Taisteluhelikopteripataljoonan käyttö Suomessa

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hanski
  • Aloitus PVM Aloitus PVM
No joo. Ehkä, mutta kun yhden kopukan ostohinnalla saa 50kpl+ ATACMSia, joten tehokkuusmielessäkin mietityttäisi jos olisi rahaa ja se pitäisi käyttää hyvin.
Lennokki + kaukovaikutteinen asejärjestelmä vaikuttaa riskittömämmältä. Varsinkin kun noita alkaa olla jo monia entuudestaan.

Jenkit aikoo käyttää kyllä Apacheista käsin Grey Hawkeja (sen kuulun Predatorin kehitysversio) havainnointiin, joten lennokki+kopteri ovat toimiva yhdistelmä jos raha kasvaa puissa.
 
No joo. Ehkä, mutta kun yhden kopukan ostohinnalla saa 50kpl+ ATACMSia, joten tehokkuusmielessäkin mietityttäisi jos olisi rahaa ja se pitäisi käyttää hyvin.
Lennokki + kaukovaikutteinen asejärjestelmä vaikuttaa riskittömämmältä. Varsinkin kun noita alkaa olla jo monia entuudestaan.

Jenkit aikoo käyttää kyllä Apacheista käsin Grey Hawkeja (sen kuulun Predatorin kehitysversio) havainnointiin, joten lennokki+kopteri ovat toimiva yhdistelmä jos raha kasvaa puissa.
No lähtökohtaisesti kesken olevat projektit kannattaa ehkä viedä loppuun ennen uuden aloittamista mutta se ei tarkoita että ei voisi spekuloida siitä mitä tehdään näiden jälkeen.
Tällä hetkellä suurin kysymys lienee että millaista kopteria kannattaa ostaa harmaassa vaiheessa siinä vaiheessa kun yhteiskunta on jo siirtynyt poikkeustilaan.
 
No tuohon kelpaisi jo joku MD540F eikä olisi vaikea ottaa käyttöön kun MD500 on jo.

526-hai2013_mr_0945.jpg

Makeen näkönen kiulu. Varmaan koeteltua tekniikkaa vs. NH-90...
 
Saavutettaisiinko tstheko -joukkueella kovasti kaivattu maavoimien nopea reagointi kyky? Yhdistettynä kulj.hekoihin joila kuljetettaisiin nopean häly valmiuden reserviläisiä kompoanian verran plus tähän tukeva rask. Krh komp? Äkkiseltään tällaisella "palokunnalla" saataisiin rajoitettua maahanlaskun liikettä ainaki pienten vihreiden miesten osalta.

Riittäisikö noiden tst hekojen tilalle kuitenkin aseistetut md500-sarjan koneeet. Kk+raketti kasetti. Erikoisjoukkojen toimintaa rajoittaisi tehokaasti harmaassa..
 
Saavutettaisiinko tstheko -joukkueella kovasti kaivattu maavoimien nopea reagointi kyky? Yhdistettynä kulj.hekoihin joila kuljetettaisiin nopean häly valmiuden reserviläisiä kompoanian verran plus tähän tukeva rask. Krh komp? Äkkiseltään tällaisella "palokunnalla" saataisiin rajoitettua maahanlaskun liikettä ainaki pienten vihreiden miesten osalta.

Riittäisikö noiden tst hekojen tilalle kuitenkin aseistetut md500-sarjan koneeet. Kk+raketti kasetti. Erikoisjoukkojen toimintaa rajoittaisi tehokaasti harmaassa..

Miten ois joka maakuntaan ihan perinteinen ajoneuvoilla (Pasi?) liikkuva JV joukko raskainen PST/KrH aseistuksineen. Menis varmaan samalla rahalla.
 
Vois ollaki. Mutta ei ne pasitkaan ilmaisia ole, jos yksi ryhmä tarvitsee ajoneuvon. Vanhoista ei oteta, vaan uusia tartteis hankkia ettei muiden joukkojen tst kyky laske. Ajatus oli että nuo kulj kopukat olisi okemassa olevia ja tst hekot olisi hankittavia. Muttuiahan tuosaa on paljo kuten se miten joukko liikkuisi ensivaiheen jälkeen, kun kulj. Koptereille olisi varmasti muutakin käyttöä.
 
