minusta yksi sellainen ydinkysymys on se että mihin varaudutaan.
On sitä mad max-jengiä mikä nousee raunioista tissit napakasti pursuillen nahkapuvusta, tukka ja meikit tikkarissa. Ne ei toki syö eikä kakkaa, et sellasia peruskyssäreitä ei niiden tarvinne miettiä. Niitä löytyypi jenkeistä jostain ydinsiilosta sadanvuoden ruokavarannot pakastekuivattuna
Sitten on Ritva ja Pirkko jotka suunnittelivat kriisin sattuessa lähtevänsä perikunnan mökille kyrväskoskelle ja alkavansa omavaraisiksi. Täyttä varmuutta kyrväskosken sijainnista ei ole, eikä Ritvan ja Pirkon kondis riitä kilometriä pidempään patikkamatkaan. Eikä mökillä ole kukaan käynyt sitten sotavuosien ja silloinkaan siellä ei ollut kaivoa ja tulisija ja puolet katosta oli siirtyneet kohti kellaria
Mutta jos ei lähdetä siihen zombihyökkäykseen tai ydinpommiin, niin voinee ottaa sellaisen semisti arkipäiväisemmän lähestymiskulman, eli ruokaa kaappiin (ja nesteitä viinikaappiin), en mitenkään jaksa ottaa esiin näitä kotivara ja 72h juttuja, eikä tarvitse. Ihmiset kenellä on aivot, ymmärtää ilman ohjettakin että maailma on vähän sellanen että kannattaa pärjätä ihan omillaan joku aika. Ne ketkä tarvitsee sen kuinka kakkaan muovikassiin, niiden ohjeistaminen on aivan ajanhukkaa
Mutta mä henkilökohtaisesti olen ottanut sellaisen lähestymiskulman tähän hommaan, että asioilla täytyy olla jatkumo. Mitäs kun ne hernekeittopurkit on syöty? Siksi täytyy pystyä itse kasvattamaan syötävää. Mitäs kasvatat jos ei ole siemeniä? Siksi täytyy pyrkiä mahdollisimman korkeaan siemenomavaraisuuteen. Ei tartte zombihyökkäystä että se homma sakkaa, ruokavirasto riittää kyllä siihen ettei siemeniä ole eikä tule ja ne kenellä on, joutuu niitä diilaamaan kuin kokaiinia.
Lannoitteet. Mulla on karjanlantaa sen verran että aivan vitun sama onko bernerin lannoitteet motissa jossain suezin kanavassa vai ei
Jos aikoo kasvattaa lihaa omaksi syömäpuoleksi, hankkia kanoja ja jotain lypsyelukkaa. Kannattaa olla liikkeellä nyt. Sitten kun on joku kriisi, niitä ei saa yhtään mistään ja jos niiden hoito on itselle vierasta näin ei-kriisiaikaan, niin sitten se vasta kusista onkin kun olet myrskyluodon maijana siellä kyrväskoskella kaivamassa jäkälää jonkun elukan hengenpitimiksi
Tätä kasvimaat, eläimet, liha, maito, munat, eläintenruoat, lannoitteet, omat siemenet karusellia mikä pyörii omalla (no joo, heinä tehdään naapurin pellolta) tontilla, voi kutsua preppaukseksi, permakulttuuriksi, omavaraisuudeksi, halusta pyrkiä riippumattomuuteen tai puhtaaseen ruokaan. Mutta kutsuipa sitä nyt miksi vaan, lopulta olet ihan mukavasti riippumaton eri suhdanteista tai sekopäisistä päättäjistä, ja tiedät että saat ruokittua perheesi
Vesi ja lämpö, en jaksa. Kaikki tietää kyllä.
Lääkkeitä, etenkin niitä millä korvataan joku puuttuva tai paskana oleva sisuskalu, kannattaa hakea uudet ennen kuin viimeinen nappi on käsissä
Minähän en tarvitse ydinpommia tai sellaisia kriisiin. Yksi liesituuletin koeponnisti tämän sirkuksen kriisinsiedon kyllä tehokkaasti. Tuurillansa sattui siemenet, aseet ja muut metsästystarpeet ja muita ihan kohtuullisen tärkeitä juttuja olemaan autotallissa palo-oven takana, eli ne säilyi. Mulla on sellanen rasittava tapa varastoida kamaa autoon, ihan siis laiskuuttani, eli sieltä löytyi vaihtovaatetta, latureita, lasten piirustuksia jne
Näin jälkikäteen, en ole kaivannut meille varastoituja puolensuvun roinaa, mutta esimerkiksi valokuvat meidän edesmenneestä lapsesta olis saanut jäädä palamatta (tosin niistä saatiin osa säilytettyä ja pilvestä löytyi osa) ja taulut, niistä osa oli mun tätivainaan maalaamia. Mutta kaikkinensa tuo kun talo palaa, siinä huomaa aivan helvetin nopeasti mitä ihminen tarttee pärjätäkseen. Ja se ei ole lautapelejä ja kuivattuja mangoja naposteluun. Tonkka viiniä kannattaa kyllä varata