SUURI RESERVILÄISKESKUSTELU

Kurssit on parin vuoden takaa
MPK:n järjestelmästä siirtyy mielestäni PV:n rekisteriotteelle vain SOTVA-kurssit, joista aluetoimisto on päättänyt myöntää rinnasteisia KH-päiviä. Kaikkia ei aina hyväksytä jos opiskeltu tuntimäärä tms ei jälkikäteen arvioiden täyty, ja myönnettävien päivien määräkin elää. Ero itsellä järjestelmien ilmoittaman välillä on suuruusluokkaa kahden käden sormet, merkityksetön omalla taholla joten ei ole tullut enempää selvitettyä. Jos jotain puuttuu ja vapaaehtoispäivät ei ole jo tapissa, kannattaa tietysti olla yhteydessä MPK:n piiriin tai PV:n aluetoimistoon.
 
MPK:n järjestelmästä siirtyy mielestäni PV:n rekisteriotteelle vain SOTVA-kurssit, joista aluetoimisto on päättänyt myöntää rinnasteisia KH-päiviä. Kaikkia ei aina hyväksytä jos opiskeltu tuntimäärä tms ei jälkikäteen arvioiden täyty, ja myönnettävien päivien määräkin elää. Ero itsellä järjestelmien ilmoittaman välillä on suuruusluokkaa kahden käden sormet, merkityksetön omalla taholla joten ei ole tullut enempää selvitettyä. Jos jotain puuttuu ja vapaaehtoispäivät ei ole jo tapissa, kannattaa tietysti olla yhteydessä MPK:n piiriin tai PV:n aluetoimistoon.

Rinnasteisia päiviä puuttuu..

Toki ei niillä ole sinäänsä merkitystä, koska olen sotilasurani huipulla.
 
Tässä olen ilmoittautunut usealle makkaranpaistokurssille tänä vuonna, aina vastataan että olet jonossa, jotain ollut tarjolla, olen käynytkin, nimittäin huoltokurssia tarjotaan tälläiselle toimintaa odottavalle vararessulle, ja mitä on tarjolla huoltokurssilla? No kannat nollavitosissa astioita ja jaat muonaa kauhalla lautasille.. Selän takana kurssinjohtaja itkee kuuntelijalle että on tää yhtä vittua kun nää maanpuolustus hommat ei kiinnosta ketään, itte joutuu aina olemaan viikonloput näissä kiinni.. Soppaa saa lapioida kotona joka päivä, ei todellakaan kiinnosta maanpuolustus hommat jos ei muuta ole tarjolla kun tarjoilijan hommaa.
 
Tässä olen ilmoittautunut usealle makkaranpaistokurssille tänä vuonna, aina vastataan että olet jonossa, jotain ollut tarjolla, olen käynytkin, nimittäin huoltokurssia tarjotaan tälläiselle toimintaa odottavalle vararessulle, ja mitä on tarjolla huoltokurssilla? No kannat nollavitosissa astioita ja jaat muonaa kauhalla lautasille.. Selän takana kurssinjohtaja itkee kuuntelijalle että on tää yhtä vittua kun nää maanpuolustus hommat ei kiinnosta ketään, itte joutuu aina olemaan viikonloput näissä kiinni.. Soppaa saa lapioida kotona joka päivä, ei todellakaan kiinnosta maanpuolustus hommat jos ei muuta ole tarjolla kun tarjoilijan hommaa.
Olin tässä RJ-kurssilla Mikkelissä, ilmoittautuneita oli 40 mutta paikalle ilmestyi 9. Kuulemma kyse "Ukraina-ilmiöstä", porukka ilmoittautuu innokkaasti muttei viitsi tulla paikalle. Tämä voi sitten näkyä siinä, että kurssit ovat paperilla täynnä mutta todellisuudessa tyhjiä, joten ne oikeasti innokkaat eivät harmi kyllä pääse sitten kurssille.

Tänä vuonna ollut jo parikymmentä päivää maastopuvussa, vielä jäljellä ainakin neljä viikonloppua.
 
Tässä olen ilmoittautunut usealle makkaranpaistokurssille tänä vuonna, aina vastataan että olet jonossa, jotain ollut tarjolla, olen käynytkin, nimittäin huoltokurssia tarjotaan tälläiselle toimintaa odottavalle vararessulle, ja mitä on tarjolla huoltokurssilla? No kannat nollavitosissa astioita ja jaat muonaa kauhalla lautasille.. Selän takana kurssinjohtaja itkee kuuntelijalle että on tää yhtä vittua kun nää maanpuolustus hommat ei kiinnosta ketään, itte joutuu aina olemaan viikonloput näissä kiinni.. Soppaa saa lapioida kotona joka päivä, ei todellakaan kiinnosta maanpuolustus hommat jos ei muuta ole tarjolla kun tarjoilijan hommaa.

