Suuri maatalouskeskustelu

Kävin mhy:llä piruuttani kysymässä puun hintaa jokusesta hehtaarista, käteen olisi jäänyt senverran "paljon"että käskin pitämään tunkkinsa, sanoin pojalle että pistän mielummin tukit klapeiksi ja hilpasin ovesta mäjelle.
 
Ja paskat,kyllä ne osaa puun hinnan alhaalla pitää,ei metsänomistaja rikastumaan pääse.
Tuskin pääsee, mutta kuidun hankintahinta on kuitenkin noussut vuodessa 5 euroa/motti. Saat siitä itse tehtynä ja ajettuna tien varteen 35 euroa/motti.
Eikös siitä pieni tekopalkka jää, kun et laske oman työsi, kuljetuksen ja polttoaineen arvoksi mitään?

Pystykaupalla ensiharvennus, niin saa olla tosi iloinen, että ei joudu itse mitään maksamaan. (Puusta saatava tulo menee täysin korjuukustannuksiiin.)

Jos puun hinta vähän nouseekin, veroteknisesti pidetään aivan varmasti huolta siitä, että metsänomistaja ei edelleenkään rikastu.
Odottelen kiinteistöveroa metsälle ja pellolle. Eiköhän nekin sieltä, voivat olla käsillä yllättävänkin äkkiä. (Vaalien jälkeen.)
 
Viimeksi muokattu:
En ala alehintaan myymään kun ei ole mikään pakko myydä, käytän polttopuuna, korjuukustannuksiin olisi mennyt iso osa tuossa tukkikaupassa, lisäksi kuutiohintaa olisi pienentynyt se kun ei pääse tukkiauto kärryn kanssa välilanssille,välilanssi olisi pitänyt tehdä kaivurilla suuremmaksi josta taas olisi veloitettu, sitä kiinteistöveroa myöskin odotan..
 
Jotenkin sitä on luotto mennyt systeemiin, sitä kun kuulee kaikenlaista koneiden apteerauslistoista..

Taasko ne kyselee jotain? Täällä sairaanhoitopiiri suoritti tiedustelua elukoista, jotta mitä löytyy ja mitä ne tuottaa. Jos ei vastaa tulevat tarkastamaan. Vastasin että paskaahan nämä enimmäkseen tuottavat ja paskojien laatua ja määrää sopii tiedustella vaikka eviralta.
 
Äkkiä laskin tuon määrän 15 tonnin autokuormina olevan n 250 autokuormaa. Melko paljon käärintämuovia& muuta törkyä? Tai sitten on pidetty laitonta kaatopaikkaa isommalle porukalle?

Niin, se on käyt. ainoa mahdollisuus saada aikaan tuollainen määrä muovia. Näitä yksityisiä kaatopaikkoja on varmasti olemassa. Legendaarisin lienee Jätektör Oy.:cool:
 
Jotenkin sitä on luotto mennyt systeemiin, sitä kun kuulee kaikenlaista koneiden apteerauslistoista..
Kai ne mittalaitteet on nykyään jees ja niitä on jopa pakko kalibroida joka vuorossa. Enempikin tukkiprosentti on se kysymys.
Ostaja laittaa vaatimuksen koneeseen, että 50 % pitää olla kuitua leimikosta, josta olisi saanut 80 % tukkia. Metsänomistajaa kyseiset jutut luonnollisesti sylettää aika voimakkaasti.. näistä joskus kuulee.

Metsänhoitoyhdistysten juttuja jotkut kritisoi, kuka mistäkin. Itse olen jäsen, vaikka se nykyään on vapaaehtoista. Olen katsonut, että jäsenmaksun verran vuodessa helpostikin saan niiltä maksutonta neuvontaa ja palveluja. Lisäksi jos tekee puukauppaa niiden kautta valtakirjakaupalla, Mhy:lle tulee velvollisuus valvoa tukkiprosenttia. Ja ne hoitaa sen homman hyvin. Maallikkoa on helppo puunostajan pissiä silmään, mutta ammattilaisen kusettaminen, se ei vaan onnistu.

Mietin sitä lumessa kahlailua. Meillä hanki kantaa lumikengillä liikkumisen hyvin, onnistuisikohan sahaaminen harvennuksella lumikengät jalassa?

Edit: Lumikenkiä näkyy olevan testattu joskus takavuosina.
https://eralehti.fi/wp-content/uploads/era/files/vanhat/1815769.pdf
 
Viimeksi muokattu:
Multa katosi mystisesti jokunen kuutio mäntykuitua muutama vuosi sitten, mhy kävi mittaamassa kasat,männystä ei hintaa tullut,ei näkynyt kuitissa mäntyä, lupasivat selvittää, odottelen sitä selvitystä vielä..
 
