Suuri maatalouskeskustelu

Vastustan jyrkästi ja vaadin saada nähdä maidon urean määrän. Vetoan vasikan maidon tarpeen vähenemiseen sekä oletan myös että, nyt ei yritetä tuottaa maitoa. Myös kinnusen rehun myymä "maito tähti 190" rehun energiamäärä (ME (MJ/kgka)12,3) kuulostaa kovin korkealle verrattuna eläimen käyttötarkoitukseen. Muinaislehmän lihominen ja hänen sisäelimien rasvoittuminen on mielestäni riski.
Tosin se luuska selviytyy vaikka syöttisit sille sahajauhoja ja kuusenoksia koko talven.... epigenetiikkaa nääs.

Korsirehuna ilmeisesti kuivaheinä, ei säilörehu? Kompromissi ilman ureatestiä ja kuntoluokitusta, 2 kk 1.5 kg/vrk, sen jälkeen 1 kg/vrk 2 kk:n ajan.

@Baltriber näppääpä lehmän pyrstöstä kuva. Tekastaan se kuntoluokitus. Jos selkä on tasainen kuin pöytälevy, niin annokset meni uuteen suunnitteluun.
 
  • Tykkää
Reactions: H.A
Voihan ureatestit, luuskat, kantturat ja sahajauhot.

Noi lehmät syö sellaista etäisesti heinää muistuttavaa asiaa. Paalit on takuu luomua. Lannoittamatta menty ainakin 15 vuotta, sisältö saunakukkaa, pajukkoa ja myrkkysumakkia. Marinoituna ja muovissa. Että tässä toteutuu kyllä se sahajauhoja ja käpyjä ruokavalio. Jos ei muuten niin seleenin puutteen takia viimestään ollaan sorkat oikosellaan.

Onko olemassa mitään näille kitueläimille suunniteltua rehua. Kitueläimet on siis nää muinaislehmät ja vuohet, tai siis lypsyssä oleva vuohi, ei ne joutovuohetkaan tartte ku heinää ja kivennäistä.

Mä lykkäsin ne heti aamusta pihalle enkä laiskuuttani ny viitti lähteä perseen perässä jäätikölle (tää mun jalka..) mut selkä on sama, suunta väärä.
 

Liitteet

  • image.jpg
    image.jpg
    1.1 MB · Luettu: 25
mut selkä on sama, suunta väärä.

Tuo takaronkkien etupuolinen kyhmy näkyy sen verran, että anna vaan väkirehua. Joko valmista tai jos saat jauhettua kauraa, siihen voi sekoitella melassia ja kivennäisiä. Sillä samalla kauralla voit sitten ryhtyä hyväilemään myös kummitytön olemusta, jahka se luopuu nännistä.

Karvoituksen perusteella ihan hyväkuntoisen oloinen lehmähän tuo on.
 
Onko olemassa mitään näille kitueläimille suunniteltua rehua.

Kaura. On ystävällistä sisuksille, eikä normiannoksina lihota, sulaa normiannoksina hyvin ja luulen, että halpaa. Ainakin tuottajat saavat kaurasta niin hävyttömän huonon hinnan, että tokko se pompsahtaa aivan älyttömiin kauppa-mylly-kierroksella.
 
Tarttis lähtee myllykauppaan.. Mä olen näissähommissa tyystin tuon paikallisen maatalouskaupan varassa ja se on ihan tyhjä arpa. Ne ei itsekään tiedä mitä myyvät, kenelle ja miksi.
 
Tarttis lähtee myllykauppaan.. Mä olen näissähommissa tyystin tuon paikallisen maatalouskaupan varassa ja se on ihan tyhjä arpa. Ne ei itsekään tiedä mitä myyvät, kenelle ja miksi.
Ei toinna. Jos lähistöllä sattuisi olemaan joku lypsy- tai lihakarjatila, ostat suoraan niiltä valmiiksi jauhettuja kauroja. Kannata valtavasti ottaa kerralla, parin viikon satsi enintään, jauhoillakin on parasta ennen päiväys ja maittavuus.

Jep, ei sille se kilo/puolitoista tai kaksikaan täysrehua tee pahaa, selvästi on selän luut näkyvissä.
 
Viimeksi muokattu:
Tehhään minkä keretään,ei mun tarvihe yksin sahata,jälkikasvu sahan kahvoissa myös, kolmisin meillä on hyvä päivävauhti,hyvin ovat oppineet savottatyöt.
Ehkä kannattaisi sahata ensin ajourat, polkea ne traktorilla ja suunnata kaadot urille, helpottaisi vähän lumessa kahlaamista.

Tuurilla tekee nyt kantohanget, sen päältä olisi kyllä loistava sahailla.

Edit: lapsillesi kehittyy noissa hommissa kivasti ruista ranteeseen.
Niille ei tarvii mennä koulussa tyhjästä mussuttamaan, voi olla jollekin punttisalihemmollekin yllätys, mitä tarkoittaa metsätöissä hankittu raaka voima:)
 
Viimeksi muokattu:
Ajouraa tässä siis on tehty, huomenna valmis,tytär saa kulkea rauhassa kylillä, osaa painia ja nostaa 80 kilolla sarjaa:) pari kertaa joutunu pistämään näyttöä,poikakin joutunut upperkutia vetämään,eipä ole sen jälkeen kiusattu,kyllähän tuo sahaaminen ja puiden nostelu tuo keskivartaloon mukavasti voimaa, huomasi itse painikarkeloissa tuon kun teki jv hommia,parasta kuitenkin on että tykkäävät olla savotalla, kasvavat kiinni omaan maahan, ja suvun metsurin perinteet jatkuvat jälkipolville.
 
Tarttis lähtee myllykauppaan.. Mä olen näissähommissa tyystin tuon paikallisen maatalouskaupan varassa ja se on ihan tyhjä arpa. Ne ei itsekään tiedä mitä myyvät, kenelle ja miksi.
@Ikarus jo ehdottikin valmiiden jauhojen ostoa. Luulisi että vanhaa vasaramyllyä olisi näivettyvät kylät väärällään. Eka googlaus antoi parin tonnin kamppeen, mutta ihmettelen jos ei ”annetaan hyvään kotiin”-periaatteella löytyisi toimivaa.

http://www.nipere.fi/vaihtokoneet_vasaramyllyt

Edit
Tuossa sopivan hintainen traktoripyöritteinen
https://www.tori.fi/varsinais-suomi/Junkkari_Pyorre_53382810.htm?ca=18&w=3
 
Back
Top