Taistelu Helsingin varakentästä

Tämän kartan mukaan ei kylllän näytä olevan kovastikaan tyhjää tilaa Helsingissä.
Malmin hautausmaan eteläpuolella oleva peltoalue kuuluu kai Viikin tutkimus- ja koetilalle joten sitä tuskin voidaan ottaa rakentamiseen. Keskuspuiston koillisosassa olevasta peltoalueesta en tiedä onko se viljelykäytössä.

kartta1elinymparistotyypit_100614.jpg

Näkyykö tuossa Helsinkiin liitetyt Sipoon maat?

Edit

Tuo kartta panee myös mietityttämään miten merkittäviä kohteita ns. kaupunkibulevardit lopulta ovat. Siis määrällisesti. Ideologiselta kantita tilanne tietysti tunnetaan.
 
Viimeksi muokattu:
Tämän kartan mukaan ei kylllän näytä olevan kovastikaan tyhjää tilaa Helsingissä.
Malmin hautausmaan eteläpuolella oleva peltoalue kuuluu kai Viikin tutkimus- ja koetilalle joten sitä tuskin voidaan ottaa rakentamiseen. Keskuspuiston koillisosassa olevasta peltoalueesta en tiedä onko se viljelykäytössä.

kartta1elinymparistotyypit_100614.jpg

Nyt pientä rajaa jo.

Tuon kartan mukaanhan nimenomaan on. Kaupunki on rakennettu ydinkeskustaa lukuunottamatta kuin hajautettu pikkutaajama. Toisin sanoen kunnallistekniikan piirissä on tyhjää vaikka miten helkkaristi.

Joku teollisuusalue (Roihupelto tms.), voi olla kooltaan sellainen, että siihen saa vaikka 40 000 ihmistä, kun ei huimaa jo kolmannessa kerroksessa.

Tule mukaan aamulennolle Malmi-Sipoo-Malmi!

 
Valitettavasti tuo lentovideo ei kerro minulle mitään. Siinä näkyvä metsä-alue, kuuluko Helsingille vai Sipoolle? Jos Sipoolle niin eihän Helsingin kaupunki voi sinne rakentaa. Eikä teollisuusaluettakaan voi tyhjentää, mihin ne firmat muuttaisivat ja antaisiko kaupunki ilmaiset tontit muualta pakkosiirretyille firmoille?

Linkkaamastani kartasta, oletan että ne harmaat alueet ovat täyteen rakennettuja ja tyhjää vain siellä missä vihreätä.
 
Nyt pientä rajaa jo.

Tuon kartan mukaanhan nimenomaan on. Kaupunki on rakennettu ydinkeskustaa lukuunottamatta kuin hajautettu pikkutaajama. Toisin sanoen kunnallistekniikan piirissä on tyhjää vaikka miten helkkaristi.

Joku teollisuusalue (Roihupelto tms.), voi olla kooltaan sellainen, että siihen saa vaikka 40 000 ihmistä, kun ei huimaa jo kolmannessa kerroksessa.

Tule mukaan aamulennolle Malmi-Sipoo-Malmi!



Se on totta että tilaa on kohtuudella, varsinkin ajattelee että iso osa tuostakin rakennuskannasta on matalaa pientaloa, rivaria ja teollisuushallia, kun mennään kohti Helsingin rajoja.

Olen ajatellut että pääkaupunkiseudun ongelmana on se, että Helsinki on tiukasti rajattu naapurikuntien sisään, ja kaikki kunnat koettavat poliittisesti kilpailla mm. haalien mahdollisimman paljon asukkaita ja yrityksiä. Muissa isommissa kaupungeissa tehdään paljon teollisuusalueiden siirtoja kauemmaksi ytimestä ja sillä saadaan uutta asuntorakentamista, mutta Helsingissä se ei kauheana onnistu. Samoin monia toimintoja kuten kaukojunaterminaaleja voisi helposti suunnitella naapurikuntiin ja sieltä järkätä yhteydet stadiin, mutta koska poliittinen säätäminen niin kaikki on pirun vaikeaa.
 
Nyt pientä rajaa jo.

Tuon kartan mukaanhan nimenomaan on. Kaupunki on rakennettu ydinkeskustaa lukuunottamatta kuin hajautettu pikkutaajama. Toisin sanoen kunnallistekniikan piirissä on tyhjää vaikka miten helkkaristi.

Joku teollisuusalue (Roihupelto tms.), voi olla kooltaan sellainen, että siihen saa vaikka 40 000 ihmistä, kun ei huimaa jo kolmannessa kerroksessa.

