Taistelu Helsingin varakentästä

Helsinki-Vantaalla poikkeuksellinen tilanne: ”Taistelevat malmilaiset” lentävät pienillä koneillaan jättikoneiden sekaan
Lentoaseman apulaisjohtaja: ”Toivomme heiltä tarkkaa ja täsmällistä työskentelyä.”

Helsinki-Malmin lentoaseman puolustajat jatkavat kamppailua lakkautusuhan alaisen lentokenttänsä puolesta.

He ovat ilmoittaneet, että perjantaina Malmilta lentää kello 16 jälkeen parikymmentä pienkonetta ”tutustumaan Helsinki-Vantaan lentoaseman toimintaan”.

– Siellä ovat nyt sitten sekaisin isot A-350 -koneet ja pienkoneet, sanoo Helsinki-Vantaan kentän apulaisjohtaja Heini Noronen-Juhola.

Noronen-Juholan mukaan torstaina alkoi tulla pyyntöjä ”sloteista”. Jotain oli tekeillä.

– Ongelma on se, että Helsinki-Vantaa on erittäin vilkas kenttä, ilmatila on aika täynnä, ja pulaa on myös pysäköintipaikoista.

Asiaa tutkittiin ja päätettiin, että kaksi pienkonetta voi laskeutua tunnissa. Samoin slotteja on pienkoneille kaksi, eli sitä mukaan kun uusia tulee, jo laskeutuneiden pitää lähteä pois.

– Suhtaudumme tähän pragmaattisesti ja yritämme palvella heitä kapasiteettimme puitteissa

Noronen-Juhola uskoo, etteivät isojen matkustajakoneiden väleissä laskeutuvat ja nousevat pienkoneet aiheuta myöhästymisiä lentoliikenteelle.

– Toivomme heiltä tarkkaa ja täsmällistä työskentelyä, Noronen-Juhola lisää.

Turvallisuudesta vastaa lennonjohto – kuten aina.

Kello 19 Finavialta kerrottiin, että Helsinki-Vantaalla oli käynyt ja lähtenyt pois seitsemän pienkonetta.

Tempauksen syynä on Helsingin kaupungin päätös lopettaa lentotoiminta Malmilla vuodenvaihteessa.

Virallinen lentokenttä Malmi ei enää ole, mutta siellä on jatkettu lentotoimintaa.

”Helsinki-Vantaa on 150 kilometrin säteellä ainoa soveltuva vaihtoehto pääkaupunkiseudun yleisilmailulle”, malmilaiset taustoittavat lentotempaustaan.

”Lentosääntöjen ja Suomen ilmailukäsikirjan mukaan Helsinki-Vantaa on normaalisti käytettävissä oleva lentokenttä”, malmilaiset toteavat, mutta lisäävät kentän operaattoreiden Finavian ja ANS FInlandin ”haluavan rajoittaa pienkoneiden liikennettä tiukasti”.

Edellisen kerran pienkoneet vierailivat Helsinki-Vantaalla viisi vuotta sitten.

Helsinki-Vantaan kentän apulaisjohtaja Heini Noronen-Juhola uskoo, etteivät pienkoneet aiheuta myöhästymisiä muulle lentoliikenteelle.

Malmilaisten mukaan Finavia joutunee toteuttamaan Helsinki-Vantaalle uudenlaiset menetelmät ja palvelut pienkoneille, ”mikäli valtio sallii Helsinki-Malmin lentotoiminnan lopettamisen ennen kuin eduskunnan lausuma korvaavista ratkaisuista kohtuullisen etäisyyden ja yhteyksien päässä on toteutettu”.

Se tarkoittaisi malmilaisten mukaan joustavampaa näkölentosääntöjen (VFR) mukaista lentoliikennettä sekä polttoainehuollon ja lentokonesuojien tarjoamista myös pienkoneille.
 
Iltasanomilta iltapäivälehtimäistä uutisointia. Muutama poiminta:

”Helsinki-Vantaa on 150 kilometrin säteellä ainoa soveltuva vaihtoehto pääkaupunkiseudun yleisilmailulle”, malmilaiset taustoittavat lentotempaustaan."

"Malmilaisten mukaan Finavia joutunee toteuttamaan Helsinki-Vantaalle uudenlaiset menetelmät ja palvelut pienkoneille, ”mikäli valtio sallii Helsinki-Malmin lentotoiminnan lopettamisen ennen kuin eduskunnan lausuma korvaavista ratkaisuista kohtuullisen etäisyyden ja yhteyksien päässä on toteutettu”.
Se tarkoittaisi malmilaisten mukaan joustavampaa näkölentosääntöjen (VFR) mukaista lentoliikennettä sekä polttoainehuollon ja lentokonesuojien tarjoamista myös pienkoneille. "

Unohtui kertoa Pyhtäällä noin tunnin matkan päässä sijaitsevasta pienkentästä, jonne matka on hiukan yli 100 km. Ei ollu toimittajakaan lukenu muutama päivä sitten julkaistua oman firman HS:n isoa artikkelia Pyhtään kentästä. Tästä lentopaikasta on oltu julkisessa keskustelussa hiirenhiljaa, vaikka kiitorata valmistui jo viime vuonna. Sijaitseehan se kiusallisen lähellä Hesaa.

Perustuslaki on myös jäänyt lukematta, sillä Eduskunta on aikojen kuluessa lausumillaan "edellyttänyt" milloin mitäkin erinomaista asiaa kenenkään niistä mitään välittämättä. Nykyvaltiosäännön voimassa ollessa Finavia ryhtyy puuhaamaan pienkenttää Seutulaan vasta kun Eduskunta säätää siihen velvoittavan lain.
 
