonkin: jätkän piti puhdistaa tukit lumesta jakomiestä varten mikäli lunta oli odottamisen aikana satanut.
Ihmisiä ja hevonen puutavaran ajossa talvella

Apuna.
Ihmisiä ja hevonen puutavaran ajossa talvella
KUVA: KANSATIETEEN KUVAKOKOELMA / MUSEOVIRASTO (CC BY 4.0)
Tukkien pituus mitattiin jalkoina. Jakomies iski kirveellä merkkiloven tukkiin ja merkitsi kirveellä veistettyyn kohtaan pituuden kosmoskynällä. Katkaistuaan tukin jätkä merkitsi tukin pituuden tukin päähän jotta mitta nähtäisiin myös lanssissa.
Katkomisen jälkeen hevosmies pääsi ajamaan puut lanssiin ja metsuri saattoi siirtyä toiselle palstalle jatkamaan hommiaan. Lanssissa tukit pyöritettiin teloille, josta ne otettiin kuorittavaksi. Vieritysporukka vieritti kuoritut puut veteen, josta ne uitettiin puomien väliin. Tämän jälkeen lautta niputettiin ja hinattiin hevoskierroksella. 1960-luvulla hinaamiseen käytettiin jo konevoimaa.”

Pitkä historia​

Kirjoitushetkellä Suomessa työskentelee muutama kymmenen metsuri-hevonen-paria joko osa- tai puoliammattimaisesti. Hevosen tai parivaljakon yleensä jollakin suojelu- tai puistokohteella vetämässä metsäkärryssä on yleensä bensamooottorista hydraulipaineen saava pieni nosturi.
Suomenhevonen täytti maamme satavuotisjuhlavuonna 110 vuotta. Niitä oli kirjoitushetkellä keskuudessamme noin 19 500 joista työhevoseksi kantakirjattuja on vain noin 400–500 yksilöä. Suurimmillaan suomenhevoskanta oli 1950-luvulla yli 400 000 yksilön laajuinen.
Haluatko Tekniikka&Talouden kiinnostavimmat artikkelit koostettuna sähköpostiisi joka päivä? Tilaa tästä linkistä ilmainen uutiskirjeemme.

30-heppainen Volmari​

Tekniikan Maailma selvitti vuonna 2000 ori Volmarin ja Saab 9-3:n sekä tarvittavan mittalaitteiston avulla, paljonko hopusesta lähtee tehoja.
Ensin vähän perusteita.
Minun riisipussini maksimitehoksi ilmoitetaan 90 din-hevosvoimaa. En käytä autoni koko tehoreserviä juuri koskaan, vaikka se on rivakimmillaankin nykykatsannossa kuin täi tervassa.
Ori Volmarista lähti Tekun koetuksessa hetkellisesti 30 hevosvoimaa. Mutta kumpikaan ajoneuvo ei pysy kasassa osaansa kauempaa, jos maksimiteho otetaan pihalle jatkuvasti.
Kuvassa sotaharjoitukset noin 1929–1930-luvulla.

Harjoitusta.
Kuvassa sotaharjoitukset noin 1929–1930-luvulla.
KUVA: HISTORIAN KUVAKOKOELMA / KORTTIKESKUKSEN KOKOELMA / MUSEOVIRASTO (CC BY 4.0)
Volmari mitattiin asettamalla se kirjaimellisesti aisoihin ja vetämään Saabia. Köyden hevosen puolen päässä oli voima-anturi. Se suojattiin ämpärillä, jotteivät hevosen moottorin todennäköiset pakokikkareet vaikuttaisin koetuloksiin.
Mittauksessa hevosenhoitaja piti Volmarin ohjaksista kiinni ja juoksi sen rinnalla. Autoa jarrutettiin siten, että nopeus pysyi hoitajan juoksunopeutta pienempänä eli noin 10 km/h:ssa.
Järjestelyssä mitattiin osapuilleen kahdeksan hevosvoiman eli kuuden kilowatin vetoteho. Hevosen veto ei ole kovin tasaista. Voima aaltoili hevosen askelluksen mukaan. Mutta tehokas hevonen tuottaa Tekun mukaan 30 hevosvoiman eli 22 kilowatin hetkellisen huipputehon.
Mittausoperaatio toteutettiin TM:n, Tampereen teknillisen korkeakoulun ja Ypäjän Hevosopiston yhteistyönä.