Tule mukaan aamulennolle Malmi-Sipoo-Malmi!


Eikä se että kartta näyttää jollain alueella olevan rakennuksia kerro mitään siitä mikä prosentti rakennusoikeudesta on käytetty. Rakennetulla alueella voi olla ( ja onkin ) vaikka kuinka paljon kokonaan tai osittain rakentamattomia tontteja. Liian helposti suunnataan ajatukset kokonaan uusille alueille.
 
Kyllä tämän päätti Merja Kyllönen edellisen hallituksen aikana ja sen jälkeen ovat ainoastaan Don Quihotet taistelleen tuulimyllyjä vastaan harvinaisen epärationaalisin argumentein, kuten tälläkin forumilla on luettu. Nyt pari viimeistä kirjoittajaa ovat vasta löytäneet asian ytimen eli rakennusoikeuden tai -mahdollisuuden jollain järkevällä aikataululla. Helsinki tulee vääjäämättä kasvamaan ja ihmisille on tehtävä asuntoja. Mitkään piilevät rakennusoikeudet eivät siihen riitä. Iso osa tonteistahan on omistusyhtiöillä eikä niitä komennella kaupungin käskyillä. Kaupungin omat tontit lienee jo koluttu. Pois joutavaa teollisuusaluetta on nimenomaan Malmin kentän liepeillä; ei kai kukaan lähde häätämään esim Roihupellon työpaikkoja naapurikuntiin. Jostain syystä vaihtoehtoiseksi rakennusmaaksi ei Malmi-liike ole kelpuuttanut Talin golfkenttää, vaikka vastaavia asiakkaiden puutteessa kituvia mestoja on Uusimaa täynnä. Lieneekö niin, että harrastelentäjät pelaa myös golfia siellä? Alue on Malmia pienempi mutta paljon kerrostaloja sinnekin mahtuisi.

Kertauksen vuoksi: Eduskunnassa olevaa lakialoitetta ei kannattanu kukaan valiokunnassa eikä eilisessä keskustelussa maakuntalehtien mukaan kukaan muukaan. Siis kentän pelastamista valtion toimin. Eikä ihme, sillä valtioon tulee toki voida luottaa sopimuskumppanina hallitusten vaihtumisesta huolimatta. Asiahan tutkittiin pikaisesti uudelleen vuosi sitten. Aluevaihtoon sopivia maita ei löytyny eikä Sipilä luvannu Finaviaa sekä Rajaa takaisin Malmille. Hallintopäätöksen kumoaminen lailla saattaisi aiheuttaa lukuisia kansalaisaloitteita. Koskevathan kaikki hallintopäätökset jonkun etua tai oikeutta. Saattaa jopa käydä niin että tämä tarpeeton lakinäytelmä aiheuttaa aloitteen rajan noston 100.000 nimeen jolla niistä päästäisiin. HS ei tosiaan kirjoittanu taas riviäkään, kuten veli @Vonka on huomannu aikaisemminkin.
 
Innokkaana ilmailijana tunnettu pääministeri Juha Sipilä piti itselleen tutun kentän säilyttämistä niin tärkeänä, että hän lupaili hankkeelle hallituksen tukea. Sipilän mukaan hän oli jo käynyt Helsingin kaupungin kanssa neuvotteluja maavaihdosta valtion kanssa.

Kokoomus muistutti eduskuntakeskustelussa, ettei Malmin kentästä oltu tehty hallituksessa minkäänlaista päätöstä.

Eli Sipilä (totuttuun tapaan?) valehteli. https://yle.fi/uutiset/3-9898242
 
Rakennusmaaksi ei Malmi-liike ole kelpuuttanut Talin golfkenttää, vaikka vastaavia asiakkaiden puutteessa kituvia mestoja on Uusimaa täynnä. Lieneekö niin, että harrastelentäjät pelaa myös golfia siellä? Alue on Malmia pienempi mutta paljon kerrostaloja sinnekin mahtuisi.

Malmi-liike ei tietenkään voi käydä sormi ojossa Vartiosaaren, Talin golf-kentän tai siirtolapuutarhojen kimppuun. Se lähinnä kertoo, että rakennusmaata on aivan helkkaristi eikä se ole piilevää. Miten ihmeessä voit väittää, että 30 neliökilometriä rakentamatonta vitikkoa suoraan metron päästä alkaen on piilevää?