Vois ollaki. Mutta ei ne pasitkaan ilmaisia ole, jos yksi ryhmä tarvitsee ajoneuvon. Vanhoista ei oteta, vaan uusia tartteis hankkia ettei muiden joukkojen tst kyky laske. Ajatus oli että nuo kulj kopukat olisi okemassa olevia ja tst hekot olisi hankittavia. Muttuiahan tuosaa on paljo kuten se miten joukko liikkuisi ensivaiheen jälkeen, kun kulj. Koptereille olisi varmasti muutakin käyttöä.

Olsihan ne tsthekot tietty mukavia pelejä...mietin vaan, miten niille käy vastustajan ilmaylivoimaisella alueella. Eli niiden käytön edellytys aika pitkälti lienee (ainakin paikallinen) ilmaherruus.... Eli Hornettien suojausta....
 
Selvennykseksi, en oke tst hekojen fanaattinen kannattaja, mietin vain akateemisesta mielenkiinnosta ja pohdin millä maajoukkojen iskuvoimaa saataisiin nopeammin ylös.

Uskoisin että noiden käytettävyys olisi korkeimmillaan harmaassa vaiheessa tai taisteluvaiheen alussa, ja täytyyhän kuljetus kopukoitakin sujata jollain, niin eikö nuo menis saman suojan alle. Omaa mashanlaskua saataisiin vaan paremmin tuettua... oli se sitten yksittäisen partion nouto tms.
 
Saavutettaisiinko tstheko -joukkueella kovasti kaivattu maavoimien nopea reagointi kyky? Yhdistettynä kulj.hekoihin joila kuljetettaisiin nopean häly valmiuden reserviläisiä kompoanian verran plus tähän tukeva rask. Krh komp? Äkkiseltään tällaisella "palokunnalla" saataisiin rajoitettua maahanlaskun liikettä ainaki pienten vihreiden miesten osalta.

Riittäisikö noiden tst hekojen tilalle kuitenkin aseistetut md500-sarjan koneeet. Kk+raketti kasetti. Erikoisjoukkojen toimintaa rajoittaisi tehokaasti harmaassa..

Kuinka kauan kestäisi esim. kuuden tst-hekon ja syvän rauhan aikaisen maakin kasaaminen vastahyökkäykseen?

Olisiko halvempaa porhaltaa esim. 15 CV:n voimin? Ja ehkä yhtä nopeaa
 
Selvennykseksi, en oke tst hekojen fanaattinen kannattaja, mietin vain akateemisesta mielenkiinnosta ja pohdin millä maajoukkojen iskuvoimaa saataisiin nopeammin ylös.

Uskoisin että noiden käytettävyys olisi korkeimmillaan harmaassa vaiheessa tai taisteluvaiheen alussa, ja täytyyhän kuljetus kopukoitakin sujata jollain, niin eikö nuo menis saman suojan alle. Omaa mashanlaskua saataisiin vaan paremmin tuettua... oli se sitten yksittäisen partion nouto tms.

Mitä tarkoitat "nopealla". Sitäkö, että saataisiin nostettua valmiutta, vaiko yleensä saisi iskuvoimaa pienimmällä vaivalla?

Ensimmäisessä tapauksessa hekot voisivat varmaan saada jotakin aikaan, mutta ovat hyvin kalliita.

Itse harkitsisin epäsuoraa ja lennokkeja.
 
Hekon ilmaan saattaminen hiukka monimutkaisempi operaatio kuin MaSin ajokuntoon laitto. Siinä käydään läpi checklist jos toinenkin. Stetson-Harrison metodilla arvioisin että mikäli NH-90 istuu tankattuna platalla ja pre-flight checklist on karsittu ihan absoluuttiseen minimiin niin pyörät irtoaa maasta aikaisintaan 30 min kuluttua häly hälystä. Siinäkin tapauksessa puolet piloteista on jatkuvasti tekemässä lähtöä ja toinen puoli yrittää huilata/syödä/nukkua.

Kuinka pitkälle MaSi on ajanut sillä aikaa kun heko tekee vielä lähtöä? Kumpikin värkki toimittaa vajaan joukkueen verran ukkoja toiminta-alueen läheisyyteen.
 
Kopterilla pääsee myös pakoon nopeasti.
Kuorma-autolla taas ongelma on hitauden lisäksi suojaamattomuus.
Lisää tavaraa taas saadaan tuotua sekä kopterilla, että kuorma-autolla.


