tähtäimet

Mulla on myös tollanen 2,75*40 Weatherby Premier,vanha putki myös mutta täysin uuden veroinen,siitä löysinkin tietoa,se on peräisin 2 omistajalta,tuttuja miehiä kumpainenkin,tarkasti ovat pitäneet,hyviä kiikareita taidettiin pistää vaihtoon punapiste putkien takia paljon.
 
,hyviä kiikareita taidettiin pistää vaihtoon punapiste putkien takia paljon

Punapisteitä joo. Ja sitten niitä uusia ja kiiltäviä, joita Mehtuulehdet mainostivat. Puuttuvaa a-taitoa on aina koetettu korjata rahalla. Eli ostamalla uutta, -parempaa-, kiiltävää, mainostettua. Ja tietysti, kun seurueen muutkin ostivat.....näinhän se oikeasti on mennyt ja menee edelleen. Kyllähän ysärillä tuli optiikaltaan todella hyviäkin tuotteita myyntiin, mutta ne maksoivat sievän nivaskan mummorahaa. Ja monesti, ah, niin monesti kävi niin, että ostettiin kallis kiikari ja alettiin etsiä halvinta kiikarinjalkaa mitä vaan löytyi.....näin se vaan usein meni.
 
Sain sääliviä katseita radalla kun hirvimerkkiä kävin hakemassa,m44 ja sen päällä halpamikälie 4*32 :) vuosia se mulla palveli,nyt sulatettu,perinteinen suomihirviase,originaali tukki jota veistetty sporttisemmaksi,sivujalka ja taitettu lukon kampi.
 
Tuohon m44 karbiiniin vaihdoin m39 avotähtäimet,irroitin lukon kehyksen ja vaihdoin siihen viilaamattoman kehyksen että sain sen ruman sivujalka systeemin pois,oli mukavampi ampua noilla m39 tähtäimillä,piipun irroitin kehyksestä viilapenkissä,uuden sovitin ohuiden teräs renkaiden avulla jotta välys oli kohdillaan,hyvin toimi vuosia.
 
Ja ennenkuin kukaan ehtii saarnaamaan niin ammuin tuolla kiväärillä paljon ja olen yhä hengissä ja ehjänä,ihminen aseetkin on tehnyt,ei ole vaikeaa kun hiukan perehtyy asioihin.
 
USMC on valinnut Trijicon VCOG 1-8x28 tähtäimen uudeksi jalkaväkitaistelijoin yleistähtäimeksi:

Trijicon-VCOG-Marine-Corps-SCO-770-660x440.jpg



 
USMC on valinnut Trijicon VCOG 1-8x28 tähtäimen uudeksi jalkaväkitaistelijoin yleistähtäimeksi:


VC18-C-2400003_Segmented_Circle_Crosshair_Dot_MRAD_1x.jpg

Silmään pistää tuo tähtäin kuvio.
Siinä on kyllä varmasti, kaikki mitä tarvitaan.
Ja siinä on sen suurin heikkous.




Jos vaikka vertaa tähän.

ret_strike-eagle_ar-bdc2_full-view_2.jpg


Piste on 50/200Yards (46m)/(183m)

1 viiva 300Yards (274m)

2 viiva 400Yards (366m)

3 viiva 500Yards (457m)

4 viia 600 Yards (549m)

Sivu suunnassa on viivat 5mph (2,2 m/s)ja 10mph (4,5 m/s) sivutuulelle.

Vaikka tämän tähtäimen asteikot ovat pelkistetyt, niin ovat ne samalla selkeämmät ja helpommat lukea/käyttää.



(5.56 mm / .223 55 - 77 grain boat tail bullets
2700 - 3000 FPS muzzle velocity)


 
Viimeksi muokattu:
No enpä tiedä. Mrad pohjainen tähtäin on aina parempi kuin valmis BDR tähtäin. Noissa valmiissa kori viikoissa on se ongelma että toimivat vain tietylle patruunalle tietyissä olosuhteissa. Ja koska 1-8 ffp tähtäin niin pienimmän suurennoksella on jo sangen epäkäytännöllinen vs. Yksinkertainen piste. Kyllä tämä valittu on parempi.
 
