SUURI RESERVILÄISKESKUSTELU

Sattumalta pääsin ampumaan kesällä uudella reserviläispyssyllä, ei se ihan yhtä laadukkaan oloinen ollut mutta ihan yhtä vaihtelevasti ammun kummallakin, mutta kyllä se taulun hahmo pääsi varmasti hengestään ja sehän riittää. Onhan se kumma että ei voida samoja kotimaisia aseita käyttää mutta tärkeintä minunkin kohdalla olisi päästä harjoittelemaan edes kerran vuodessa kunnolla, eikä yhdet pikaiset ammunnat vuosikymmenessä.
 
Sattumalta pääsin ampumaan kesällä uudella reserviläispyssyllä, ei se ihan yhtä laadukkaan oloinen ollut mutta ihan yhtä vaihtelevasti ammun kummallakin, mutta kyllä se taulun hahmo pääsi varmasti hengestään ja sehän riittää. Onhan se kumma että ei voida samoja kotimaisia aseita käyttää mutta tärkeintä minunkin kohdalla olisi päästä harjoittelemaan edes kerran vuodessa kunnolla, eikä yhdet pikaiset ammunnat vuosikymmenessä.
Mikä estää hakeutumasta maakuntajoukkoihin, tai johonkin ammuntaa harjoittavaan reserviläisyhdistykseen tai -kiltaan? Tai hankkimasta omia lupia ja aseita?
 
Ko hakee omat luvat ja lyö 2kiloeuroo tiskiin niin saa Sakon tai Valmetin taidonnäytteen radalle millon haluaa. Noista reserviläisaseitten tarkkuudesta sen verta että ihan yhtä tarkkoja kuin DDR:n tai Kiinan AKM:ät, tai epätarkkoja. Ajanevat asiansa...
 
No mähän kuulun maakuntajoukkoihin ja olen aktiivinen myös mpk:n kautta, ihan kaikkea ei ehdi niiden lisäks. Meidän maakissa on ollut kahdet perusammunnat neljän vuoden aikana ja valitettavasti myös it-aseet on purettu osaston aluksilta, joten niidenkin perässä olen omatoimisesti käynyt nyt kursseja. Omaa asetta en lähtökohtaisesti hanki, eikä se kuulu oman tehtävän ydinosaamiseen, mutta hyvähän se on jos MPK:n kautta jatkossa pääsee satunnaisesti harjoittelemaan jos vaan ehtii. Nythän olisi ollut Hesassa tarjolla hyvät RK ammunnat yhdessä päivässä tällä viikolla, mutten vaan kerennyt osallistua.
 
Santahaminassa on tosiaan hyvin tarjontaa pitkin vuotta.
 
Maakuntajoukkoihin hain nyt vaan harmittaa sen verran, että en ehtinyt toivoa työvuoro toiveita joka ainakin vaikuttaa että en välttämättä pääse ensimmäiseen peruskurssiin enkä infotilaisuuteen.


Infotilaisuus toki vielä helppo järkätä vaihtamalla vuoroa jonkun kanssa kokonaisia viikonloppuvapaita on haastavampi saada järkättyä. Täytyy toivoa että maak 1 kurssin vois käydä jälkikäteen tai kävis tuuri ja sais vaihdettua vuoroja jonkun kanssa.

Toki onhan tuota mpk ja reserviläisliitto, yksi mpk:n kenttälääkintä kurssi meni koronan takia ohi. Mutta eiköhän noita jatkossakin tule.
 
Viimeksi muokattu:

Erikoisjoukkojen koulutukseen Uttiin halutaan nyt vain naisia – miehet joutuneet rauhanturvaajina tilanteisiin, joissa naiset eivät ole saaneet puhua heille
Naisten koulutus alkaa heti huhtikuussa pidettävän valintatilaisuuden yhteydessä.

Erikoisjoukot
27.1. 12:34
 

Kutsu, josta ei voi kieltäytyä: tenolaisen Juhán Niillas Wigeliuksen päivätyö jäi, kun Norjan kodinturvajoukoista tuli käsky valvomaan rajaa
Norjan tiukentuneiden rajasäännösten myötä kodinturvajoukot komennettiin poliisin avuksi rajoille valvomaan liikennettä.

Rajavalvonta
11.2. 20:45
 
Löytyipä minullekin sodanajan tehtävä vielä tällä iällä. Aluetoimistosta juuri tulleen päätöksen mukaan olen poikkeusoloissa työnantajan palveluksessa.

Olisinhan minä voinut vaikka vartioida siltoja kun rynnäkkökiväärillä ampuminen sujui ihan keskinkertaisesti.

Mutta oli tämä hyvä päätös kuitenkin.
 
Tämä on hyvä video, entisen sotavankini juontamana (kyllä, otin sissikomppanian tiedustelupartion vangiksi, kun alkoivat käydä hermoille, johtajana oli tämä heppu...), ja tuo kirja pitää hankkia!
Julman hintaisia noi puukkopistimet, täytyy sanoa että on kapitalismi ja monopoli-hinnoittelu aika hyvin omaksuttu tässäkin museossa...