Hevosvoiman voima​

Toimittaja Velimatti Honkanen kirjoittaa tässä vuoden 2000 artikkelissa: ”Myös Tekniikan Maailma luopuu hevosvoimien ilmoittamisesta moottoritehojen yhteydessä, ellei siihen ole jotain painavaa, lähinnä historiallista syytä.”
Syytä on kuitenkin ollut, sillä tätä kirjoittaessani ilmestyneessä Tekussa tehot ilmoitetaan kauttaaltaan myös hevosvoimina, suluissa.
Hevosvoima-käsite syntyi, kun höyrykoneen keksijän James Wattin piti suhteuttaa keksintönsä tuottama teho johonkin. Simppelissä kauneudessaan metrinen hevosvoima tarkoittaa 75 kilon puntin nostoa yhdessä sekunnissa yhden metrin korkeuteen.
SI-järjestelmän mukainen tehon yksikkö on jo pitkään ollut watti kerrannaisineen, ja se tulee tietenkin James Wattin nimestä.
Teho on yksi watti, kun jokin kone tuottaa tai kuluttaa joulen energiaa sekunnissa. Watin teholla voi kohottaa noin satagrammaisen omenan metrin korkeuteen sekunnissa.
Joukkoja matkalla sinne jonnekin ylimääräisten harjoitusten aikana syksyllä 1939

Hevoskyydillä.
Joukkoja matkalla sinne jonnekin ylimääräisten harjoitusten aikana syksyllä 1939
KUVA: SA-KUVA (CC BY 4.0)

Maan rakentaja ja sen pelastaja​

"Jos ne tahtoo ottaa sun kätes pois, muista panna vastaan!"
Kirjoittajan sotainvalidi-isä muisti nämä Paavo-kuomansa sanat vielä vuosikymmeniä myöhemmin. Ne jäivät isäni korvaan tämän heittelehtiessä purilailla Krivin tiettömässä korvessa elokuussa 1942.
Tuskainen matka vei joukkosidontapaikalta kohti kaukaista kenttäsairaalaa ja pitkää toipumista.
Sirpaleiden raatelema käsi säästyi, yhtä paljossa suomenhevosvoiman kuin hermosiirtoja kokeilleiden kirurgien ansiosta.
Talvisodan aikaan rintamalla oli hevosia käytössä lähes 72 000 yksilöä. Niistä kuoli tai katosi joka kymmenes.
Jatkosodassa vetopelien motorisointi vähensi hevostarvetta, mutta 62 000 hevosesta kuoli tai katosi suhteellisesti useampi —14 500.
Viattomien ja puolustuskyvyttömien hevosten uhri ja kärsimys ihmisten silmittömyyden tähden oli kova paikka sodan paaduttamillekin sieluille.
Lukemattomat ovat suomenhevosen pelastamat haavoittuneet olosuhteissa, joissa mikään muu kuljetusmuoto ei olisi käynyt laatuun.
Siinä missä talon mies lähti rintamalle, niin kävi usein myös talon parhaalle hevoselle. Perheenjäsenelle.
 
Viimeksi muokattu:
Olipa kyllä mielenkiintoista nähdä Muonion eteläpuolella (näillä perillä) melkoisen iso tänä keväänä raivattu pelto (kiven kerääminen oli vielä edessä) ja toinen samanlainen toisella puolen tietä, tosin kasvoi jo nurmea. Hyvä, että jollakulla on laskento 4 ja uskonto 10.

Tosin samanlaiset tuntemukset oli, kun ajoi Hyrynsalmelta Puolangalle. Aika isoja aloja viljalla. Mutta varmasti on laskettu, että kannattaa. Toivottavasti.
Nythän se kannattaa, kun on hyvät välineet raivaamiseen ja jos on hyvä maan geometria ja maaperä, niin voi sitten isoilla koneilla ajaa, säästyy polttoainetta ja aikaa, ja ilmastonmuutos pidentää pohjoisessa kasvukautta. Tai kannattaa siis, jos EU ei laita kapuloita rattaisiin.

Isoimmilla koneillahan niitä perinteisempiä pieniä länttejä ei kannata edes viljellä, ja pienemmillä koneilla polttoaineiden hinnat taas haittaavat.

Ei ole oikein puintikelejä täälläpäin (lounaassa) vettä tulee sillain sopivasti jokapäivä, ei kauheasti millejä kerry kuitenkaan. Kuukauteen tullut jotain 100mm paikkeilla, no isoja eroja kyllä ihan lähistölläkin sademäärissä.
Viime sunnuntaina kuulemma rukiit vielä olleet pehmeitäkin ettei niillä kiirettä vielä olisikaan. Syysvehnät aika mustan näköisiä sateesta johtuen. Heti varmaan alkaa puinnit kun kelit kuivuu.

Oma puinnin aloitus menee syyskuulle kun ovat vähän myöhäisempää lajiketta kevätkylvöisiä ja saaneet uutta virtaa kasvuun tästä heinäkuun puolessavälissä alkaneesta sadekaudesta.
Taitaa vaihdella aika paljon paikallisesti, sillä meilläpäin (Turun pohjoispuolella) pääsivät aloittamaan puinnin. Tänä vuonna oli muuten ainakin täällä aivan erinomainen rukiin sato, sillä alkukeväällä maa oli riittävän kosteaa ja lounaisrannikon hyvin kuiva jakso kesällä ei haitannut ruista, toisin kuin kevätviljoja. Ja kun ei satanut, ei sade myöskään lyönyt viljaa lakoon - en varmaan kymmenen kilometrin säteellä ole nähnyt yhtäkään edes osittain laossa ollutta ruispeltoa.

