torstai 16. maaliskuuta 2017
Päin Mekkaa, Medinaa
http://timo-vihavainen.blogspot.fi/2017/03/pain-mekkaa-medinaa.html?spref=fb
Päin Mekkaa
Kuten kaikki tietävät pyhiinvaellus Mekkaan edes kerran elämässä on jokaisen muslimin velvollisuus. Sinne päin rähmälleen myös heittäytyvät miespuoliset muslimit viidesti päivässä.
Mikä järki tässäkin mahtaa olla, saattaa moni kysyä. Vastaus tietenkin on, ettei siinä mitään järkeä olekaan. Uskonnoilla nyt vain on tapana vaatia harjoittajiltaan erilaisia alistumisen merkkejä ihan vain muista erottautumisen vuoksi.
Toki tämä erottautuminen, sen määrä ja muodot vaihtelevat. Itäisissä, usein sekoittuneissa uskonnoissa yleinen on ajatus koko ihmiskunnan tai peräti koko luomakunnan ykseydestä.
Että sitä saatetaan toteuttaa erottautumalla äärimmäisen jyrkästi muista luoduista, esimerkiksi yhteiskunnan toisista kasteista tuntuu kai luontevalta meistä, jotka näemme tällaista erottautumista joka päivä jopa niinkin proosallisessa asiassa kuin kunnallispolitiikassa. Tottahan me paariat tiedämme, vaikka pidättäydymme heitä tuntemasta.
Islamin piirissä asia korostuu tragikoomisella tavalla, kun Mekkaan päin kääntyjät korottavat itsensä korkealle ”uskottomien” yläpuolelle. Jälkimmäisiä verrataan saastaisiin sikoihin ja koiriin.
Sitäkin katkerampaa lienee havaita, etteivät nuo oikeauskoiset ole kyenneet noin tuhanteen vuoteen saamaan aineellisen tuotannon alalla aikaan oikeastaan mitään. Silloin kerran olivat vääräuskoiset vielä paljolti samalla tasolla, mutta onpa siitä jo aikaa vierähtänyt.
Toki öljyn löytyminen autiomaiden syvyyksistä on viimeisten vuosikymmenien aikana mahdollistanut oikeauskoisille aineellisen tuotannon hedelmien hankkimisen ostamalla ja tämä näyttää jatkuvan niin kauan kuin tavaraa riittää. Siis tuota öljyä.
Öljyn turvin onkin saatu merkittävästi kasvatettua väkilukua ja rakennettua kaupunkeja, vieläpä sangen mahtavia.
On luontevaa, että Mekka, profeetan kotikaupunki, on saanut osansa tämän länsilähtöisen kultasateen seurauksista.
The Economist kertoo, että Mekkaan matkusti vuonna 1950 vain 50000 pyhiinvaeltajaa vuodessa kävelemään
Kaaban pyhäkön ympärillä. Viime vuonna määrä oli seitsemän ja puoli miljoonaa ja lähiaikoina määrän suunnitellaan kaksinkertaistuvan.
Koska tuo paikka on kovin pieni, syntyy tungosta, kuten on helppo ymmärtää. Tungoksesta taas on kaikenlaisia ikäviä seurauksia, ellei ihmisiä tiukasti ohjailla, vaan jätetään koko asia herran haltuun.
Niinpä syksyllä 2015 tungoksessa tallattiin kerralla kuoliaaksi 2000 ihmistä. Muitakin vahinkoja pyhällä paikalla on sattunut, muun muassa nosturin kaatuminen, joka samana vuonna tappoi 107 pyhiinvaeltajaa. Mieleen tulee tietenkin, että he olivat sen Allahin silmissä ansainneet, mitäpä asiaa ihmisjärjellä pohdiskelemaan.
Kismet lienee oikea termi.
Kun nyt valtavat ihmismassat kokoontuvat yhteen, on joka tapauksessa välttämätöntä hoitaa monia logistisia seikkoja. Usein helteessä vaeltavia ihmisiä on ehdottomasti juotettava ja syötettäväkin. Myös jätehuolto on järjestettävä.
Paljon onkin nyt panostettu pyhiinvaelluksen, tuon muslimin elämässä pyhän velvollisuuden hoitamiseksi. Kaaban ympäristö on myllätty aivan tuntemattomaksi ja Aabrahamin aikuisten muistojen seudut muistuttavat nyt kiiltävää huoltoasemaa, mikä ehkä kätkee syvempääkin symboliikkaa. Minareettien ohella taivaalle nousevat myös MacDonaldsin kultaiset kaaret.