Näin huollonesitaistelijana voin sanoa, ettei MPK ainakaan ole älynnyt soittaa minulle. Vaikka olen tehnyt sitten vuosia sitten heille pyhät lupaukset ja paperit että saa soittaa kouluttajaksi ja kurssien huoltoon.
 
Ei taas selvästi kysyntä ja tarjonta kohtaa. MPK ja kouluttajien rekrytointi ihan oma lukunsa, mutta myös paikallisjoukoissa olisi Etelä-Suomessa lähes aina hommia aktiiveille, eikä pelkästään niitä ensin mieleen tulevia muonitusryhmän keittäjän sijoituksia.
 
Ei taas selvästi kysyntä ja tarjonta kohtaa. MPK ja kouluttajien rekrytointi ihan oma lukunsa, mutta myös paikallisjoukoissa olisi Etelä-Suomessa lähes aina hommia aktiiveille, eikä pelkästään niitä ensin mieleen tulevia muonitusryhmän keittäjän sijoituksia.
Eräällä kesän kurssilla kurssinjohtaja puolitosissaan valitteli, ettei hän voi enää "pakkovärvätä" samalla tapaa MAAKKiin kuin ennen.
 
Näin huollonesitaistelijana voin sanoa, ettei MPK ainakaan ole älynnyt soittaa minulle. Vaikka olen tehnyt sitten vuosia sitten heille pyhät lupaukset ja paperit että saa soittaa kouluttajaksi ja kurssien huoltoon.
Ison Mursun "kolleegana" olen tuota samaa miettinyt jo vuosia, ihmetellen. Tuntien PV:n reaktionopeuden ja jouhevuuden asioiden kehittämisessä ja erityisesti kun tutusta ja turvallisesta hypätään vähänkään ulos, niin en usko että MPK:aan on juurikaan jouheampi. Huollossa on isot hässäkät päällä eikä osaavaa henkilökuntaa löydy riittävästi, ainakaan kouluttajiksi. Lisäksi sitoutuneen ja motivoituneen sijoitettavan reservin haaliminen on käynyt vaikeaksi.

Yksi ratkaisuhan tässä olisi MPK:n järjestämät alfa- ja beeta- orientoidut huollon ja logistiikan kurssit, joista potentiaalisia saataisiin kahmittua sitten SA-sijoituksiin. Muutenkin tämä tukisi huollon ja logistiikan nostamista rooliin joka sillä jo de facto on. Mutta kun PV:n puolelta tuskin kouluttajia ko. kursseille liikenee eikä minkäänlaista muutakaan perustaa kurssituksille ole olemassa niin tie on pitkä. Yhtenä ratkaisuna voisi toimia "huollon esitaistelijat" eli aktiiviset reserviläiset jotka toimisivat apukouluttajina SA-puolella ja sen lisäksi MPK:n puolella yhdessä suunnitellun ja rakennetun kurssiohjelman ja sisältöjen muodossa. Lisäksi huolimatta PV:n kohisten nousseesta kouluttajien tasonnostosta, väitän että moni meistä reserviläisistä pystyy vähintään samaan tasoon kouluttajana. Erityisesti kun reserviläinen kouluttaa toista reserviläistä, varsinkin polun alussa olevaa, sisältö on varmasti helpommin sisäistettävää. Kun mennään hienouksiin, kummallisuuksiin ja tekniseen puoleen niin ero pienenee.

Ruvetaanko Iso- Mursu soihdunkantajiksi, jonkunhan se on potkaistava kivi liikkeelle?
 
Huollossa on isot hässäkät päällä eikä osaavaa henkilökuntaa löydy riittävästi, ainakaan kouluttajiksi. Lisäksi sitoutuneen ja motivoituneen sijoitettavan reservin haaliminen on käynyt vaikeaksi.

Minkälaiset resurssit PV:llä muuten on etsiä, perata ja selvittää reserviläisistä oikeanlaista osaamista oikeisiin paikkoihin?