Mökin läheiset ruispellot korjattiin jo heinäkuun lopussa, taisi olla juuri viimeisenä päivänä.

Paikalliset viljelijät ovat ruvenneet käyttämään ruista valkohäntäpeurojen takia peltojen reunoilla (aiemminhan, siis ennen viime vuosikymmentä, näitä "valkohäntäpiruja" ei täällä ollut) ja nyt useana vuonna hyvin varhain onnistuneen korjuun ja hyvien satojen vuoksi muutenkin enemmän.

Vehnän sato näyttää ainakin täällä jääneen huonohkoksi, lyhyet tähkät kuivuuden vuoksi, eikä ohrakaan nyt ole lainkaan parhaiden vuosien kaltaista.
 
Katso liite: 82494
Baltiassa elokuun myrsky teki viljelyksillekin murheellista jälkeä. Tuota peltoa ei tarvitse puida. Miten laajalla alalla noita vahinkoja tuli, siitä en tarkemmin tiedä.
Tuliko sulle lakoa paljon, kun ne kovat sateet olivat heinäkuussa, ja jos tuli niin ehtikö kasvamaan läpi?

Toivottavasti tämä vähän kuivempi jakso riitti palauttamaan peltojen kantavuutta sen verran, että pääsee puimaan rypemättä.
 
Tuliko sulle lakoa paljon, kun ne kovat sateet olivat heinäkuussa, ja jos tuli niin ehtikö kasvamaan läpi?

Toivottavasti tämä vähän kuivempi jakso riitti palauttamaan peltojen kantavuutta sen verran, että pääsee puimaan rypemättä.
Resizer_16921650804521.jpeg
Lakoa tuli, mutta onneksi ovat pienialaisia pyöräkkeitä. Päälle kylvöt erottuu tänä vuonna.

Murskeohran puinti lähtee liikkeelle lähiaikoina, kunhan sää poutaantuu.

Kuvassa mäkimaalla moreenilla oleva ohra ja niin paljon ei sada, ettei nuo kanna. Ongelmat kantavuuden kanssa savimailla. Niitäkin on, nähtäväksi jää minkälaisia raiteita tulee. Varmuudella jonkin verran, mutta tuskin joka paikkaan.
 
Katso liite: 82495
Lakoa tuli, mutta onneksi ovat pienialaisia pyöräkkeitä. Päälle kylvöt erottuu tänä vuonna.

Murskeohran puinti lähtee liikkeelle lähiaikoina, kunhan sää poutaantuu.

Kuvassa mäkimaalla moreenilla oleva ohra ja niin paljon ei sada, ettei nuo kanna. Ongelmat kantavuuden kanssa savimailla. Niitäkin on, nähtäväksi jää minkälaisia raiteita tulee. Varmuudella jonkin verran, mutta tuskin joka paikkaan.
Lako laarit täyttää on vanha sanonta. Oikeesti se nyt ei niin mene, mistähän tollainenkin sanonta lähtenyt.

Tässä kolmatta kierrosta hukkiskävelyä tehnyt niin ei missään lakopaikkoja. Mutta haittaa tulee niistä uusista versoista mitkä nyt tulleet juuri tähkälle. Niitä löytyy niin kaurasta kuin ohrastakin. Harvassa kasvustossa myös rikkaruohot päässeet valloilleen.
 
Tuon piti keventää byrokratiaa. Nyt näyttää siltä, että toisin kävi:(. Samalta tilalta voi olla kaksikinkymmentä lohkoa selvityspyynnön alla.

Toki voi olla, että kun systeemi on ajettu sisään, toimii paremmin. Näin toivoo tilat ja luultavasti myös valvova viranomainen.

Mahtaa mieltä ylentää katsella muutamien kymmenientuhansien lohkojen valokuvia..
 
Juu, itse lähetin juuri pari kuvaa kun eivät olleet nähneet niittoa. Niitin edellisenä päivänä kun selvityspyyntö tuli.
Kahdella lohkolla niitettävää, siis pitäisi olla niitetty tämän kuun loppuun mennessä. Vain toiselta lohkolta tuli selvityspyyntö vaikka samana päivänä molemmat niitetty.

Tällä systeemillä kai vähennetään tilakäyntejä, ei tarvitse itsekkään seurata niitten turhantärkeiden pilkun viilaajien toimia.;)

Tämän pitäisi myös siis vähentää näitten tarkastajien määrää kun aikaa säästyy. Juu ei varmasti tule tapahtumaan! Uusi systeemi, uudet haasteet ja uutta väkeä pyörittelemään papereita.
 
Back
Top