No enpä tiedä. Mrad pohjainen tähtäin on aina parempi kuin valmis BDR tähtäin. Noissa valmiissa kori viikoissa on se ongelma että toimivat vain tietylle patruunalle tietyissä olosuhteissa. Ja koska 1-8 ffp tähtäin niin pienimmän suurennoksella on jo sangen epäkäytännöllinen vs. Yksinkertainen piste. Kyllä tämä valittu on parempi.

"vs. Yksinkertainen piste. "

Missä on se yksinkertainen piste?
Trijicon VCOG 1-8x28 näyttää olevan hiusristikko keskellä.

Kun taas tuossa ”p…..” kuviossa on keskellä pelkkä piste.:facepalm:


Jos oletetaan että kohdistus on tehty 200m niin miten kätevästi sillä ( Trijicon VCOG 1-8x28) ammutaan 300m?

Ps. Korjaus on ~3mrd eli kolmas mitätön viiva jonka yrität kohdistaa maaliin.
Näyttä todella kätevältä:camo:
 
"vs. Yksinkertainen piste. "

Missä on se yksinkertainen piste?
Trijicon VCOG 1-8x28 näyttää olevan hiusristikko keskellä.

Kun taas tuossa ”p…..” kuviossa on keskellä pelkkä piste.:facepalm:


Jos oletetaan että kohdistus on tehty 200m niin miten kätevästi sillä ( Trijicon VCOG 1-8x28) ammutaan 300m?

Ps. Korjaus on ~3mrd eli kolmas mitätön viiva jonka yrität kohdistaa maaliin.
Näyttä todella kätevältä:camo:

Kun tuon vcogin vääntää pienimmälle suurennokselle näkyvissä on todennäköisesti vain valaistu osa, koska muut haipuu näkömätömiin. Tämä nopeuttaa lähelle ammuntaa. Kun taas tuossa koro ristikossa näkymä on epämääräinen, eikä koroja pahemmin oteta jos ffp1. Jos taas on ffp2 pitää korossa huolehtia että suurennus on just oikea.

Jos taas mietitään sotilaallista toimintaa laajemmin niin tuo valittu ristikko mahdollistaa etäisyyden mittaamisen, joka on taas monessa asiassa hyödyllinen sotilaana. Tulenjohto, tarkka-ammunta, par jne..
 
Itse olisin myös jäsen @AJJV kanssa amoilla linjoilla. Ristikon olisi hyvä olla sellainen millä pystyy myös mittaamaan etäisyyksiä.

Ei oikein ole hyötyä ennakko/koro/yms viivoista ristikossa jos sillä ei pysty mittaamaan mille matkalle ampuu. Jos esim. arvelet, että etäisyys on 350-500m ja et pysty sitä tarkemmin mittaamaan niin ohihan sitä ampuu.
 
Jos taas mietitään sotilaallista toimintaa laajemmin niin tuo valittu ristikko mahdollistaa etäisyyden mittaamisen, joka on taas monessa asiassa hyödyllinen sotilaana. Tulenjohto, tarkka-ammunta, par jne..

Kyllä mä olen ihastunut PA:n ACSS BDC-retikkeleihin, maallikko-ampujana.
 
Itse olisin myös jäsen @AJJV kanssa amoilla linjoilla. Ristikon olisi hyvä olla sellainen millä pystyy myös mittaamaan etäisyyksiä.