Kun nyt Ukrainan sodan esimerkillä voidaan huomata millaiset osaamiset ovat kriittisiä, niin itse asiassa huollon alueella on ehkä taistelijasta seuraava tärkeys, jotta voittoja on mahdollista saada.
Ajattelen, että PV:llä soisi olevan resurssia kohdentaa hakua ja sijoittamista erityisesti huollon toimintoihin ja samalla viestiä siitä myös MPK:n suuntaan ja ressuille itselleen.
Huollon piirissä voisi olla sijoitettuna myös ressuja aina 65 ikävuoteen saakka, koska aina siellä jotain hommaa löytyy. Yleisesti sellaisia henkilöitä voisi ottaa mukaan toimintaan joita ei muuten sijoiteta taistelutehtäviin.

No tässä kohdin sanotaan että "niinhän PV jo tekeekin". Pointtini onkin se, että onko resurssit tehdä riittävästi?
Vaikka itse ole ressutoiminnassa mukana jo yli 20 vuotta, niin en ole kovin suurta huollon merkityksen korostamista nähnyt. Ukrainan sota on kuitenkin tämän vuoden aikana selkeästi näyttänyt että mikään voitto ei toteudu jos ei huolto ja logistiikka ole toimivaa. Soisin tälle toiminnalle aivan toisen tason näkyvyyttä muin mitä tähän saakka on ollut.

Siis takaisin kysymykseeni: Minkälaiset resurssit PV:llä ........ ?

.
 
@Rauhantekijä , kyllähän ne resurssti ja mahdollisuudet aika kapiat ovat. Oman yksikköni olen saanut täytettyä varalisässä kertaamassa käyneistä ja kyntensä näyttäneistä sekä tutun tutuista. Muutenhan haetaan järjestelmästä "alan miehiä", karsitaan pois vaivaiset ja eikun veh- kutsua liikkeelle. Sitten paikalle ilmestyneitä katsotaan sillä silmällä ja yritetään motivoida mukaan. Aika tehotonta ja hidasta. Tehokkaammin saisi porukkaa mukaan omalla ständillä Logistiikkamessuilla Tampereella. Nuo MPK:n järjestämät huollon ja logistiikan kurssit olisivat mainio keino rekrytoida motivoitunutta ei- sijoitettua, kasvattaa reservin tietämystä huollon ja logistiikan toiminnasta sekä nostaa yleistä aselajiylpeyttä.

Joka harjoituksessa korostan resuille tehtävämme ja olemassaolomme merkitystä ja syytä: olemme olemassa jotta taistelevat yksiköt voivat hoitaa omaa tehtäväänsä. Mitä paremmin, sitä paremmin.

Tuossa 60/65-vuotiaana nostoväkeen- rajassa kirpaisee eniten hyvien aliupseerien menetys 65:na, motivoitunutta ja pystyvää sakkia painuu kotiin paistamaan makkaraa.
 
Tuossa 60/65-vuotiaana nostoväkeen- rajassa kirpaisee eniten hyvien aliupseerien menetys 65:na, motivoitunutta ja pystyvää sakkia painuu kotiin paistamaan makkaraa.

Onhan se hieman valitettavaa että etenkin "boomerit" on ymmärtäneet mistä on kysymys ja on olleet mukana tekemässä työtä jolla on tarkoitus.
Valitettavaa myös että nuorempien ilmeisesti pitää ensin saada kokea kriisiä, ennen kuin vapaa-ajasta tulee lohkaistua aikaa reserviläisharjoitteluunkin.

En minä nyt pullamössöksi sano, mutta joskus liiallinen helppoon tottunut hieman ärsyttää ......
.
 
Onhan se hieman valitettavaa että etenkin "boomerit" on ymmärtäneet mistä on kysymys ja on olleet mukana tekemässä työtä jolla on tarkoitus.
Valitettavaa myös että nuorempien ilmeisesti pitää ensin saada kokea kriisiä, ennen kuin vapaa-ajasta tulee lohkaistua aikaa reserviläisharjoitteluunkin.

En minä nyt pullamössöksi sano, mutta joskus liiallinen helppoon tottunut hieman ärsyttää ......
.
Täällä alle 30-v älähtää nyt hieman, ei nyt yleistetä! /s
 
