MPK-kivääri kokemuksia tässä, kuten lupasin. Ase on tyypillinen AK-klooni, toiminta ja huolto pitkälti samalla kaavalla kuin kotoinen RK, kaliberia myöden. Oikeastaan suurin poikkeavuus on kaasumännän suojaputki, minkä irroittaminen vaatii erikseen työkalun. Tosin jos sormet ovat norsunnahkaa, ja voimat myös, kaasuputken avaaminen voi onnistua ilman työkaluja. Alkuperäisessä, ja useissa kalashnikovin kopioissa, työkalut löytyvät aseen perään kätketystä tamppoonista, puhdistusvälineitä ja etutähtäimen koronsiirtoavainta myöden. AK:n etutähtäimen sivusäätöhän tehdään joko vasaralla, tai sitten ruuvipuristinta muistuttavalla työkalulla, hienostuneemmin. Niitä ei ole AK-kiväärin mukana, mutta MPK-kiväärissä ei ole mukana yhtään mitään työkalua. Mutta eipä niitä juuri tarvitakaan, etutähtäin, eli jyvä, on jo valmiiksi säädetty, sivu-ja korosäätö tehdään tasapäisellä meisselillä (esim leatherman, pihdeillä onnistuu myös tuo kaasuputken irroitus) takatähtäimestä. Tähtäimet ovat rk:n tapaista diopterimallia, ja omalle silmälleni tuo takatähtäimen reikä on onnettoman ahdas. Aseessa on taittoperä, jostain minulle tuntemattomasta syystä, ja perää voi säätää pituussuunnassa. Tämä yhdistelmä oli tuoda turmion, koska en saanut ahtaasta takatähtäimen reiästä tolkullista tähtäinkuvaa, ja säädin perän pituuden lyhyimmäksi mahdolliseksi, jotta se läpi näyttäisi isommalta mun öögaani. En huomannut, että samalla taittoperän sarana tuli hyvin lähelle ylähuultani, ja kas, kun laukaisin, sarana täräytti hyvin ikävästi siihen! Seurauksena tietysti rekyylikammo joksikin aikaa. Rekyyliähän muuten tuossa kaliberissa ei hirveästi ole, mutta verrattuna vaikka 5,56 Natoon (.223 Rem) olemattomaan, niin kyllähän se hiukan tärähtää. Aseen tarkkuudesta voin mainita, että 150m matkalta hyvät ampujat ampuivat 10 lks ysiringin sisään, ja vähemmänkin ampuneet osuivat tauluun, jopa ensikertalaisetkin. 50m matkalta, mitä viimeiseksi kokeiltiin, ei tuottanut vaikeuksia, paremmille ampujille, ampua pelkkiä kymppejä. MPK-kivääri oli hyvin positiivinen kokemus, ja mainostan taas MPK-kursseja! Turha jäädä odottelemaan mitään kh-kutsuja, kun voit ihan itse osallistua vastaaville kursseille, monta kertaa vuodessa.