Nuo lumikengät, taitaa olla vaikea polkea hanki alas niillä puun juurelta, jää pitkää kantoa.
 
8 vuoden muoveista on kysymys. Ei mitenkään 3 700 tn:a, ei ole mahdollista. Verokuiteista näkee, paljonko ostettu muoveja /v. Lannoitesäkit tuohon päälle, mutta yksi säkki ei paina paljon, vaikka olisi 100 kpl /v, ei niistäkään paljon tule. Yhteismäärä tuona aikana ei voi olla yli 100 tn. Sisältäen lannoitesäkit, paali- ja/tai aumamuovit. Tuossa on yksi nolla liikaa + kerrottuna varoiksi nelosella.
Tuossa kuva is.fi. Miehestä saa vähän mittakaavaa. Tosin vain osa alueesta näkyy. Isolta kuuloostaa 3700 tonnia, mutta on tuossa vissiin jonkin verran tavaraa.
0f7a4f34a54e43dc9562171088302e62.jpg
 
Tuossa kuva is.fi. Miehestä saa vähän mittakaavaa. Tosin vain osa alueesta näkyy. Isolta kuuloostaa 3700 tonnia, mutta on tuossa vissiin jonkin verran tavaraa.
0f7a4f34a54e43dc9562171088302e62.jpg
Katos vaan , sielähän on se ukkokin tosiaan kuvassa. Tietysti jos muovien kanssa tulee maata ja muuta törkyä mukana niin tuleehan sitä painoa. Onko nuo kamat jo siivottu pois, eli siitä saatu tuo tonnimäärä vai onko tuo edelleen joku arvio tehtynä Harrison-Stetson-menetelmällä? Mutta kuten jo joku aikaisemmin täällä totesikin niin tuo jätteiden hautaaminen maahan on ollut Suomessa ihan relevantti tapa vuosikymmenet. Ja tässä on ainakin juuri puutarhat erityisesti kunnostautuneet.. Eikä nämä ole täysin tuntemattomia menetelmiä olleet ihan virallisillakaan tahoilla. Jotain sotkuja olen jopa itse ollut tonkimassa..
 
. Enempikin tukkiprosentti on se kysymys.
Ostaja laittaa vaatimuksen koneeseen, että 50 % pitää olla kuitua leimikosta, josta olisi saanut 80 % tukkia.
Jos mahdollista, niin myykää tukkileimikkonne tukkifirmalle, eikä sellunkeittäjälle. Sellufirma voi tarjota tukeista korkeampaa mottihintaa, mutta tukkien heikompi saanto vie tuloksen tässä vertailussa miinukselle.
 
Kai ne mittalaitteet on nykyään jees ja niitä on jopa pakko kalibroida joka vuorossa. Enempikin tukkiprosentti on se kysymys.
Ostaja laittaa vaatimuksen koneeseen, että 50 % pitää olla kuitua leimikosta, josta olisi saanut 80 % tukkia. Metsänomistajaa kyseiset jutut luonnollisesti sylettää aika voimakkaasti.. näistä joskus kuulee.

Metsänhoitoyhdistysten juttuja jotkut kritisoi, kuka mistäkin. Itse olen jäsen, vaikka se nykyään on vapaaehtoista. Olen katsonut, että jäsenmaksun verran vuodessa helpostikin saan niiltä maksutonta neuvontaa ja palveluja. Lisäksi jos tekee puukauppaa niiden kautta valtakirjakaupalla, Mhy:lle tulee velvollisuus valvoa tukkiprosenttia. Ja ne hoitaa sen homman hyvin. Maallikkoa on helppo puunostajan pissiä silmään, mutta ammattilaisen kusettaminen, se ei vaan onnistu.

Seuraava on muistinvaraista 15-vuoden takaa, mutta kuitenkin:

Siellä moton ohjelmistossa on kaksi matriisia, hinta- ja jakaumamatriisi. Hintamatriisissa on annettu arvo jokaiselle tavaralajille ja dimensiolle, painottaen tukkeja reilusti. Tämän perusteella kone laskee edellisten runkojen ja ensimmäisen karsitun metrin runkokäyrän avulla optimiapteerauksen (jolla saadaan maksimaalinen rahallinen arvo rungolle). Jakaumamatrisissa sitten painotetaan arvolla niitä dimensioita, joita ostaja haluaa vähän enemmän, eli jos 43 mittaa halutaan enemmän kuin 46:sta, saa 43 hieman isomman arvon. Muistaakseni, korostan että muistikuvat alkaa olla jo hataria, hinta- ja jakaumamatriisin ero ei saanut olla kuin 5% rungosta kokonaisarvosta ja tukin-kuidun välinen ero arvossa oli tuota huomattavasti isompi.

Noin siis teoriassa, muistaakseni :)
 
Back
Top