Lähinnä mulla on mielessä sellaiset jotka intin jälkeen ei yhtään mieti reserviläisyyttä eikä esim lue tätä foorumia.;)
Täytyy myöntää että itsekin ruuhkavuosina sitä aika hiljaiseloa tuli vietettyä maanpuolustuksen ajattelun suhteen. Osittain ehkä maailmassa vallitseva näennäinen rauhan tilakin siihen vaikutti, suomalaiset poliitikothan vakuuttivat parikymmentä vuotta että ei meitä mikään uhkaa, tietenkin naiiviuttahan se on tähän uskoa sokeasti eikä itse ajatella. Sekin vaikutti, että puolustusvoimat ei tuntunut olevan kovin kiinnostunut kertauttamaan, vaikka sijoitus koko ajan taustalla on ollut. Vai onko sitten ollut papereissa, että tämä mies osaa hommat niin hyvin ettei kertausta tarvitse. (vitsi, ikinä ei ole haittaa osata paremmin mutta jotenkinhan ne rajalliset resurssit pitää priorisoida minkä ymmärrän vaikuttaneen tuohon kertausharjoitusten puutteeseen) Nyt maailmantilanteen viimein muututtua niin että tyhmempikin sen havaitsee, on tullut sitten sitäkin enemmän aktivoiduttua, aikaakin alkaa olla maanpuolustuksen "harrastamiselle".
 
myös että nuorempien ilmeisesti pitää ensin saada kokea kriisiä, ennen kuin vapaa-ajasta tulee lohkaistua aikaa reserviläisharjoitteluunkin.

Suomi on elänyt pitkään rauhan oloissa että maanpuolustuksen perimmäinen tarkoitus on kerennyt hämärtymään.

Tässä on jo useampi sukupolvi jotka suorittavat varusmiespalveluksen "koska intti kuuluu käydä", eivätkä oikeasti mieti asiaa. Putinin hyökkäys Ukrainaan on konkretisoinut asian isolle määrää ihmisiä.

Oma pomo naureskeli että kertauskutsut näyttävät muuttuneen kertauskäskyiksi. Vuosi sitten duunarit pyysivät pomolta lippulapua ettei tarvitse kertaamaan mennä, nyt ilmoittavat päivämäärät jolloin ovat tornifirman harjoituksissa.
 
Minkälaiset resurssit PV:llä muuten on etsiä, perata ja selvittää reserviläisistä oikeanlaista osaamista oikeisiin paikkoihin?

Kun nyt Ukrainan sodan esimerkillä voidaan huomata millaiset osaamiset ovat kriittisiä, niin itse asiassa huollon alueella on ehkä taistelijasta seuraava tärkeys, jotta voittoja on mahdollista saada.
Ajattelen, että PV:llä soisi olevan resurssia kohdentaa hakua ja sijoittamista erityisesti huollon toimintoihin ja samalla viestiä siitä myös MPK:n suuntaan ja ressuille itselleen.
Huollon piirissä voisi olla sijoitettuna myös ressuja aina 65 ikävuoteen saakka, koska aina siellä jotain hommaa löytyy. Yleisesti sellaisia henkilöitä voisi ottaa mukaan toimintaan joita ei muuten sijoiteta taistelutehtäviin.

No tässä kohdin sanotaan että "niinhän PV jo tekeekin". Pointtini onkin se, että onko resurssit tehdä riittävästi?
Vaikka itse ole ressutoiminnassa mukana jo yli 20 vuotta, niin en ole kovin suurta huollon merkityksen korostamista nähnyt. Ukrainan sota on kuitenkin tämän vuoden aikana selkeästi näyttänyt että mikään voitto ei toteudu jos ei huolto ja logistiikka ole toimivaa. Soisin tälle toiminnalle aivan toisen tason näkyvyyttä muin mitä tähän saakka on ollut.

Siis takaisin kysymykseeni: Minkälaiset resurssit PV:llä ........ ?

.
Kyllä Logistiikkalaitos tekee osaltaan tuota perkaamista ja sijoittamista joka päivä ja harjoitus. Siellä avoimia reserviläistehtäviä täytetään paljon sillä, että reserviläinen suosittelee esim työtoveria tai kollegaa toisesta firmasta eli logistiikan ammattilaista.
Karsinta on myös kovaa..
 
Tai varmaan tekee, mutta sijoitukset hoituvat yksiköissä joihin sijoitetaan.
 
Kyllä Logistiikkalaitos tekee osaltaan tuota perkaamista ja sijoittamista joka päivä ja harjoitus. Siellä avoimia reserviläistehtäviä täytetään paljon sillä, että reserviläinen suosittelee esim työtoveria tai kollegaa toisesta firmasta eli logistiikan ammattilaista.
Voiko Logistiikkalaitokseen olla jotenkin suoraan yhteydessä vai onko tässäkin Aluetoimisto se oikea paikka ? Mitä aluetoimistolle pitää sanoa jotta viesti henkilöstä saavuttaa Logistiikkalaitoksen?
Mietin tässä sellaista "suoraa kavanaa" mahdollisismman vähillä välikäsillä.
.
 
Back
Top