Mutta se varsinainen maailman keskipisteeksi tarkoitettu rakennus Kaaban vieressä on Mekan kellotorni, joka näyttää aikaa koko maailmalle, tai ainakin siihen pyrkii. Rakennus on muodoltaan kummallinen Moskovan yliopiston ja
Big Benin sekasikiö.
Big Beniin verrattuna mittasuhteet ovat korskeat. Edellinen on vain noin sata metriä korkea, Mekan torni on kuusi kertaa korkeampi, kapea huippu mukaan lukien.
Big Benin kellotaulun halkaisija on 23 jalkaa eli liki kahdeksan metriä, Mekan kellon peräti 151 jalkaa eli yli viisikymmentä metriä.
Big Benin kellotaulussa on 28 lamppua. Mekassa kelloa ympäröi 21000 lamppua, jotka välkkyvät viisi kertaa päivässä rukouskutsun merkiksi. Itse rakennus on osa valtavaa hotellikompleksia
Abraj al Bajtia, jonka sivumennen sanoen on rakentanut saksalainen firma.
Mekan normaaliajan kai pitäisi haastaa
Greenwichin aika, jonka mukaan maailma nykyään toimii, olen kuullut väitettävän. Saattaa kyllä olla, ettei tehtävä ole kovin yksinkertainen.
Mutta eihän sitä koskaan tiedä. Toistaiseksi
Allahia viisi kertaa päivässä kumartavilla on vielä rahaa, mitä syytää, myös kaikkeen absurdiin ja tarpeettomaan, kun yhteiskunnan kehittäminen jätetään tekemättä . Suurmoskeijoita rahoitetaan avokätisesti ympäri maailmaa. Selvää kuitenkin on, että tämän mahdollistava rahantulo loppuu jo nyt nähtävissä olevan ajan kuluessa.
Mitäpä tästä nyyisestä, Harun al Rashidin aikaa paljon yltäkylläisemmästä ajanjaksosta on jäävä jäljelle?
Abraj al Bajtilla saattaa olla hyvätkin tulevaisuudennäkymät. Turismi ja nimenomaan pyhiinvaellukset ovat nouseva bisnes, joka jatkuu niin kauan kuin ihmisillä joutavaa rahaa on. Uskoa tarvitaan vain sinapinsiemenen verran, kuten kokemus osoittaa.
Arabimaiden kansoilla ei näillä näkymillä tuota yltäkylläisyyttä tule tulevaisuudessa olemaan, elleivät ne ymmärrä jo nyt varautua siihen, mitä tuleman pitää.
Tietenkin niissä maissa, jotka maailman hyödykkeet tuottavat, on paljon yksinkertaisia sieluja, jotka toivottavat myös oman maansa laiminlyöneet ja raiskanneet maahanmuuttajat tervetulleiksi ja saattavat ennen pitkää jopa pelkästä miellyttämisen halusta muuttaa maailman normaaliajankin mekkalaiseen muotoon.
Mutta sanomattakin on selvää, ettei se ole mikään tapa ratkaista rakenteellisia ongelmia, jotka ovat valtavat. Niistä suurimpia on muhamettilaisen maailman oma hajanaisuus, joka ei suinkaan ole verrattavissa kristinuskon eri suuntausten eroihin Ranskan vallankumouksen jälkeisenä aikana, vaan pikemminkin uskonsotien aikaan.
Suurmoskeijat kristillisen maailman sydämessä eivät kerro multikulturalistisen, suvaitsevan yhteisön voittokulusta, vaan ovat merkki keskiaikaisesta taantumuksesta, yrityksestä kääntää kelloa taaksepäin.
Se ei tule onnistumaan, olipa kello sitten suuri tai pieni ja sijaitsipa se sitten Mekassa tai Medinassa. Paljon mieletöntä ja tarpeetonta vahinkoa kyllä varmasti on aikaan saatavissa, elleivät vastuunalaiset tahot kykene kantamaan vastuutaan tai edes ymmärtämään, mitä se edellyttää.
Muslimimaailma olisi pelastettava, mutta sen voivat tehdä vain muslimit itse. Heidän olisi jo syytä ymmärtää, mitä kello on lyönyt eikä jäädä tuijottamaan kellotaulun komeutta.