Joukko joka liikkuu helikopterilla on aivan eri kategoriassa kuin KA:lla liikkuva joukko. Molemmille olisi varmasti käyttöä, mutta köyhyys joka estää meitä hankkimasta noita koptereita, ei tee KA jalkaväestä parempaa. Kyse on vain köyhyyden sanelemasta välttämättömyydestä.
 
@Ottoville, mikä oli sanomasi... sekö, ettei kannata valmistautua ollenkaan vai mikä...? Jollainhan sinne "Itärintamalle" pitää mennä, helikoptereilla se meneminen vaatii aika paljon enemmän kuin niillä kuorma-autoilla. Ei kai kukaan ole kieltänyt naapurin ilmatorjunnan voimaa, taitaapi olla maailman vahvin... Siksipä näenkin mieluummin, että mennään maata pitkin kuin ilmateitse... Mutta jokaisella on oma mielipiteensä...
 
Minustakin TSThekojen ja hekojen käyttö taistelussa on liian riskaabeliä, tuo PV:n tutkimus olisi kyllä mielenkiintoinen lukea.

Suurin hyöty Tsthekoista olisi mielestäni tuossa valmiuden kohottamisessa.

En usko, että sellaista tilannetta saataisiin mitenkään päin aikaiseksi, että joka maakunnassa olisi vuorokauden häly valmiudessa oleva komppania (tarkoittaa tosiasiassa vähintään kolmea jääk. komp, koska silloinkin häly valmiuskierto olisi viikko valmiutta kaks varalla). Nyt kun laskee paljonko komppania tarvitsee ajoneuvoja, joukkueelle väh 3 masia pasia tekaa tms. mieluiten neljä = 20 ajoneiuvoa vähintään komppanialle. Silti tuo yksi komppania olisi vailla epäsuoraa tulta poislukien KevKrh joukkue, joka komppaniaan yleensä kuuluu. Nämä vielä heitettynä siten, että komppanioita olisi valmiudessa edes eteläsuomessa tarkoittaisi painopistealueella, niitä pitäisi olla kahdeksan. Joten pelkästään miehistöä pitäisi sitoa tuohon n. 24x150=3600. Onko m eillä edes mihiä moiseen? Rahasta puhumattakaan? Silti perämeren rannikko, lappi kainuu, savo olisivat ilman mitään. En usko että vapaaehtoisia löytyisi tuollaisia määriä sitoutumaan, kun edes maakuntajoukkojen valmiuteen ei riitä miehiä. Jos joka maakuntaan haluttaisiin nopeaan (vuorokausi tai alle) uskoisin että tällähetkellä jouduttaisiin tyytymään yhteen joukkueeseen maakuntaa kohti, mihin tämä riittää?

Vaihtoehto kaksi: HEKO kuljetteinen pataljoona 3jv komppaniaa, nuorista poijista sitoutettuna samoin 1 viikko vuorokauden lähtövalmius ja 2 viikkoa varalla. TST hekot tukee. TST hekoja 3:n parvi+tarvittavat varalle (onko lentävälle kalustolle n yksi kolmasosa varalla vai kasi kolmas osaa? Huollot yms) Tällä Komppanialla/pataljoonalla saataisiin katettua jo valtakunnan ydinosat ja ehkäistäisiin NOPEA MAAHANTUNKEUTUMINEN! Pataljoonan käyttöperiaate olisi kevyen jalkaväen toimintaa. Tietenkin ajonauvoja pataljoonalle pitäisi varata, mutta olisiko ne sitten traktoreita vai maseja, en tiedä.. Niin ja koska helikoptereita lentää jokatapauksessa ammattimiehet, niiden päivystäminen menee anyvay ihan omien juttujen mukaan. Hyötynä tällä kokoonpanolla olisi ylläolevaan huomattavan paljon nopeampi liikkuvuus ja moninkertiainen tulentuotto kyky ja mahdollisuus kurmottaa tankkeja. Heikkous on liikkeen säilyminen kriisin ja taistelujen edetessä. Näkisin ensimmäisen tehtävän jälkeen tällaista kokoonpanoa käytettävän sivustojen suojauksessa panssariprikaatin huökkäyksen tukena.