Enemmän vaikutusta on sillä, että Sipoossa, jossa meren rannalla pelto ja metsä takanaan asuvat Harkimo ja Sipilä rinnakkain, ei varmaan mitään kerrostaloja ja suurta lähiötä naapuriin tarvita. Sitä on jo kaavoitettu mutta vähän erilaiseksi. Hassua että vihervasemmisto sallii sen, että tehdään prolelähiö kentälle ja Sipoon rantamaille varakkaiden alue. Tuskin edes tajuavat.

Ihmisille on tehtävä asuntoja. Aivan. Helsingillä on kaavaan ottamatonta paljon. Mikä muu tämä lentokenttä oli vuosikymmenet kuin piilevä rakennusmaa?

No, se siitä.
 
Perusjuttu on siinä, että siellä missä on yksikin saniainen pystyssä, ei saa rakentaa, koska vihreät. Kivinokat, Herttoniemet, edustan saaret, keskuspuiston reunamat - ei saa koskea. Kuka on koskaan kulkenut keskuspuistossa muuta kuin niitä pyöräpolkuja pitkin? Ei kukaan. Sen käyttöaste on liki nolla polkuja lukuun ottamatta. Jos joku haluaa olla luonnossa, hän menee Sipoonkorpeen tai Nuuksioon.

Vihreille kuitenkin käy se, että "elitistiset" propellikoneet häipyvät. Se että Longinoja ja suoja-alueet menevät maan tasalle, ei oikein käynyt heidän mielessään. Bulevardivihreille koko laitos on liian kaukana.

Vasemmistoliitolle homma oli selvä, samoin SDP:lle, jotka toivovat "sosiaalista rakentamista". Lukekaa nyt tästä, mihin se oikea ghetto tulee.

Kokoomus hajosi kahtia.
 
Se on totta että tilaa on kohtuudella, varsinkin ajattelee että iso osa tuostakin rakennuskannasta on matalaa pientaloa, rivaria ja teollisuushallia, kun mennään kohti Helsingin rajoja.

Olen ajatellut että pääkaupunkiseudun ongelmana on se, että Helsinki on tiukasti rajattu naapurikuntien sisään, ja kaikki kunnat koettavat poliittisesti kilpailla mm. haalien mahdollisimman paljon asukkaita ja yrityksiä. Muissa isommissa kaupungeissa tehdään paljon teollisuusalueiden siirtoja kauemmaksi ytimestä ja sillä saadaan uutta asuntorakentamista, mutta Helsingissä se ei kauheana onnistu. Samoin monia toimintoja kuten kaukojunaterminaaleja voisi helposti suunnitella naapurikuntiin ja sieltä järkätä yhteydet stadiin, mutta koska poliittinen säätäminen niin kaikki on pirun vaikeaa.

Just näin. Kunnan rajalta väljenee heti dramaattisesti. Itse olisin yhdistänyt Helsingin ja Vantaan, mutta pomonpaikat olisivat vissiin vähentyneet...
 
https://www.google.fi/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=3&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjn7OWruP3ZAhWIO5oKHVfWAPUQFggyMAI&url=https://yle.fi/uutiset/3-10126520&usg=AOvVaw2jrT8LsFUH7jxE1OPdei4g
Se sitten siitä!
Perustuslakivaliokunta ei vaivautunut ottamaan kantaa asiaan. Pitivät kai niin selvänä, etteivät jaksaneet kirjoittaa perusteluja. Puhemies sitten päätti itsenäisesti; epäilemättä eduskuntaryhmät
olivat asiasta neuvotelleet. Edelleen voi kysyä, mikä ihme tämänkin hölmön aloitteen sai aikaan?

En hetkeäkään odottanut, että vasemmistovaliokunta edesauttaisi tätä mitenkään. Perustuslakivaliokunta voi aina vedota siihen, että kyse on yksittäistapauksesta ja tehdystä hallintopäätöksestä.

Paula Risikko tekee sen työn, mikä määrätään.

25 vuotta olen seurannut tätä ja seuraan varmasti lapionpistoihin asti. Rakenteellisen korruption jäljet ja tulonjako ainakin kiinnostaa.
 
Perusjuttu on siinä, että siellä missä on yksikin saniainen pystyssä, ei saa rakentaa, koska vihreät. Kivinokat, Herttoniemet, edustan saaret, keskuspuiston reunamat - ei saa koskea. Kuka on koskaan kulkenut keskuspuistossa muuta kuin niitä pyöräpolkuja pitkin? Ei kukaan. Sen käyttöaste on liki nolla polkuja lukuun ottamatta. Jos joku haluaa olla luonnossa, hän menee Sipoonkorpeen tai Nuuksioon.

