Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jeps, vihreiden ideologia EI ole ympäristön suojelu...Ideologia on tärkeämpää kuin ympäristön suojelu.
Lentoaseman apulaisjohtaja: ”Toivomme heiltä tarkkaa ja täsmällistä työskentelyä.”
Helsinki-Malmin lentoaseman puolustajat jatkavat kamppailua lakkautusuhan alaisen lentokenttänsä puolesta.
He ovat ilmoittaneet, että perjantaina Malmilta lentää kello 16 jälkeen parikymmentä pienkonetta ”tutustumaan Helsinki-Vantaan lentoaseman toimintaan”.
– Siellä ovat nyt sitten sekaisin isot A-350 -koneet ja pienkoneet, sanoo Helsinki-Vantaan kentän apulaisjohtaja Heini Noronen-Juhola.
Noronen-Juholan mukaan torstaina alkoi tulla pyyntöjä ”sloteista”. Jotain oli tekeillä.
– Ongelma on se, että Helsinki-Vantaa on erittäin vilkas kenttä, ilmatila on aika täynnä, ja pulaa on myös pysäköintipaikoista.
Asiaa tutkittiin ja päätettiin, että kaksi pienkonetta voi laskeutua tunnissa. Samoin slotteja on pienkoneille kaksi, eli sitä mukaan kun uusia tulee, jo laskeutuneiden pitää lähteä pois.
– Suhtaudumme tähän pragmaattisesti ja yritämme palvella heitä kapasiteettimme puitteissa
Noronen-Juhola uskoo, etteivät isojen matkustajakoneiden väleissä laskeutuvat ja nousevat pienkoneet aiheuta myöhästymisiä lentoliikenteelle.
– Toivomme heiltä tarkkaa ja täsmällistä työskentelyä, Noronen-Juhola lisää.
Turvallisuudesta vastaa lennonjohto – kuten aina.
Kello 19 Finavialta kerrottiin, että Helsinki-Vantaalla oli käynyt ja lähtenyt pois seitsemän pienkonetta.
Tempauksen syynä on Helsingin kaupungin päätös lopettaa lentotoiminta Malmilla vuodenvaihteessa.
Virallinen lentokenttä Malmi ei enää ole, mutta siellä on jatkettu lentotoimintaa.
”Helsinki-Vantaa on 150 kilometrin säteellä ainoa soveltuva vaihtoehto pääkaupunkiseudun yleisilmailulle”, malmilaiset taustoittavat lentotempaustaan.
”Lentosääntöjen ja Suomen ilmailukäsikirjan mukaan Helsinki-Vantaa on normaalisti käytettävissä oleva lentokenttä”, malmilaiset toteavat, mutta lisäävät kentän operaattoreiden Finavian ja ANS FInlandin ”haluavan rajoittaa pienkoneiden liikennettä tiukasti”.
Edellisen kerran pienkoneet vierailivat Helsinki-Vantaalla viisi vuotta sitten.
Helsinki-Vantaan kentän apulaisjohtaja Heini Noronen-Juhola uskoo, etteivät pienkoneet aiheuta myöhästymisiä muulle lentoliikenteelle.
Malmilaisten mukaan Finavia joutunee toteuttamaan Helsinki-Vantaalle uudenlaiset menetelmät ja palvelut pienkoneille, ”mikäli valtio sallii Helsinki-Malmin lentotoiminnan lopettamisen ennen kuin eduskunnan lausuma korvaavista ratkaisuista kohtuullisen etäisyyden ja yhteyksien päässä on toteutettu”.
Se tarkoittaisi malmilaisten mukaan joustavampaa näkölentosääntöjen (VFR) mukaista lentoliikennettä sekä polttoainehuollon ja lentokonesuojien tarjoamista myös pienkoneille.
Pyhtäällä ei ole mitään tekemistä pääkaupunkiseudun ilmailuinfran kanssa. Kannattaa katsoa kartasta, missä se on. "Kiusallisen lähellä"....huumorimiesoletettu.Unohtui kertoa Pyhtäällä noin tunnin matkan päässä sijaitsevasta pienkentästä, jonne matka on hiukan yli 100 km. Ei ollu toimittajakaan lukenu muutama päivä sitten julkaistua oman firman HS:n isoa artikkelia Pyhtään kentästä. Tästä lentopaikasta on oltu julkisessa keskustelussa hiirenhiljaa, vaikka kiitorata valmistui jo viime vuonna. Sijaitseehan se kiusallisen lähellä Hesaa.
Pyhtäällä ei ole mitään tekemistä pääkaupunkiseudun ilmailuinfran kanssa. Kannattaa katsoa kartasta, missä se on. "Kiusallisen lähellä"....huumorimiesoletettu.
EFNU on kohtalaisella etäisyydellä varsinkin espoolaisille. Kentällä lienee varsin hyvä tilanne tällä hetkellä. Sitä kehitetään omassa mittakaavassaaan ja toiminta on aktiivista. Kentän ympäristöluvat eivät kuitenkaan salli kuin murto-osan Malmin liikennemääristä. Kenttä lienee jo tällä hetkellä melko "täysi" kapasiteettinsa suhteen. Kentän profiili on myös hieman erilainen kuin Malmilla, Nummelassa lennetään mm. purjelentoa. Mutta on selvä, että osa Malmin toiminnoista suuntaa Nummelaan. Merkittävimpiä lienee BF-lentokoulu, joka on siirtymässä sinne.Kyllä minusta EFNU on lähempänä kuin Pyttis, mutta ilmeisesti senkin päivät ovat jo lueteltu.
Helikoptereita ja autogiroja hankkimaan mars...Ja kohta vaihtoehdoksi jää vesikone, sillä lähdetään rannoista mistä kukin sen voi tehdä.
Tuttu maanrakentaja puhui kuluneella viikolla että Malmin maaperän siivous maksaa miljoona euroa/ha. En tiedä oliko Htt:n vai automiesten vastaavan juttuja, mutta jos yhtään pitää paikkaan niin melko kallista hommaa olisi..
Voi kyynel ja sniff. Vittumaista jos joutuu ajamaan vähän kauemmaksi lentelemään. Olisitte äänestäneet paremmin.