Tällaisia pyörinyt siis mielessä, kun ollen miettinyt, miten maavoimia saataisiin jalalle nopeampaa. Köyhälle kaikki on kallista.

Ja ei en todellakaan usko että meille ostetaan ikinä TSThekoja. Mietinpähän vain yhtä vaihtoehtoa.
 
@AJJV esittämääsi HÄLY-toimintaan ne toki soveltuvat hyvin ja silloin tietty tuolla yhdellä pataljoonalla voisi pärjätä ja saada sen komppanian paikalle nopeastikin. Mutta mielestäni silloin ei välttämättä tarvita niitä tatshekoja, kun ollaan vielä harmaassa vaiheessa... Eikös tuota heko-hankintaan perusteltukin aikanaan juuri sillä, että parhaimmillaan saataisiin 320 ukkoa ( 20x16 ukkoa ) siirrettyä nopeasti eri puolille maata. Tuohan nyt ei koskaan toteudu tuollaisenaan, koska koptereiden käyttöaste on mitä on... tällä hetkellä ei edes lähelläkään 50%, olisiko jotain 20% tienoilla. Tuolla 50% käyttöasteella se komppania saataisiin kyllä matkaan. Hekot vaan ovat niin pirun kalliita, että ne rahat ovat sitten muualta pois. NH-90 hankinta alkaa tuntua tuhlaukselta, koska niitä ei saada pidettyä rivissä erilaisitsa ongelmista johtuen. Tietty koptereita tarvitaan, mutta kuinka paljon... Pitää vaan sopeutua tilanteeseen ja hoitaa se valmiuden kohottaminen/nopea reagointi/palokuntatoiminta muuten. OK, silloin ei ehkä voida puhua nopeasta reagoinnista...
Suomen mahdollisuudet käyttää hekoja varsinaisessa sotatilanteessaa ovat kyllä hyvin, hyvin rajalliset...
 
Juu jv:n annalta nh:t riitäis hyvin, mutta taitavat vaan putella pinissäki maahan laskuissa naapurit vähintään rynnäkköoanssareita mukaan, niin niiden kurmoottamiseen ja oman maahanlaskun turvaiseen noi tst hekot olis käteviä. Tähän vois riittää myös sopivasti aseistetut md500 koneet mutta taitavat jäädä melko kauaksipjo matka lennossa kun nh:n rinnalla, mieluiten edellä pitäis olla.

Mutta liian kalliitahan ne.
 
Toki, jos hyvä tilaisuus tulee niin mikäs siinä.
Tämä doktoriinina koptereille. Mikäli halvalla saa, kannattaa ostaa. Mikäli tilaisuus tulee, kannattaa käyttää. Mutta kopterit eivät saa olla minkään osaston selkäranka, ainoastaan kätevä sormi jota ilmankin voi kättä hyvin käyttää vaikka mihin.

Minkään laisiin Suomen omiin kopterinkehitysprojekteihin en lähtisi, annetaan Jenkkien käyttää massivista budjettiaan semmoseen ja käytetään me ne vähäiset pennosemme perinteisemmin, eli siihen mikä tiedetään toimivaksi.
 
Kuinka kauan kestäisi esim. kuuden tst-hekon ja syvän rauhan aikaisen maakin kasaaminen vastahyökkäykseen?

Olisiko halvempaa porhaltaa esim. 15 CV:n voimin? Ja ehkä yhtä nopeaa
Rauhan aikana, hekojen miehistöt on henkilökuntaa = voidaan käyttää
Vaunujen miehistö onkin ongelma, muutava vaunu saadaan liikkeelle, kun varusmiehiä/ressuja ei voi käyttää. Pitäisi lakia muuttaa.
 
Rauhan aikana, hekojen miehistöt on henkilökuntaa = voidaan käyttää
Vaunujen miehistö onkin ongelma, muutava vaunu saadaan liikkeelle, kun varusmiehiä/ressuja ei voi käyttää. Pitäisi lakia muuttaa.

Mitä hyötyä siitä miehistöstä on, jos varusmiehitä tai ressuja ei saada ottaa kyytiin? Vai mikä pointti tuolla oli, että "varusmiehiä/ressuja ei voi käyttää"?
 
Laki ei salli nykyisin käyttää varusmiehiä missään vaarallisessa.
Siksi RA aikana joudutaan hommat hoitamaan henkilkunnalla.
 
Back
Top