Ikarus
Respected Leader
Kerran puuterilumessa kelkalla. Tulin pois, vaihde vapaalle ja aukomaan säilytyspaikan ovia. Moottori ryntäsi. Revin tulppien hatut irti, kierrokset vain kasvoivat. Huusi siinä aikansa, sammui ja ei edes hajonnut. Onneksi oli vaihteistolla varustettu kelkka ja vaihteisto vapalla. Jos ei ollut, sehän meni varaston ovesta läpi.Alkoi varmaan moottori polttamaan öljyä kampikammiosta? Tapahtuma joka tunnetaan nimellä ryntäys eli kampikammiossa oleva öljy alkaa palamaan moottorissa ja kone käy niin pitkään kun palavaa riittää. Ja kovilla kierroksilla, eikä taida olla helppo sammuttaa millään.
Öljypaloissa yleensä tulee tuhojakin. Kuorma-auton moottorin rynnätessä mäntiä yms. moottorin toiminnalle oleellista on löydetty tosi pitkienkin matkojen päästä. Osissa enemmän massaa. Tulee lohkosta läpi kuin voipaperista ja energiaa riittää.
. On meinaan Helsingin kattojen (uudelleen-)pellitys kallista puuhaa nykyään, ja osaajat pitää hakeaa Virosta tai Puolasta tai Saksasta, ei hinnan, vaan sen osaamisen takia. Tiilet tuli halvemmaksi, kerran 50-60 vuodessa heitellään alas, mutta pelti lähtee talvimyrskyssä kerran vuosikymmenessä, jos on talo väärässä kulmassa Kaivopuistoa tahi Eiraa.