Ei oikein ole hyötyä ennakko/koro/yms viivoista ristikossa jos sillä ei pysty mittaamaan mille matkalle ampuu. Jos esim. arvelet, että etäisyys on 350-500m ja et pysty sitä tarkemmin mittaamaan niin ohihan sitä ampuu.
Tuolla alla olevan kaltaisella otetaan noilla poikkiviivoilla verrokki maalin hartioihin ja päätellään etäisyys. Itsellä ollut tuon kaltainen tähtäin (Vortex Strike Eagle) käytössä viitisen vuotta ja olen kovin tyytyväinen AR BDC ristikkoon vaikka sitä haukutaan että "liikaa sälää" yms. Toki jos tarkka-ammuntaa haluaa harrastaa niin siihen pitää olla toisenlainen tähtäin kuten myöskin absoluuttisen nopeaan rata-ammuntaan pelkkä piste ennalta tunnetuille etäisyyksille on nopein. Mikäli minun pitäisi valita rynnäkkökiväärityyppiseen 5.56x45 aseeseen tähtäin oman kokemuksen pohjalta (on pelkkiä pisteitä, erilaisia mil-dot yms retrikkelejä kuin perus ristikkoja yms omissa) niin päätyisin alla olevaan vaihtoehtoon 1-8x suurennuksella. Perusteena ajatus että tst tilanteessa ei haeta kymppejä vaan vaikutusta maalissa. Itselle tuollainen olisi riittävän tarkka intuitiiviseen aseenkäyttöön jossa tarkoituksena saada toiseen suuntaan ampuva samalla rastilla hiljaiseksi. Nämä monesti mielipideasioita ja halusin tuoda tämän esiin joka pohjautuu niin taktisen aseenkäytön harjoitteluun kuin urheiluammuntaakin AR-kalustolla ja kyseisellä tähtäinkuviolla. Kuvaavaa on että en ole pariin vuoteen jaksanut pitää 45 astetta kallistettua punapistettä lähitähtäimenä tuon kiikarin kaverina koska käytännössä sillä en saavuttanut omalla taitotasollani kuin taktikuulia ulkonäköä (timeri ei eroa kyennyt näyttämään, ainoastaan vaaka lisäpainoa).

1583478662583.png
 
Kyllähän jokaiselle tähtäinkuviolle on paikkansa en sitä kiellä. Onhan agoc rähtäimiä käytetty jo montakymmentä vuotta hyvällä menestyksellä niin kotimaassa, kuin sitten ulkomailla kaksisuuntaisella ampumaradalla ja näissähän on BDC tähtäin.

Selvennän nyt vielä kerran sen ongelmat mitkä varmastikin on vaikuttaneet valintaan:
Jotta mitä tahansa retkellä voidaan käyttää luotettavasti kovan paineen alla sen on oltava ensimmäisellä polttotasolla, koska silloin ristikko on "tosi" oli suurennus mikä hyvänsä . Tällöin retkeni pienenee suurennosta pienenettäessä.

Tästä aiheutuu:
1. BDC ristikko on vaikea käyttää pienellä suurennoksella, koska häviää ja puroutuu.

2. Koska puroutuu kauemmas ampuminen pienellä suurennoksella vaikeutuu, peittää enemmän maalia.

2. Pisteellä ja donitsilla varustetusta valaistusta osasta tulee pienempi mutta näkyvä muu osa ristikossa katoaa. Nopea laukaus 0-200m on helpompi.

Muita huomioita vaikka BDC ristikolla on helppo mitata harteiden leveydestä matka, Mutta sitä harteita ei välttämättä niin vain aina löydy. mrad pohjainen ristikko helpottaa muista tunnetuista mitoista matkan laskemisen.
 
Jotta mitä tahansa retkellä voidaan käyttää luotettavasti kovan paineen alla sen...
... ominaisuudet tulee tuntea ja käyttäjän opetella käyttö sillä tarkkuudella että toimiminen on intuitiivistä, rutiininomaista sekä välitöntä ilman tarvetta miettiä mittasuhteita. Se on juurikin noin ettei ole olemassa yhtään täydellistä tähtäintä.
 
Tuolla alla olevan kaltaisella otetaan noilla poikkiviivoilla verrokki maalin hartioihin ja päätellään etäisyys. Itsellä ollut tuon kaltainen tähtäin (Vortex Strike Eagle) käytössä viitisen vuotta ja olen kovin tyytyväinen AR BDC ristikkoon vaikka sitä haukutaan että "liikaa sälää" yms. Toki jos tarkka-ammuntaa haluaa harrastaa niin siihen pitää olla toisenlainen tähtäin kuten myöskin absoluuttisen nopeaan rata-ammuntaan pelkkä piste ennalta tunnetuille etäisyyksille on nopein. Mikäli minun pitäisi valita rynnäkkökiväärityyppiseen 5.56x45 aseeseen tähtäin oman kokemuksen pohjalta (on pelkkiä pisteitä, erilaisia mil-dot yms retrikkelejä kuin perus ristikkoja yms omissa) niin päätyisin alla olevaan vaihtoehtoon 1-8x suurennuksella. Perusteena ajatus että tst tilanteessa ei haeta kymppejä vaan vaikutusta maalissa. Itselle tuollainen olisi riittävän tarkka intuitiiviseen aseenkäyttöön jossa tarkoituksena saada toiseen suuntaan ampuva samalla rastilla hiljaiseksi. Nämä monesti mielipideasioita ja halusin tuoda tämän esiin joka pohjautuu niin taktisen aseenkäytön harjoitteluun kuin urheiluammuntaakin AR-kalustolla ja kyseisellä tähtäinkuviolla. Kuvaavaa on että en ole pariin vuoteen jaksanut pitää 45 astetta kallistettua punapistettä lähitähtäimenä tuon kiikarin kaverina koska käytännössä sillä en saavuttanut omalla taitotasollani kuin taktikuulia ulkonäköä (timeri ei eroa kyennyt näyttämään, ainoastaan vaaka lisäpainoa).