Viimeksi muokattu:
Unohtui kertoa Pyhtäällä noin tunnin matkan päässä sijaitsevasta pienkentästä, jonne matka on hiukan yli 100 km. Ei ollu toimittajakaan lukenu muutama päivä sitten julkaistua oman firman HS:n isoa artikkelia Pyhtään kentästä. Tästä lentopaikasta on oltu julkisessa keskustelussa hiirenhiljaa, vaikka kiitorata valmistui jo viime vuonna. Sijaitseehan se kiusallisen lähellä Hesaa.
Pyhtäällä ei ole mitään tekemistä pääkaupunkiseudun ilmailuinfran kanssa. Kannattaa katsoa kartasta, missä se on. "Kiusallisen lähellä"....huumorimiesoletettu.
 
Pyhtäällä ei ole mitään tekemistä pääkaupunkiseudun ilmailuinfran kanssa. Kannattaa katsoa kartasta, missä se on. "Kiusallisen lähellä"....huumorimiesoletettu.

Kyllä minusta EFNU on lähempänä kuin Pyttis, mutta ilmeisesti senkin päivät ovat jo lueteltu.
 
Kyllä minusta EFNU on lähempänä kuin Pyttis, mutta ilmeisesti senkin päivät ovat jo lueteltu.
EFNU on kohtalaisella etäisyydellä varsinkin espoolaisille. Kentällä lienee varsin hyvä tilanne tällä hetkellä. Sitä kehitetään omassa mittakaavassaaan ja toiminta on aktiivista. Kentän ympäristöluvat eivät kuitenkaan salli kuin murto-osan Malmin liikennemääristä. Kenttä lienee jo tällä hetkellä melko "täysi" kapasiteettinsa suhteen. Kentän profiili on myös hieman erilainen kuin Malmilla, Nummelassa lennetään mm. purjelentoa. Mutta on selvä, että osa Malmin toiminnoista suuntaa Nummelaan. Merkittävimpiä lienee BF-lentokoulu, joka on siirtymässä sinne.
 

"Helsingin kaupunki suunnittelee estävänsä lentotoiminnan vuodenvaihteessa, vaikka sekä asemakaavan että asuntorakentamissuunnitelmien puolesta lentotoiminta olisi mahdollista vielä useita vuosia häiritsemättä kaupungin suunnittelmia tai linjauksia. Syy kiireeseen on todennäköisesti poliittinen. Kuntavaalit ovat jo runsaan vuoden kuluttua."
 
Voi kyynel ja sniff. Vittumaista jos joutuu ajamaan vähän kauemmaksi lentelemään. Olisitte äänestäneet paremmin.
 

Allekirjoituksissa lähestyy 4% raja. Lisäksi:

"Joukko helsinkiläisiä kaupunginvaltuutettuja on julkaissut tällä viikolla Malmin lentokentän ilmailutoimintaa puolustavan avoimen kirjeen, joka on osoitettu pormestari Jan Vapaavuorelle (kok) ja kaupungin virkamiehille. Kannanoton on allekirjoittanut 39 kaupunginvaltuutettua tai varavaltuutettua."

Ja sama Iltalehdeltä:
 
Tuttu maanrakentaja puhui kuluneella viikolla että Malmin maaperän siivous maksaa miljoona euroa/ha. En tiedä oliko Htt:n vai automiesten vastaavan juttuja, mutta jos yhtään pitää paikkaan niin melko kallista hommaa olisi..
 
Tuttu maanrakentaja puhui kuluneella viikolla että Malmin maaperän siivous maksaa miljoona euroa/ha. En tiedä oliko Htt:n vai automiesten vastaavan juttuja, mutta jos yhtään pitää paikkaan niin melko kallista hommaa olisi..

Voi olla että miljoona per hehtaari ei riitä edes käsipäivän antamiseen.

Rahalla on väliä vain silloin kun sitä tarvitaan johonkin hyödylliseen.

Silloin jos on kyse mahdollisuudesta kiusata varakkaina tai rikkaina pidettyjä ihmisiä sillä tavalla, että rakennetaan saastuneelle suolle, jossa on pinnan alla monen metrin paksuinen terästä ja betonia syövyttävä hapan savipatja... Noh... Silloin kustannuksilla ei ole mitään merkitystä.

Jos pääsee kiusaamaan ilmailuharrastajia + rakentamaan kannattamattomia ghettohelvettejä, niin mikään määrä rahaa suohon upotettua rahaa ei ole liikaa.

Eikä mikään määrä hiilidioksidipäästöjäkään haittaa ollenkaan. Se on nääs parempaa hiilidioksidijalanjälkeä silloin kun rakennetaan neukkuslummeja.



 
Jos haluatte pelastaa Malmin lentokentän, niin toimittakaa sitä mahdollisimman asiallisella tavalla lehdistölle kuvattavaksi ja tutkittavaksi. Mukaan tieto, että se on myrkyllistä joten sitä pitää käsitellä sen mukaan.

Ja saatteeksi kysymys, että kenen lapset laitetaan myrkkypatjalle leikkimään vai vaihdetaanko metrien paksuinen savipatja monen hehtaarin alueelta ja jos vaihdetaan, niin mihin se viedään?

Tämän "mihin rikkisavi viedään, mitä sille tehdään" -kysymyksen voisi tietenkin esittää Sinnetännelle videokameran edessä.
 
Back
Top