Vihreille kuitenkin käy se, että "elitistiset" propellikoneet häipyvät. Se että Longinoja ja suoja-alueet menevät maan tasalle, ei oikein käynyt heidän mielessään. Bulevardivihreille koko laitos on liian kaukana.

Vasemmistoliitolle homma oli selvä, samoin SDP:lle, jotka toivovat "sosiaalista rakentamista". Lukekaa nyt tästä, mihin se oikea ghetto tulee.

Kokoomus hajosi kahtia.
Kokoomuksen kohdalla täytyy muistaa, että viihtyisät pientaloalueet ovat Kokoomuksen vahvinta kannatusaluetta, eikä niihin siksi haluta kajota. Tasapaino Helsingin kaupunginvaltuustossa järkkyisi liikaa, jos tulisi paljon tiiviisti rakennettua kivikaupunkia pienine asuntoineen. Ja taas isojen kerrostaloasuntojen rakentaminen ei tule kysymykseenkään toisen puolen vastustuksen seurauksena.

Tästähän on taannoin enemmänkin puhuttu, kuinka puolueet haluavat kaavoittaa sellaisia alueita, joissa niiden kannatus on korkeimmillaan. Oikeistopuolueilla tämä tarkoittaa suurempia asuntoja pienellä ylellisyydellä, kun taas vasemmistopuolueilla (ml. vihreät) pieniä, yleensä kerrostaloasuntoja.
 
Kokoomuksen kohdalla täytyy muistaa, että viihtyisät pientaloalueet ovat Kokoomuksen vahvinta kannatusaluetta, eikä niihin siksi haluta kajota. Tasapaino Helsingin kaupunginvaltuustossa järkkyisi liikaa, jos tulisi paljon tiiviisti rakennettua kivikaupunkia pienine asuntoineen. Ja taas isojen kerrostaloasuntojen rakentaminen ei tule kysymykseenkään toisen puolen vastustuksen seurauksena.

Tästähän on taannoin enemmänkin puhuttu, kuinka puolueet haluavat kaavoittaa sellaisia alueita, joissa niiden kannatus on korkeimmillaan. Oikeistopuolueilla tämä tarkoittaa suurempia asuntoja pienellä ylellisyydellä, kun taas vasemmistopuolueilla (ml. vihreät) pieniä, yleensä kerrostaloasuntoja.

Nämä intressijutut ovat yksi aspekti. Kiinteistöpolitiikka on sekin politiikkaa.
 
On tämä niin huvittavaa.

Mikähän OP-ryhmän osuus on? Osa valtuutetuista teki aloitteen, että Helsingin kaupunki järjestäisi edes yhteistyössä Malmin lentoaseman ystävät ry:n kanssa juhlavan, ilmailua ja kulttuuria sisältävän tapahtuman Malmin lentoasemalla vuoden 2018 aikana. Kenttähän avattiin 1938.

OP:ssa vaikuttaja-, media- ja talousviestintäjohtajana työskentelevä valtuuston vihreä puheenjohtaja Tuuli Kousa torppasi aloitteen. Hän on päivätyössä OP-ryhmän johtotehtävässä. Tämä ei hänen mukaansa aiheuta ristiriitoja tai jääväystarpeita.

Tässä taas OP-ryhmän yhteiskuntasuhteista vastaavan Tuomas Telkän viserrys. :cool:

 
On tämä niin huvittavaa.

Mikähän OP-ryhmän osuus on? Osa valtuutetuista teki aloitteen, että Helsingin kaupunki järjestäisi edes yhteistyössä Malmin lentoaseman ystävät ry:n kanssa juhlavan, ilmailua ja kulttuuria sisältävän tapahtuman Malmin lentoasemalla vuoden 2018 aikana. Kenttähän avattiin 1938.

OP:ssa vaikuttaja-, media- ja talousviestintäjohtajana työskentelevä valtuuston vihreä puheenjohtaja Tuuli Kousa torppasi aloitteen. Hän on päivätyössä OP-ryhmän johtotehtävässä. Tämä ei hänen mukaansa aiheuta ristiriitoja tai jääväystarpeita.

Tässä taas OP-ryhmän yhteiskuntasuhteista vastaavan Tuomas Telkän viserrys. :cool:

Vuosi 1938 oli itse asiassa ainoa kerta kun klassiset Eläintarhan ajot Helsingissä peruutettiin, syynä väen ryntäys Malmin lentokentän avajaisiin ja lentonäytökseen.




D2004_17_r1_r38-425_2_j2.jpg


Siinäpä oli muuten kärryä kerrakseen Malmilla, sotaa edeltävän Suomen tilanne huomioonottaen! Ford näyttää suositulta...
 
Back
Top