 
Hyvä vanki sinulla, osasiko käyttäytyä siivosti?.
Kaikki kolme olivat herrasmiesvankeja, käynnissä ollut upseerikoulutus paistoi selkeästi läpi... :).
Selvisivät vankeusajastaankin hienosti ja vailla traumoja, itselleni kävin huonommin kun olin lähtenyt omin lupineni vanginhakureissuun (koska lupaa ei olisi annettu, näin sen pyytämisen tarpeettomana), ja käskenyt joukkueesta pari jotain vässykkää völjyyn vielä.
Tunnussanat ja paluuaukko oli sentään sovittu kaikkien protokollien mukaisesti, sekä aikaikkuna jollain tasolla.
Selvisin muistaakseni voimakkaalla nuhtelulla, koska yliluutnantilla ja majurilla oli liian hauskaa tekemistä soitellessa sissiK:hon että maksatteko teidänkin ukkojen ruokailun täällä meidän linjassa... :cool:
 
Löytyipä minullekin sodanajan tehtävä vielä tällä iällä. Aluetoimistosta juuri tulleen päätöksen mukaan olen poikkeusoloissa työnantajan palveluksessa.

Olisinhan minä voinut vaikka vartioida siltoja kun rynnäkkökiväärillä ampuminen sujui ihan keskinkertaisesti.

Mutta oli tämä hyvä päätös kuitenkin.
Meiltä myös duunista kyseltiin, ketkä haluavat sijoituksen töihin. Itse olin ainoa kuka ilmoitti, että haluaa ehdottomasti pitää vanhan sotaisamman sijoituksensa.
 
Tuli postissa PV:n kuorissa MPK:n kirje, jossa tiedotettiin mahdollisuudesta pian alkavaan kurssiin. MPK:n sivuilla olevissa kurssin lisätiedoissa sanotaan, että sille soveltuu Ilmasotakoulun kutsumat reserviläiset. Onko tämä siis rinnastettavissa PV:n omaan vapaaehtoisen harjoituksen kutsuun? Eli tämä olisi PV:n tilaama VEH. Vai onko kyseessä yhdistyksen oman toiminnan mainos? Jos jätän menemättä, jääkö tulevaisuuden kertaus- ja PV:n harjoituskutsut tulematta?
 
Tuli postissa PV:n kuorissa MPK:n kirje, jossa tiedotettiin mahdollisuudesta pian alkavaan kurssiin. MPK:n sivuilla olevissa kurssin lisätiedoissa sanotaan, että sille soveltuu Ilmasotakoulun kutsumat reserviläiset. Onko tämä siis rinnastettavissa PV:n omaan vapaaehtoisen harjoituksen kutsuun? Eli tämä olisi PV:n tilaama VEH. Vai onko kyseessä yhdistyksen oman toiminnan mainos? Jos jätän menemättä, jääkö tulevaisuuden kertaus- ja PV:n harjoituskutsut tulematta?

Aluetoimistoon voi aina ottaa yhteyttä, varsinkin jos se on tosissaan tullu PVn kautta. Noilla tiedoilla ei ulkopuolinen varmaankaan pysty vastaamaan sun kysymykseen ja kirjeen sisältöä ei kannata jakaa.

Kaikki aktiivisuus on plussaa.
 
Jos jätän menemättä, jääkö tulevaisuuden kertaus- ja PV:n harjoituskutsut tulematta?
Miksi odottaa kertauksia joita todennäköisesti ei edes tule? MPK:n kurssit on niitä varten jotka ei odota vaan oma-aloitteisesti pitää huolta omasta sotilasosaamisestaan.
Tieto käymästäsi kurssista menee PV:lle joka tapauksessa, joten mikä on ongelma? Valitse kursseja jotka vastaavat koulutustasi.
Hopi...hopi ... kursseille ilmoittautumaan.
.
 
Mitä mieltä MPK-kivääristä, joitakin mielipiteitä onkin jo. Tuoreessa Suomen Sotilas-lehdessä arvostelu, olen pitkälti samaa mieltä sen kanssa, vähäisellä kokemuksella. Viikonloppuna uusi yritys edessä. Saas nähdä kuin äijän käy.
 
Tämä oli kiinnostava! Onko tämä uutta? Itsellä ei tullut vastaan tätä käytäntöä, kun olin Kanta-kaupungin paikallisjoukoissa 2000 -luvun alussa---

Maavoimien naamakirjasta:

"Maavoimien paikallispuolustusharjoitukset käynnistyvät tänään perjantaina eri puolilla Suomea. Kajaanissa vastatoimiosasto viilaa viikonloppuna toimintasuunnitelmaa reserviläisistä ja varusmiehistä koostuvan sotilaspoliisiosaston pään menoksi.
- #Kainuu2021-harjoituksessa 12-henkisen osastomme ydintehtävä on maalitoiminnan järjestäminen ja tavoite on tuottaa onnistumisia harjoittelevalle joukolle – eli käytännössä hävitä heille. Annamme vastusta aina sen verran kuin vastustajalle on koulutustasoonsa nähden tarpeellista, toteaa ylikersantti Antti-Pekka Tauriainen.
- Reserviläisjohtoinen maalitoiminta on luottamus Puolustusvoimilta: mikään ei toimisi ilman motivoitunutta reserviläistä. Heitä meillä Pohjois-Pohjanmaalla riittää ja poolista irrotetaan aina vuorollaan sopivat reserviläiset harjoitustapahtumiin. Koulutamme mm. maakuntakomppaniaa ja olemme vastanneet paikallispataljoonan maalitoiminnasta yhdessä Puolustusvoimien kanssa vuodesta 2018."
 
Back
Top