Suuri maatalouskeskustelu

Sit täytyy mennä traktorikauppaankin. Eiköhän naapurista saa saaviin, omille lehmille kun jauhavat. Ei tuo taysrehukaan kallista ole kun syöjiä ei oo navetallista.

Mitä muuten maksaa nykyään säkkitavarana, olisi mieluisaa tietää? Mulla on tallessa isävainaan kuittipeliä kasarilta ja tuolloin Mullinherkku 2 maksoi ainakin jonkun kuitin mukaan 2.2 mk kilo. Kaurajauho 1.8 mk kilo, melassi joku laatu noin markan, peruskivennäinen seleeni-mg-kalsium yli 3 mk kilo, tuosta viimeisestä en ole ihan varma, kuittien muste ei ole enää terävintä piirtoa.

Sitten on joku Mullinherkkulaatu, joka on tullut irtona ja se on maksanut hiven alle 2 mk kilo. Löytyipä yksi Sampo-kuittikin, tod.näk. kokeillut, tuohan oli Elannon rehutehtaan tuote, hinta hiven yli 2 mk kilo.
 
parasta kuitenkin on että tykkäävät olla savotalla, kasvavat kiinni omaan maahan, ja suvun metsurin perinteet jatkuvat jälkipolville.
Tuo on hyvä ja kunnioittava periaate.:solthum: Oppivat työhön ja siihen että elanto ei tule työtä tekemättä.
Toisenlaisiakin esimerkkejä valitettavasti löytyy.
 
Mitä muuten maksaa nykyään säkkitavarana, olisi mieluisaa tietää? Mulla on tallessa isävainaan kuittipeliä kasarilta ja tuolloin Mullinherkku 2 maksoi ainakin jonkun kuitin mukaan 2.2 mk kilo. Kaurajauho 1.8 mk kilo, melassi joku laatu noin markan, peruskivennäinen seleeni-mg-kalsium yli 3 mk kilo, tuosta viimeisestä en ole ihan varma, kuittien muste ei ole enää terävintä piirtoa.

Sitten on joku Mullinherkkulaatu, joka on tullut irtona ja se on maksanut hiven alle 2 mk kilo. Löytyipä yksi Sampo-kuittikin, tod.näk. kokeillut, tuohan oli Elannon rehutehtaan tuote, hinta hiven yli 2 mk kilo.

Toi maito-tähti oli 16,jotain€/40kg se pääsi vähän yllättämään kun hevosten kaikki nätteihin pusseihin pakatut nökkäreet maksaa vähintään 20€/20kg.

Mun täytyy tästä lähtee taas ihmettelemään kun näyttäis kutulla tehneen rivakan utareen. Pukkaako neitsytlypsäjää vai mitähän lystiä tässä on taas tarjolla.
 
Mitä muuten maksaa nykyään säkkitavarana, olisi mieluisaa tietää? Mulla on tallessa isävainaan kuittipeliä kasarilta ja tuolloin Mullinherkku 2 maksoi ainakin jonkun kuitin mukaan 2.2 mk kilo. Kaurajauho 1.8 mk kilo, melassi joku laatu noin markan, peruskivennäinen seleeni-mg-kalsium yli 3 mk kilo, tuosta viimeisestä en ole ihan varma, kuittien muste ei ole enää terävintä piirtoa.

Sitten on joku Mullinherkkulaatu, joka on tullut irtona ja se on maksanut hiven alle 2 mk kilo. Löytyipä yksi Sampo-kuittikin, tod.näk. kokeillut, tuohan oli Elannon rehutehtaan tuote, hinta hiven yli 2 mk kilo.
Rehukaura satamaan toimitettuna 200 euroa tonni. Hinta on nyt poikkeuksellisen korkea. Jauhettunakaan tuskin yli 0,25 euroa/kilo.
Nappuloita ei ole tullut viime aikoina osteltua. Yllättävän kallis tuo @Baltriber :n 40 kg täysrehusäkki. Irtotavarasta @H.A saattaisi olla käryllä.
 
@Ikarus jo ehdottikin valmiiden jauhojen ostoa. Luulisi että vanhaa vasaramyllyä olisi näivettyvät kylät väärällään. Eka googlaus antoi parin tonnin kamppeen, mutta ihmettelen jos ei ”annetaan hyvään kotiin”-periaatteella löytyisi toimivaa.

http://www.nipere.fi/vaihtokoneet_vasaramyllyt

Edit
Tuossa sopivan hintainen traktoripyöritteinen
https://www.tori.fi/varsinais-suomi/Junkkari_Pyorre_53382810.htm?ca=18&w=3
Noita vanhoja koneita kyllä löytää aika hyvin vielä, paras ostoa jonka tein on Tume KL-200,maksoi 80e, kone on kuin tehtaalta juuri tullut, kaikki tarratkin uutta vastaavat, ikänsä sisällä säilytetty ja kylvön jälkeen pysty aina,muut vehkeet on tyyliin anna nyt vaikka kossupottu maksuksi.
 
