Suuri maatalouskeskustelu

Mitä se muuttaa jos lehmä poikii...
-Eräs viljelijä jolla on yli 200 lehmää.

Kontrasti on laaja. Asiat suhteellisia. :)
Sulla on vaan hitokseen parempi hermorakenne ku mulla. Voi tietysti olla että kokemuksellakin on joku rooli tässä ;)

Tarpeeksi sattuu niin siihen tottuu. Eihän muutkaan ammattiryhmät päivittäisestä ruisleipätyöstään ihmeellistä numeroa tee. Oli se sitten lapsen päästö tai lampun asennus. Maanviljelijät nyt on vähintään yhtä pahoja kuin vegaanit asettamaan itseään jollekin moraalisäteilyjalustalle. Saati sitten jos on kovat ajat niin vinkuminen on melko äänekästä. Sähkölaskuakaan ei saada maksettua vaikka kaikki on tehty päin hevonvittua. On se omituista. Lehtiin siitä on kirjoitettava.
 
Itellä on muistikuvia, jossa mummu paistoi juustoleipää kamarin pönttöuunin loimulla. Jotenkin olen yhdistänyt tämän ternimaitoon.
Voi olla, että leipäjuusto onnistuu ilman juoksutinta parin ensimäisen päivän aikana lypsetystä ternimaidosta. Ternimaito juustoutuu nimenomaan sen pari päivää esim. pannarin teko ilman kananmunia tai uunijuusto päivän tai pari poikimisesta, ei sen jälkeen enää.
https://www.kodinkuvalehti.fi/reseptit/lisukkeet/leipajuusto-kotikonstein
 
Onnittelut vasikan johdosta. Jospa siitä kehkeytyy aivan erityinen valioyksilö kun tuolleen antoi itseään odottaa. Ternimaidosta saa tosiaan monenlaista hyvää, lettujen tekoonkin on se mainiota. Uunijuusto on ainakin meille hämäläisille perinteinen herkku. Vanha kansa käytti siitä joskus nimitystä "vasikantanssi".
 
Hiphei ja hurraa, jälkeiset lähti.

Tää näyttäis nyt ihan hyvältä. Huomisen voi käyttää lehmän pyrstön ihmettelyn sijaan jouluruokien tekoon. Lastenkaan ei tartte sitten aattona nääntyä nälkään puolikkaan kuusen juurella. Järjestin suuretsinnät, joulukuusen alapuoli on kadonnut johonkin madonreikään. Mutta vois olla paskemminkin, meillä on kuitenkin nätti vasikka ja lypsyjakkarassa töröttävä joulukuusen yläpuoli.
 

Liitteet

  • image.jpg
    image.jpg
    403.8 KB · Luettu: 31
  • image.jpg
    image.jpg
    181.9 KB · Luettu: 32
On nätti vasikka. Tulee lapsuus mieleen ja herkistyn lähes kyyneliin.

Leipäjuusto ja pannukakku ternistä. Aloita pannarista, helppoa ja et pety. Sitä voi syödä hervottomia määriä, runsaalla hillotuksella ja kermavaahdolla. En tunne montaa herkkua, joka sen ohittaa. Meillä joskus on jäätelön ohessakin. Saadaan säännöllisesti terniä talouteen ja tykätään.
 
Mukava uutinen. Oonkin seurannu mielenkiinnolla miten vasikointitilanne etenee.

Itsellä on menny tämä joulunalus hieman mollivireisesti kun kanala tuhoutui tulipalossa. Kiva lukea onnistumisista.

Mutta Hyvää joulua silti kaikille ja vasikalle etenkin.
 
On nätti vasikka. Tulee lapsuus mieleen ja herkistyn lähes kyyneliin.

Leipäjuusto ja pannukakku ternistä. Aloita pannarista, helppoa ja et pety. Sitä voi syödä hervottomia määriä, runsaalla hillotuksella ja kermavaahdolla. En tunne montaa herkkua, joka sen ohittaa. Meillä joskus on jäätelön ohessakin. Saadaan säännöllisesti terniä talouteen ja tykätään.
Mummovainaa kanaviensa kautta sitä Savommuasta aina järjesteli. Sitten se soitti meidät siinneet eli mun ja siskolikat paikalle. Sääntö oli jotta kaikki syödään ja samalla huonoja juttuja kerrotaan. Ite se istui keittiöjakkaralla kaikessa 163/95 kauneudessaan ja hytkyi meidän sanailuille.

Ne oli aikoja ne.
 
Meneehän se joulunvietto toosan ja kohdun parissa puuhastellenki, perinteinen haudalle-syömään-lahjat-saunaan-kaava onkin jo vähän kulunut.
Haudalle syömään ja lahjat saunaan? Nyt pitää kyllä sanoa, että nämä entisetkin perinteet kuulostavat luovemmilta kuin meikäläiset. :unsure:

(Jokin lasikantinen lukihäiriö saattaapi vaivata tässä vaiheessa vuotta ja iltaa...)

Onko muuten tuosta siemennyksestä varmaa näyttöä vai olisiko tässä saumat tuoda uusia juonenkäänteitä uskonnolliseen kirjallisuuteen? :)
 
Haudalle syömään ja lahjat saunaan? Nyt pitää kyllä sanoa, että nämä entisetkin perinteet kuulostavat luovemmilta kuin meikäläiset. :unsure:

(Jokin lasikantinen lukihäiriö saattaapi vaivata tässä vaiheessa vuotta ja iltaa...)