Katso liite: 37829

En Strike Eaglea omista mutta olen sellaisessa käsityksessä, että kuvanlaisella ristikolla onnistuu kyllä ampuminen eri matkoille koroviivojen ansiosta mutta ei tuolla oikein pysty hartioiden leveyttä mittaamaan. Pitäisi olla toisenlainen ristikko, millaisia myös Strike Eagleen saa.

Oma varovainen mielipide on, että itse ottaisin jonkun mrad ristikkoisen kiikarin anytime jos pitäisi luoteja pikaistuksissaan vihulaista kohti lähettää. Sellaisella pystyy mittaamaan etäisyyttä, tornista laittamaan etäisyyden just eikä melkein, jne kaikkea muuta jännää.

Kun itsellä oli acog käytössä niin tahtoi se olla niin, että pitemmillä matkoilla(+450m) osumat ei nyt niin kerrasta kohdillaan olleet vaan se otti sen pari-kolme haku laukausta ennen kuin ase oli riittävän kohdillaan. Ristikokko ei nyt vain mahdollista tarkempaa ammuntaa pitemmille matkoille, lisäksi keli(lämpötila, ilmanpaine, jne) yms vaikuttaa. Alla ristikko mikä itsellä oli käytössä. Hartioidenleveys mittausmetodi onnistuu(jos näkyy hartioita mitä mitata) muttei oikein tarkempi ammunta pitemmille matkoille.

TA01-D-100317_Amber_Crosshair.jpg
 
En Strike Eaglea omista mutta olen sellaisessa käsityksessä, että kuvanlaisella ristikolla onnistuu kyllä ampuminen eri matkoille koroviivojen ansiosta mutta ei tuolla oikein pysty hartioiden leveyttä mittaamaan. Pitäisi olla toisenlainen ristikko, millaisia myös Strike Eagleen saa.

Oma varovainen mielipide on, että itse ottaisin jonkun mrad ristikkoisen kiikarin anytime jos pitäisi luoteja pikaistuksissaan vihulaista kohti lähettää. Sellaisella pystyy mittaamaan etäisyyttä, tornista laittamaan etäisyyden just eikä melkein, jne kaikkea muuta jännää.

Kun itsellä oli acog käytössä niin tahtoi se olla niin, että pitemmillä matkoilla(+450m) osumat ei nyt niin kerrasta kohdillaan olleet vaan se otti sen pari-kolme haku laukausta ennen kuin ase oli riittävän kohdillaan. Ristikokko ei nyt vain mahdollista tarkempaa ammuntaa pitemmille matkoille, lisäksi keli(lämpötila, ilmanpaine, jne) yms vaikuttaa. Alla ristikko mikä itsellä oli käytössä. Hartioidenleveys mittausmetodi onnistuu(jos näkyy hartioita mitä mitata) muttei oikein tarkempi ammunta pitemmille matkoille.

Katso liite: 37854
5.56x45 +1-6x tai 1-8x optiikka ja vihollinen 450m päässä... = Tilaa epäsuoraa sen niskaan! :) Se että rataoloissa voi nakuttaa puoleen kilsaan rynnäkkökiväärillä kiireettä on mielestäni silkkaa utopiaa taistelutilanteeseen ja taktisestikin lähtökohtaisesti aika tyhmää ainakaan itse alkaa taistelemaan asejärjestelmänsä äärirajoilla sen sijaan että pyrkisi tilanteeseen jossa itse vahvoilla.
 
Back
Top