Rehukaura satamaan toimitettuna 200 euroa tonni. Hinta on nyt poikkeuksellisen korkea. Jauhettunakaan tuskin yli 0,25 euroa/kilo.
Nappuloita ei ole tullut viime aikoina osteltua. Yllättävän kallis tuo @Baltriber :n 40 kg täysrehusäkki. Irtotavarasta @H.A saattaisi olla käryllä.

Hankkijan viljaseos puhallettuna 8000kg erissä 244€/t. Päivässä kuluu vähän yli 400 kiloa. Sotketaan appeeseen.
 
@H.A :lla on vissiin jokunen elukka enempi ku mulla, tai sitte niitä on muutama varsin kookas yksilö.

Mikäs tässä on paria kituelukkaa ruokkiessa ostonappulalla, navetallinen oikeita lehmiä syö jo sellasta määrää ettei niille viitti mitään pussitettuja kultahippuja kaupasta kantaa.

Mun kaveri ku näitä muinaismuistoja kasvattelee totes hyvin, tulis sota ja veriripuli niin näitä kitulehmiäki opittas taas arvostaa.

Lykkäsi viimekeväinen kuttu ittensä maitoon. Hauskaa tiedossa kun vuohenlypsyteline on vuohitarhassa kinoksen alla. Helpottais tota opettamista kun sais vuohen kunnolla kiinni eikä tarttis joogata pitkin tallinkäytävää yhen onttopään kanssa. Toivottavasti oppii nopeaan, tosin tää on vähän äiteensä (mun lypsykuttu hinkki-sinikka) kaltainen eli ei mikään ihmisen nöyrinpalvelija.
 
Nää on tollasia geenipankkilehmiä. Tuo teinilehmä on yhen sellasen sonnin vimonen elossa oleva jälkeläinen. Hilkan isää on vielä jotain annoksia pöntöissä (ja mullahan on Hilkan äitee ja sisko tässä). Noita nyt olis tarkotus siementää sillai että nää säilyis. Kun tää on semmonen kyyttöjen katoava sukuhaara. Mun ei onneks tartte noista suvuista ja jutuista ymmärtää kun se joka ton nenoskarjan alkujaan säilyttikin niin kertoo mulle kuinka tehdään.
 
Ei voi muuta sanoa kuin hattua nostaa, kun joku jaksaa tuollaisten kanssa temuta.

Taitaa saada lähinnä paskat palkaksi.
Näin on, mutta jos huono aika syystä tai toisesta koittaa, Baltriberillä on lehmä, josta saa maitoa. Maidosta saa juustoa ja voita.

Mitäs meillä pahan päivän varalle? Kellä mitäkin, mutta lähes kaikilla vähemmän kuin Baltriberillä.
 
Tubettajan sivu- tai pääelinkeino - paskan myyminen...:)


Paskan möivät..

Kyllä se ikävä kyllä vielä toistaiseksi tuppaa olee niin että jos paskan tahot tontilta pois, täytys siitä maksaa. Kuinkahan sitte mahtaa olla jos jostain syystä ei apulantaa saa? Täällä ainaki toi jankkosavi on niin surkiaa ettei siinä ilman kasva ku saunakukka.

Elinkeinona surkia kun jos joku on ollu paskaa vailla niin sitä on tosta saanu senku ottaa vaan.
 
Sitten kun pankki vie pellot niin ajattelin nakertaa jonnikan nahkapenkkiä pahimpaan nälkääni :poop:

Saat multa lypsävän kutun, pari kanaa ja tiineen jänön. Eikös sulla ollu se joku lentävä itsarimasiinakin millä kätevästi pääsee hakemaan? Tai seuraavalla ypäjän reissulla otan matkaan niin kyllähän ne siitä jo tulee lopun matkaa jalan ku antaa kartan ja kompassin. ;)
 
Saat multa lypsävän kutun, pari kanaa ja tiineen jänön. Eikös sulla ollu se joku lentävä itsarimasiinakin millä kätevästi pääsee hakemaan? Tai seuraavalla ypäjän reissulla otan matkaan niin kyllähän ne siitä jo tulee lopun matkaa jalan ku antaa kartan ja kompassin. ;)
Ai sellainen oudolla pyörivällä melalla ilmaan itseensä nostava lentolaite? :D Taisi olla jollakulla muulla :ROFLMAO: Itse harrastan vain matalaliitoa kahdella pyörällä :cool:

Olen kuullut että joskus jossain eräs nainen ehdotti lypsykaneja uudeksi tuotantomuodoksi, siitä ideasta ei ole kuulunut sen jälkeen :unsure:
 
Back
Top