Onko muuten tuosta siemennyksestä varmaa näyttöä vai olisiko tässä saumat tuoda uusia juonenkäänteitä uskonnolliseen kirjallisuuteen? :)

Paras lienee, ettei näyttänyt postimieheltä..
 
Kyllä täältä jonkun pitäisi päästä kummisedäksi vasikalle, on niin tiiviisti seurattu ja oltu hengessä mukana.
Kyllä sen kaiken järjen mukaan pitää olla mä. Sitähän on nykyään niitä kummilapsia Afrikassa vähän joka toisella tiedostavalla (plus kummienollani, joka aina jauhottaa noita...). Olis se komeeta jos vasikalla olis afrikkalainen kummisetä.

Toki ymmärrän että parahia en oo mutta miehen reiän (on muuten kirjailijalta kohtuu monimielinen, nykykatsannossa) oon täyttänyt. Villen mielipiteestä en tiedä oonko kova poika. Että sinänsä en pahastu kun valinta osuu vanhempiin veljiin.
 
Kyllä sen kaiken järjen mukaan pitää olla mä. Sitähän on nykyään niitä kummilapsia Afrikassa vähän joka toisella tiedostavalla (plus kummienollani, joka aina jauhottaa noita...). Olis se komeeta jos vasikalla olis afrikkalainen kummisetä.

Toki ymmärrän että parahia en oo mutta miehen reiän (on muuten kirjailijalta kohtuu monimielinen, nykykatsannossa) oon täyttänyt. Villen mielipiteestä en tiedä oonko kova poika. Että sinänsä en pahastu kun valinta osuu vanhempiin veljiin.

Ootko sinä Somalian Savolainen? Selvitäppäs nyt vähän niitä taustoja? Vasikka on kuitenkin vielä naiivi ja hentoinen joten ollaan kriittisiä kummisetien suhteen. Kaikenlaisia grooming tapauksia on kuitenkin tapahtunut nuorille.
 
On nätti vasikka. Tulee lapsuus mieleen ja herkistyn lähes kyyneliin.
Kyynelissä ei ole pahaa. Ei tarvitse eritellä 'miehisiiin' kyyneliin. Minä olen kyynelehtiinyt jopa neegerlapsille, kun oikeanlainen on ollut asiasta esitelmitsöijä.

Mikä on parempaa kuin pannarivasikka! no minäpä kerron! Hirvikäristys pottumuusilla! Ja marjoilla, piru perkele!
Völjyyn kun pistetään litra suomalaista viinaa, niin käy ranskalaisteltakin silkinhivelijälyä kateeksi! Mä huudan, koska mut on kasvatettu roskahimiseksi, täyreksi karjalalaishämäläiseksi kyrväksi!
Te akateemikot ja Paremmat Ihmiset, haistakaa v*****u! Kiitos Mestari!

Jos totuus ei ole tämä kevään eduskuntavaaleissa, niin minä vedän...käteen asbestihanskoilla tai jotain.

Jos ihmislapsi (allekirjoittanut, ehkä?) on ruma pakotessaan maailmaan, niin vasikalla ja muilla elukoilla on tilanne paljolti parempi.

Mä olen ikäin vihannut ryssäläis-moskovalaista valtiota, mutta en sinänsä iivanoita. Ne tollot ei tedä paremmasta! Suomalasia - hämäläisiä ja karjalaisii - olen sydämestäin rakastanut, vaiikka monet
niistä on tarjonnut meitille vain nyrkkii. Viinaan meneviä piruja. En tuomitse, koska kuten tästäkin viestistä näjette, olen Altian kätyri minäkin!

Totuus: nimimerkkiä on nimitetty saman vuorokauden kuluessa: punikiksi; lahtariksi; fascistiksi; natsiksi; kommariksi! Mikä olen, kun minua kiinnostaa vain suomalaisten kohtalo?

Piru, Rooman hallitsija tervehdyksineen, Agrikola, Suomi, sen hallitsijat. Mitä on minulla, suomalaisella vässykällä muuta kuin Altian tuotokset...

edit: tujua tavaraa ja väärääkin väärempi ketju, mutta olkoon.
 
Viimeksi muokattu:
@Baltriber : pikkuhiljaa alkaa tällaiselle heikkosaattoisemmallekin hahmottua sen kuusen alaosan katoamisen perimmäinen tarkoitus ja kohtalon suuri suunnitelma. Kuinka osuvaa teidän kotinne joulussa onkaan, että juuri lypsyjakkara pitää joulukuusta pystyssä vasikan syntyessä.

Herkkänä nuorena totean myös, että ”Hilikan” syntymässä on jotain kauniilla tavalla perisuomalaisen isänmaallista.

Vasikan syntymä kirvoitti foorumilaiset jakamaan maistuvia ternimaitovinkkejä. Niitä ja lapsuuden kokemuksia kompaten totean, että ken ternimaidon haistaa, se makean maistaa.

P.S. Kippistän Hilkalle kunhan saan päätettyä, minkä pullon korkki narahtaa. ”Parahia kattellahan”, sano Sarek1 kun viinakaapin ”Molotohovin koktaileja” plarasi...
 
Back
Top